صندوق سرمایه گذاری دارا یکم چیست؟

دارا یکم

در اواخر سال 1398، کاهش نرخ سود بانکی و کاهش معاملات در بازار مسکن، ارز، طلا و … باعث شد که سرمایه عظیمی وارد بازار بورس شود.

از طرفی؛ همه‌گیری ویروس کرونا، اعمال محدودیت‌ها، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس توسط دولت و عرضه صندوق واسطه‌گری مالی یکم به این موج دامن زد.

در ادامه قصد داریم درباره صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم، شرایط معامله و نحوه فروش آن صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • دارا یکم، یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه است که امکان خرید و فروش آن همانند سهام عادی در بورس وجود دارد.
  • این صندوق سرمایه‌گذاری با نام “صندوق واسطه‌گری مالی یکم” و با نماد “دارا یکم”، از سهام بانک‌های دولتی و شرکت‌های بیمه تشکیل شده که از اوایل اردیبهشت ماه 1399 توسط دولت در بازار سرمایه عرضه شد.
  • فعالیت صندوق واسطه‌گری مالی یکم شامل مدیریت و نگهداری دارایی‌ها و دریافت سودهای تقسیمی آن‌ها است که در امیدنامه این صندوق، کلیه فعالیت‌های آن همراه با جزئیات کامل ذکر شده است.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) چیست؟

قبل از هر چیزی، لازم است با مفهوم صندوق سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

معمولا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌ها، شروع به فعالیت در بازار سرمایه می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که کسب سود از هر بازاری نیازمند کسب اطلاعات لازم، نحوه معامله در آن بازار و صرف زمان است.

از طرفی؛ اشخاص با هر میزان سرمایه‌ و تنها با خرید واحد صندوق‌های سرمایه گذاری، به راحتی می‌توانند از فرصت‌های کسب سود در بازار بهره ببرند.

لازم به ذکر است که تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی برای این منظور راه‌اندازی شده‌ که می‌توان در زمینه‌های مختلف اعم از سهام، ملک، طلا و… در آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری نمود.

صندوق‌ سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) یکی از انواع این صندوق‌هاست.

در واقع اشخاص برای خرید و فروش واحدهای این نوع از صندوق‌ها نیاز به مراجعه حضوری به محل شرکت ندارند و تنها با داشتن کد بورسی می‌توانند از طریق پنل معاملاتی خود اقدام به صدور و ابطال واحدهای این نوع از صندوق‌ها نمایند.

دارا یکم
صندوق‌های قابل معامله ETF نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که خرید و فروش واحدهای عادی آن از طریق پنل کارگزاری‌ها امکان‌پذیر بوده و همانند سهام عادی می‌توان با جستجوی نماد صندوق مورد نظر، اقدام به خرید و فروش آن نمود.

معرفی صندوق واسطه‌گری مالی یکم

نماد دارا یکم در بورس یک صندوق‌ ETF مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است. این صندوق‌ها همانند سهام عادی در بورس خرید و فروش می‌شوند.

این صندوق با نام “صندوق واسطه‌گری مالی یکم” و با نماد “دارا یکم” از سهام بانک‌های دولتی و شرکت‌های بیمه تشکیل شده که از اوایل اردیبهشت ماه 1399 توسط دولت در بازار سرمایه عرضه شد.

با این حال از تیر ماه 1399 سرمایه‌گذاران مجاز به خرید و فروش و انجام معامله بر روی سهام این صندوق شدند.

به طور کلی؛ دولت برای جذب بیشتر مردم به سمت بازار بورس، تصمیم گرفت تا سهام‌ خود را با 20 درصد تخفیف در اختیار مردم بگذارد. به همین دلیل نماد دارا یکم در بازار بورس شکل گرفت.

بررسی مشخصات صندوق واسطه‌گری مالی یکم در بورس

  • نام صندوق: صندوق واسطه گری مالی یکم
  • نماد صندوق: دارا یکم
  • مدیر عامل: بهرنگ اسدی قره جلو
  • نشانی دفتر: تهران، سعادت آباد، بلوار فرهنگ، خیابان رشیدی، پلاک 13
  • وب‌سایت: fi1fund.com
  • ایمیل: info@maskanib.com
  • نوع صندوق: صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال (بعد از گذشت یک سال از فعالیت صندوق، بنا به درخواست اکثریت دارندگان دارای حق رای در مجمع صندوق، درخواست تغییر نوع صندوق به سایر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از ارائه تاییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، قابل انجام خواهد بود.)
  • موضوع فعالیت: مدیریت و نگهداری دارایی‌های اوراق بهادار صندوق و دریافت سود‌های تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق در طول فعالیت آن است.

جزئیات دارایی‌های صندوق در امیدنامه این صندوق ذکر شده است. لازم به ذکر است که موضوع فعالیت فرعی آن، بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری همان صندوق است.

توجه داشته باشید که اطلاعات لحظه‌ای بازار در خصوص این صندوق از طریق سایت tsetmc و سایت فیپ ایران قابل مشاهده خواهد بود.

صندوق واسطه‌گری مالی یکم شامل سهام چه شرکت‌هایی است؟

در پایان هر ماه، صورت وضعیت پورتفوی این صندوق در سایت کدال منتشر می‌گردد.

دارایی صندوق واسطه‌گری مالی یکم دارای سهام بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و همچنین سهام دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز است.

در گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال، میزان دارایی این صندوق از نمادهای فوق ذکر شده و اطلاعات دیگری از قبیل بهای تمام شده، درصد این دارایی‌ها نسبت به کل و ارزش خالص فروش هر واحد صندوق نیز آورده شده است.

نحوه فروش دارا یکم در بورس

برای فروش سهام صندوق دارا یکم، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت سجام را انجام دهید.

سپس در کارگزاری مد نظر خود ثبت‌نام کرده که بعد از ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور جهت ورود به سامانه معاملاتی برای شما پیامک خواهد شد.

شما می‌توانید همانند سهم‌های دیگری که در پرتفوی شما موجود است، فروش سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم را نیز به آسانی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان انجام دهید.

توجه داشته باشید که قیمت فروش سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم با توجه به عرضه و تقاضای موجود در بازار بورس به‌صورت روزانه تعیین می‌شود.

چگونه از سهام دارا یکم خود مطلع شویم؟

همانطور که اشاره کردیم؛ سهام دارا یکم بعد از خرید، در پرتفوی شخص سهامدار قابل مشاهده است.

چنانچه سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم را خریداری کرده‌اید ولی نماد آن را در پرتفو مشاهده نمی‌کنید؛ لازم است با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه میزان دارایی خود در نماد دارا یکم و کارگزار ناظر آن را مشاهده نمایید.

در صورتی که کارگزار ناظر شما در نماد دارا یکم کارگزاری منتخبتان نبود، می‌بایست اقدام به ثبت تغییر کارگزار ناظر در نماد دارا یکم نمایید.

در صورت وجود دارایی، بعد از 2 روز کاری این سهام به پرتفوی شما در سامانه‌های آنلاین اضافه گردد. پس از آن، امکان فروش سهام خود را خواهید داشت.

همچنین اگر در این خصوص سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان کارگزاری منتخب خود تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید.

مشاهده سهام دارا یکم با کد ملی

جهت مشاهده موجودی سهام دارا یکم و بررسی و اطلاع از تمامی سهام خود در بازار سرمایه، پس از احراز سجام با کد ملی خود، می‌توانید وارد درگاه ذینفعان به نشانی ddn.csdiran.com شوید و پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را مشاهده نمایید.

آخرین وضعیت دارا یکم نیز، از این طریق قابل بررسی خواهد بود.

نحوه دریافت سود سهام دارا یکم

جهت دریافت سود دارا یکم وارد سایت codal.ir شده و اطلاعیه‌های پرداخت سود مربوط به سهام دارا یکم را مطالعه کنید.

سوالات متداول

دارا یکم چیست ؟

نماد دارا یکم در بورس یک صندوق‌ ETF مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است. این صندوق‌ها همانند سهام عادی در بورس خرید و فروش می‌شوند.

دارا یکم شامل چه سهم هایی است؟

دارایی صندوق واسطه‌گری مالی یکم دارای سهام بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و همچنین سهام دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز است.

چرا دارا یکم در پرتفوی من نیست؟

چنانچه سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم را خریداری کرده‌اید ولی نماد آن را در پرتفو مشاهده نمی‌کنید؛ لازم است با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه (ddn.csdiran.com) میزان دارایی خود در نماد دارا یکم و کارگزار ناظر آن را مشاهده نمایید. در صورتی که کارگزار ناظر شما در نماد دارا یکم کارگزاری منتخبتان نبود، می‌بایست اقدام به ثبت تغییر کارگزار ناظر در نماد دارا یکم نمایید، تا در صورت وجود دارایی، بعد از 2 روز کاری به پرتفوی شما در سامانه‌های آنلاین اضافه گردد.

چگونه سهام دارا یکم را بفروشیم؟

برای فروش سهام صندوق دارا یکم، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت سجام را انجام دهید. سپس در کارگزاری مد نظر خود ثبت‌نام کرده که بعد از ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور جهت ورود به سامانه معاملاتی برای شما پیامک خواهد شد. شما می‌توانید همانند سهم‌های دیگری که در پرتفوی شما موجود است، فروش سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم را نیز به آسانی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان انجام دهید.

چگونه میزان دارایی صندوق دارا یکم خود را مشاهده کنیم؟

جهت مشاهده موجودی سهام دارا یکم و بررسی و اطلاع از تمامی سهام خود در بازار سرمایه ایران از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه ایران به نشانی ddn.csdiran.com، می‌توانید پس از احراز سجام با کد ملی خود وارد شوید و پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را مشاهده نمایید. آخرین وضعیت دارا یکم نیز، از این طریق قابل بررسی خواهد بود.

سخن پایانی

چنانچه به هر دلیلی دوست ندارید که به طور مستقیم درگیر معاملات بازار بورس شوید، اما در عین حال تمایل دارید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ بهترین روش برای شما استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مانند صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری یکم با نماد دارا یکم است.

همانطور که گفتیم، این صندوق مجموعه‌ای از سهام دولت در 3 بانک و 2 شرکت بیمه است.

در واقع دولت برای جذب بیشتر مردم به سمت بازار بورس، تصمیم گرفت تا سهام‌ خود را با تخفیف 20 درصدی در اختیار مردم بگذارد که به این ترتیب نماد دارا یکم شکل گرفت.

در این مقاله از مجله بورسینس، به طور کامل به معرفی سهام دارا یکم، نحوه خرید و فروش آن پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ (راهنمای صندوق بورسی و ETF)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx