منظور از صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بازار بورس ویژگی‌های بسیاری همچون سهولت نقد شوندگی، حمایت و شفافیت قانونی، عدم وجود محدودیت در انجام معاملات، معافیت از مالیات و … دارد که از نظر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران یکی از بهترین و مطمئن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

اما برای حضور مستقیم در این بازار باید دانش، مهارت و زمان کافی داشته باشید و اگر قادر به حضور مستقیم در این بازار نیستید، بایستی از روش‌های غیرمستقیم مانند خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

برای استفاده از این صندوق‌ها، باید با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه صدور و ابطال آن‌ها آشنا شوید.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مفهوم صدور و ابطال در آن‌ها را شرح دهیم.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی با ویژگی‌های متفاوت برای کسب سود به وجود آمده‌اند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر شیوه‌های خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  • صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال
  • صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

بیشتر بخوانید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)

شما باید جهت کسب اطلاعات و نحوه انجام معامله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، به وب‌سایت رسمی صندوق‌ها مراجعه کنید.

معاملات در این صندوق‌ها هم به شکل حضوری و هم از طریق ثبت‌نام و سپس احراز هویت در سایت رسمی صندوق، امکان‌پذیر است. 

صدور و ابطال صندوق سرمایه‌گذاری به چه معناست؟

هر شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارد، باید در قدم اول با مفاهیم اولیه و اصطلاحات موجود در این بازار آشنا شود؛ در این صورت موفقیت افراد بهتر تضمین می‌شود.

بازار بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بایستی اصطلاحات رایجی ک در آن‌ها کاربرد دارد را بیاموزید.

به عبارت دیگر، این دو کلمه از اصطلاحاتی هستند که در تمام طول مدت سرمایه‌گذاری در هر نوع صندوقی، با آن‌ها سر و کار خواهید داشت.

هنگامی که شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند، باید واحدهای آن صندوق را به تعداد مورد نظر خود خریداری کند.

صدور و ابطال
عمل خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری را “صدور” و عمل فروش هر کدام از این واحدها “ابطال” نام دارد.

قیمت صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از آن اطلاع داشته باشند، شیوه قیمت‌گذاری صدور یا ابطال صندوق‌ها است.

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازار بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصطلاح NAV است که مخفف Net Asset Value و به معنی ارزش خالص دارایی‌های صندوق است.

در واقع قیمت صدور و ابطال واحدها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بر مبنای ارزش خالص هر واحد محاسبه می‌شود.

البته توجه داشته باشید که ممکن است ارزش خالص واحدها، بر اساس افزایش و کاهش سهام و اوراق بهاداری که صندوق‌ها خریداری کرده‌اند تغییر کند؛ که در این حالت میزان سود و زیان سهامداران بر اساس این تغییرات قیمت، متفاوت خواهد بود.

NAV صدور و ابطال چیست؟

شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، بایستی جهت خرید واحدهای سرمایه‌گذاری جدید از یک صندوق، طبق آخرین NAV صدور، پول پرداخت کنید. 

NAV صدور اندکی بالاتر از ارزش خالص هر واحد (NAV) است و علت این تفاوت آن است که مدیر صندوق در خرید اوراق بهادار جدید باید هزینه‌ای بابت کارمزد معاملات پرداخت کند که این هزینه از سرمایه‌گذاران جدید اخذ می شود.

در واقع برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری، باید هزینه‌های حساب شده در NAV صدور را خودتان به متقاضی واحدهای جدید پرداخت کنید.

NAV ابطال هم مانند NAV صدور با محاسبات ویژه‌ای همراه است و در صورتی ‌که مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قیمت‌های سهامی که جزء دارایی‌های صندوق است را تعدیل نکند، این قیمت به میزان ارزش خالص دارایی هر واحد خواهد بود.

در حقیقت NAV ابطال عبارت است از خالص ارزش دارایی هر واحد صندوق که کسورات قانونی از جمله هزینه‌های مربوط به معاملات از آن کسر شده است.

بیشتر بخوانید: ارزش خالص (Net Worth) چیست؟ + 3 راهکار برای افزایش آن

قیمت آماری خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)

ممکن است به دلایلی در برخی مقاطع زمانی، تعدادی از سهام‌ موجود در سبد اوراق بهادار صندوق، بازار فعال نداشته باشند؛ این موضوع باعث می‌شود قیمت صدور و ابطال واحدها بر روی تابلوهای معاملاتی تفاوت‌هایی با واقعیت داشته باشند.

به همین دلیل، به مدیر صندوق این اختیار داده شده که در چارچوب دستورالعمل‌های خاص و در شرایط مشخص، قیمت برخی سهام موجود در سبد سرمایه‌‌گذاری را تا حدودی تعدیل کند.

قیمت آماری، بر اساس آخرین قیمت بسته شدن سهام منظور می‌شود و فقط یک مبنای مقایسه‌ای دارد. درصورتی‌ که مدیر صندوق قیمت سهام را متعادل نکرده باشد، قیمت آماری و ابطال اعداد واحدی را نشان می‌دهند.

مشخص شدن تعداد واحدها بعد از ثبت درخواست صدور

امروزه انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال وجود دارند که میزان سوددهی و ریسک‌پذیری هر کدام نیز متفاوت است.

با توجه به اینکه شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، در کدام یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید، زمان صدور واحدها نیز متفاوت است.

در واقع با توجه به نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ممکن است پس از پرداخت هزینه واحدها، بعد از 2 الی 3 روز تعداد آن‌ها مشخص شود. البته صندوق‌های با درآمد ثابت، یک روز بعد از واریز وجه تعداد واحدها را مشخص می‌کنند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ + سوددهی آن‌ها

زمان ابطال واحد بعد از صدور

از دیگر نکات مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند، مدت زمانی است که می‌توانند بعد از صدور واحدها، اقدام به ابطال آن‌ها کنند.

تعدادی از این صندوق‌ها نرخ شکست ندارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بعد از مشخص شدن تعداد واحدها اقدام به درخواست ابطال نمایند؛ مگر آنکه صندوق مورد نظر دارای مدت زمان نگهداری خاصی باشد.

در صورت ابطال واحدها قبل از مدت زمان نگهداری، سرمایه‌گذاران فقط می‌توانند مابه‌التفاوت قیمت صدور و ابطال را دریافت کنند که ممکن است از نرخ سود پیش‌بینی شده صندوق کمتر باشد.

چه افرادی می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند؟

همان‌طور که گفتم، اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار بورس ممکن است سوددهی مناسبی داشته باشد؛ اما ریسک بسیار بالایی نیز دارد و کسانی که دانش، مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نمی‌توانند در بلندمدت موفقیتی کسب کنند.

سرمایه گذاری در صندوق
افرادی که قادر به حضور مستقیم در بازار بورس نیستند و زمان کافی برای این کار ندارند، می‌توانند متناسب با میزان سرمایه خود و میزان ریسک‌پذیری، از صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری خرید کنند.

بیشتر بخوانید: چه استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد؟

سخن پایانی

شاید بتوان گفت، برای افرادی که دانش و مهارت کافی در تحلیل تکنیکال و سرمایه‌گذاری براساس آن را ندارند، بهترین و مناسب‌ترین گزینه، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال وجود دارند و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، باید با مفهوم صدور و ابطال آشنایی داشته باشند.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه صدور و ابطال در آن‌ها صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ (راهنمای صندوق بورسی و ETF)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx