NFTها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟ 8 فاکتور برای ارزشگذاری NFTها!

ارزش گذاری NFTها

در تاریخ 10 ژوئن 2021، یک عکس دیجیتالی 24×24 پیکسلی از کلکسیون punk alien به قیمتی معادل 11/75 میلیون دلار فروخته شد!

در واقع بیش از 20 هزار دلار برای هر پیکسل پرداخت شده است.

این NFT یک توکن ایجاد شده در بلاک‌چین اتریوم است که به نام Punk #7523 شناخته می‌شود.

عناوین مطلب:

توکن Punk #7523 اولین فروش جنجال‌آمیز در بازار NFT‌ها نبود. قبل‌تر یک NFT از یک سنگ نیز به قیمت 4 میلیون دلار فروخته شده بود!

با توجه به مبالغ هنگفتی که در ازای برخی NFT‌ها پرداخت می‌شود، علاقه به این دارایی‌ها نیز افزایش یافته است.

با این وجود بسیاری از تازه‌واردان به بازار ارز‌های دیجیتال هنوز هم با این دارایی‌ها به خوبی آشنا نیستند و نمی‌دانند چرا NFT‌ها به دارایی‌های با ارزش در بازار تبدیل شده‌اند.

NFT چیست؟

NFTها نوعی مدرک یا رسید دیجیتالی هستند که مالکیت شیء فیزیکی یا دیجیتالی مانند یک کالای کلکسیونی را اثبات می‌کنند. یکی از نمونه‌های برجسته NFTها همین نقاشی پیکسلی punk alien است.

این رسید، زمان ایجاد کالا، چقدر برای آن پرداخت شده یا اطلاعات فروش‌های قبلی را نشان می‌دهد. چیزی که NFT‌ها را از سایر ارز‌های دیجیتال متمایز می‌کند، نحوه ایجاد و همچنین کیفیت آن‌ها است.

اغلب NFTها در بلاک‌چین Ethereum ایجاد می‌شوند اما آن‌ها را در سایر بلاک‌چین‌ها نیز می‌توان ضرب کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد شبکه‌های بلاک‌چین این است که اطلاعات آن‌ها کاملاً غیرقابل تغییر و دست‌کاری است. به این ترتیب، هیچ‌کس نمی‌تواند اطلاعات مرتبط با NFT‌ها را نیز تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع توکن NFT (توکن‌های تعویض‌ناپذیر)

همان‌طور که می‌دانید، ارز‌های دیجیتال از امنیت بالایی در شبکه‌های خود برخوردارند. این امر به دلیل طراحی منحصر به‌فرد بلاک‌چین و کریپتو‌ها است که تقلب و دوباره خرج کردن توکن‌ها را غیرممکن کرده است.

به طور کلی، NFTها توکن‌هایی غیرقابل معاوضه هستند که اخیراً در بسیاری از پلتفرم‌ها به خصوص بازی‌های واقعیت مجازی مانند دیسنترالند، سندباکس و … استفاده می‌شوند.

دیسنترالند
تصویری از بازی واقعیت مجازی دیسنترالند

چرا NFTها ارزش خیلی بالایی پیدا کرده‌اند؟

آثار هنری برخی هنرمندان مشهور یا NFTهای مشهور، ارزش مشخصی دارند.

با این حال، در بسیاری از موارد، تعیین ارزش NFTها برای سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها دشوار است. در ادامه برخی از عوامل مؤثر در تعیین ارزش NFTها را بررسی خواهیم کرد:

1. کمیاب بودن

تقاضا برای یک NFT رابطه مستقیمی با کمیاب بودن آن دارد اما چگونه می‌توان تشخیص داد که یک NFT چقدر نادر است؟ آثار هنری افراد مشهور نمونه خوبی از NFTهای کمیاب است. برخی از آیتم‌های کمیاب بازی‌ها را نیز می‌توان در دسته NFTهای نادر قرار داد.

اف تی های کمیاب
تصویری از چند NFT گران قیمت که بر اساس کمیاب بودن ارزش گذاری شده‌اند.

کمیاب بودن یک NFT تأثیر بسیار زیادی در قیمت آن دارد و هرچه یک آیتم کمیاب‌تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

2. مطلوبیت

مطلوبیت یک NFT تأثیر بسیار زیادی در افزایش ارزش آن دارد.

یک NFT برای اینکه ارزش بالایی داشته باشد باید کاربرد بالایی در یک اپلیکیشن داشته باشد. به عنوان نمونه، از برخی NFTها می‌توان به عنوان رسید یا مدرک برای مالکیت املاک، فلزات گران‌بها یا حتی اوراق بهادار استفاده کرد.

دنیای NFT هنوز هم در مراحل اولیه خود قرار دارد و بازار نسبتاً نوپایی است. این بازار به مرور که بالغ و گسترده‌تر می‌شود، مسلماً ویژگی و امکانات نوآورانه جدیدی نیز در آن ظاهر می‌شود.

یک NFT به محض اینکه در پلتفرم خود ضرب شود، با قیمت خاصی وارد بازار می‌شود. این قیمت به مرور زمان بسته به میزان تقاضا و کاربرد NFT مد نظر افزایش یا کاهش می‌یابد.

پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) نوعی NFT را به نام LAND در پلتفرم خود ارائه می‌‌دهد که در آن کاربران می‌توانند با خرید این توکن‌ها صاحب زمین‌های مجازی شوند.

3. مشهود بودن

NFTهای مرتبط با اشیا دنیای واقعی، عنصری از مشهود بودن را ترسیم می‌کنند. ویژگی مشهود بودن به همراه تغییرناپذیری و سند مالکیت در بلاک‌چین، ارزش بالایی به یک NFT می‌دهد.

NFTهایی که دارای ارزش مشهودی هستند برای تمامی معاملات، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت بسیار مناسب هستند. در حالی که، سایر NFTها، از جمله آن‌هایی که سند مالکیت املاک و مستغلات هستند، در طول زمان به ارزش آن‌ها افزوده خواهد شد.

4. هم‌کنش‌پذیری

یک عامل بسیار مهم در ارزش‌گذاری یک NFT، ویژگی هم‌کنش‌پذیری است.

به عنوان مثال، توکنی که قابلیت استفاده در اپلیکیشن‌های مختلف را دارد یا سلاحی که می‌توان از آن در بازی‌های مختلف استفاده کرد، احتمال افزایش ارزش آن بسیار زیاد است.

ارزش ان اف تی ها
نحوه عملکرد توکن‌های غیرقابل معاوضه روی بلاک‌چین، همیشه عامل مؤثری در تعیین ارزش آن‌ها خواهد بود.

با این وجود، امکان ارائه قابلیت هم‌کنش‌پذیری برای توکن‌های غیرقابل معاوضه ممکن است دشوار باشد. چرا که برای ارائه چنین قابلیتی، توسعه‌دهندگان باید شبکه‌ای گسترده از اپلیکیشن‌ها را ایجاد کنند تا بتوان از NFTهای مختلف در آن استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید: وایت لیست NFT چیست؟ + آموزش قرار گرفتن در Whitelist پروژه‌ها

توسعه‌دهندگان به جای ایجاد یک شبکه گسترده و جدید می‌توانند با توسعه‌دهندگان و پروژه‌های دیگر مشارکت کنند تا بتوانند قابلیت هم‌کنش‌پذیری را به کاربران خود ارائه دهند.

5. تأیید اجتماعی (Social proof)

تأیید اجتماعی در پروژه‌های NFT یکی از عوامل مؤثر در ارزش‌گذاری یک توکن غیرقابل معاوضه است.

بررسی پروفایل این پروژه‌ها در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام می‌تواند کمک زیادی به سنجش میزان پذیرش پروژه مد نظر کند. اگر تعداد فالور‌های یک پروژه در این پلتفرم‌ها کم باشد، نشان می‌دهد که این پروژه هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در میان کاربران برای خود ایجاد کند.

6. سابقه مالکیت

هویت صادر کننده یک NFT و همچنین مالکین قبلی آن نیز تأثیر بسیار زیادی در ارزش‌گذاری یک NFT دارد. توکن‌هایی که توسط افراد برجسته یا شرکت‌های بزرگ ایجاد شده‌اند، ارزش بسیار بالاتری نسبت به سایر NFTها دارند.

علاوه بر این، توکن‌هایی که قبلاً افراد مشهور آن را در اختیار داشتند نیز اغلب از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: توکن‌های PFP NFT (تصویر پروفایل)؛ محبوب‌ترین NFT های بازار!

7. نقدینگی بالا

NFTهایی که نقدینگی بالایی دارند ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر توکن‌ها خواهند داشت.

بازار‌های ثانوی، بستری برای خرید و فروش NFT‌های بلاک‌چین‌های ERC و ،BSC با سرعتی بالا و نقدینگی فراوان فراهم می‌کنند.

تریدر‌ها اغلب ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در پروژه‌های NFT که نقدینگی بالایی دارند قرار دهند چرا که در این صورت به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند سود خود را به صورت نقدی دریافت کنند.

8. تغییرات مداوم در اکوسیستم یک NFT

NFT‌ها بازاری نوپا و جوان هستند که همواره به صورت مداوم در حال توسعه هستند. عواملی که بر ارزش این NFTها تأثیر می‌گذارد، به سرعت در حال تغییر است.

با توجه به اینکه NFT‌ها یک دارایی پرکاربرد بوده و دارای ویژگی‌های فراوانی هستند، می‌توان با به راحتی آینده و رشد احتمالی آن‌ها در آینده را تصور کرد. این دارایی‌های جوان احتمالاً در آینده فرصت‌های بی‌شماری برای سودآوری و درآمدزایی برای سرمایه‌گذاران سراسر جهان ایجاد خواهند کرد.

موارد استفاده این توکن‌ها نیز به سرعت در حال افزایش است و اکنون می‌توان در بستر‌ها و پلتفرم‌های مختلفی از آن‌ها بهره برد.

سخن آخر

NFTها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه دارایی‌های دیجیتالی هستند که کاربرد آن‌ها با سایر ارز‌های دیجیتال متفاوت است. NFTها به اشیا و کالاهای یک پلتفرم مرتبط هستند؛ به عنوان مثال سلاح‌هایی که در یک بازی استفاده می‌شوند نوعی NFT هستند یا زمین‌هایی که در یک بازی مجازی خریداری می‌کنید.

البته NFTها کاربردی بسیار فراتر از بازی‌ها دارند و گاهی وقت‌ها حتی شامل آثار هنری نیز می‌شوند.

این توکن‌ها اخیراً محبوبیت زیادی در بازار ارز‌های دیجیتال پیدا کرده و فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی ایجاد کرده‌اند؛ اما چه چیزی باعث می‌شود یک NFT قیمت بالایی داشته باشد؟ بعضی از NFTها به قیمت میلیون دلاری فروخته شده‌اند ولی چرا؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx