منظور از عمق مظنه در بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

عمق مظنه بازار

از مفاهیم و اصطلاحاتی که در میان معامله‌گران بازار سرمایه رواج دارد، “عمق مظنه بازار” است.

عمق بازار یا عمق مظنه در بازار بورس به معنی میزان سفارشات و مظنه‌های قیمتی است که به وسیله تریدرهای مختلف در تابلوی معاملات هر سهم ثبت شده است.

شما می‌توانید در تابلوی معاملات، بهترین مظنه‌های خرید و فروش سهام مورد نظرتان را مشاهده کنید.

عناوین مطلب:

اگر تمایل دارید که با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عمق بازار چیست؟

عمق بازار، از رایج‌ترین مفاهیمی است که توسط فعالان و معامله‌گران در حوزه بازارهای مالی به کار می‌رود.

در واقع این اصطلاح، به میزان خرید و فروش‌های یک بازار اشاره دارد. معمولا عمق بازار را با علامت اختصاری DOM که مخفف عبارت Depth of Market است، نمایش می‌دهند.

اما دقیقا عمق بازار به چه معناست و به چه دلیل میزان خرید و فروش‌ها در یک بازار اهمیت دارد؟

در وهله اول، هر چه میزان خرید و فروش‌ها در یک بازار سرمایه بیشتر باشد، پس استقبال سرمایه‌گذاران از آن بازار بیشتر است.

بنابراین، هرچه حجم سفارش‌ها بیشتر باشد، بازار عمیق‌تر است. این نکته حائز اهمیت است که در بازارهای عمیق، میزان نقدشوندگی بالاتر بوده و این بازارها کمتر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در ایجاد رفتار هیجانی در بورس + راهکارهایی برای کنترل آن!

در یک بازار با عمق زیاد، معامله یک سهم مشخص در حجم بالا، تاثیر چندانی در قیمت سهم ایجاد نمی‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا امکان تغییر قیمت سهم‌ها توسط سهام‌داران بزرگ، وجود نداشته باشد.

چه عواملی بر روی عمق مظنه بازار تاثیرگذارند؟

  • نهادهای مالی: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی عمق بازار، تعداد نهادهای مالی است. در واقع نهادهای مالی، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و وارد کردن آن‌ها به بازار بورس، باعث افزایش چشمگیر حجم معاملات می‌شوند.
  • شرکت‌های بورسی: اگر تعداد شرکت‌های بورسی که در بازار بورس فعالند و سهام‌شان در بورس معامله می‌شود، بیشتر باشد؛ جذابیت این بازار برای سهام‌داران هم بیشتر خواهد شد. این عامل از عواملی است که باعث می‌شود تا تعداد سهام‌داران و حجم معاملات در بازار بورس افزایش یابد.
  • سهام‌داران حقیقی: از عوامل مهمی که تاثیر زیادی در تغییر عمق بازار دارد، افزایش تعداد سهام‌داران حقیقی است. همانطور که در تعریف عمق بازار ذکر کردیم، حجم معاملات در این نوع بازار بسیار زیاد است. این معاملات، به وسیله سهام‌داران حقیقی انجام می‌شوند؛ به همین دلیل است که یک بازار عمیق، در ابتدا به تعداد قابل ملاحظه‌ای سهام‌دار حقیقی نیاز دارد. به این ترتیب؛ افزایش تعداد سهام‌داران در بازار بورس، باعث افزایش حجم معاملات، قدرت نقدشوندگی و ایجاد عمق در بازار می‌شود.
  • فعالیت بازارگردان‌ها: همانطور که می‌دانید؛ فعالیت تمام بازارهای جهانی، براساس قانون عرضه و تقاضا است. وجود بازارگردان‌ها در بورس باعث می‌شود تا همه سهم‌ها، همزمان دارای خریدار و فروشنده باشند. بنابراین؛ از ایجاد صف خرید یا فروش جلوگیری می‌شود. لازم به ذکر است که از عوامل مهمی که باعث کاهش چشمگیر عمق بازار می‌شود، صف خرید یا فروش است.
  • امنیت بازار: کمبود امنیت و عدم وجود شفافیت در بازار، از عوامل مهمی است که موجب کاهش چشمگیر تعداد سهام‌داران می‌شود. توجه داشته باشید که تمام بازارهای مالی، تنها در صورتی می‌توانند تعداد سهام‌داران خود را افزایش دهند که فضایی امن، مطمئن و شفاف را برای کاربران خود فراهم کنند. به همین دلیل؛ بازارهای امن مانند بازار بورس که کاملا قانونی عمل می‌کنند و فرآیندهای مالی در آن‌ها واضح و شفاف است، از عمق بیشتری برخوردارند.

عمق مظنه بازار، چه کاربردی برای سهام‌داران دارد؟

یکی از ابزارهای حرفه‌ای برای رصد دقیق بازار بورس، عمق بازار و مظنه‌های خرید و فروش است.

سرمایه‌گذاران، با کمک این ابزار می‌توانند از بهترین قیمت‌های خرید و فروش، بیشترین حجم سفارشات، سطوح حمایت و مقاومت اطلاع پیدا کنند و در نهایت تصمیم‌گیری بهتری جهت انجام معاملات روزانه خود داشته باشند.

چگونگی مشاهده عمق بازار در سامانه‌های معاملاتی

شما می‌توانید در سامانه‌های معاملاتی، عمق بازار را در پنجره‌ای که تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک سهم را نشان می‌دهد، مشاهده کنید.

سامانه‌های معاملاتی در گذشته، تعداد محدودی از مظنه‌ها را نمایش می‌دادند؛ اما از فروردین سال 1401 و با تایید سازمان بورس، امکان نمایش عمق کل بازار در کارگزاری‌ها فراهم شد.

افزودن فهرست مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف، مزیتی است که می‌توانید با استفاده از آن در سامانه‌های معاملاتی آنلاین، با شناخت بهتری به معاملات در بازار سرمایه پرداخته و موقعیت بهتری را در سفارشات خرید و فروش خود به دست آورید.

اگر به تابلوی معاملاتی هر سهم در سایت TSETMC یا در پلتفرم کارگزاری خود نگاه کنید؛ 5 ردیف از بهترین مظنه‌های قیمتی را در بخش خرید و فروش مشاهده خواهید کرد. مانند تصویر زیر:

بهترین مظنه‌های قیمتی
5 مظنه قیمتی برتر در سمت خریدار و فروشنده

این‌ موارد، 5 مظنه برتر قیمتی در سمت خریدار و فروشنده هستند که به ترتیب برای شما قابل مشاهده است؛ یعنی ردیف اول در قسمت خریدار بالاترین قیمتی است که در آن لحظه یک معامله‌گر سفارش خود را ثبت کرده است. همچنین ردیف اول در سمت فروشنده، پایین‌ترین قیمتی است که یک فروشنده سهم خود را برای فروش قرار داده است.

علاوه بر این؛ شما می‌توانید فهرست مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف را در سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظر خود مشاهده کنید.

برای این کار؛ به بخشی که مربوط به “عمق مظنه” در سامانه معاملاتی مدنظر وجود دارد، مراجعه کرده و روی دکمه عرضه و تقاضای نماد مورد نظرتان کلیک کنید.

بعد از آن؛ عرضه، تقاضا و حجم سفارشات در قیمت‌های مختلف برای شما قابل مشاهده است و می‌توانید با اطلاع از همه مظنه‌ها‌ی خرید و فروش آن نماد، به معامله سهم‌های مختلف در این بازار بپردازید.

بیشتر بخوانید: آموزش تابلو خوانی در بورس؛ هر آنچه باید درباره تابلو خوانی بدانید

عرضه و تقاضا
مشاهده میزان عرضه و تقاضای نماد مورد نظر

بعد از آن؛ دو قسمت “پنج مظنه برتر” و “عمق بازار” برای شما به نمایش در می‌آید.

اگر روی آیکون “پنج مظنه برتر” کلیک کنید؛ 5 ردیف از بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش به همراه حجم سفارشات برای هر سهم را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی آیکون “عمق بازار” نیز تمامی مظنه‌های سهم مورد نظرتان قابل مشاهده است.

مظنه و عمق بازار
مشاهده 5 مظنه برتر و عمق بازار نماد معاملاتی مورد نظر

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید؛ با کلیک روی آیکون “عمق بازار”، در قسمت پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود.

با کلیک روی آیکون اول از سمت راست که به شکل یک جدول است، عمق بازار در قالب یک جدول برای شما به نمایش در می‌آید. همچنین؛ آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد.

نتایج
مشاهده نتایج در قالب جدول یا نمودارهای میله‌ای و خطی

سخن پایانی

اخیرا، امکان جدیدی در سامانه‌های معاملاتی موجود در کارگزاری‌ها ایجاد شده که به کمک آن، معامله‌گران می‌توانند عمق کل بازار بورس را به همراه لیست کاملی از مظنه‌های خرید و فروش نمادهای معاملاتی مختلف مشاهده کنند.

در این مقاله، درباره مفهوم “عمق مظنه در بازار بورس” و کاربرد آن برای سرمایه‌گذاران صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx