بررسی پلتفرم Furucombo و توکن آن (COMBO)

پلتفرم Furucombo

پلتفرم Furucombo یکی از ابزار‌های کاربردی‌ بصری مهم در حوزه دیفای (DeFi) است.

هدف این پلتفرم ایجاد تعامل یا به قول خودشان “combo” بین پلتفرم‌های مختلف دیفای در دو بلاک‌چین اتریوم و پالیگان است. 

در این پلتفرم می‌توان از همه پتانسیل بالقوه دیفای در یک زمان و یک جا با یک رابط کاربری آسان استفاده کرد.

عناوین مطلب:

در واقع برای کار با اپلیکیشن Furucombo، کافیست بلاک‌های استیکینگ را با ویژگی و عملکرد خاص آن‌ها بکشید و رها کنید (Drag and drop).

توسط ابزار بلاک‌های استیکینگ، در این اپلیکیشن می‌توانید با صرافی Uniswap تعامل برقرار کنید و پس از آن، توکن‌های موجود در استخر‌های AAVE را در راستای اهداف خود مورد استفاده قرار دهید.

پلتفرم Furucombo در سال 2020 توسط مدیر آن Hsusan Ting Chu معرفی شد. از آن زمان تاکنون این پلتفرم به یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌های اکوسیستم کریپتو بدل شده است.

حالت‌های استفاده از پلتفرم Furucombo

 این اپلیکیشن به کاربران خود سه حالت استفاده را پیشنهاد می‌دهد که هر کدام ویژگی، توانایی‌ها و ابزار‌های مخصوص به خود را دارند.

1. حالت سرمایه‌گذاری یا Furucombo invest

حالت سرمایه‌گذاری در Furucombo که با نام Furucombo invest در این پلتفرم شناخته می‌شود، یکی از کاربری‌های اصلی این پلتفرم است.

در این ابزار، کاربران تازه‌کار با یک رابط کاربری ساده می‌توانند از مزایای تعامل با انواع پروتکل‌های سرمایه‌گذاری دیفای بهره‌مند شوند. 

در این بخش شما می‌توانید سود‌های خود را از Farming، استخر‌های نقدینگی یا Liquidity mining برداشت کنید. البته باید قبلا در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده باشید.

سرمایه گذاری در Furucombo invest
برای مشارکت در این حالت، ابتدا شما باید استخر مورد نظر با جفت ارز توکن دلخواه خود را انتخاب و مقدار سرمایه‌گذاری را برای مشارکت در استخر انتخاب شده وارد کنید.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز کل پلتفرم، دارایی‌های شما توسط قرارداد‌های هوشمند Furucombo مدیریت می‌شوند. این مسئله به شما امکان واریز و برداشت آنی را بدون پرداخت کارمزد اضافه‌ای فراهم می‌کند.

کارمزد پلتفرم Furucombo
البته شما باید کارمزد Mining را پرداخت کنید اما کارمزد دیگری در میان نیست.

 حالت Furucombo invest همچنین اجازه سرمایه‌گذاری خودکار پاداش‌های به دست آمده را در استخر‌های Farming فراهم می‌کند. این موضوع بدان معناست که هر پاداش به دست آمده از استخر‌ها را می‌توان به کمک اثر مرکب و با دوباره سرمایه‌گذاری کردن آن به نرخ APY بیشتری رساند (Auto Compound).

چنین مکانیزمی به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌ خود را با سرعت بیشتری افزایش دهید و در حوزه دیفای سود‌های بیشتری نیز کسب کنید.

علاوه‌بر استخر‌ها، قرارداد‌های استیک موجود در Furucombo نیز به شما اجازه کسب توکن‌های مختلف را فراهم می‌کند.

در این روش شما می‌توانید نرخ‌های بازدهی بالایی را در استخر‌های مختلف شکار کنید که سود‌های ترکیبی نیز شامل آن می‌شود. البته در هنگام انتخاب Pool، در مورد توکن‌های آن‌ها به خوبی تحقیق کنید چرا که ریسک‌های تامین نقدینگی توکن‌های جدید همچنان در اینجا وجود دارند و می‌توانند شما را به دام بیندازند.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

2. حالت خالق یا Furucombo Create

حالت خالق یا Furucombo Create به کاربران امکان تعامل بصری با پروتکل‌های دیفای را توسط اشکالی به نام Cube فراهم می‌کند.

این مکعب‌ها می‌توانند برای ایجاد عملیات‌های مالی در پلتفرم Furucombo استیک شوند. در واقع به هر مکعب مانند یک قطعه دستور چند وجهی نگاه کنید که ورودی و خروجی‌های مشخصی دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

ایجاد مکعب در Furucombo Create
با کلیک روی ساخت یک مکعب جدید شما می‌توانید ورودی‌ها و خروجی‌های آن را تنظیم کنید.

پس از انجام تنظیمات، اپلیکیشن Furucombo، همه تغییرات و تنظیمات انجام شده از سوی شما را به صورت یک تراکنش مجزا آماده و ارسال می‌کند.

ایجاد Combo
انواع Combo موجود در پلتفرم‌های مختلف دیفای

برای مثال، فرض کنید اگر بخواهیم از COMP به USDT معامله‌ای انجام دهیم و از آن در داخل پروتکل Curve استفاده کنیم باید در این صفحه ابتدا گزینه swap token موجود در Uniswap را انتخاب و سپس گزینه Add Liquidity پروتکل Curve را بزنید.

پس از اتمام انجام تنظیمات، تنها‌ کاری که باید انجام دهید وارد کردن مقدار توکن‌های COMP است و بقیه آن را به Furucombo بسپارید. این اپلیکیشن کل فرایند دلخواه شما را فقط با یک تراکنش انجام می‌دهد.

در این روش، شما نه تنها تعداد زیادی عملیات را در یک تراکنش انجام می‌دهید بلکه ماهیت غیرمتمرکز عملیات‌ها نیز حفظ و تا حد ممکن با مشارکت در پروتکل‌های دیفای براساس قوانین مشخص شده از سمت آن‌ها، پاداش دریافت خواهید کرد. 

ایجاد Combo در Furucombo
با استفاده از این پلتفرم شما می‌توانید از همه مزایای دیفای بهره‌مند شوید.

3. حالت یادگیری یا Furucombo Learn

در حالت یادگیری که در این پلتفرم با نام Furucombo Learn شناخته می‌شود، شما می‌توانید به استراتژی‌های تعریف شده برای دیفای دسترسی داشته باشید.

این بخش به شما این امکان را می‌دهد تا Combo‌هایی که بیشترین استفاده را در این پلتفرم داشته‌اند را مشاهده و از آن‌ها بهره ببرید. حتی شما می‌توانید Combo مورد استفاده خودتان را در این پلتفرم منتشر کنید. 

ویژگی دیگر این بخش در قابلیت اعمال فیلتر‌های جستجوی خاص بر روی استراتژی‌های موجود است. شما می‌توانید با استفاده از برچسب‌های (tag) رایج و پر کاربرد مانند APY ،liquidity و Reward به دنبال استراتژی مورد نظر خود جستجو کنید. 

بیشتر بخوانید: چرا نرخ سود دیفای (DeFi) اینقدر زیاد است؟!

چینش استراتژی‌های Combo
چینش استراتژی‌های Combo بر اساس فیلترهای موردنظر

توکنومیک پلتفرم Furucombo

پلتفرم Furucombo تاکنون تکامل و پیشرفت زیادی را تجربه کرده است که بخشی از آن را می‌توان در خلق توکن COMBO مشاهده نمود. این توکن با عرضه نسخه دوم Furucombo به صورت عمومی معرفی شد. 

هدف اصلی توکن COMBO ایجاد پایداری و حاکمیت پروژه Furucombo است.

به عنوان یک توکن کاربردی (Utility)، این توکن به دنبال تشویق هولدر‌های خود در جهت مشارکت در اپلیکیشن و حفظ عملکرد سالم آن در کنار ادامه یافتن فرآیند توسعه آن استفاده و رواج این توکن را دنبال می‌کند.  

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

در زمان نوشتن این مقاله حدود 31% از کل توکن‌های این پلتفرم در گردش هستند که با در نظر گرفتن حجم بازار 852,000 دلاری، قیمت آن 0.027$ معامله می‌شود.

نمودار توکن Combo
نمودار توکن Combo

ناگفته نماند که با حفظ این توکن می‌توانید از قابلیت‌های ویژه پلتفرم و مشوق‌های اقتصادی آن بهره‌مند شوید.

بخشی از پایداری توکنومیک COMBO امکان ادامه استفاده رایگان از آن را فراهم می‌کند. انجام عملیات‌های مختلف در اپلیکیشن Furucombo به جز کمیسیون mining، نیاز به پرداخت هیچ کارمزد دیگری ندارد. این مسئله، این پلتفرم را در میان پلتفرم‌های دیفای به یکی از موارد خاص بدل کرده است. 

توکن‌های COMBO به توسعه دهندگان این پروژه امکان ادامه فعالیت و حفظ سیستم را فراهم می‌کند. علاوه‌بر آن، شما با حفظ توکن‌های COMBO به صورت خاص از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. با استفاده از توکن COMBO، شما به پاداش با بازدهی‌های بالاتری (yield) دسترسی خواهید داشت. 
  2. در هنگام کار با پروتکل‌های همکار با این پلتفرم مانند Aave، Synthetix و بسیاری دیگر تخفیف کمیسیون دریافت خواهید کرد.
  3. مشارکت در حاکمیت

مزایای دیگر آن به شرح زیر است:

  1. لیست کردن مکعب‌های یکپارچه شده جدید
  2. حذف مکعب‌های فعلی
  3. تعیین و مشارکت در قوانین انجمن 
  4. توزیع توکن‌های رزرو شده برای انجمن
  5. در نظر گرفتن پاداش برای سازندگان Combo و توسعه دهندگان

به طور کوتاه، توکن‌های COMBO توسط فعالیت هولدر‌های پلتفرم Furucombo توزیع می‌شود که در این میان، تیم توسعه دهنده از انتقال مالکیت پایدار و صحیح توکن‌ها اطمینان حاصل خواهد کرد.

در این تصویر میزان توزیع توکن‌ها و سهم هر گروه را مشاهده می‌کنید. با توجه به مدل توکنومیک، رشد انجمن بیشترین سهم را از توکن‌های COMBO دارد.

توکنومیک توکن Combo
توکنومیک توکن Combo

برنامه وفاداری پلتفرم Furucombo

در 6 ژوئن سال 2022، پلتفرم Furucombo یک برنامه وفاداری (Loyalty program) به انجمن خود ارائه کرد که در آن مقداری پاداش برای کاربرانی که از پروتکل پشتیبانی کنند در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه وفاداری عبارت‌اند از:

  1. یک سیستم امتیازدهی که به راند‌های مختلف تقسیم شده است
  2. امتیاز‌های جمع آوری شده در پایان هر راند منقضی می‌شوند.
  3. اولین راند برنامه سه ماه به طول می‌انجامد.

برای کسب امتیاز در این برنامه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از پلتفرم Furucombo استفاده کنید. فعالیت‌هایی مانند ایجاد مکعب، سرمایه‌گذاری و یا هر عملیات دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد، می‌تواند باعث کسب امتیاز شود. 

بعدا امتیاز‌های به دست‌ آمده را می‌توانید در این پروتکل در ازای دریافت پاداش تبادل کنید. برای مثال فرض کنید کاربران این پروتکل می‌توانند در هر هفته در ازای هر 1,000 دلار استیک در یک استخر سرمایه‌گذاری خودکار، 20 امتیاز دریافت کنند. البته شما با افزایش مشارکت، امتیاز‌های بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. 

راه دیگر دریافت پاداش‌های برنامه وفاداری، استفاده از توکن‌های NFT پلتفرم Furucombo است.

این توکن‌های NFT به هر کاربر امکان داشتن یکی از مکعب‌های چوبی، فلزی یا الماس را می‌دهد. علاوه‌بر آن، توکن‌های NFT را می‌توان در ازای دریافت امتیاز، بازخرید کرد. با توجه به برنامه تعیین شده، معامله توکن‌های NFT از پیش ضرب شده (minted) نیز باعث افزایش امتیاز شما خواهند شد. 

هر فردی که این توکن‌ها را در اختیار داشته باشد، می‌تواند با درخواست از پلتفرم، براساس نوع توکن NFT، امتیاز دریافت کند. البته این کار لزوما باعث سوختن توکن NFT شما نمی‌شود و شما همچنان می‌توانید مالکیت آن را حفظ کنید. 

این توکن‌های NFT، علاوه‌بر برنامه وفاداری، در داخل پلتفرم Furucombo مزایای کاربری نیز دارند که به شرح زیر است:

Wooden Bucket

  1. ضریب 1 در امتیازات دریافت شده
  2. 1,500 امتیاز برای Mint مورد نیاز است.

 Metal Bucket

  1. ضریب 1 در امتیازات دریافت شده
  2. ایردراپ (Airdrop) وفاداری در توکن‌های COMBO یا NFT
  3. 3,000 امتیاز برای Mint + یک توکن Wooden cube نیاز است.

Diamond Cube

  1. ضریب 1 در امتیازات دریافت شده
  2. ایردراپ وفاداری در توکن‌های COMBO یا NFT
  3. امکان انحصاری دریافت بازدهی بالا در پاداش‌ها
  4. دریافت دعوت‌نامه برای رویداد‌های زنده
  5. پشتیبانی VIP و Role ویژه در سرور دیسکورد آن
  6. Loot Pack پلتفرم Furucombo

امنیت پلتفرم Furucombo

پلتفرم Furucombo از امنیت بسیار بالایی برخوردار است (البته مطلق و تضمینی نیست).

وقتی صحبت از امنیت این پروتکل می‌شود شما باید به نحوه عملکرد Combo مخصوصا آن‌هایی که در بخش Learn لیست شده‌اند دقت کنید. 

با بررسی عملکرد و عملیات‌های انجام شده در Combo شما با موارد غیرمنتظره در آن رو‌به‌رو نخواهید شد. برای مثال، اگر شما از طریق این پلتفرم دارایی‌های خود را در پلتفرم Uniswap استیک کنید و با هر گونه ضرر در آن مواجه شوید، باید بدانید که ضرر شما در پلتفرم Uniswap رخ داده است و دارایی‌های استیک شده شما ارتباطی با قرارداد‌های هوشمند Furucombo ندارد.

در طرف دیگر، این پلتفرم با مشکلات امنیتی متعددی مواجه شده است که با رفع آن‌ها، توانسته به سطح بهتری در امنیت و ایمنی کاربران دست پیدا کند.

حمله‌ای که در سال 2021 باعث مورد هدف قرار گرفتن این پلتفرم شد و سرقت بیش از 14 میلیون دلار از دارایی‌های موجود در آن گردید، افزایش مراقبت تیم توسعه دهنده از تعامل با قرارداد هوشمند را در پی داشت. در این مسیر آن‌ها اقدامات مختلفی را در جهت جلوگیری از بروز چنین حمله‌هایی انجام داده‌اند.

نتیجه گیری

پلتفرم Furucombo به شما کمک می‌کند تا بتوانید در یک محیط بصری آسان با پروتکل‌های دیفای رایج ارتباط برقرار کنید. این پلتفرم با مکانیزه کردن و خودکار سازی فرآیند‌ها می‌تواند باعث افزایش بازدهی پاداش‌های شما شود. 

از نظر عملکرد، این پروژه منطق قوی در خود دارد با این حال حمله 2021 که با نام Evil Contract شناخته می‌شود باعث افت ارزش آن شد. در آن زمان، با سرقت 14 میلیون دلار از دارایی‌های کاربران، ضربه بزرگی به اعتبار و امنیت آن وارد شد که همچنان اثرات آن باقیست.

اوج قیمتی توکن COMBO حدود 6 دلار بوده‌ است با این حال، توکن‌ آن در حال حاضر کمتر از 0.03$ قیمت دارد. با بررسی روند قیمتی توکن این پروتکل متوجه خواهیم شد که از بروز حمله، محبوبیت و طرفداران این پروتکل به شدت افت کرده‌اند.

توصیه ما این است قبل از استفاده از این پروتکل، به خوبی در مورد آن تحقیق و همه جوانب آن را بسنجید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx