3 اندیکاتور مهم که تریدرهای مبتدی باید از آن استفاده کنند!

اندیکاتورهای مهم برای تریدرها

اندیکاتورهای بسیاری برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارند که معامله‌گران با کمک آن‌ها می‌توانند جهت قیمت یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنند.

در این مقاله، به معرفی اندیکاتورهایی که کمتر مورد توجه تریدرهای حرفه‌ای قرار می‌گیرند ولی نقش مهمی در یک ترید موفق دارند، پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: چگونه از اندیکاتورها برای ایجاد استراتژی معاملاتی استفاده کنیم؟

عناوین مطلب:

بازارهای مالی، اغلب گیج‌کننده هستند و ممکن است سرمایه‌گذاران خرد به دلیل عدم آگاهی از نحوه ترید در این بازارها، به خودشان ضرر برسانند.

Dalbar، یک شرکت تحقیقاتی در حوزه سرمایه‌گذاری است که براساس تحقیقات بلندمدت خود طی دهه‌های گذشته، بر این باور است که سرمایه‌گذاران متوسط به طور چشمگیری عملکرد پایینی در بازار دارند و بهتر است پولشان را فقط در شاخص S&P 500 سرمایه‌گذاری کنند!

گرفتار شدن در دنیای آشفته ارزهای دیجیتال به سبب توئیت‌ها، اخبار و ترس از دست دادن موقعیت‌ها (FOMO) بسیار آسان است؛ اما تعدادی از کاربران غرق در ابزارهای معاملاتی زیادی می‌شوند که شروع معامله را برایشان غیر ممکن می‌سازد.

سایت Coindesk، از 3 معامله‌گر حرفه‌ای خواسته تا قابل اعتمادترین اندیکاتورهایی که برای تریدرهای مبتدی، مناسب است و به آن‌ها در تصمیم‌گیری براساس داده‌ها و نه بر اساس FOMO، کمک می‌کند را معرفی نمایند.

این ابزارهای پیشنهادی قابلیت استفاده در تمام بازارهای مالی سنتی مانند بازار سهام را نیز دارند. تمام این ابزارها به صورت رایگان در پلتفرم‌های معاملاتی محبوب مانند تریدینگ ویو در دسترس هستند.

در ادامه، سه روش استفاده از ابزارهای کاربردی که در تصمیم‌گیری جهت خرید یا فروش به شما کمک می‌کنند را آورده‌ایم.

کانال رگرسیون خطی

کانال رگرسیون خطی یا همان کانال حرکت قیمت، یک اندیکاتور تکنیکالی است که روند قیمتی یک دارایی را نمایش می‌دهد و قیمت یک دارایی در آن نوسان می‌کند.

شما می‌توانید این اندیکاتور را در پلتفرم‌هایی مانند تریدینگ ویو به‌راحتی پیدا کنید.

خط میانی، یک خط مستقیم است که بهترین تطابق را با حداقل 100 کندل قبلی دارد. خط پایینی، خط حمایتی است که قیمت معمولا از آنجا رو به بالا حرکت می‌کند. خط بالایی هم به عنوان یک خط داینامیک مقاومتی عمل می‌کند که قیمت در عبور از آن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

هنگامی که قیمت، خط پایینی را لمس کند، معمولا یک سیگنال خرید است و ممکن است قیمت مجددا رو به بالا حرکت کند؛ در حالی که برخورد قیمت با خط بالایی، یعنی احتمال یک اصلاح قیمت وجود دارد و این یک فرصت فروش است.

هاوارد گرینبرگ (Howard Greenberg)، یکی از مدرسان کریپتو در آکادمی معاملاتی Prosper، معتقد است که رگرسیون خطی، بهترین انتخاب برای تریدرهای نوسانی که هدفشان کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت (کمتر از روزانه یا هفتگی) است، می‌باشد.

رگرسیون خطی
تصویری از کانال رگرسیون خطی برای بیت‌کوین. در بیشتر مواقع، زمانی که قیمت به باند پایینی کانال رگرسیون(خط حمایتی) نزدیک شود، نشان دهنده فرصت خرید است. ولی زمانی که قیمت به باند بالای کانال (خط مقاومتی) نزدیک شود یا از آن عبور کند، زمان خوبی برای فروش است.

برای استفاده از رگرسیون خطی در معاملات کوتاه‌مدت، باید از تایم فریم ساعتی استفاده کنید؛ اما در معاملات بلند‌مدت‌، استفاده از تایم فریم‌های روزانه و حتی هفتگی نیز مناسب است.

گرینبرگ می‌گوید :”من معمولا از تایم فریم 1 ساعته یا 4 ساعته برای معاملات نوسانی استفاده می‌کنم؛ اما با توجه به تجربه‌ای که دارم، این اندیکاتور با تمام تایم فریم‌ها سازگار است.

من هنگام تصمیم برای ورود به یک معامله ، دنبال یکی از این دو مورد هستم: یا ارز دیجیتال مورد نظرم در محدوده پایینی کانال باشد (همانطور که دیدیم در این حالت، قیمت تمایل به برگشت به سمت خط میانی را دارد)، یا بعد از تایید شکست خط میانی، وارد معامله خواهم شد که معمولا حرکت شدید قیمت به سمت محدوده بالایی کانال را به دنبال دارد.

 به طور مشابه، در صورت عدم شکست خط میانی و برگشت قیمت، به دنبال خروج از موقعیت خواهم بود. اما اگر قیمت از خط میانی عبور کند و نزدیک محدوده بالایی کانال شود، در صورت عدم شکست مقاومت و برگشت قیمت از آن محدوده نیز دنبال خروج از معامله خواهم بود.”

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع، احساسات سرمایه‌گذاران حاضر در بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند و این داده‌ها را در مقیاسی ساده بین اعداد 0 تا 100 قرار‌ می‌دهد.

هرچه عدد این شاخص کمتر باشد، بازار در حالت ترس قرار می‌گیرد؛ به این معنی که مردم در حال فروش هستند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شوند. از طرف دیگر، هرچه عدد این شاخص بالاتر باشد، مردم حریصانه خرید می‌کنند و قیمت‌ها را بالاتر می‌برند.

عدد 100 نمایانگر “طمع شدید” است؛ وقتی سرمایه‌گذاران بیش از حد حریص می‌شوند، می‌تواند نشان‌دهنده یک اصلاح قیمتی باشد.

شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع بیت‌کوین

 اریکا راسور (Erika Rasure)، بنیانگذار شرکت آموزش مالی Crypto Goddess، می‌گوید: “شاخص ترس و طمع، یک ابزار خوب برای افرادی است که می‌خواهند به هنگام تصمیم‌گیری درباره خرید و فروش، احساسات حاکم بر بازار و نوسانات موجود در آن را بدون نیاز به تفسیر اطلاعات خاصی بررسی کنند.”

راسور معتقد است که این شاخص، با نمایش اعداد پایین، زمان مناسب برای خرید و با نمایش اعداد بالا، زمان مناسب برای فروش را به ما نشان می‌دهد؛ همچنین، این شاخص برای تریدرهای مبتدی یک ابزار کاربردی به حساب می‌آید.

میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی

میانگین‌های متحرک، اندیکاتورهای ساده و در عین‌حال بسیار کاربردی هستند که با توجه به قیمت‌های قبلی یک دارایی در مدت زمان مشخصی، محاسبه می‌شوند.

معمولا بیشترین تایم فریم‌هایی که تریدرها برای میانگین متحرک به کار می‌برند، تایم فریم‌های 50 روزه، 100 روزه و 200 روزه هستند.

هدف اصلی استفاده از میانگین‌های متحرک، بررسی روند کلی قیمت در طول زمان با در نظر گرفتن نوسانات کوتاه‌مدت است.

به بیان ساده، اگر قیمت یک دارایی بالاتر از میانگین متحرک آن باشد، در یک روند صعودی قرار می‌گیرد و میانگین متحرک، نقش خطوط حمایتی را برای آن قیمت ایفا می‌کند؛ و اگر قیمت کمتر از میانگین متحرک باشد، در یک روند نزولی قرار می‌گیرد و میانگین متحرک همانند خطوط مقاومتی برای آن عمل می‌کند.

برت سیفلینگ(Brett Sifling)، مشاور سرمایه‌گذاری در شرکت Gerber Kawasaki، می‌گوید که برای انجام معاملات خود از میانگین متحرک 200 روزه و میانگین متحرک 50 روزه به صورت هم‌زمان استفاده می‌کند.

سیفلینگ در این‌باره می‌گوید:”من در طول یک روند صعودی، علاقه دارم که روی سطوح حمایتی میانگین‌های متحرک بلندمدت سرمایه‌گذاری کنم.”

میانگین متحرک
میانگین متحرک 50 روزه (خط نارنجی) و میانگین متحرک 200 روزه (خط آبی) بیت‌کوین که به ترتیب به عنوان حمایت و مقاومت برای قیمت بیت‌کوین عمل می‌کنند.

به گفته سیفلینگ، ترکیب میانگین‌های متحرک 50 روزه و 200 روزه، روندهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را مشخص می‌کند که تریدرها به آن تقاطع طلایی (Golden Cross) یا تقاطع مرگ (Death Cross) می‌گویند.

به طور کلی، دو نوع میانگین متحرک وجود دارد: ساده و نمایی.

در واقع در میانگین متحرک ساده، صرفا میانگین یک سری از قیمت‌های قبلی به شکل ساده محاسبه می‌شود؛ ولی در محاسبه میانگین متحرک نمایی برخلاف میانگین متحرک ساده، بر روی قیمت‌های اخیر تمرکز بیشتری صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

تحلیل تکنیکال و ابزارهای معاملاتی مانند پیش‌بینی آب و هوا هستند.

اندیکاتورها می‌توانند به شما کمک کنند تا اتفاقات محتمل در بازار را پیش‌بینی کنید؛ اما اتفاقاتی که دقیقا در آینده رخ می‌دهند، از قبل مشخص نیستند. هر زمانی ممکن است رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی رخ دهند و شما را از مسیر خود خارج کنند.

اندیکاتورهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر جهت سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند، اما همیشه باید به شکل هوشمندانه‌ای جهت مقابله با ریسک‌ها آماده باشید تا سرمایه خود را در این بازار پرنوسان از دست ندهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال (معرفی و آموزش)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx