صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ + سود صندوق‌های مختلط

صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و بسیاری از آن‌ها با توجه به محلی که دارایی در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، نام‌گذاری می‌شوند. 

به عنوان مثال اوراق درآمد ثابت در صندوق‌های درآمد ثابت، دارایی‌های سهامی روی صندوق سهام و غیره نیز به این صورت سرمایه‌گذاری می‌شوند.

با این حال در این مطلب می‌خواهیم به صندوق سرمایه گذاری مختلط بپردازیم که می‌توان آن را تلفیقی از صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی در نظر گرفت.

عناوین مطلب:

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط همان‌طور که از نامشان مشخص است، سرمایه و دارایی را در ترکیبی از گروه‌های مختلف بازار قرار می‌دهند.

سایر صندوق‌ها اغلب در یک نوع محصول مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما صندوق‌های مختلط چندین محصول مالی مختلف را با هم تلفیق می‌کنند.

از جمله مزایای صندوق سرمایه گذاری مختلط می‌توان به این اشاره کرد که میزان ریسک و بازده، با توجه به تلفیق دارایی در صندوق‌های درآمد ثابت و سهام، متفاوت خواهد بود. در نتیجه، این امر منجر به جذابیت بالای این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران شده است چرا که این صندوق‌ها بازدهی و درآمد در صندوق‌های مختلف را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.

با این حال، به طور کلی طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه گذاری مختلط 40 تا 60 درصد از دارایی‌های خود را به سهام و درصد باقی مانده را به اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

 صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط تناسبی میان ریسک و سود ایجاد می‌کنند. اگرچه این نوع از سرمایه‌گذاری دارای ریسک بالایی است اما در مقابل بازدهی بیشتری نیز دارد. در کل، از نظر ریسک و بازدهی تشابه زیادی با صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی دارد.

دلیل ایجاد این نوع صندوق‌ها این است که سرمایه‌گذاران امکان این را داشته باشند تا ضرر و ریسک آن‌ها در یک صندوق با درآمد و بازده در یک صندوق دیگر جبران شود.

بیشتر بخوانید: صندوق جسورانه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به عنوان نمونه سرمایه‌گذارانی که حاضرند ریسک بالاتری را برای سود بالاتر، تحمل کنند، بهتر است در صندوق‌های مختلطی که دارای سهام بیشتر هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

از طرفی دیگر، برای سرمایه‌گذارانی هم که ریسک کمتر را ترجیح می‌دهند، بهترین کار این است که صندوق‌های مختلط با مؤلفه‌های اوراق بزرگ‌تر انتخاب کنند.

به طور مختصر، صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط نوعی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس است که سرمایه افراد را تقسیم می‌کند و آن‌ها را در صندوق‌های دیگر مانند صندوق درآمد ثابت، صندوق سهام و غیره قرار می‌دهد.

درصد سرمایه‌گذاری در هر کدام از صندوق‌ها بسته به سلیقه و تمایلات سرمایه‌گذار متفاوت خواهد بود و تا حدی خود سرمایه‌گذار تعیین می‌کند که در هر صندوق چه مقدار سرمایه‌گذاری کند.

مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط

برای درک بهتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بهتر است به مزایای مختلف این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران نگاهی بیندازیم:

بازدهی بیشتر در دوران صعود بازار

صندوق‌های مختلط زمانی که بازار صعودی باشد، بازدهی و سود بیشتری خواهند داشت.

در واقع در دوره‌هایی که بازار صعودی است، صندوق‌های مختلط بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت خواهند داشت؛ اگرچه در این دوره‌ها بیشترین سود و بازدهی را صندوق‌های سهامی به دنبال خواهند داشت.

ضرر کمتر در دوران سقوط بازار

در دوره‌هایی که بازار سقوط کرده است، صندوق‌های مختلط نسبت به صندوق‌های سهامی کمتر در معرض زیان قرار دارند چرا که قسمتی از دارایی در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده است و این صندوق‌ها در دوران رکود کمتر در معرض زیان قرار خواهند داشت.

در واقع در دوران رکود بازار، صندوق‌های درآمد ثابت کمتر دچار زیان شده و در دوران رونق نیز صندوق‌های سهامی بازدهی بیشتری خواهند داشت. به این ترتیب، صندوق‌های مختلط چه در زمان رکود و چه در زمان رونق، به طور مساوی از صندوق‌های مختلفی که به کار گرفته‌اند، بهره می‌برند.

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط
در تصویر بالا، بازدهی سالانه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر اطلاعات مربوط به آن‌ها ارائه شده است (ردیف پنجم مربوط به صندوق‌های مختلط).

بازدهی بیشتر همراه با ریسک کمتر

با توجه به این امر که بخش قابل توجهی از دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط در سهام شرکت‌های بورس، سرمایه‌گذاری می‌شود؛ این شرکت‌ها نیز به نوبه خود امکان بازدهی بیشتر را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، بخش دیگری از دارایی این صندوق‌ها به سپرده‌های بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده می‌شود که در نهایت میزان ریسک و ضرر را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مدیریت تخصصی صندوق سرمایه گذاری مختلط

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط، گزینه ایده آلی برای سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و مبتدی است چرا که صندوق‌های مختلط توسط تیم‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که تأثیر بسزایی در کاهش ریسک و ضرر دارایی‌ها دارند.

با این حال، توصیه می‌شود که قبل از انتخاب صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط، به خوبی در مورد مدیران و سوابق آن‌ها تحقیق کنید.

نقدینگی بالا

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط اغلب نقدینگی بالایی دارند و هر زمان که سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد می‌تواند سرمایه خود را فروخته و سریعاً دارایی خود را دریافت کند.

معایب صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط

حالا که به خوبی با مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط آشنا شدیم بهتر است نگاهی هم به معایب آن‌ها بیندازیم:

عدم اطلاع از قیمت‌های لحظه‌ای

برخی از صندوق‌های مختلط ممکن است قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای به سرمایه‌گذار نشان ندهند.

در این صندوق‌ها، قیمت‌ها تنها هر روز یک بار به‌روزرسانی می‌شوند که برای بسیاری از افراد ویژگی ایده آلی نیست.

محدودیت خرید

هر صندوق سرمایه‌گذاری تعداد واحد مشخصی به سرمایه‌گذاران عرضه می‌کند.

این واحد‌ها در زمان‌های مشخصی عرضه می‌شوند و افرادی که موفق به خرید نشوند باید منتظر عرضه بعدی بمانند.

ریسک بالای بخش اختصاص داده شده به صندوق‌های سهامی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بخش قابل توجهی از دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط به سهام شرکت‌های بورس اختصاص داده می‌شود.

سود صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط تا چه حد است؟

هر کدام از صندوق‌های مختلط، مقدار سود متفاوتی را ارائه می‌دهند که این مقدار تحت شرایط خاصی ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

سود صندوق‌های مختلط
در تصویر بالا که از وب‌سایت فیپ ایران گرفته شده، اطلاعات مختلفی مانند سود سالیانه هر صندوق مختلط مشخص شده است.

سرمایه‌گذارانی که تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند به وب‌سایت فیپ ایران (fipiran) مراجعه کنند.

مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط

بازار صندوق‌های مختلط و سهام هر دو با هم کوچک‌تر از کل بازار دارایی‌های ثابت هستند. این امر تا حد زیادی به این دلیل است که این دو بازار نسبتاً جوان هستند.

با این وجود، در حال حاضر بیش از 200 صندوق سرمایه گذاری در ایران فعالیت می‌کنند اما چگونه از میان این تعداد، صندوق‌های مناسب را پیدا کنیم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم؟

به طور کلی یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. با میزان ریسک‌پذیری و انتظارات سرمایه‌گذار متناسب باشد.
  2. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به صورت ماهیانه سود دریافت کنند، باید صندوق‌هایی را انتخاب کنند که پرداخت سود دوره‌ای داشته باشند.
  3. نوع سرمایه‌گذاری باید با توجه به بازه زمانی سرمایه‌گذار به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود.
  4. سرمایه‌گذارانی که به دنبال کمترین ریسک ممکن در دارایی‌های خود هستند، می‌توانند صندوق‌هایی را انتخاب کنند که دارای ضامن نقد شوندگی باشند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه بخواهیم صندوق سرمایه گذاری مختلط را توضیح دهیم، باید گفت که این صندوق ترکیبی از صندوق‌های درآمد ثابت و سهام ارائه می‌دهد. صندوق‌های مختلط مزایای بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارند.

به عنوان مثال، بخشی از دارایی که به صندوق درآمد ثابت اختصاص یافته است، زیان کمتری را در دوره‌های رکود بازار به دنبال دارد و از طرفی دیگر، بخشی که به صندوق سهام اختصاص یافته نیز در دوران رونق سود و بازدهی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

در واقع، صندوق سرمایه گذاری مختلط به بهترین نحو از صندوق‌های دیگر استفاده می‌کند!

به طور کلی انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، به انتظارات و تمایلات سرمایه‌گذار بستگی دارد و وی باید با توجه به معیار‌های خود تحقیق کرده و صندوق مناسبی را انتخاب کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ (راهنمای صندوق بورسی و ETF)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx