آشنایی با دیفای 2؛ جدیدترین سیستم مالی مبتنی بر اتریوم

دیفای 2

ورژن جدید دیفای آمده تا مشکلات DeFi 1.0 را بهبود بخشد.

هدف DeFi 1.0 ارائه خدمات مالی غیر متمرکز به عموم جامعه است، با این وجود با موضوعاتی مثل مقیاس‌پذیری، امنیت، تمرکز، نقدینگی و دسترسی به اطلاعات دست‌وپنجه نرم می‌کند.

دیفای 2 می‌خواهد این مشکلات را برطرف کند. در صورت موفقیت، DeFi 2.0 می‌تواند به کاهش خطرات و ریسک‌های موجود در بازار ارز دیجیتال کمک شایانی کند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ورژن جدید دیفای آشنا کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید که سیستم مالی DeFi 2 چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این مبحث با ما همراه باشید.

دیفای 2 (DeFi 2.0) چیست؟

DeFi 2.0 جنبشی است که در تلاش برای ارتقاء و رفع مشکلات شبکه اصلی DeFi به وجود آمده است.

سیستم مالی DeFi در واقع انقلابی در ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز برای افرادی بود که کیف پول دیجیتال داشتند.

این فرایند را قبلاً با بلاک‌چین‌های نسل دوم مانند اتریوم (ETH) تجربه کرده‌ایم اما ورژن جدید دیفای یعنی DeFi 2.0 نسبت به مقررات جدیدی که دولت‌ها وضع کرده‌اند (مانند KYC و AML) واکنش نشان داده است.

به­ عنوان­ مثال نقدینگی (LPs) در DeFi بسیار موفق عمل کرده‌ است، زیرا به ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می‌دهد تا با استیک (سهام‌گذاری) توکن‌ها، کارمزد دریافت کنند.

بااین‌حال، اگر نسبت قیمت توکن‌ها تغییر کند، ارائه‌دهندگان نقدینگی در معرض خطر ازدست‌دادن پول خود هستند. در این حین، پروتکل DeFi 2.0 می‌تواند با اخذ هزینه‌ای که برای بیمه این کار در نظر گرفته، این مشکل را برطرف کند.

این راه‌حل انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی فراهم می‌کند و به کاربران، سهام‌داران و فضای DeFi به‌طور کلی سود می‌رساند.

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی در دیفای چیست؟

سرمایه‌گذاری در دیفای حتی برای کاربران باتجربه کریپتو نیز می‌تواند دلهره‌آور و چالش‌برانگیز باشد. با این‌ حال، هدف آن کاهش موانع ورود و ایجاد فرصت‌های کسب درآمد جدید برای دارندگان ارزهای دیجیتال است.

کاربرانی که تاکنون با DeFi وام گرفته‌آند به اهمیت DeFi 2.0 پی خواهند برد زیرا می‌تواند امور مالی را بدون به خطر انداختن ریسک، کنترل کند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

ویژگی­‌های اصلی ورژن جدید دیفای

در ادامه به مهمترین ویژگی‌های دیفای 2 می‌پردازیم: 

حفظ ارزش وجوه مشروط

همانطور که می‌دانید اگر یک توکن را در استخر نقدینگی، استیک (سهام‌گذاری) کنید، در ازای آن، توکن‌های LP دریافت خواهید کرد.

با DeFi 1.0 می‌توانید توکن‌های LP را با سود بیشتری در ییلد فارمینگ به اشتراک بگذارید تا بازدهی خود را بیشتر کنید.

DeFi 2.0 گام خود را فراتر گذاشته و از این توکن‌های LP به‌عنوان وثیقه استفاده می­‌کند. این وثیقه می‌تواند برای دریافت وام کریپتو از یک پروتکل وام‌دهی یا برای ایجاد توکن‌ها در فرآیندی مشابه MakerDAO (DAI) مفید باشد.

مکانیسم دقیق وثیقه­‌ها بر اساس پروژه تغییر می‌کند، اما ایده این است که توکن‌های LP شما بتواند ارزش خود را برای ایجاد فرصت‌های جدید حفظ کند.

ویژگی‌های دیفای 2
نسخه جدید دیفای، ویژگی‌های جذابی را به شبکه دیفای افزوده است.

بیمه قراردادهای هوشمند دیفای 2

بررسی دقیق قراردادهای هوشمند کار بسیار دشواری است. با استفاده از DeFi 2.0، امکان دریافت بیمه در قراردادهای هوشمند خاص وجود دارد.

اگر قرارداد هوشمند به خطر بیفتد، شما تمام سپرده‌های خود را از دست می‌­دهید. اما یک بیمه می‌تواند با دریافت هزینه‌ای اندک، سپرده شما را حفظ کند.

بیمه خسارت دائمی

اگر پس از سرمایه‌­گذاری در یک استخر نقدینگی قصد استخراج نقدینگی خود را داشتید، هرگونه تغییر در توکنی که قفل کرده‌اید ممکن است منجر به زیان مالی شود.

این فرایند به‌عنوان ضرر دائمی شناخته می‌شود، اما پروتکل‌های جدید DeFi 2.0، روش‌های جدیدی را برای کاهش این خطر ایجاد کرده‌اند.

در واقع پروتکل DeFi 2.0 از کارمزدهای دریافتی برای ایجاد یک صندوق بیمه استفاده می‌کند تا سپرده شما را در برابر ریسک‌های موجود محافظت کند.

اگر کارمزد کافی برای پرداخت زیان وجود نداشته باشد، پروتکل DeFi 2.0 می‌تواند توکن‌های جدیدی را برای پوشش آن‌ها ایجاد کند.

وام‌های خود بازپرداخت

به طور معمول، گرفتن وام مستلزم ریسک است. اما با استفاده از DeFi 2.0، این ریسک کاهش می‌یابد.

به‌ عنوان‌ مثال، تصور کنید که وامی به ارزش 100 دلار از یک پلتفرم وام‌ گیری کریپتو دریافت کرده‌اید.

هنگامی که ارز خود را سهام‌گذاری می‌کنید، وام‌دهنده از سود آن برای بازپرداخت وام شما استفاده می‌کند. پس از اینکه وام‌دهنده 100 دلار خود را به دست آورد، توکن‌های استیک شده برای شما آزاد می‌شود.

با این حال اگر ارزش توکن سهام‌گذاری شده کاهش یابد، پرداخت وام بیشتر طول می‌کشد.

خطرات دیفای 2 چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم؟

دیفای 2 نیز با خطراتی همراه است.

در اینجا به برخی از این خطرات اشاره می­‌کنیم تا بتوانید برای حفظ امنیت خود از آن‌­ها استفاده کنید:

  •   قراردادهای هوشمندی که با آنها سروکار دارید، همواره در برابر هک آسیب‌پذیر هستند. هرگز تضمینی برای ایمنی پروژه­‌ها وجود ندارد. تا آنجا که ممکن است، به تحقیق در مورد پروژه­‌های انتخابی خود بپردازید و به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است.

بیشتر بخوانید:‌ نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

  •   در حالی‌ که مقررات و قوانین می‌توانند امنیت و ثبات را برای دیفای 2 به ارمغان بیاورند، برخی از پروژه‌ها ممکن است مجبور شوند خدمات خود را به‌عنوان قوانین جدیدی که ایجاد شده‌اند تغییر دهند. این تغییرات در برخی مواقع، خطراتی ایجاد می­‌کند.
  •   حتی با وجود بیمه‌­های دیفای هنوز خطر استخراج نقدینگی برای افرادی که می‌خواهند نقدینگی خود را استخراج کنند، وجود دارد. باید توجه داشته باشید که خطر را هرگز نمی‌توان به طور کامل به حداقل رساند.

سخن آخر

در حال حاضر پروژه‌های موفق بسیاری در فضای DeFi وجود دارد، اما DeFi 2.0 می‌تواند مزایای بیشتری را در پروژه‌های آینده ایجاد کند. امیدواریم که این مطالب برای شما سودمند و مفید بوده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx