3 سیگنال که نشان از سقوط بازار کریپتو دارند!

سقوط بازار کریپتو

آیا سقوط بازار کریپتو نزدیک است؟ در این مطلب قصد داریم چند تا از سیگنال‌های نزولی بازار را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که آیا بازار ارز‌های دیجیتال دوباره سقوط خواهد کرد یا نه؟

سال 2022، سال سختی برای ارز‌های دیجیتال بوده است! بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، ارزش کل بازار کریپتو از اول ژانویه تا آوریل بیش از 300 میلیون دلار کاهش یافته است؛ تورم بی‌سابقه و جنگ اوکراین عامل اصلی این بحران بوده است.

بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال با ارزش بازار 758 میلیارد دلار، نسبت به بالاترین قیمت خود یعنی 69000 دلار، 42 درصد کاهش یافته است. با این حال، بازار ارز‌های دیجیتال همیشه بی‌ثبات بوده است.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

احتمالاً سرمایه‌گذاران و تریدر‌های بسیاری با مشاهده سقوط بازار کریپتو غافلگیر شدند اما معامله گران حرفه و تحلیلگران بازار، همیشه علائم سقوط را پیش‌بینی می‌کنند. 

رویکرد‌های متفاوتی برای تحلیل و پیش‌بینی بازار کریپتو وجود دارد که می‌توان گفت همه آن‌ها اثر مشابهی در پیش‌بینی حرکات بازار دارند.

در ادامه این مطلب، برخی از رویکرد‌ها و ابزار‌های مورد علاقه معامله گران و تحلیلگران را بررسی می‌کنیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که این تحلیلگران چگونه از این ابزار‌ها برای جستجوی نشانه‌های بازار نزولی کریپتو استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار نزولی ارز دیجیتال دوام بیاوریم؟

شاخص‌های ماکرو (Macro indicators)

بیت‌کوین در اغلب مواقع یک دارایی غیر مرتبط با بازار‌های سنتی مانند بورس محسوب می‌شود، به این معنی که اغلب در برابر تغییرات بازار‌های سنتی از آن محافظت می‌شود.

با این حال، شواهد اخیر مبنی بر این است که بیت‌کوین با بازار سنتی همبستگی بالایی دارد.

در شرایطی مانند شرایط کنونی با وجود تورم بالا، انقباض پولی و غیره، همبستگی بیت‌کوین با امور مالی سنتی اصلاً مطلوب نیست.

جاناتان چیسمن (Jonathan Cheesman)، مدیر سابق Goldman Sachs و رئیس فعلی FTX Access در این باره می‌گوید: به نظر من بهترین کار این است که صبر کنیم و ببینیم که بانک‌های مرکزی چه می‌گویند و سپس بازار چه واکنشی به آن نشان می‌دهد. همبستگی بیت‌کوین و اتریوم با Nasdaq (بازار بورس آمریکا) فوق‌العاده بالاست و من انتظار ندارم که این امر در کوتاه مدت تغییر کند.

تحلیلگران این همبستگی را در مقیاس -1 تا 1 اندازی گیری می‌کنند. -1 به معنای حرکت قیمت‌ها در جهت کاملاً مخالف و 1 به معنای همگام سازی کامل است.

نویسنده این گزارش وتل لوند (Vetle Lunde) نیز در این باره می‌گوید: همبستگی بین دارایی‌ها مختلف در وضعیت شدیدی قرار دارد. همبستگی بالا بیت‌کوین با بورس و هم‌زمان همبستگی طلا با شاخص دلار آمریکا، بر خلاف هر چیزی است که تا کنون مشاهده شده است.

نمودار همبستگی بیت‌کوین با طلا
تصویر بالا نمودار 30 روزه‌ای از همبستگی قیمت بیت‌کوین با طلا (رنگ مشکی)، Nasdaq (رنگ آبی) و شاخص دلار آمریکا (رنگ خاکستری) را نشان می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که این همبستگی به این معنا نیست که بیت‌کوین به خودی خود از سهام پیروی می‌کند. فاصله زمانی بین بیت‌کوین و بورس آمریکا تقریبا صفر است؛ بنابراین این دو معمولا هم‌زمان با یکدیگر کاهش یا افزایش می‌یابند. اگرچه در برخی موارد بیت‌کوین قبل از بورس آمریکا سقوط می‌کند یا بالعکس افزایش می‌یابد.

لوند همچنین می‌گوید: اگرچه بازار سازان عمده کریپتو واکنش متفاوت‌تری نسبت به اخبار بازار دارند اما شاید همبستگی بورس با بیت‌کوین ناشی از نقدینگی، سفارشات بازار و تغییرات بازار سازان است که به اخبار‌های بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهند.

با این حال، تورم فوق‌العاده بالا در ایالات متحده و اروپا، تنها بخش کوچکی از شاخص مارکو است. چیسمن در مورد رابطه بازار کریپتو با Macro indicator می‌گوید: در بازار دو نوع نیروی کلان ساختاری (structural macro forces) و نیروی کلان چرخه‌ای (cyclical macro forces) وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

نیروهای کلان ساختاری، شامل دلار زدایی و تمایل سرمایه‌گذاران جوان به دارایی‌های غیرمتمرکز است که به نوبه خود برای بازار گاوی ارز‌های دیجیتال مفیدتر است.

با این وجود، در حال حاضر تا زمانی که نیروهای کلان بازار گاوی وارد عمل نشده اند، باید محتاط بود. توصیه من به سرمایه‌گذاران کریپتو این است که نسبت به دارایی‌های خود صبور و محتاط باشند.

علائم سقوط بازار کریپتو در تحلیل تکنیکال

تجزیه و تحلیل تکنیکال و مطالعه نمودار‌های قیمت کندل‌ها (candlestick)، دو ابزار اساسی برای معامله گران و سرمایه‌گذاران هستند.

جاش اولزویچ (Josh Olszewicz)، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های ارز دیجیتال Valkyrie Investments، به وب سایت کوین دسک (CoinDesk) گفته که از ابزار سنجش نوسان قیمت باند‌های بولینگر (Bollinger Bands)، برای درک روند بیت‌کوین و مسیر رشد آن استفاده می‌کند.

باند‌های بولینگر (خطوط زرد تصویر زیر) بر اساس دو انحراف معیار، از میانگین متحرک 20 روزه (خط قرمز) قیمت بیت‌کوین، منقبض یا منبسط می‌شوند. میانگین متحرک 20 روزه، اغلب به میانگین قیمت طی دوره 20 کندل اشاره دارد.

بر اساس گفته‌های اولزویچ، نمودار زیر سه چیز را به ما نشان می‌دهد:

  • نوسانات قیمت از سال 2011 تا کنون به ندرت به این سطح کاهش یافته‌اند.
  • قیمت‌ها معمولا پیش از نوسانات گسترده تا این حد کاهش پیدا نمی‌کنند.
  • هر زمان که نوسانات تا این حد کاهش یافته است، حتما قیمت‌ها سریعاً منفجر شده است.
تحلیل بیت‌کوین
تحلیل نمودار قیمت بیت‌کوین توسط جاش اولزویچ

EZCharts، یک تریدر ارز دیجیتال با نام مستعار است که اخیرا به وب سایت کوین دسک گفته است که برای آزمایش روند خرسی، بیشتر به قیمت‌های بسته شدن بازار و میله (wicks) توجه می‌کند. با گذشت زمان، قیمت بیت‌کوین اشکال خاصی در نمودار پیدا می‌کند که سرنخ‌هایی از روند آن ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، بازار باز هم کاهش یافته است که نشان‌دهنده شکل‌گیری الگوی پرچم خرسی (bear flag) است. پرچم خرسی، یک الگوی تحلیل تکنیکال است که به ادامه روند نزولی بازار اشاره دارد. در حالت کلی به نظر می‌رسد که بیت‌کوین در کوتاه مدت، پایین‌تر خواهد رفت.

تاریخچه قیمت بیت‌کوین
تاریخچه قیمت بیت‌کوین از سال 2017 تا کنون

درک نشانه‌های سقوط بازار کریپتو از طریق تحلیل درون زنجیره‌ای

با توجه به این امر که تقریبا تمامی ارز‌های دیجیتال از فناوری بلاک‌چین عمومی برای تایید و پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، داده‌ها نیز به صورت زنجیره‌ای برای همه در دسترس و قابل مشاهده هستند.

این امر باعث به وجود آمدن تحلیل درون زنجیره‌ای (on-chain analytics) شده است که به داده‌های تراکنش‌ها و موجودی کیف پول‌های ارز دیجیتال نگاه می‌کند تا درک بهتری از شرایط فعلی بازار به دست آورد.

وب سایت Whalemap، یک ابزار تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای است که شاخصی به نام «realized price by cohort» را در تجزیه داده‌ها رایج کرده است.

این شاخص میانگین قیمتی بیت‌کوینی را که توسط یک گروه (cohort) در انواع کیف پول‌ها نگهداری می‌شود، محاسبه می‌کند. این شاخص به خصوص، کیف پول‌های نهنگ‌ها را بررسی می‌کند که اغلب بین 10 تا 100 بیت‌کوین دارند.

وب سایت Whalemap می‌گوید که ارزیابی قیمت دارایی این سرمایه‌گذاران، نشانه‌هایی از وضعیت احتمالی بازار به ما می‌دهد.

شاخص realized price by cohort
همانطور که در نمودار بالا مشخص شده است، شاخص realized price by cohort اطلاعات دقیقی از پایین‌ترین قیمت بیت‌کوین در هر دوره را مشخص کرده است.

طبق داده ها، قیمت تقریبی دارایی این گروه مد نظر در حال حاضر بین 27000 تا 25000 دلار است. این وب‌سایت همچنین می‌گوید که اگر قرار بود قیمت بیت‌کوین افت کند، با استفاده از این شاخص، اطلاعات زیادی در مورد روند احتمالی آن کسب خواهیم کرد.

با این حال لازم به ذکر است که این شاخص‌ها و تحلیل‌ها تنها حدس و گمان‌هایی را در مورد بازار در اختیار ما قرار می‌دهند و نمی‌توان با اطمینان کامل بر اساس آن‌ها تصمیم گرفت.

به طور کلی، بازار ارز دیجیتال، بازاری پر نوسان است که در عین حال که بسیاری از کریپتو‌ها روند گاوی در بازار دارند، بسیاری نیز روند خرسی را تجربه می‌کنند.

شاخص تمایلات و انتظارات مصرف‌کننده رو به کاهش است!

نوسانات اخیر کریپتو بسیاری از سرمایه‌گذاران را از این بازار دور کرده است.

بر اساس داده‌های Cryptocurrency Sentiment که یک نظرسنجی است که احساسات مصرف‌کنندگان را ارزیابی می‌کند، اعتماد استراتژیک به ارز‌های دیجیتال به طور چشمگیری کاهش یافته است.

اگرچه شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد علاقه به ارز دیجیتال رو به افزایش است اما به هر حال بازار همچنان روند ثابتی دارد و اعتماد سرمایه‌گذاران به آن هنوز بهبود نیافته است.

گردش ارزهای دیجیتال در چند ماه اخیر بسیار پایین بوده است.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد بازار نزولی است این است که در حال حاضر سرمایه‌گذاران آمریکایی به سرعت پول‌های خود را از این بازار خارج می‌کنند.

بر اساس داده‌های وب سایت CoinShares، تقریبا یک ماه پیش 47 میلیون دلار از بازار خارج شد که بیش از 97 درصد آن در بازار‌های آمریکای شمالی صورت گرفت.

سرمایه‌گذاران همچنین برخی از محبوب ترین دارایی‌ها مانند بیت‌کوین را نیز می‌فروشند. طی چند هفته اخیر، بیش از 101 میلیون دلار از بیت‌کوین نقد شده است. این امر برای اتریوم، شدید تر از بیت‌کوین است که از اوایل امسال تا کنون بیش از 151 میلیون دلار خروجی داشته است.

جمع‌بندی

بازار ارز‌های دیجیتال از نوامبر 2021 تا کنون روند نزولی داشته و هنوز هم بهبود نیافته است. یکی از دلایل عمده سقوط بازار کریپتو، جنگ روسیه و اوکراین است که تأثیرات منفی بر این بازار گذاشته است.

شواهد زیادی حاکی از این است که بازار همچنان رو به افت خواهد بود. با این حال این شواهد، دلایل سفت و سختی ندارند و می‌توان گفت که تا حدود زیادی تخمین و پیش‌بینی هستند و عاقلانه نیست که بر اساس این شواهد، تصمیم‌های جدی گرفت.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx