کاربرد NFT در زندگی واقعی چیست؟

کاربرد NFT

با افزایش علاقه مردم به دنیای ارزهای دیجیتال، NFT ها نیز توانستند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کنند.

به طوری که ان اف تی ها در مدت کوتاهی، در حوزه‌های مختلف به ویژه آثار هنری و موسیقی گسترش زیادی پیدا کردند.

منحصربه‌فرد بودن (بی‌همتایی) و کمیاب بودن NFT ها یک مزیت بزرگ برای تبدیل شدن آن‌ها به ابزاری جذاب در حوزه دارایی‌های واقعی، موسیقی و دیگر موارد شده است.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد NFT‌ها در دنیای واقعی و دیجیتال آشنا کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ان اف تی (NFT) چیست؟

ان اف تی (NFT) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند. آن‌ها به‌عنوان یک سند مالکیت دیجیتالی غیرمثلی برای هر نوع دارایی دیجیتالی ساخته می‌شوند.

در حقیقت، NFT نوعی قرارداد هوشمند است که با بهره‌گیری از پلتفرم‌های اوپن سورس، تنظیم شده و برای ایمن‌سازی آن از فرمت دیجیتالی استفاده می‌شود.

بعد از نوشتن و ساخت NFT، می‌توان آن را ذخیره و در فرمت یک رمز (معمولاً به نام توکن ERC 721) در یک شبکه بلاک‌چین (مثل اتریوم) انتشار داد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع توکن NFT (توکن‌های تعویض‌ناپذیر)

قبل از NFT ها

قبل از به وجود آمدن NFT ها، بی‌همتا و منحصربه‌فرد کردن دارایی‌های دیجیتالی کار سختی محسوب می‌شد.

همان‌طور که می‌دانید کپی کردن از آثار هنری دیجیتالی با وجود قوانین جدی کپی‌رایت، کار آسانی است. با ساخته‌شدن توکن‌های غیر قابل تعویض (NFTs)، این مشکل حل شده است.

هم اکنون، NFT ها در حال گسترش و پیشرفت هنر دیجیتال و صنایع کلکسیونی هستند و هنرمندان دیجیتال شاهد تحولی بزرگ در صنعت خود هستند.

کاربرد NFT در زندگی
سلبریتی‌ها نیز یکی از طرفداران پروپاقرص NFT ها هستند؛ چون آن‌ها این ابزار را راهی جدید برای تعامل بهتر با مردم می‌دانند.

اگرچه هنر دیجیتال فقط یک بخش از حوزه فعالیت NFT ها است اما به‌عنوان سند مالکیت یک کالا در دنیای دیجیتال یا فیزیکی، می‌توان از آن‌ها برای اثبات مالکیت هر دارایی خاص استفاده کرد.

البته کاربردهای NFT فقط محدود به هنر نیست و از صنعت بازی تا حوزه املاک، از این توکن ها برای اثبات معتبر بودن کالاهای خاص می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

به دلیل نوپا بودن NFT، هنوز فرصت پیدا کردن پروژه‌های جالب زیادی وجود دارد، که هم اکنون برای کاربران و صاحبان آثار، ارزش زیادی ایجاد می‌کنند.

Anuj Jasani: «در حال حاضر افراد کمی در حال خرید و فروش NFT هستند و 99 درصد از مردم جهان از این بازار میلیارد دلاری آگاهی ندارند و این فرصت فقط یک بار در هر قرن رخ می‌دهد!»

کاربرد NFT در حوزه هنر

NFT هنری یک دارایی دیجیتال کلکسیونی است که می‌تواند در دنیای دیجیتال قابل داد و ستد باشد.

همان‌طور که میدانید، آثار دیجیتالی می‌توانند به راحتی کپی شوند اما در مورد NFT ها این‌طور نیست.

آثار هنری مبتنی بر NFT با یک گواهی دیجیتال خرید و فروش می‌شوند که نشان دهنده مالکیت یک دارایی مجازی یا فیزیکی یکتا است که یک هنرمند آن را تولید کرده است؛ مانند هر چیز دیگری در جهان، این آثار دیجیتالی می‌توانند در یک زمان فقط یک مالک رسمی داشته باشند.

ان اف تی‌ها توسط فناوری بلاک‌چین که یک پایگاه داده غیرمتمرکز و شفاف است، محافظت می‌شوند و کسی نمی‌تواند NFT‌ها را دست‌کاری کند.

بلاک‌چین‌ها شبکه‌هایی هستند که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم از آن استفاده می‌کنند و در صورت تمایل می‌توانند سیستم خود را برای NFT ها نیز پیاده‌سازی کنند.

با توجه به ماهیت و هدف بلاک‌چین، هیچ‌کس نمی‌تواند مالکیت توکنی را تغییر دهد و یا نسخه جدیدی از NFT را کپی کند. آن‌ها قابل اعتماد بوده و می‌توانند به سادگی معامله شوند با اینکه دنیای واقعی وجود ملموسی ندارند.

ارزش‌ NFT ها الزاماً به دلیل اثر هنری نیست و گاهی اثبات مالکیت دارایی، نکته حائز اهمیت‎‌تری است. این موضوع باعث می‌شود که هنرهای دیجیتالی، یکی از محبوب‌ترین کاربردهای NFT باشد.

کاربرد NFT در صنعت بازی

با اینکه بسیاری از NFT ها از استاندارد توکن ERC-721 اتریوم استفاده می‌کنند اما NFT‌ها در چندین شبکه دیگر مانند ترون، ایاس و نئو نیز وجود دارند.

مزایای NFT در گیم پلی غیرمتمرکز شامل موارد زیر است:

مالکیت

استفاده از NFT در محیط‌های گیم به گیمرها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را به جای توسعه‌دهندگان بازی، مالکیت کنند.

با استفاده از فناوری بلاک‌چین، گیمرها قادرند خریدهای درون بازی خود را ذخیره کنند، آن‌ها را به بازیکنان دیگر بفروشند یا آن‌ها را به دیگر بازی‌های مرتبط انتقال دهند.

کمیابی قابل اثبات

دارندگان کلکسیون برای کمیابی و اصالت ارزش زیادی قائل هستند و کمیابی خریدهای NFT درون بازی از طریق سوابق غیرقابل تغییر ایجاد شده در شبکه بلاک‌چین NFT قابل راست آزمایی است.

این دفتر کل توزیع‌شده، تعداد و منحصربه‌فرد بودن هر NFT را مانند سابقه مالکیت آن تائید می‌کند.

قابلیت همکاری

بازی‌های آنلاین سنتی در سرورهای متمرکز اجرا می‌شود. به این ترتیب، دارایی‌های درون بازی در سیستم‌های اختصاصی وجود دارد.

در نقطه‌ی مقابل، بازی‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین‌های مستقل اجرا می‌شوند که به‌عنوان چارچوب حمایت کننده از دیگر بازی‌های به هم پیوسته عمل می‌کنند.

در نتیجه، دارایی‌های بازی که توسط NFT نمایش داده می‌شوند، می‌توانند جوری طراحی شوند که در محیط‌های مختلف قابلیت تعامل با یکدیگر را داشته باشند.

به‌عنوان مثال، هر دو بازی ساخته شده روی شبکه اتریوم می‌توانند از دارایی‌های مشابه بازی مانند وسایل نقلیه، اسلحه و یا حتی شخصیت‌ها پشتیبانی کنند.

تغییرناپذیر بودن

وقتی یک بازی آنلاین سنتی به پایان می‌شود، کاربران تمام دارایی درون بازی خود را از دست می‌دهند. درصورتی‌که NFT ها مستقل از یک پلتفرم مخصوص بازی و در خود بستر بلاک‌چین باقی می‌مانند.

به این ترتیب، خریدهای دارایی درون بازی را می‌توان صرف‌نظر از اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد، خرید و فروش کرد و می‌توان بازی‌های جدیدی را ایجاد کرد که به پروتکل بلاک‌چین مدنظر متصل شوند.

علاوه بر این، دارایی‌های بازی‌های روی بستر بلاک‌چین را به دلیل سابقه‌ای که هر NFT هنگام انتشار ایجاد می‌کند، نمی‌توان دست‌کاری یا کپی کرد.

بیشتر بخوانید: بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین! معرفی برترین بازی‌های NFT

کاربرد NFT در بازی

کاربرد NFT در زمینه موسیقی

یکی دیگر از کاربردهای NFT این است که شما قادرید موسیقی خود را ضبط کرده و به‌عنوان NFT در بر رسانه‌ها یا هر جای دیگر انتشار دهید.

یکی از دغدغه‌های بزرگ افرادی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند داشتن درآمد منصفانه‌ای از فروش آثارشان است. بدین منظور دو راه برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب وجود دارد که شامل پلتفرم‌های پخش موسیقی در بستر بلاک‌چین و رصد و پیگیری حق فروش آثار در بلاک‌چین می‌شود.

بیشتر بخوانید: پروژه Audius، پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی بر پایه بلاک‌چین

البته ذکر این نکته ضروری است که وقتی غول موسیقی اسپاتیفای راهکار پیگیری حق فروش بر بستر بلاک‌چین به نام MediaChain را در سال 2017 خرید، سود چندانی نصیب هنرمندان نشد.

علت این است که رقابت با آمازون موزیک و یوتیوب در حوزه سرویس‌های پخش موسیقی برای پروژه‌های کوچک بلاک‌چین کاری دشوار و زمان‌بر است.

بنابراین پروژه‌های کوچک ترجیح می‌دهند با هنرمندان مستقل همکاری داشته باشند. مثلاً پلتفرم Rocki بر بستر زنجیره هوشمند بایننس به هنرمندان مستقل، قابلیت فروش و پخش آثار را ارائه می‌کند.

در نهایت باید گفت با اینکه ایده ادغام موسیقی با NFT ها ایده جالبی است اما محبوب شدن آن بین مخاطبان به پذیرش آن توسط سرویس‌های بزرگ پخش موسیقی بستگی دارد، در غیر این صورت، با مشکلات و مسائل بزرگی رو به رو خواهد شد.

کاربرد NFT در امور مالی

کاربرد NFT تنها به هنر، موزیک و آیتم‌های کلکسیونی محدود نمی‌شود. NFTها در حوزه دیفای، امکانات مالی ویژه‌ای را ارائه می‌دهند.

به‌عنوان مثال، اکوسیستم JustLiquidity به کاربران یک مدل از استیک کردن NFT ارائه می‌دهد که در آن کاربران قادرند مقداری از توکن‌های خود را در استخرهای استیکینگ سرمایه‌گذاری کرده و برای ورود به استخر بعدی، یک NFT پاداش بگیرند که مانند بلیط عمل کرده و این ان اف تی با شرکت در استخر جدید باطل می‌شود.

یا مثلاً، NFT BakerySwap که پاداش‌های استیکینگ بیشتری را برای نگه‌دارندگان (Hodlers) توکن می‌دهد.

کاربران با مشارکت در توکن BAKE، یک NFT ترکیبی پاداش می‌گیرند که به آن‌ها قدرت استیکینگ می‌دهد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند توکن‌های دریافت شده را نگه داشته و یا آن را بفروش برسانند.

بیشتر بخوانید: معرفی بیکری سواپ (BakerySwap) + راهنمای ایجاد NFT درآن

NFT در فوتبال

NFT می‌تواند مانند یک اثر هنری یا یک کارت فوتبال کلکسیونی، به‌عنوان یک توکن (آیتم) بی‌همتا در جهان باشد.

به‌عنوان مثال کارت‌های کلکسیونی FootballCoin که در بازی فوتبال فانتزی استفاده می‌شوند، به این صورت عمل می‌کنند.

هر کارت بازی، منحصربه‌فرد است و کارت‌های پخش شده که هر کدام نماینده یک بازیکن هستند با تعداد محدودی ارائه می‌شود. این بدان معناست که هنگام خرید کارت لیونل مسی یا کریستین رونالدو، یک ان اف تی دریافت می‌کنید که هیچ‌کس دیگری جز شما آن را ندارد و می‌توانید آن را معامله، استفاده یا نگه‌داری کنید.

NFT فوتبال یک آیتم دیجیتالی بی‌همتا است که دارای عناصر مرتبط با ورزش فوتبال است. این NFTها عمدتاً به کارت‌های مربوط به بازیکن‌ها، تیم‌ها و ورزشگاه‌ها است.

کاربرد NFT در فوتبال
کارت‌های کلکسیونی فوتبال به هواداران این امکان را می‌دهد تا مجموعه‌ای منحصر فرد از ستاره‌های ورزشی مورد علاقه خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: توکن هواداری (Fan Token) چیست؟ + محبوب‌ترین توکن‌های هواداری

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص فوتبال هستید، احتمالاً به این نوع ان اف تی علاقه‌مند خواهید شد، کارت‌های کلکسیونی FootballCoin به شما امکان می‌دهد در بازی «فوتبال فانتزی» برنده جوایزی به‌صورت ارزهای دیجیتال شوید.

برخی افراد این کار را با مجموعه‌های هنری مقایسه می‌کنند؛ اما ارزش این آیتم‌ها به دلیل این است که هیچ اثر دیگری مانند آن در سراسر جهان وجود ندارد. همچنین، با توجه به بی‌همتا بودن و جذاب بودن این موارد، یک بازار پویا ایجاد می‌شود.

ممکن است برای شما سؤالی پیش بیاید که چرا NFT های فوتبال یک معامله بزرگ محسوب می‌شوند؟ همان‌طور که می‌دانید فوتبال محبوب‌ترین ورزش در سراسر جهان است.

ورزش فوتبال دغدغه روزانه میلیون‌ها نفر در دنیا است و قهرمانان این ورزش در سراسر جهان مورد ستایش و تحسین قرار می‌گیرند؛ بنابراین طبیعی است که علاقه طرفداران فوتبال به فناوری مدرن ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین هم افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز مینی فوتبال (Minifootball) و آینده آن

کاربرد NFT در رأی گیری

یکی از کاربردهای NFT در فرآیند رأی دادن است.

رأی‌دهندگان همیشه ملزم به همراه داشتن کارت شناسایی عکس‌دار و بقیه مدارک احراز هویت در هنگام مراجعه به پای صندوق‌های رأی برای شرکت در رأی‌گیری هستند. بسیاری از مردم قادر به شرکت در رأی‌گیری نیستند؛ زیرا آن‌ها کپی شناسنامه یا سایر مدارک اثبات آدرس خود را به همراه ندارند.

از آنجایی که NFT ها به افرادی که هویت فیزیکی ندارند، با نشان دادن اینکه که چه کسانی هستند و در کجای کشور زندگی می‌کنند، هویت دیجیتالی می‌دهند، می‌توانند به یک راه‌حل برای این موضوع تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اسنپ شات (Snapshot)؛ پلتفرم رای‌گیری غیرمتمرکز + آموزش رای‌دهی

NFT سوابق پزشکی و تائید هویت

از دیگر کاربردهای NFT می‌توان به سوابق پزشکی و تائید هویت اشاره کرد.

از آنجایی که تراکنش‌ها از طریق NFT قبل از اینکه به‌طور دائم به بلاک‌چین اضافه شوند، روی چندین گره راستی آزمایی می‌شوند، هر رکورد کاملاً دقیق است و همچنین در برابر حملات مخرب هکرها برای دست‌کاری ایمن است.

در نتیجه، از دفتر کل NFT می‌توان برای ذخیره سوابق پزشکی بیماران بدون به خطر انداختن محرمانه بودن یا خطر دست‌کاری استفاده کرد.

گواهی تولد NFT که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند برای نوزادان صادر کنند، تنها نمونه‌ای از نحوه ایجاد برنامه‌های کاربردی NFT برای کمک به متخصصان حوزه پزشکی است.

این روش که هر کودکی یکی از این NFT ها را دریافت می‌کند، می‌تواند راهی کارآمد برای ساخت سریع یک هویت پایدار در بلاک‌چین متصل به شناسنامه فرد باشد که متعاقباً می‌تواند با استفاده از برنامه‌های تائید NFT راستی آزمایی شود.

کاربرد NFT در پزشکی
دفتر کل NFT راه‌های ایمن‌تری را برای ذخیره اطلاعات پزشکی خصوصی ارائه می‌دهد و در عین حال در صورت نیاز دسترسی متخصصان مجاز را حفظ می‌کند.

اخیراً برنامه‌های NFT با تعریف محدودی ارائه شده‌اند و ارائه‌دهندگان بیمه سلامت، بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌ها شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که چگونه بلاک‌چین‌ها می‌توانند با تائید هویت بیمار و ثبت اقدامات پزشکی بدون به خطر انداختن محرمانه بودن اطلاعات بیمار، به بهبود عملکرد فرایند‌های بیمارستان‌ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در پزشکی و بهداشت

سوالات متداول

ان اف تی (NFT) چیست؟

ان اف تی (NFT) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند. آن‌ها به‌عنوان یک سند مالکیت دیجیتالی غیرمثلی برای هر نوع دارایی دیجیتالی ساخته می‌شوند. در حقیقت، ان اف تی نوعی قرارداد هوشمند است که با بهره‌گیری از پلتفرم‌های اپن سورس، تنظیم و برای ایمن‌سازی آن از فرمت دیجیتالی استفاده می‌شود.

NFTها در کدام حوزه‌ها کاربرد دارند؟

در حال حاضر NFTها در حوزه های هنر، موسیقی، ورزش، بهداشت و درمان، رای گیری و گیمینگ کاربرد دارند.

ویژگی‌های کاربردی NFT در صنعت بازی چیست؟

ایجاد مالکیت، بهره مندی از کمیابی قابل اثبات، قابلیت همکاری و در نهایت تغییرناپذیر بودن از ویژگی‌های NFT هاست که در صنعت گیمینگ کاربرد زیادی دارد.

سخن پایانی

با افزایش علاقه مردم به دنیای ارزهای دیجیتال، NFT ها نیز توانستند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کنند، به طوری که ان اف تی ها در حوزه آثار هنری و موسیقی (که تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها در زمینه دیفای است) گسترش پیدا کرده‌اند.

در این مقاله به بررسی NFTها و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف پرداختیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx