NFT میمون؛ معروف ترین کلکسیون NFT دنیا!

NFT میمون

Bored Ape معروف به NFT میمون یکی از معروف‌ترین NFT های دنیا است که در قالب کلکسیون The Bored Ape Yacht Club ارائه شده و دربرگیرنده آواتارهای میمون با شکل‌ها و استایل‌های منحصربه‌فرد و کارتونی است.

این کلکسیون، اولین مجموعه‌ای بود که توجه مردم دنیا را به سمت NFT ها برد. حالا این کلکسیون به چیزی شبیه بیت‌کوین تبدیل شده است!

هر میمون خسته یا Bored Ape شکلی متفاوت از لباس، کلاه، اکسسوری، حالت چشم، دهان و به‌طور‌کلی ویژگی‌های ظاهری دارد.

عناوین مطلب:

این آواتارها برحسب اتریوم قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین نوسان قیمت اتریوم می‌تواند باعث افزایش یا کاهش ارزش آن‌ها شود.

اولین نسخه NFT میمون، زمانی که منتشر شد برحسب قیمت آن روز اتریوم، حدود 300 دلار قیمت داشت. اما در حال حاضر با افزایش ارزش اتریوم، NFT هایی که در این مجموعه هستند میلیون‌ها دلار خرید و فروش می‌شوند!

نکات کلیدی

  • NFT میمون معروف‌ترین و محبوب‌ترین کلکسیون NFT بازار است که تصاویری به شکل عکس پروفایل در قالب میمون‌هایی با لباس، حالت چهره و اکسسوری‌های مختلف ارائه می‌کند.
  • این کلکسیون مورد توجه افراد معروف زیادی بوده و به دارندگان این توکن‌ها امکانات خاصی را ارائه می‌دهد.
  • برخی از NFT های میمون که ویژگی‌های کمیابی دارند از سایرین گران‌قیمت‌تر هستند.

توکن غیرقابل تعویض یا NFT چیست؟

NFT یا توکن غیرقابل تعویض دارایی‌هایی هستند که به صورت یک داده دیجیتالی در دفتر کل یک بلاک‌چین ذخیره شده‌اند.

اوج رونق آنها از سال 2021 شروع شد. این توکن‌ها معمولا فایل‌های دیجیتالی مثل عکس، ویدئو یا نظایر آن هستند اما می‌توانند دارایی فیزیکی هم باشند.

اطلاعات این دارایی‌ها در بلاک‌چین ذخیره شده و مالک آنها مشخص می‌شود. به‌این‌ترتیب امکان خریدوفروش آنها مهیا خواهد شد. در‌عین‌حال پیشینه مالکان آنها، تاریخ و قیمت معامله نیز کاملا مشخص است.

ارزش NFT ها به دو عامل میزان تقاضای بازار و کمیاب بودن آنها وابسته است. برخی نمونه‌های NFT تنها چند نسخه یاحتی یک نسخه در دنیا دارند.

بیشترین انتقادی که از NFT ها می‌شود این است که آنها بی‌فایده هستند چون هر کسی می‌تواند روی این تصویر راست کلیک کرده و عکس nft میمون را به صورت رایگان ذخیره کند.

اما نکته اینجاست که این افراد مالک NFT نمی‌شوند. نام مالک در بلاک‌چین ثبت شده است. ممکن است هرکسی بتواند تصویر چاپ شده مونالیزا را با چند دلار بخرد اما فقط یک شخص حقیقی یا حقوقی هست که نسخه اصلی را در دست دارد.

اینکه آیا NFT ها واقعا ارزشمندند یا نه یک قضاوت نادرستی است؛ زیرا اظهار نظرهای متفاوتی در این باره وجود دارد.

برخی فکر می‌کنند در آینده اینترنت نیز دچار تحول می‌شود و کالاهای دیجیتالی نیز می‌توانند مثل کالاهای فیزیکی خرید‌و‌فروش شوند اما بعضی هم معتقدند این یک طرح پونزی پرهزینه و نوعی کلاه‌برداری است.  

درباره NFT میمون خسته یا Bored Apes

مجموعه NFT میمون خسته با نام Bored Apes در سال 2021 منتشر شد و دربرگیرنده 10،000 تصویر میمون به شکل عکس‌های پورتره با زمینه رنگی است.

این میمون‌ها هر یک ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد دارند که در ترکیب با هم چند هزار تصویر متمایز را خلق کرده‌اند. هر میمون nft معمولا دارای لباس، کلاه، دندان، چشم و حالت احساسی متفاوتی نسبت به بقیه است.

ترکیب این ویژگی‌ها باعث شده برخی نمونه‌های این کلکلسیون باارزش‌تر از بقیه باشند و با قیمت بالاتری بر حسب اتریوم معامله شوند.

اما از آنجایی که قیمت اتریوم نوسان زیادی دارد قیمت nft میمون هم تغییر می‌کند. به‌طوری‌که ممکن است در یک روز قیمت میلیونی داشته باشند و روز دیگر با سقوط قیمت اتر، بی‌ارزش شوند.

به‌طور‌کلی اگر NFT ها در طول زمان باقی بمانند ممکن است بتوانند بعنوان یک هنر دیجیتالی یا کریپتو آرت پذیرفته شوند.

به‌عنوان مثال زمانی که NFT ها در اوج خود بودند قیمت برخی از NFT های میمون به چند میلیون دلار می‌رسید اما با سقوط بازار کریپتو و افزایش نرخ تورم و در پی آن، سیاست‌های فدرال رزرو ارزش آنها کاهش یافت.

اما باز هم در مقایسه با قیمت اولیه آنها که چندصد دلار بیشتر نبود، بسیار چشم‌گیر است.

گرانترین nft میمون در تاریخ 11 آپریل 2023، NFT شماره 8817 بوده است که قیمت آن حدود 852 اتر یعنی بیش از 3.4 میلیون دلار ثبت شده است.

ویژگی این میمون خزهای طلایی، زمینه نارنجی، کلاه اسپینر و سوتک آبی و سفید است (تصویر زیر):

NFT میمون
گرانترین NFT میمون

چه کسی کلکسیون Bored Ape Yacht Club را ایجاد کرد؟

این کلکسیون در یوگالبز پایه‌گذاری شد. این آزمایشگاه متشکل از چهار نفر به نامهای مستعار گوردون گونر، گارگامل، ساس و امپراتور تومات کچاپ است.

گوردون گونر و گارگامل کار توسعه فنی را انجام می‌دادند و به مرور، هویت آنها آشکار شد.

گوردون گونر؛ ویلی آرونوف، گارگامل؛ گرگ سولانو، ساس؛ زشان علی و امپراتور تومات کچاپ همان کرم آتالای است.

این افراد می‌خواستند باشگاهی ایجاد کنند که فقط برای افراد خاصی قابل دسترسی باشد. هر میمون نشانه یک عضو بود و به‌این‌ترتیب مفهوم BAYC NFT متولد شد و باشگاه فقط برای مالکان این توکن‌ها در دسترس بود.

توکن‌های این کلکسیون را بنیان‌گذاران یوگالبز طراحی نکرده‌اند بلکه کار هنرمندی به نام Seneca بوده است و خود آنها کار طراحی زمینه و جزییات را انجام داده‌اند.

دلیل ارزشمندی NFT های میمون چیست؟

داشتن این NFT نشان‌دهنده وضعیت خاص مالک آن است و ارزش آن ناشی از درک مردم از برند آنهاست نه ارزش ذاتی تصویر.

درست مثل یک شخص ثروتمند که سعی می‌کند با ساعت رولکس یا پوشیدن کت و شلوار لوکس، وضعیت ممتاز خود را به دیگران نشان دهد، داشتن میمون nft نیز چنین حسی را به سایرین انتقال می‌دهد.

داشتن این توکن‌ها نشان‌دهنده برتری آنهاست و زمانی که آن را در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر به نمایش می‌گذارند میلیون‌ها نفر این موضوع را درک خواهند کرد.

البته قابل ذکر است که کلکسیون میمون خسته در هنگام معرفی ارزش چندانی نداشت و قیمت آن به 1 اتر هم نمی‌رسید اما به مرور زمان رشد چشم‌گیری پیدا کرد و تبدیل به یک مجموعه بلوچیپ شد.

به‌طور‌کلی چهار عامل: مشارکت افراد تاثیرگذار و مشهور، پتانسیل جریان اصلی، میزان سود آن NFT برای صاحبان آن و جذابیت آن برای جامعه، تعیین‌کننده موفقیت یک کلکسیون NFT است.

اگر قصد خرید NFT دارید توصیه می‌کنیم بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

مورد اول و دوم که مشخص هستند. زمانی که افراد مشهور به داشتن یک NFT تمایل نشان دهند جریان اصلی جامعه هم همراه می‌شود.

وقتی افرادی مثل جیمی فالون و جاستین بیبر میمون معروف nft را خریدند موجب افزایش هیاهو و فروش آنها شد.

شاید افرادی که این روزها این توکن‌ها را با قیمت بیش از 150000 دلار می‌خرند بر این باورند که این تصاویر در آینده ارزشی بیش از یک تصویر پروفایل خواهند داشت.

درمورد سودمندی نیز اکثر پروژه های NFT ادعا می‌کنند توکن‌های آنها کاربردهایی مثل دسترسی به بازی‌هایی با قابلیت کسب درآمد، سپرده‌گذاری در صرافی برای گرفتن ارز دیجیتال، امکان استفاده از متاورس‌ها و نظایر آن را به همراه خواهند داشت.

Bored Ape Yacht Club نیز برای حفظ علاقه مالکان به این NFT ها ابتدا Bored Ape Kennel Club را ایجاد کرد و به صاحبان توکن‌ها این فرصت را داد تا یک سگ NFT با ویژگی‌هایی شبکه میمون خسته خود را به سرپرستی بگیرند.

NFT میمون

در سال 2021 نیز یک قابلیت رایگان دیگر به دارندگان میمون‌های ارائه شد که اگر مالکان، میمون خسته خود را با آن ترکیب کنند یک NFT جدید به شکل Mutant Ape Yacht Club تولید می‌شود.

NFT میمون

این نوآوری‌ها موجب شد کلکسیون ان اف تی میمون خسته دوباره در معرض دید قرار بگیرد و ورود حجم زیادی پول به آن، موجب برتری این کلکسیون در بازار شود.

Kennel Club و هم Mutant Ape NFT در حال حاضر فروش خوبی دارند و قیمت برخی از آنها تا 30000 دلار هم بالا رفته است. به‌این‌ترتیب دارندگان توکن میمون خسته، از داشتن این توکن‌ها سود مالی هم می‌برند.

آخرین مورد جامعه است. هرچه خریداران ان‌اف‌تی‌ها افراد ثروتمندتری باشند تمایل کمتری به فروش NFT های خود دارند.  

Bored Ape Yacht Club جلسات میتینگی را در نیویورک و کالیفرنیا و نیز هنگ کنگ و بریتانیا برگزار می‌کند که تنها مالکان این توکن‌ها امکان ورود به این جلسات را دارند.

جالب است بدانید که جشنواره سال گذشته آنها جشنواره‌ای با اجرای امینم، اسنوپ‌داگ و امی شومر بود!

علاوه بر بحث امکانات خاصی که در اختیار مالکان توکن‌ها قرار داده می‌شود، موضوع منافع مالی نیز مطرح است. هرقدر کف قیمت یک کلکسیون بالاتر باشد، تریدرهای آن ثروتمندتر هستند.

سرمایه‌گذاران nft میمون ها اطلاعات و دانش را در گروه‌های خصوصی Discord به هم آموزش می‌دهند و اگر کسی NFT خود را بفروشد از این نکات آموزشی بی‌بهره می‌شود.

NFT های میمون چه کاربردی دارند؟

بسیاری از NFT های مجموعه Bored Ape به عموم مردم فروخته شده‌اند و حالا می‌توانند بعنوان نوعی ارز، دارایی، موقعیت و یا یک قطعه هنری به کار روند.

هرچه زمان به پیش رفته توکن‌های جدیدی به این کلکسیون اضافه شده نسبت به موارد قبلی با‌ارزش‌تر و با‌کیفیت‌تر هستند.

اولین تصاویری که به عنوان NFT میمون منتشر شدند تصاویر 8 بیتی بودند اما این روزها هزاران ویژگی متنوع با شکل و سبک هنری مختلف ارائه می‌شوند که متمایز و منحصربه‌فرد هستند.

مالکان این NFT ها همگی در یک جامعه قرار دارند و نوسان قیمت، می‌تواند ارزش دارایی همه آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اینکه هر توکن چه ویژگی‌هایی دارد روی قیمت آن اثر می‌گذارد. اگر شکل لباس، کلاه و زمینه تصاویر منحصربه‌فرد باشد باعث گران‌تر شدن آن توکن می‌گردد.

هر ویژگی، روی قیمت nft میمون اثر می‌گذارد و ترکیب آنها، قیمت فروش را مشخص خواهد کرد. شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم: کاربرد NFT در زندگی واقعی چیست؟

در پلتفرم Opensea که مارکت اصلی فروش NFT های میمون است، ویژگی‌های هر NFT و اینکه چند توکن دیگر آن ویژگی را دارند به نمایش گذاشته شده است.

معمولا اگر یک ویژگی در کمتر از 1 درصد کلکسیون دیده شود نادر در نظر گرفته می‌شود. مثلا در همه این کلکسیون تنها 46 میمون دارای خز طلایی هستند و این باعث کمیاب و ارزشمندتر شدن این NFT ها شده است.

از آنجایی که حداقل قیمت یک توکن از میمون خسته حدود 85 اتر است پس میمون‌هایی که خز طلایی دارند با قیمت بسیار بالاتری به فروش می‌رسند. ارزش آنها به 1.3 میلیون دلار هم رسیده است.

رنگ پوست طلایی و چشمان لیزری نیز دو ویژگی 1 درصدی هستند که باعث شدند ارزش NFT های دارای این ویژگی، به 3 میلیون دلار هم برسد.

آواتارها

ان‌اف‌تی‌های Bored Apes در رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و نیز در فضای متاورس به‌عنوان آواتار به کار می‌روند.

این موضوع به رشد و گسترش ارزش NFT ها از طریق جامعه کمک می‌کند. افراد مشهور و ثروتمند به NFT های میمون علاقه نشان داده‌اند و این باعث می‌شود درک مردم نسبت به ارزشمندی این توکن‌ها بالاتر رود.

اشخاص معروفی مثل تیمبالد با 1.6 میلیون دنبال‌کننده، امینم با 22.6 میلیون دنبال‌کننده و نیمار که یک فوتبالیست با 55 میلیون فالوور است از عکس nft میمون برای عکس پروفایل توییتر خود استفاده کرده‌اند.

جیمی فالون و پاریس هیلتون نیز توکن‌هایی از NFT میمون دارند. جاستین بیبر نیز با خرید 1.29 میلیون دلاری از این کلکسیون، خبرساز شده است.

NFT میمون

سرمایه گذاری

همانطور که اشاره کردیم خرید nft میمون با توجه به قیمت اتریوم نوسان دارد و ارزش هر دو با هم افزایش یا کاهش می‌یابد.

این شکل جدید از سرمایه‌گذاری، برای کسانی که زودتر به آن بپیوندند مزایایی دارد. به این معنی که کسانی که زودتر این NFT ها را بخرند با افزایش قیمت اتریوم، دارایی آنها با ارزش‌تر می‌شود اما در‌عین‌حال همیشه امکان سقوط هست.

ارزش NFT ها را نظری که مردم درباره آنها دارند تعیین می‌کند. درست مثل هنر. ممکن است یک نقاشی رنگ روغن ساده چند میلیون دلار ارزش داشته باشد.

همه چیز به دیدگاه مردم وابسته است و ممکن است یک میمون زامبی با چشمان لیزری ارزشمند تر از میمون گریان باشد.

اما اگر نظر مردم تغییر کند ارزش NFT ها هم عوض می‌شود. ممکن است ارزش توکنی که امروز میلیون‌ها دلار قیمت دارد در آینده به اندازه یک عکس خانوادگی هم نباشد.

لایسنس و حق مالکیت

مشخصات هر یک از مالکین nft میمون ها در بلاک‌چین ثبت می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌تواند از تصویر آن میمون هر طور که دوست داشته باشد استفاده کند.

می‌تواند آن را وارد کار تجاری کرده و روی پیراهن، تی‌شرت و کلاه چاپ کند یا اینکه شخصیت اصلی یک سریال انیمیشنی قرار دهد. اما هر فرد فقط می‌تواند از میمونی که مالک آن است استفاده کند.

بعنوان مثال امینم و اسنوپ‌داگ یک کلیپ ویدئویی منتشر کرده‌اند که رپرها با تصاویر NFT های میمون خود به تصویر کشیده شده‌اند. مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

NFT میمون Bored Apes چطور تولید می شود؟

همه توکن‌های مجموعه میمون خسته به فروش رفته‌اند. به نظر می‌رسد به خاطر جلوگیری از کاهش ارزش این کلکسیون، تولید NFT های جدید متوقف شده است.

اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یک کلکسیون دیگر به نام Mutant Ape Club وجود دارد که بعنوان نسل دوم کلکسیون میمون خسته مطرح شده است.

10،000 میمونی که در کلکسیون Bored Apes بودند به صورت تصادفی و با بهره‌گیری از الگوریتم‌هایی تولید شده‌اند که ترکیب‌های مختلفی از لباس، کلاه، چشم، شکل دهان و اکسسوری با هم ترکیب می‌کرد.

تصویرگرانی بودند که این اجزا را طراحی می‌کردند و الگوریتم، آن ها را انتخاب کرده و کنار هم می‌گذاشت. این آواتارها به عموم مردم فروخته شده و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کلکسیون‌های NFT دنیا شدند.

سوالات متداول

NFT میمون خسته چیست؟

NFT میمون خسته یا Bored Ape یکی از معروف‌ترین کلکسیون‌های NFT دنیاست که 10،000 توکن را در خود جای داده است. همه این توکن‌ها تصاویر پورتره میمون‌هایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند. هر قدر ویژگی‌های تصاویر NFT کمیاب‌تر باشند قیمت آنها بیشتر است.

ان اف تی میمون بر چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شود؟

توکن‌های ان‌اف‌تی بر اساس ویژگی‌های ظاهری میمون‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند. هرقدر ویژگی‌های کمیاب‌تری داشته باشند قیمت آنها بالاتر است.

چطور می‌توان NFT میمون خرید؟

همه ان‌اف‌تی‌های این مجموعه در فروش اولیه به فروش رفته‌اند و در مارکت اوپن‌سی قابل مشاهده هستند. این توکن‌ها با اتریوم خرید‌وفروش می‌شوند.

نتیجه گیری

NFT های Board Ape معروف به NFT میمون به سرعت معروف شوند و از قیمت‌های چند دلاری به چندین میلیون دلاری رسیدند.

این موضوع نشان می‌دهد که امروزه سلیقه بسیاری از سرمایه گذاران تغییر کرده و از سرمایه گذاری‌های ارزشی فاصله زیادی گرفته‌اند؛ چرا که حاضرند برای تصویر یک میمون میلیون‌ها دلار هزینه کنند.

در این مطلب از بورسینس سعی کردیم اطلاعات کاملی از این کلکسیون NFT و دلیل باارزش‌شدن آن‌ها ارائه کنیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx