کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

کریپتو آرت

احتمالا برای شما هم پیش آمده که از یک اثر هنری به قدری خوشتان بیاید که علاقه به جمع‌آوری آن آثار داشته باشید، به طوریکه این آثار تا مدت‌ها برای شما بماند و از آن‌ها لذت ببرید.

افرادی که به جمع‌آوری آثار هنری، قدیمی، ماندگار و خاص علاقه دارند را کلکسیونر (Collector) می‌نامند. 

هنرمندان قدیم امکان جمع‌آوری آثارشان را نداشته و بعضی از این آثار در طول زمان مفقود شده‌اند؛ اما امروزه امکانی فراهم شده تا با کمک فناوری بلاک‌چین، آثار هنری دیجیتال در یک فضای امن، همیشگی و با حفظ مشخصات مالک اصلی، ذخیره شوند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا درباره کریپتو آرت یا هنر کریپتویی صحبت کنیم تا هنرمندان و افرادی که به هنر علاق دارند، از فضای هنر دیجیتال بر بستر بلاک‌چین بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: Codex چگونه بازار آثار هنری و آیتم‌های کلکسیونی را تغییر می‌دهد؟

کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟

کریپتو آرت یا هنر کریپتویی، تلفیقی از هنر و فناوری بلاک‌چین است.

کریپتو آرت به عنوان یک اکوسیستم فرعی در دنیای ارزهای دیجیتال، قصد دارد تا نسخه‌های تغییرناپذیر از هنرهای دیجیتال مانند آلبوم‌های موسیقی، نقاشی، عکاسی و طراحی‌های دیجیتالی را بر بستر بلاک‌چین حفظ کند.

توکن غیر قابل تعویض
لازمه اصلی هر کریپتو آرت، ساخت NFT است.

کریپتو آرت به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بر روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. معمولا هر کریپتو آرت با قیمتی که خالق اثر بر روی آن می‌گذارد، ارزش‌گذاری می‌شود.

درست مانند هنرهای سنتی، ارزش NFT ها به شدت تحت تاثیر اعتبار خالق آن، کمیاب بودن هنر و تقاضای آن در میان کلکسیونرها است. در این حوزه، NFT ها از نظر اصالت و مالکیت به راحتی قابل تایید هستند.

هنرمندان کریپتویی چه کسانی هستند؟

مهم‌ترین شاخص کریپتو آرت، هنرمندانی هستند که آثار هنری را خلق یا بازآفرینی کرده و بر روی بلاک‌چین منتشر می‌کنند.

اگرچه NFT ها جنبه‌های متعددی از دنیای دیجیتال را به تصویر می‌کشند، ولی اولین قدم در حوزه کریپتو آرت ایجاد یک اثر هنری محنصر به فرد است.

هنرمندان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، آثار هنری خود را در قالب GIF ،JPEG، فیلم و تصاویر سه بعدی تولید کنند.

از آن‌جایی که این هنر دیجیتالی امکان تکثیر و انتشار در فضای مجازی را دارد، هنرمندان کریپتویی می‌بایست برای هر اثر هنری، NFT ایجاد (Mint) و تایید کنند تا اصالت هنرشان اثبات شود.

بعداز این مراحل، هنرمندان امکان انتشار آثار هنری خود را در بازارهای خرید و فروش NFT به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: خرید nft در تراست والت چگونه است؟

 توجه به این نکته ضروری است که هنر کریپتویی مشمول قوانین کپی رایت است، بنابراین از هنرمندان انتظار می‌رود تا از NFT های منحصر به فرد خود برای فروش استفاده کرده و به مالکیت سایر آثار هنری احترام بگذارند.

متاورس (Metaverse) چیست؟

اولین بار واژه متاورس در سال 1992 توسط نیل استنفنسون، نویسنده رمان علمی-تخیلی Snow Crash، شناخته شد.

در واقع در آن زمان استنفنسون، یک دنیای مجازی کاملا تعاملی متشکل از آواتارهای انسانی و اشیا دیجیتالی سه بعدی را متصور شد.

متاورس، محبوب‌ترین بستر پیاده‌سازی برای کریپتو آرت و NFT به شمار می‌رود. کاربران متاورس می‌توانند نسخه‌های مجازی کفش، لباس، دارایی و سایر وسایل را ایجاد، خرید و فروش کنند.

متاورس نمایانگر جوامع اجتماعی آنلاین است؛ افراد از سرتاسر دنیا می‌توانند درجلسات، کنفرانس و حتی مهمانی‌های آنلاین شرکت کنند.

محیط متاورس به‌ گونه‌ای است که امکان تعامل برای کاربران وجود دارد؛ به عنوان مثال افراد می‌توانند به صورت گروهی در رویدادهای واقعیت مجازی (VR) و در کلاس‌های یوگا شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: این 5 تکنولوژی برای ایجاد متاورس به کار برده می‌شود

بازی اکسی اینفینیتی
یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی، اکسی اینفینیتی است.

همچنین متاورس در صنعت بازی‌های بلاک‌چینی نیز رونق بسیاری دارد و اکنون بازی‌های بسیاری از جمله اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، دیسنترالند (Decentraland)، آلیس(Alice) و استار اطلس (Star Atlas) کاربران زیادی را در تمام نقاط جهان جذب کرده‌اند.

باتوجه به پتانسیل دست نخورده‌ای که در متاورس وجود دارد، شرکت‌ها و رسانه‌های اجتماعی بزرگ به فکر بررسی کاربرد و موارد استفاده متاورس با هدف بهبود تعامل با کاربران خود هستند.

به عنوان مثال، غول رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، نام خود را به “متا” تغییر داد تا خود را با جهان متاورس هماهنگ کند.

به دنبال آن، غول‌های فناوری متعددی در حال بررسی قابلیت‌های متاورس در جهت بهبود خدمات تعامل با مشتریان خود هستند.

 توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟

NFT ها عنصر اصلی کریپتو آرت هستند.

در نگاه اول NFT ها تصاویر معمولی به نظر می‌رسند اما هر NFT حاوی متا دیتاهایی(Metadata) است که ارزش و مالکیت آن را بر روی یک بلاک‌چین عمومی اثبات می‌کند.

 با توجه به وجود امکانات دیجیتال، NFT ها قادرند اشیای موجود در دنیای واقعی را در متاورس و دیگر فضای مجازی به نمایش بگذارند. همچنین NFTها خرید آنلاین لباس، کفش، دارایی و سایر کالاها را تسهیل می‌کنند.

بازار NFT
بازارهای NFT، فرصتی هستند برای خرید آثار هنری خاص و تکرار نشدنی.

علاوه براین، ارزش واقعی بازار NFT به وسیله کمیاب بودن و تقاضای عمومی برای یک کلکسیون خاص تعیین می‌شود. به عنوان مثال، افراد زیادی به دنبال آلبوم‌های موسیقی خاص یا توکن‌های هواداری در رویدادهای مختلف ورزشی هستند.

هنرمندان کریپتویی می‌توانند علاوه بر نمایش جنبه‌های دنیای واقعی، با استفاده از این فرصت نوظهور، آثار هنری خود را خلق و به خریداران در تمام نقاط جهان عرضه کنند.

همچنین استفاده از آن‌ها فرصتی است برای بازسازی نقاشی‌های محبوب و آثار تاریخی که در اختیار کلکسیونرها قرار دارد.

انتشار کریپتو آرت چقدر هزینه دارد؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هر NFT یک متا دیتایی برای نگهداری اطلاعات خود دارد.

با وجود اینکه هرکسی امکان کپی و تکثیر هنرهای دیجیتالی را دارد، ولی متا دیتای NFTها قابل کپی کردن نیست؛ همین موضوع باعث می‌شود یک اثر هنری دیجتال منحصر به‌فرد باقی بماند.

در فرآیند انتشار کریپتو آرت، هر اثر هنری قبل از اینکه به NFT تبدیل شود، یک شناسه دریافت می‌کند که این شناسه تاییدی بر یکتایی و مالکیت NFT است.

بسته به بلاک‌چینی که به عنوان میزبان برای انتشار NFT انتخاب می‌کنید، قیمت ایجاد NFT متفاوت است و به طور میانگین از 1 دلار تا 900 دلار قیمت دارد.

البته باید توجه داشته باشید که هزینه‌های کارمزد شبکه، می‌تواند قیمت انتشار NFT را چندین برابر کند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک توکن NFT رایگان ایجاد کنیم؟

برای اطمینان از یکتا بودن، شناسه هر NFT در شبکه‌ای از بلاک‌چین‌های عمومی بررسی می‌شود؛ سپس با هر خرید و فروش NFT، بلاک‌چین میزبان متا دیتای مربوط به آن NFT را بروزرسانی می‌کند.

با توجه به کمیاب بودن و تقاضای کلکسیونرها، هر اثر هنری ممکن است قیمتی از چند دلار تا چند میلیون دلار داشته باشد.

بازارهای خرید و فروش NFT جایی برای فروش آثارهنری دیجیتال است که موارد مورد نیاز برای شرکت در آن شامل یک کیف پول ارز دیجیتال بر بستر بلاک‌چین انتخابی و پلتفرم پرداخت با کریپتو است.

برای ایجاد NFT، سازنده آن باید هزینه کارمزد شبکه را به منظور بروزرسانی متادیتاهای موجود بر بستر بلاک‌چین، پرداخت کند. البته این هزینه با توجه به میزان شلوغی و ظرفیت بلاک‌چین‌ها، متفاوت است.

 ریسک‌های احتمالی در خرید کریپتو آرت

با اینکه بازار NFT سودآور است، اما راه‌های بسیاری برای کلاهبرداری در آن وجود دارد.

همانند هر اکوسیستم دیگری که شامل ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین است، توصیه می‌کنیم تا قبل از خرید هرگونه NFT، راجع به آن تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

تایید متادیتا برای هر NFT بر روی بلاک‌چین، بسیار حائز اهمیت است. در واقع متادیتا جزئیاتی از قبیل تاریخ و زمان ایجاد، بلاک‌چین میزبان، مالکیت و اطلاعات سازنده را برای هر NFT دربر دارد. این اطلاعات، تنها راه تایید اصالت یک NFT به شمار می‌روند.

همانطور که گفتیم، اعتبار و ارزش NFT ها رابطه مستقیمی با سازندگان آن‌ها و میزان تقاضا در بازار دارد. حتی اگر یک NFT از نظر مالکیت و یکتایی تایید شود، ممکن است ارزش زیادی برای فروش نداشته باشد؛ چراکه ارزش آن تنها به وسیله حسی که خریدار یا سرمایه‌گذار به آن اثر هنری دارد، تضمین می‌شود.

آیا کریپتو آرت قابل تکثیر است؟

شاید تصور کنید که هنرهای دیجیتال به سادگی و مانند ذخیره یک عکس یا ویدیو قابل تکثیر هستند؛ اما چنین چیزی ممکن نیست!

کپی کردن کریپتو آرت از نظر فنی به هیچ ‌عنوان امکان ندارد.

برای مثال، زمانی که کاربر سعی در ذخیره فایل عکس یا فیلم یک اثر هنری دارد، تنها یک کپی از آن را بر روی کامپیوتر خود دخیره کرده و متادیتای NFT آن اثر هنری (که شامل جزئیات فنی است) را از دست داده است.

در بسیاری از موارد، هنرمندان تصمیم می‌گیرند که چند نسخه از یک اثر هنری را ایجاد کرده و بفروشند و در عین‌ حال تمایل به رعایت حق کپی رایت هم دارند؛ در این موضوع نیز متادیتا به کمک هنرمندان می‌آید و تمایز مالکیت NFT های مشابه و اعتبار سازنده را تضمین می‌کند.

قانون کپی رایت
وجود قوانین کپی رایت در کریپتو آرت منجر به اثبات اصالت خالق اثر می‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که کریپتو آرت همیشه مشمول قوانین کپی رایت است و ادعای نادرست مبنی بر خالق بودن یک اثر هنری، با توجه به قوانین هر کشور پیامدهای منفی در پی دارد.

 سخن پایانی 

آینده کریپتو آرت، به وسیله علاقه‌مندان به هنرهای دیجیتالی و کلکسیونرها تعیین می‌شود.

خوشبختانه مشارکت هنرمندان محبوب، نوازندگان، ورزشکاران و افراد مشهور در هر نقطه از جهان نشان می‌دهد که کریپتو آرت توانسته تعداد زیادی از علاقه‌مندان به خرید، فروش و جمع‌آوری NFT را به خود جذب کند.

کاربرد کریپتو آرت در دنیای هنری و فضای مجازی تعاملی خلاصه می‌شود. با افزایش پذیرش هنر کریپتویی، NFT ها کم‌کم پا به عرصه خرید لوازم و دارایی‌های مجازی می‌گذارند.

درحالی‌که دنیای ارزهای دیجیتال، به ویژه کریپتو آرت، همچنان در حال آزمایش قابلیت‌های خود است، ولی نحوه نگاه ما را به هنر و کلکسیون‌های باارزش در یک فضای مجازی تغییر داده است.

به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، هنر کریپتویی فرصت خوبی برای نمایش مجازی هر جنبه از زندگی روزمره ما ایجاد می‌کند.

نظر شما درباره آینده کریپتو آرت چیست؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx