حباب کریپتو، واقعیت یا تهمت؟

حباب کریپتو

حباب کریپتو ادعایی است که در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری قوت گرفته است.

نوسان‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال باعث شده تا عده زیادی درباره واقعیت این بازار دچار شک شوند و مدعی باشند که از بین‌ رفتن حباب کریپتو به‌زودی می‌تواند فاجعه بزرگی به بار آورد.

واقعیت این است که تشخیص اینکه حباب ارزهای دیجیتال چه زمان می‌ترکد یا اصلاً وجود دارد یا نه کار دشواری است.

عناوین مطلب:

قیمت‌ها در بازار کریپتو بسیار پرنوسان بوده و هر لحظه ممکن است با یک غافلگیری عجیب، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خود را شگفت زده کند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

بااین‌حال، سؤالی که هنوز وجود دارد این است که آیا بیت‌کوین حباب دارد؟ آیا می‌توان محاسبه حباب ارزهای دیجیتال را انجام داد یا این کار غیر ممکن است؟

در این مطلب قصد داریم به سؤال مطرح شده پاسخ داده و در نهایت، سرنوشت حباب ارزهای دیجیتال را تعیین کنیم. همراه ما باشید.

منظور از حباب در بازارهای مالی چیست؟

سال‌هاست که مفسران معتقدند ارزهای دیجیتال، به‌ خصوص بیت‌کوین یک حباب است و حباب کریپتو به زودی رسوایی بزرگی به‌وجود می‌آورد.

در بازار سکه طلا هم گاهی حباب قیمت به وجود می‌آید. بیشتر بخوانید: حباب سکه طلا چیست؟

وقتی از حباب بودن قیمت واقعی یک ارز دیجیتال صحبت می‌شود، در واقع منظور این است که قیمت یک کوین مشخص یا به‌ طور کلی یک دارایی، از ارزش واقعی آن بسیار بالاتر است.

در حالت کلی دو معیار برای مشخص‌کردن حباب یک دارایی وجود دارد:

  1.   کسب سود از نوسانات بازار یا سفته‌بازی (به این معنی که به‌ جای توجه به ارزش واقعی یک ارز یا دارایی و سهام، تمرکز اصلی روی تغییرات قیمت و تحلیل تکنیکال متمرکز می‌شود)
  2.   کاربرد واقعی

از طرفی وقتی قرار باشد ویژگی‌های اصلی یک حباب اقتصادی را تعریف کنیم، باید این سه ویژگی اصلی را برای آن ذکر کرد:

  •       مقیاس گستردگی و تحولات بزرگی را بتوان برای آن متصور شد.
  •       کاربرد عینی و کنونی محدودی داشته باشد
  •       فاقد کاربرد اولیه و ارزش‌گذاری مشخصی باشد

حباب کریپتو چیست؟

وقتی که پتانسیل تحول‌ آفرینی در بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت بالا باشد، می‌توان گفت که این بازار درگیر حباب شده است.

آیا بازار کریپتو حباب دارد؟
آیا بازار کریپتو حباب دارد؟

این اتفاق به‌ راحتی می‌تواند اختلاف بزرگ‌تری بین سفته‌بازی و کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال موجود در بازار ایجاد کند. بسیاری از منتقدان کریپتو بر این باورند که ارزش واقعی اکثر ارزهای دیجیتال صفر است و در حال حاضر، تمرکز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران روی سفته‌بازی و نوسانات بازار آن است.

نگرانی درمورد حباب ارزهای دیجیتال سال 2018، زمانی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرد به اوج خود رسید و اتهامات در این باره، بیشتر از هر زمان دیگری ماهیت واقعی بیت‌کوین را تحت‌الشعاع قرار داد.

علی‌رغم اینکه به‌ طور کلی تعیین ارزش واقعی و ذاتی ارزهای دیجیتال غیرممکن است، اما ارزش کل بازار در آن سال به 800 میلیارد دلار رسید.

چه دلایلی برای حباب کریپتو مطرح شده است؟

اتهامات و صحبت‌هایی که درباره حباب کریپتو مطرح می‌شود اغلب با این توضیح همراه است که: تنها ابزاری که برای ارز دیجیتال می‌توان در اختیار داشت و همچنین تنها هدف ارزهای دیجیتال، حدس و گمان است. چیزی که حدس و گمان پایه اصلی ارزش‌گذاری آن باشد بدون شک یک حباب بزرگ خواهد بود!

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری ارزشی چیست؟ (همراه نکات و ریسک‌ها)

همچنین منتقدان و مفسرانی که با دید منفی درباره بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند، یکی از دلایلی که برای حباب کریپتو مطرح می‌کنند، پایین بودن میزان پذیرش آن در اقتصاد واقعی است.

به این معنی که آنها معتقدند هنوز برای خرید یک وعده غذایی در رستوران یا پرداخت خدمات دیگر، نمی‌توان از بیت‌کوین استفاده کرد یا استفاده از آن بسیار محدود است.

چرا بسیاری از افراد بازار کریپتو را بدون حباب و واقعی می‌دانند؟

برنامه‌ها و موارد استفاده ارزهای دیجیتال هر روز در حال‌ رشد هستند و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال معتقدند که این فناوری و توکن‌های مرتبط با آن ارزش واقعی دارند.

بسیاری از افراد معتقدند که سال 2021 تبدیل به سالی شد که ارزهای دیجیتال توانستند جریان‌ساز اصلی بازارهای مالی باشند.

بانک‌های بزرگ نگاه مثبتی به ارزهای دیجیتال پیدا کردند و شرکت‌هایی مانند گلدمن ساکس (GS) در حال بررسی وام‌هایی هستند که توسط بیت‌کوین پشتیبانی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

ناگفته نماند که تعداد زیادی از شرکت‌ها هم در سال جدید بیت‌کوین را پذیرفتند و در ازای پرداخت آن محصولات یا خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. این شرکت‌های بزرگ مواردی از جمله متا (فیس بوک)، اسکوئر (SQ)، تسلا (TESLA)، میکرو استراتژی (MSTR) و… است.

حباب بیت‌کوین
اتریوم در سال‌های احیر با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

همچنین یکی دیگر از ارزهایی که باعث شده حباب ارزهای دیجیتال را غیر واقعی بدانند اتریوم است. اتریوم در واقع ستون فقرات کل اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیفای 2؛ جدیدترین سیستم مالی مبتنی بر اتریوم

بسیاری از موافقان بازار معتقدند که ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دلیلی بر این امر است. حامیان DeFi از فناوری بلاک‌چین با هدف ایجاد جایگزینی برای محصولات مالی سنتی مانند وام و بیمه استفاده می‌کنند و بسیاری معتقدند که این روند می‌تواند ترسیمی از آینده واقعی فناوری غیرمتمرکز مالی باشد.

آیا بیت‌کوین حباب دارد؟

همه چیز در مورد بیت‌کوین، ارز دیجیتالی که در سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه‌نویس ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، پیچیده است.

ویژگی کلیدی این ارز، سیستم پرداخت همتا به همتا (کاربر به‌ کاربر، بدون واسطه) مبتنی بر نرم‌افزار متن باز است که توسط جامعه‌ای از داوطلبان اداره می‌شود. هیچ مرجع مرکزی یا بانک مرکزی این سیستم را مدیریت نمی‌کند و کسی مالک آن نیست.

پذیرش آن به‌عنوان یک وسیله پرداخت در نهایت به اعتمادی که توسط ارزهای دیجیتالی در جهان و دنیای اقتصادی ایجاد می‌شود، بستگی دارد.

با این‌ حال، ناپدیدشدن MtGox، پلتفرم اصلی تجارت و مدیریت بیت‌کوین که قربانی سرقت گسترده توسط هکرها شده بود، باعث شد تا تردید‌ها درباره حباب کریپتو و ماهیت آن بیشتر شود.

استفاده از بیت‌کوین به‌ عنوان ابزار مبادله هنوز بسیار محدود است. در حال حاضر به طور متوسط ​​42 تراکنش در دقیقه از این طریق انجام می‌شود. این در حالی است که ویزا (visa) بیش از 165000 تراکنش در دقیقه انجام می‌دهد.

با این‌وجود، ارزش بیت‌کوین در سال 2013 به طور چشمگیری افزایش یافت و از 10 دلار برای هر واحد بیت‌ کوین به بیش از 1200 دلار در رسید. پس از حملات هکرها به برخی از پلتفرم‌های مبادلات بیت‌کوین و بسته‌شدن Mt Gox، اکنون ارزش آن حدود 39000 دلار است (اسفند 1400).

ارزش بیت‌کوین و حباب ارزهای دیجیتال

ارزش بیت‌کوین اساساً منعکس‌کننده حدس و گمان در مورد ارزش آینده آن است.

مانند تمام ارزهای امانی، یعنی ارزهایی که پشتوانه فلزات گران‌بها ندارند، بیت‌کوین تا زمانی که به‌ عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش پذیرفته شود، ارزش بلندمدتی خواهد داشت.

هر چه پذیرش آن بیشتر باشد، باتوجه‌ به مقدار معینی از بیت‌کوین در گردش، ارزش آن (بر حسب دلار یا یورو) بیشتر خواهد بود. اما میزان پذیرش در آینده یک عامل ناشناخته است.

شاید آن چیزی که باعث شده بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به‌ عنوان یک حباب کریپتو شناخته شوند، نوساناتی است که در میزان پذیرش این ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد.

به‌ عنوان‌ مثال، روزی که بن برنانکی در سنای ایالات متحده اعلام کرد که بیت‌کوین می‌تواند آینده امیدوارکننده‌ای داشته باشد، ارزش آن به بالای ۱۰۰۰ دلار رسید.

چند روز بعد، زمانی که مقامات چینی بانک‌های خود را از پردازش پرداخت‌های بیت‌کوین منع کردند، ارزش آن به زیر ۶۰۰ دلار کاهش یافت. تصمیم تایلند و کره برای ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین در کشورهایشان نیز در آن زمان به‌ شدت به ارزش آن ضربه زد.

بیت‌کوین علاوه بر آسیب‌پذیری آن در برابر هک و حملات رایانه‌ای در مقایسه با سایر ارزها یک اشکال قابل‌ توجه دیگر نیز دارد. آن اشکال هم مربوط به پذیرش این ارز است.

بیشتر بخوانید: آیا هک بیت‌کوین امکان‌پذیر است؟

طبق قانون، هیچ‌کس مجبور به پذیرش بیت‌کوین نیست. به‌عبارت‌ دیگر، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال از حمایات دولتی که آن‌ها را به‌ عنوان وسیله مبادله و راه قانونی تسویه بدهی (از جمله پرداخت مالیات) قابل‌ قبول اعلام کرده باشند، بهره نمی‌برند.

از سوی دیگر، بیت‌کوین نیز در معرض رقابت سایر ارزهای دیجیتال است. به نظر می‌رسد باتوجه‌ به افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، همچنین حجم بیشتر تجارت الکترونیک و گسترش کالاهای دیجیتال، این موارد اهمیت بیشتری پیدا کنند.

سرنوشت حباب کریپتو

کریپتو پس از مارس 2020 چهره متفاوتی از خود نشان داد. زمانی که فدرال رزرو و کنگره، تریلیون‌ها دلار برای خنثی‌ کردن ضربه بزرگ پاندمی کرونا به اقتصاد منتشر توزیع کردند، بیت‌کوین 305% افزایش یافت و سال بعد نیز 60 درصد دیگر رشد کرد.

ارزش واقعی بیت‌کوین
باید دید که آیا قوانین موجود بر علیه کریپتو می‌تواند استقبال از این بازار را کاهش دهد یا خیر.

همچنین در اوایل نوامبر 2021 رکوردی تاریخی برای خودش به ثبت رساند و تا رقم 69000 دلار بالا رفت. با این‌ حال، از آن زمان به بعد، این روند در حال کاهش بوده است و طبق شواهدی که به نظر می‌رسد، بانک مرکزی آمریکا تأثیری پنهان اما مهم در آن داشته است.

 اکنون، با افزایش احتمال اینکه سیاست‌گذاران یک سری افزایش نرخ را در ماه مارس آغاز کنند و تنها یکی از چندین قدمی که قرار است برای حذف نقدینگی بردارند را عملی کنند، باید دید که آیا اکوسیستم کریپتو می‌تواند در برابر آن مقاومت کند یا خیر.

بیت‌کوین در حال حاضر حدود 40 درصد از بالاترین سطح خود کاهش‌یافته و این در حالی است که اتریوم و سایر آلت‌کوین‌ها نیز دچار افت شدید شده‌اند.

جمع‌بندی

با وجود اینکه شواهد زیادی وجود دارد که می‌تواند حباب کریپتو را تا آستانه واقعی شدن پیش برد، اما هنوز هم نمی‌توان به‌ جرئت گفت که آیا کریپتو حباب است یا نه.

همچنین نمی‌توان محاسبه حباب ارزهای دیجیتال را جدی گرفت و با اعلام ارقام و اعداد مشخصی درباره این صحبت کرد که آیا بیت‌کوین حباب دارد یا این ادعای مردودی درباره بیت‌کوین است! نتیجه هر چیزی که باشد در آینده مشخص خواهند شد.

آینده‌ای که ممکن است باعث شود بلاک‌چین همه صنایع را متحول کند و هیچ‌ وقت سقوط قابل‌ توجه دیگری را تجربه نکند یا ممکن است در یک بازی غیر قابل‌ پیش‌بینی، همه چیز عوض شود و ورق برگردد.

به‌ هرحال چیزی که می‌توان به آن اعتماد کرد این است که در حال انجام یک بازی شجاعانه و جسورانه هستیم. بازی پرقدرتی که همه چیز را تغییر خواهد داد، حتی اگر قیمت آن فراز و نشیب‌های زیادی را در پی داشته باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx