همه چیز درباره ارز دیجیتال چیا (Chia Coin)؛ دوست‌دار محیط زیست!

ارز دیجیتال چیا

ارز دیجیتال چیا یکی از جدید‌ترین ارزهای دیجیتالی است که برای تولید کوین از فضای ذخیره‌سازی SSD استفاده می‌کند!

Chia coin باوجود عمر کمی که دارد یکی از ترند‌های مهم این روزهای بازار کریپتوکارنسی است.

همیشه منتقدان ایراد‌های قابل‌ تأملی از بلاک‌چین و فناوری‌های وابسته به آن می‌گرفتند.

عناوین مطلب:

به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان و طراحان بلاک‌چین‌ تلاش می‌کنند تا با معرفی پروژه‌های جدید، مشکلات قبلی را بهبود دهند. شبکه چیا یکی از همین موارد است. 

شبکه یا ارز دیجیتال چیا یکی از فناوری‌های جدیدی است که تلاش کرده مسیر متفاوت‌تری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برای خود بسازد. این شبکه روی کاهش مصرف انرژی تمرکز می‌کند و درعین‌حال، بر حوزه فناوری و بازار هارددیسک‌ها هم تاثیر مستقیمی دارد.

با خواندن این مطلب درباره چیا کوین، سبز‌ترین ارز دیجیتال بازار و ارتباط آن با بحران کمبود هارد دیسک در چین اطلاعات کاملی کسب می‌کنید. اگر آماده آشنایی با تاریخچه، هدف و آینده ارز دیجیتال چیا کوین هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ارز دیجیتال چیا (Chia coin)

چیا کوین شبکه بلاک‌چینی است که بهبود معاملات هوشمند را هدف قرار داده است.

سازندگان این شبکه معتقدند که ارز دیجیتال باید در دسترس همه افراد باشد تا هرکسی بتواند بدون هیچ محدودیتی در شبکه‌های مربوط به کریپتو مشارکت کند. شبکه چیا هم روی همین هدف استوار است.

چیا مثل دیگر ارزهای دیجیتالی امنیت بسیار بالایی دارد و سرقت و هک آن تقریبا غیرممکن است. طراحان و توسعه‌دهندگان شبکه چیا ادعا می‌کنند که زبان برنامه‌نویسی این شبکه، آن را به امن‌ترین و شفاف‌ترین ارز دیجیتال موجود در حال حاضر تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا هک بیت‌کوین امکان‌پذیر است؟

چیا و بیت‌کوین اشتراکات زیادی باهم دارند. هر دو آنها تنها شبکه‌هایی هستند که از الگوریتم اصلی ناکاموتو یعنی اجماع استفاده می‌کنند. نقطه تمایز این دو هم در نحوه تولید کوین‌های جدید است.

درحالی‌که بیت‌کوین برای تولید ارز دیجیتال جدید از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، چیا الگوریتم اثبات مکان و زمان را محور اصلی تولید ارزهای دیجیتال خود قرار داده است.

تاریخچه پیدایش چیا کوین

Chia coin توسط برام کوهن (Bram Cohen)، برنامه‌نویس 47 ساله آمریکایی ساخته شد.

کوهن را به‌عنوان یکی از خالقان بیت تورنت (BTT) هم می‌شناسند. بیت تورنت پروتکلی برای ارتباط همتا به همتا است که اتصال کاربران به یکدیگر را فراهم کرده و اطلاعاتشان را ارسال و دریافت می‌کند.

بعد از بیت تورنت، کوهن سراغ سیستمی خلاقانه و جدید رفت که منجر به تولید شبکه چیا شد. این ایده در واقع تکنولوژی استخراج یک ارز دیجیتال توسط هارددیسک‌ها بود که در اواخر تابستان 2017 و در سانفرانسیسکو به ثبت رسید. کوهن با شعار «این اکوسیستم، ارزهای دیجیتال را به‌جای سبزتر و بهتری تبدیل کنیم» ساخت شبکه چیا را آغاز کرد.  

تاریخ ثبت شبکه چیا متعلق به سال 2017 است، اما شروع به کار کامل این شبکه و اولین تراکنش انجام شده توسط آن به تاریخ 19 مارس 2021 برمی‌گردد.

دو ماه بعد، در می 2021 چیا به اوج خود رسید و رشد قیمت و استقبال قابل‌توجهی را تجربه کرد.

شبکه چیا
چیا متولد شد تا اکوسیستم ارزهای دیجیتال را به جای سبزتر و بهتری تبدیل کند.

اعضای تیم چیا

در کنار کوهن، اسامی دیگری هم به عنوان اعضای تیم چیا به چشم می‌خورد. این تیم متشکل از جین هافمن (Gene Hoffman) و میچ ادواردز (Mitch Edwards) است.

هافمن پیش از پیوستن به تیم چیا مدیرعامل eMusic و Vindica بود و اکنون در سمت مدیر عملیاتی چیا فعالیت می‌کند. میچ ادواردز هم سابقه مدیریت در چند شرکت حوزه فناوری و بلاک‌چین را دارد که اکنون مدیر ارشد مالی در چیا است. علاوه بر این دو اسم، توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان زیادی روی کد‌های متن‌باز چیا کار می‌کنند و عضو تیم چیا هستند.

ایده و هدف چیا

ایده اصلی ساخت شبکه چیا تولید یک بلاک‌چین پایدار برای توسعه سیستم مالی و پرداختی جهانی است.

سبز بودن چیا به این معنی است که انرژی کمتری برای تولید کوین‌های جدید مصرف شود و در نهایت، آسیب کمتری به محیط‌زیست بزند. علاوه بر این هدف، چیا شبکه‌ای است که از الگوریتم نوینی استفاده می‌کند تا دسترسی و مشارکت در آن بسیار آسان‌تر باشد.

تاثیر چیا کوین روی قیمت هارد SSD

وقتی که سازندگان، هارد‌های ذخیره‌سازی را برای استخراج و تولید ارزهای دیجیتال چیا معرفی کردند، باعث شد که هجوم مردم به سمت خرید هارد‌های SSD زیاد شود.

از طرفی این تقاضا با بحران پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو شد که کار را سخت می‌کرد. ابتدا کارخانه رنسانس ژاپن، سپس زلزله 7.7 ریشتری در مارس 2021 و شیوع بیماری کرونا به بحران کمبود تراشه در بازار دامن زد.

این کمبود در نهایت افزایش تقاضا و افزایش سرسام‌آور قیمت هارددیسک‌ها را به وجود آورد. اینجا بود که با وجود بهبود اکوسیستم ارز چیا، کمبود شدید هارد دیسک، حافظه و انواع سریع‌تر آن، خصوصا NVMe SSD باعث شد تا کاربران عادی و گیمرها با مشکلات جدیدی روبه‌رو شوند.

روش کار Chia coin

ارز دیجیتال و شبکه چیا از روش گواهی اثبات فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند.

این پروتکل در واقع روی فضای هارد دیسک کامپیوتر قابل‌اجرا و استخراج است. این روش در اصل همان ویژگی متفاوتی است که باعث شده چیا را به‌عنوان یک ارز دیجیتال دوستدار محیط‌زیست بدانند.

به‌این‌ترتیب، چیا کوین بر خلاف دو ارز دیجیتال مهم بازار (بیت‌کوین و اتریوم) نیازی به اسیک ماینر یا کارت گرافیک ندارد و فقط بخشی از هارد دیسک رایانه را اشغال می‌کند.

چیا شبکه خود را روی هارد دیسک فارمر‌ها سینک کرده و با پیداکردن بلاک‌های جدید، عملیات ماینینگ را آغاز می‌کند. این در حالی است که به‌خاطر اهمیت هارد دیسک و ssd در فرآیند استخراج chia coin، روند روبه‌رشد و غیرقابل‌کنترل قیمت این سخت‌افزار‌ها برای بازار و مصرف‌کنندگان مشکل‌ساز شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

از طرفی چیا نرم‌افزار‌های مخصوص استخراج برای پلتفرم‌های مک، ویندوز و لینوکس ارائه کرده تا کار فارمر‌ها را سبک‌تر کند.

معرفی ارز چیا

 کوین XCH ارز دیجیتال بومی شبکه چیا است. زمانی که فارمرها تراکنش‌های یک بلاک را تایید کنند و بلاک جدید ایجاد شود، چیا کوین تولید خواهد شد.

فارمرها به‌خاطر مشارکت‌شان در شبکه و فضای ذخیره‌سازی که برای ساخت کوین جدید در اختیار می‌گذارند، پاداش دریافت خواهند کرد. این ارز دیجیتال هیچ عرضه اولیه‌ای نداشت و فقط 21 میلیون کوین پیش‌کشت (Pre-Farm) شده است. پیش کشت در شبکه چیا همان استراتژی ذخیره ارز دیجیتال محسوب می‌شود که رشد و ثبات قیمتی را فراهم می‌کند.

کوین XCH
کوین xch ارز بومی شبکه چیا است

توسعه‌دهندگان برنامه‌ای که برای پاداش دادن چیا در نظر گرفته‌اند به این صورت است که در طول 12 سال، هر سه سال یک‌بار این پاداش نصف می‌شود و بعد از سال سیزدهم تنها چهار چیا به عنوان پاداش پرداخت خواهد شد.

بعد از رسیدن به این رقم، تعداد پاداش‌ها ثابت می‌شوند و همان چهار چیا پاداش فارمرهاست. همچنین توسعه‌دهندگان برآورد کرده‌اند که تورم کوین XCH بعد از 22 سال از راه‌اندازی شبکه، به عددی نزدیک 0.5% می‌رسد. 

حدود 22,582,025 کوین چیا برای عرضه به بازار در نظر گرفته شده است که تا امروز فقط حدود 1,582,223 Chia coin در گردش است.

استخراج ارز دیجیتال چیا

ارزهای دیجیتال مختلفی مثل بیت‌کوین و دوج کوین برای تأیید تراکنش‌ها و معاملات خود از روشی به نام اثبات کار استفاده می‌کنند.

این در حالی است که Chia coin از همان ابتدا به‌جای تمرکز روی روش اثبات کار، روی اثبات فضا و زمان تمرکز کرد. در واقع این ارز دیجیتال جدید به‌جای تکیه بر قدرت پردازشی برای ایمن‌سازی و تولید ارزهای جدید خود، به فضای ذخیره‌سازی وابسته است. 

کوهن وقتی قرار بود درباره استخراج چیا در وایت پیپر این ارز دیجیتال و هنگام معرفی آن صحبت کند، از همان ابتدا به‌جای کلمه ماینینگ، از کلمه فارمینگ استفاده کرد.

این واژه مهر تاییدی بر روش استخراج چیا و استفاده از فضای حافظه به‌جای استفاده از انرژی و برق بیشتر بود. در کنار این موضوع، شبکه چیا یک دفتر کل متمرکز و غیرقابل‌تغییر از تراکنش‌های سابق دارد که باعث می‌شود این شبکه را متفاوت‌تر از بیت‌کوین بدانند.

بیشتر بخوانید: دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه چیا قابلیت‌های دیگری هم دارد:

  • نگه‌داری دارایی‌ها به‌‌عنوان سپرده
  • قابلیت بازپرداخت
  • شخصی‌سازی قرارداد‌های اتوماتیک

به‌صرفه بودن استخراج چیا

استخراج چیا و به‌صرفه بودن ارز دیجیتال آن چیزی است که تا امروز همواره درباره این شبکه مطرح می‌شود.

صاحب‌نظران درباره این موضوع اعتقاد دارند که به‌صرفه بودن استخراج چیا به‌سختی شبکه و میزان پاداش‌های آن بستگی دارد. باتوجه‌به اینکه در حال حاضر در هر 10 دقیقه 64 چیا پاداش داده می‌شود، می‌توان استخراج این شبکه را به‌صرفه دانست.

پروتکل‌های چیا کوین

شبکه chia از دو پروتکل اثبات فضا و اثبات زمان استفاده می‌کند.

پروتکل اثبات فضا میزان فضای موجود روی سیستم فارمر‌ها را تشخیص می‌دهد و دیگری پروتکلی است که مانع از تقلب فارمرها در دریافت ریوارد‌ها می‌شود.

امنیت شبکه چیا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده پروتکل چیا که همان اثبات فضای ذخیره‌سازی است، بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گیرد، امنیت بالای آن است.

نکته اینجاست که این امنیت چطور تامین می‌شود و چگونه شبکه را از کلاهبرداری‌ها و حمله هکر‌ها حفظ می‌کند؟ برای اینکه اطلاعات کامل‌تری درباره این موضوع کسب کنید، بهتر از ابتدا درباره امنیت شبکه و امنیت شبکه بیت‌کوین با شما صحبت کنیم.

برای درک بهتر این موضوع، ابتدا از حمله 51 درصدی صحبت می‌کنیم. این مفهوم به طور خلاصه یعنی اینکه اگر شخص یا گروهی کنترل 51 درصد از منابع یک شبکه را در اختیار بگیرد، به‌راحتی می‌تواند با انجام یک تراکنش معکوس مانعی برای تراکنش‌های جدید بسازد و از طریق دابل اسپند کردن (Double Spend)، امنیت کل شبکه را از بین ببرد.

استخراج چیا
روش استخراج چیا استفاده از فضای حافظه به‌جای استفاده از انرژی و برق بیشتر است.

امنیت شبکه بیت‌کوین

طبق روش حمله 51 درصدی، اگر فردی قصد حمله به شبکه بیت‌کوین را داشته باشد، باید بتواند به 51 درصد از کل منابع شبکه دسترسی پیدا کند.

این در حالی است که دسترسی به این حجم از منابع هزینه برق و سخت‌افزارهای زیادی دارد که به خودی باعث می‌شود حمله به شبکه بسیار زمان‌برتر و گران‌تر باشد. در نتیجه امکان حمله را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

امنیت چیا

هکرها برای حمله به شبکه چیا باید از ابزار بسیار گران‌تری نسبت به بیت‌کوین استفاده کنند تا در نهایت بتوانند به شبکه نفوذ کنند. ح

جم کل حافظه استفاده شده در شبکه حدود 10 اگزابایت است. پس برای ماینینگ در شبکه چیا باید بتوانند به 51 درصد از فضای ذخیره‌سازی و 5 اگزابایت از فضای شبکه دسترسی داشته باشند.

محصولات شبکه چیا

شبکه chia coin یک نرم‌افزار و یک زبان برنامه‌نویسی در اختیار کاربران خودش قرار می‌دهد.

نرم‌افزار این شبکه قسمت‌های مختلفی مثل اطلاعات شبکه، بلاک‌ها، کیف پول مخصوص چیا، پلات‌ها، فارم و استخر دارد.

نکته جالب این است که نرم‌افزار از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. زبان برنامه‌نویسی بلاک‌چین چیا، لیسپ (ChiaLisp) هم محصول دوم این شبکه است و با استفاده از این زبان، کاربران می‌توانند روی شبکه، تراکنش‌های هوشمند ایجاد کنند.

همکاری‌های شبکه چیا

شبکه چیا یک شبکه جوان و تازه‌تأسیس محسوب می‌شود و به همین دلیل هنوز برنامه‌های و همکاری‌های زیادی را اجربه نکرده است.

فقط شرکت سرمایه‌گذاری Sirius برای راه‌اندازی Hackathon (رویدادی که طراحان و مدیران محصول پروژه و … برای بهبود سرعت تولید در آن حاضر می‌شوند) با شبکه چیا همکاری کرده است.

صرافی و کیف پول مناسب ارز دیجیتال چیا

چیا هنوز موفق نشده به صرافی‌های زیادی راه پیدا کند و فقط در چند صرافی محدود معامله می‌شود.

از جمله صرافی‌هایی که ارز دیجیتال XCH را در لیست خود دارند:

البته کیف پول معرفی شده از طرف خود برنامه برای کسانی که از شبکه چیا استفاده می‌کنند فعال است، اما کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مثل تراست و لجر هنوز این کوین را پوشش نداده‌اند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیا

همان‌طور که در بخش‌های مختلفی از این مقاله اشاره کردیم، مهم‌ترین مزایایی که برای شبکه chia coin می‌توان نام برد سبز بودن این کریپتو و امنیت بالای آن است.

از طرفی، این کریپتو هم مانند همه ارزهای دیجیتالی که معرفی شده‌اند، علاوه بر ویژگی‌‌های مثبت، معایبی هم دارد که نمی‌توان روی آنها چشم بست. 

مهم‌ترین معایب این شبکه بحران کمبود و افزایش قیمت SSD است. همچنین امکان استفاده از هارد‌هایی با گنجایش نسبتا پایین برای استخراج چیا وجود ندارد.

در نتیجه اس‌اس‌دی 512 که در حالت عادی تا 10 سال عمر می‌کند، وقتی برای شبکه چیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نهایت تا 40 روز عمر مفید خواهد داشت.

منتقدان شبکه چیا اعتقاد دارند این موضوع باعث می‌شود که به کره زمین آسیب برسد و برخلاف ادعای سبز بودن این کوین است. زیرا در ساخت حافظه اس‌اس‌دی از عناصر کمیابی استفاده می‌شود که برای رسیدن به آنها باید به بافت‌هایی زیری زمین رسید.

چیا کوین
چیا کوین مانند همه ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی دارد

نقشه راه شبکه چیا

طبق اطلاعات و مواردی که در وایت پیپر یا رودمپ این شبکه منتشر شده است، هنوز توسعه دهندگان نقشه راهی برای شبکه در نظر نگرفته‌اند.

این در حالی است که باتوجه‌به مطالب سایت‌های مرتبط با چیا، این شبکه قرار است در نیمه دوم سال 2021 و 2022 تحقیق و پروژه‌های خود را روی توسعه لایه دوم و ایجاد قابلیت‌های جدید متمرکز کند.

همچنین این شبکه قرار است سه کیف پول در اکوسیستم خود ارائه کند:

  1. کیف پول Light
  2. کیف پول Distributed Identity یا به‌اختصار DID
  3. کیف پول حضانتی

شبکه چیا در کنار همه این برنامه‌ها، به فکر راه‌اندازی توکنی به نام «توکن دارایی چیا» یا «Chia Asset Token» است. این توکن قرار است نماینده دارایی‌های افراد باشد و برعکس NFT ها، قابل معاوضه و تقسیم‌پذیر شوند.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال چیا و احتمال موفقیت آن

در حال حاضر و باتوجه‌به مدت کوتاهی که شبکه چیا شروع به کار کرده است، نمی‌توان با قطعیت درباره آینده این شبکه و قیمت آن نظریه‌ها و احتمالاتی را مطرح کرد.

به نظر می‌رسد رویکرد شبکه باعث شده تا کاربران استقبال زیادی از آن داشته باشند و هیچ بعید نیست که به‌زودی چیا یکی از نقش‌های مهم در بازار ارزهای دیجیتال و صنعت وابسته آن باشد.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال چیا تفاوت‌های بنیادی و مهمی با ارزهای دیجیتالی دارد که تا امروز به بازار معرفی شده‌اند.

نحوه استخراج این کوین متفاوت است و به‌خاطر مصرف انرژی بسیار کمی که دارد، آن را یک ارز دیجیتال سبز می‌دانند. اهمیت این موضوع و تاکید توسعه‌دهندگان روی اکوسیستم سبز چیا تا جایی است که وایت پیپر چیا با عنوان گرین پیپر (مقاله سبز) معرفی شده است.

پیش‌بینی‌ها از آینده این کوین هنوز در پرده‌ای از ابهام است، اما در نهایت می‌توان چراغ‌های سبز مسیر چیا کوین را از دوردست‌ها دید. اصلا دور از انتظار نیست اگر به‌زودی چیا به یکی از بازیگر‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال بدل شود!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx