لجر یا ترزور؛ کدام کیف پول سخت افزاری بهتر است؟

لجر یا ترزور

یکی از روش‌های نگه‌داری ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری است.

افرادی که به دنبال تهیه این نوع کیف پول هستند معمولا کیف پول لجر یا ترزور را برای انتخاب در نظر می‌گیرند. در این مقاله به بررسی این کیف پول‌ها و ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم.

برای مشاهده لیست کیف پول‌های ارز دیجیتال و مقایسه آن‌ها کلیک کنید!

عناوین مطلب:

مقایسه کیف پول سخت افزاری لجر و ترزور

کیف پول لجر و ترزور از مشهورترین کیف پول‌های سخت افزاری هستند که هر یک در سراسر جهان طرفداران خود را دارند.

این دو کیف پول سرد، در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که مشهورترین آن‌ها برای کیف پول لجر، مدل نانو اس (Ledger  Nano S) محصول سال 2016 و نانو ایکس (Ledger Nano X) محصول سال 2019  است.

ترزور وان (Trezor One) و ترزور تی (Trezor T) که هر دو محصول سال 2018 هستند نیز از مدل‌های مطرح کیف پول ترزور هستند.

با این که نحوه استفاده از این کیف پول‌ها و برخی از ویژگی‌ها از جمله امنیت بالا در هر یک از این کیف پول‌ها تقریبا یکسان است، با این حال، ممکن است افراد برای انتخاب کیف پول سخت‌افزاری بین لجر یا ترزور مردد باشند.

در این خصوص باید گفت، انتخاب بین یکی از این کیف پول‌ها بیش از هر چیز به نیاز و شرایط فرد بستگی دارد.

بنابراین برای پاسخ به این پرسش که کدام یک از این کیف پول‌ها مناسب‌تر هستند، لازم است ویژگی‌ها و امکانات هریک مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به مهم‌ترین این موارد در زمینه‌های مختلف اشاره خواهد شد تا افرادی که به دنبال مقایسه این دو کیف پول هستند با دید بهتری انتخاب خود را انجام دهند.

ویژگی‌های ظاهری کیف پول ترزور و لجر

کیف پول‌های سخت افزاری Ledger و Trezor در ابعاد کوچک و همراه با درگاه اتصال USB ساخته شده‌اند.

با این حال تفاوت‌های شاخصی نیز دارند که اولین مورد مربوط به جنس بدنه این کیف‌پول‌ها است. 

کیف‌پول‌های لجر از فولاد ضدزنگ و ترزورها از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند و در نتیجه مقاومت بدنه لجر از ترزور بیشتر است و این مورد برای افرادی که قصد حمل و جابه‌جایی کیف پول خود را دارند، ممکن است مهم جلوه کند.

مورد بعدی صفحه نمایش این کیف پول‌ها است که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، کار با کیف پول و… را نشان می‌دهد. کیف‌پول‌های ترزور صفحه نمایش بزرگتر با رزولوشن بالاتری دارند و از این لحاظ مورد توجه هستند.

در خصوص رنگ‌بندی صفحه‌نمایش نیز باید گفت از بین مدل‌های یاد شده تنها ترزور مدل T دارای صفحه‌ی رنگی است و نمایشگر آن نیز از سایر مدل‌ها بزرگتر است و کسانی که برای مشاهده جزئیات تراکنش‌ها نیاز به صفحات بزرگتر دارند، بهتر است از مدل‌های ترزور استفاده کنند.

کیف پول‌های لجر، تاشو هستند و ابعاد کوچکتری نسبت به ترزور دارند. وزن مدل‌های لجر نیز از محصولات ترزور کم‌تر است؛ به این ترتیب که لجر Nano S و Nano X به ترتیب 16.2 و 34 گرم و مدل‌های Trezor One و Trezor T هریک 46 و 96 گرم وزن دارند.

بنابراین برای کسانی که قصد حمل کیف ‌پول سخت‌‎افزاری خود را دارند و به دنبال کیف پول کوچک، سبک و با بدنه مقاوم هستند، لجر انتخاب بهتری است.

 اتصال به سایر دستگاه‌ها در لجر و ترزور

از آنجا که کیف پول‌های سخت افزاری، ابزاری آفلاین محسوب می‌شوند برای طی شدن بخشی از فرآیند انجام تراکنش‌ها لازم است این کیف پول‌ها به دستگاه هایی که به اینترنت دسترسی دارند، متصل شوند.

کیف پول‌های لجر و ترزور از طریق رابط USB می‌توانند به دستگاه های کامپیوتری متصل شوند و انواع مختلف سیستم عامل از جمله ویندوز، لینوکس و… را نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین امکان اتصال به تلفن همراه با سیستم عامل اندروید در بیشتر این کیف پول ها امکان پذیر است اما تنها لجر Nano X از سیستم عامل ios پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به سایر دستگاه‌ها از طریق بلوتوث نیز تنها در این مدل از کیف پول لجر وجود دارد.

کیف پول‌های ترزور قابلیت اتصال با بلوتوث را ندارند که دلیل آن را می‌توان حفظ امنیت کیف پول تلقی کرد.

لازم به ذکر است کیف پول لجر، دارای نرم‌افزاری به نام Ledger Live بوده که بر روی دسکتاپ در ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است و در نسخه‌های Apple IOS و Android OS نیز بر روی تلفن همراه قابل نصب است. بهره‌مندی از بسیاری از امکانات این کیف پول به کمک این نرم‌افزار صورت می‌پذیرد.

این در حالی است که کیف پول ترزور فاقد چنین اپلیکیشنی است و برای انجام بعضی از امور نیاز به استفاده از سایر کیف پول‌ها دارید.  

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در ترزور و ولجر

هر دو کیف پول سخت افزاری ترزور و لجر از بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

این تعداد شامل حداقل 1800 ارز دیجیتال از جمله کوین های اصلی مانند اتریوم ، بیت‌کوین و… هستند. ارزهای دیجیتال موجود در لجر Nano X و Nano S تقریبا یکسان هستند اما ارزهای پشتیبانی شده در Trezorمدل T بیشتر از Trezor One است و مدل وان، ارزهایی هم‌چون کاردانو، بایننس‌کوین و… را شامل نمی‌شود.

چنانچه کاربری به دنبال نگه‌داری از کوین یا توکن خاصی در کیف پول سخت‌افزاری است، باید قبل از اقدام به خرید کیف پول برای اطلاع دقیق از ارزهای دیجیتالی که هر یک از این کیف پول‌ها پشتیبانی می‌کنند، به سایت رسمی هر یک از کیف پول‌های لجر یا ترزور مراجعه کند.

به این ترتیب می‌تواند از امکان نگه‌داری آن ارز دیجیتال در کیف پول مدنظر خود مطمئن شود.

هر دو کیف پول Ledger و Trezor دارای صرافی‌های غیرمتمرکز داخلی برای انجام معامله هستند. کیف پول‌های ترزور از بعضی صرافی‌های ارز دیجیتال هم‌چون  Changelly ،CoinSwitch و ChangeNow و کیف پول لجر با استفاده از Ledger live از صرافی هایی مانند FTX ،ParaSwap ،Wyre ،Changelly پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از NFTها در کیف پول‌های لجر یا ترزور چگونه است؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد برای نگه‌داری و ایمن نگه داشتن NFTها نیز بسیار مناسب هستند.

هر دو کیف پول سرد ترزور یا لجر از انواع NFT پشتیبانی می‌کنند. کاربرانی که می‌خواهند NFT های خود را  روی کیف پول‌های سخت افزاری خود نگه دارند، باید کیف پول Trezor را به برنامه‌های کیف پول آنلاین از جمله ولت Metamask متصل کنند تا امکان دریافت NFTها برقرار شود.

کیف پول لجر این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران NFTها را به صورت مستقیم از طریق نرم افزار Ledger Live روی کیف پول خود دریافت کنند.

لازم به ذکر است از طریق Ledger Live تنها NFTهای شبکه اتریوم و Polygon قابل مشاهده و خریداری هستند. NFTهای سایر شبکه‌های بلاک‌چینی تنها با اتصال کیف پول Ledger به سایر کیف پول‌های آنلاین از جمله متامسک قابل دریافت خواهند بود.

ترزور یا لجر امکان استکینگ دارند؟

استیکینگ که به معنای قفل کردن و نگه‌داری کوین و توکن‌ها و دریافت سود از این طریق است، در کیف پول‌های لجر از طریق Ledger Live برای ارزهای دیجیتالی از جمله اتریوم، سولانا، DOT و… امکان‌پذیر است.

با این حال، در بیشتر موارد برای استکینگ در کیف پول سخت‌افزاری لجر، نیاز به اتصال به کیف پول‌هایی نرم‌افزاری و آنلاین از جمله متامسک است. کیف پول‌های Trezor نیز مستقیماً از Staking پشتیبانی نمی‌کنند و کاربران باید کیف پول ترزور خود را به کیف پول‌های آنلاین متصل کنند تا بتوانند در این فرآیند شرکت کنند.

امنیت کدام یک از کیف پول‌ها بیشتر است؟ لجر یا ترزور؟

ترزور و لجر هر دو تلاش می‌کنند تا حداکثر امنیت کیف پول را برای کاربران خود فراهم کنند.

هر دو این کیف پول‌ها از کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند که همیشه روی دستگاه باقی می‌مانند.

ترزور روی یک بلاک‌چین منبع باز اجرا می‌شود. لجر از یک دفترکل بلاک‌چین به نام BOLOS استفاده می‌کند که یک چارچوب متن باز است. با این حال، برخلاف Trezor، کیف‌پول‌های لجر از میان‌افزار منبع بسته استفاده می کنند، به این معنی که نمی‌توان نقاط ضعف امنیتی آن را بررسی یا آزمایش کرد.

در ساخت کیف پول‌های Trezor از یک سیستم پایه تک‌تراشه استفاده می‌شود، این در حالی است که کیف پول‌های Ledger از یک پایه دو‌تراشه استفاده می‌کنند که این تراشه دوم برای مقاوم‌سازی بیشتر در برابر حملات سخت‌افزاری در نظر گرفته شده است.

کیف پول‌های سخت Trezor و Ledger از پروتکل BIP39  پشتیبانی می‌کنند که کلیدهای تصادفی را برای انجام تراکنش‌ها تولید می‌کند. با این حال، ترزور مدل T از استاندارد Shamir Backup استفاده می‌کند که امنیت کلیدهای خصوصی را افزایش می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت هر دوی این کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردارند و تاکنون به جز گزارشاتی مربوط به هک پایگاه داده لجر، هک کیف پول کاربران لجر یا ترزور اتفاق نیفتاده است.

اما کسانی که به امنیت کیف پول سخت افزاری اهمیت می‌دهند باید بدانند به طور کلی امنیت کیف پول‌های ترزور بیشتر از مدل‌های لجر برآورد می‌شود، هرچند امنیت کافی در کیف پول های سخت افزاری لجر نیز برقرار است و هیچ دلیل و مدرکی برای کافی نبودن این کیف پول سخت‌افزاری معتبر، وجود ندارد.

کدام یک از کیف پول های لجر یا ترزور قیمت بیشتری دارند؟

افرادی که برای انتخاب بین کیف پول تروز یا لجر به تفاوت قیمت آن‌ها اهمیت می‌دهند، می‌توانند قیمت به‌روز این کیف پول‌ها را از سایت‌ رسمی هریک از این کیف پول‌ها یا سایت‌های فروشگاهی نظیر آمازون پیگیری کنند.

با این حال باید گفت با این که قیمت کیف پول ترزور بیشتر از مدل‌های لجر است، اختلاف قیمت آن‌ها معمولا چندان زیاد نیست و بین 60 تا 200 دلار برای خرید این کیف پول‌ها باید هزینه کرد.

قیمت ترزور مدل T  از سایر کیف پول‌های سخت افزاری بیشتر است که با توجه به امکاناتی که برای راحتی کاربران در این مدل وجود دارد، این گرانی قیمت موجه است.

سوالات متداول

کیف پول‌های ترزور و لجر از چه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کنند؟

این کیف پول‌ها از بیشتر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و امکان اتصال به صرافی‌های غیرمتمرکز داخلی مختلفی را نیز دارند.

امنیت کیف پول لجر بیشتر است یا ترزور؟

هر یک از این کیف پول‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و کاربران می‌توانند به طور امن از دارایی خود در این کیف پول‌ها نگه‌داری کنند.

امکان استکینگ در کیف پول‌های لجر یا ترزور وجود دارد؟

بله. کیف پول لجر به طور مستقیم از طریق Ledger Live و کیف پول ترزور با کمک کیف پول‌های آنلاین امکان استکینگ را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

کیف پول‌های سخت‌افزاری، ابزاری فیزیکی برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال هستند و کیف پول لجر و ترزور جزو محبوب‌ترین این کیف پول‌های سرد به شمار می‌آیند.

هریک از این کیف پول‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی خود را  دارند و کسانی که می‌خواهند کیف پول‌ لجر یا ترزور را تهیه نمایند، لازم است با اطلاع از این خصوصیات و سپس در نظر گرفتن نیاز و شرایط خود یکی از این کیف پول‌های سخت‌افزاری را انتخاب کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول سخت افزاری

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx