6 سرمایه گذاری کم ریسک در ایران!

سرمایه گذاری کم ریسک

بسیاری از افراد در جوامع امروزی، به دنبال انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری هستند که علاوه بر ریسک کم، سود مناسبی نیز داشته باشد.

در واقع ممکن است این افراد راه‌حل‌‌های متفاوتی را امتحان کنند تا در نهایت موقعیت‌ مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن را به دست آورند.

شاید تصور کنید که سرمایه‌گذاری در بانک یکی از روش‌های سرمایه‌ گذاری کم ریسک است؛ اما این تصور همواره درست نیست و روش‎های متعددی برای سرمایه‌گذاری‌ با سود مناسب وجود دارد.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا مفهوم ریسک و چگونگی مقابله با آن را مورد بررسی قرار دهیم و در آخر روش‌های یک سرمایه گذاری کم ریسک را معرفی کنیم.

نکات کلیدی

  • یکی از مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی، وجود ریسک و نحوه مواجهه با آن است. ریسک در بازار سرمایه به معنای احتمال انحراف بازده واقعی سرمایه‌گذاری از بازده پیش‎بینی شده است.
  • از عوامل مهم مدیریت ریسک، ارزیابی ریسک و شناسایی خطرات احتمالی هنگام سرمایه‌گذاری در یک شرکت یا کسب‌وکار است که منجر به کاهش تاثیر اتفاقات منفی بر روند پیشرفت آن کسب‌وکار می‌شود.
  • روش‎های مختلفی برای یک سرمایه گذاری کم ریسک وجود دارد که در این مورد، افراد ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز انتخاب‌های متفاوتی دارند.
  • از جمله روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک می‌توان به استفاده از صندوق درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری در بانک، سبدگردانی و خرید اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد.

مفهوم ریسک و نحوه مدیریت آن

یکی از مفاهیم اولیه در بازارهای مالی، ریسک (Risk) است.

هنگامی که صحبت از ریسک می‌شود، مفهوم خطر به ذهن ما خطور می‌کند؛ اما به طور کلی ریسک در بازارهای مالی به معنای احتمال انحراف بازده واقعی سرمایه‌گذاری از بازده پیش‎بینی شده است.

معیارهای مختلفی برای سنجش ریسک در سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انحراف معیار بازده تاریخی یا میانگین سرمایه‌گذاری است. همواره انحراف معیار بالا، ریسک بالایی را نشان می‌دهد.

معمولا شرکت‌ها برای به کارگیری استراتژی‌های مدیریت ریسک، زمان و منابع مالی زیادی به این موضوع اختصاص می‌دهند تا بتوانند ریسک مربوط به کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید: ریسک مالی و ریسک تجاری چه تفاوت‌هایی دارند؟

از عوامل مهم در مدیریت ریسک، ارزیابی ریسک است که منجر به شناسایی انواع خطرات احتمالی و مخرب در کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری‌های شرکت خواهد شد.

بدین ترتیب؛ مدیریت ریسک، نقش به‌سزایی در به حداقل رساندن تاثیر اتفاقات منفی در سرمایه‌گذاری‌ها دارد.

یکی از راهکارها در مقابله با ریسک، انتخاب یک استراتژی یا روش مناسب در راستای مدیریت ریسک است.

در بازارهای مالی؛ معمولا سرمایه‌گذاران موفق در تلاشند تا ریسک‌های موجود را به حداقل برسانند و سود مناسبی از سرمایه‌گذاری کسب کنند.

بیشتر بخوانید: مراحل مدیریت ریسک در بورس و بازارهای مالی

روش‌های متعددی برای یک سرمایه گذاری کم ریسک وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

انواع روش‌ها در سرمایه‌گذاری کم ریسک

به طور کلی؛ ما در سرمایه‌گذاری‌ها با 2 نوع ریسک سروکار داریم: ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک.

علاوه بر این؛ افراد در مواجهه با ریسک نیز رویکرد متفاوتی دارند. بنابراین؛ رویه‌های مختلف در مقابله با ریسک، با توجه به نوع ریسک و نگرش افراد متفاوت است.

به عنوان مثال؛ افراد ریسک پذیر همواره حاضر به پذیرش ریسک بیشتر و دستیابی به سود بیشتر هستند؛ اما در مقابل افراد ریسک‌گریز به دنبال موقعیت‌های کم ریسک می‌گردند.

در ادامه انواع روش‌ها برای یک سرمایه گذاری کم ریسک را بررسی می‌کنیم:

1. صندوق‌ درآمد ثابت

شاید بتوان گفت یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری کم ریسک، استفاده از صندوق‌های درآمد ثابت در بازار بورس است.

در این نوع صندوق، حداقل 75 درصد از مبالغ در اوراق مشارکت، اوراق بهادار رهنی، اوراق اجاره و گواهی‌های سپرده منتشرشده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی سرمایه‌گذاری می‌شوند.

مدیران این صندوق‌ها تنها می‌توانند 25 درصد از دارایی صندوق را به بازار بورس یا فرابورس اختصاص دهند.

علاوه بر این؛ مدیران صندوق اجازه ندارند بیش از 5 درصد از کل ارزش دارایی صندوق را در یک سهم سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب؛ این نوع صندوق نرخ ریسک و مسلما سود پایین‌تری نسبت به سایر صندوق‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ + سوددهی آن‌ها

درآمد ثابت
سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت

درباره درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز باید بگوییم که دو روش برای پرداخت وجود دارد:

1. به حساب سرمایه‌گذار واریز شود 2. با افزایش ارزش واحدهای صندوق، سرمایه‌گذار در زمان فروش واحد سود خود را دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: استراتژی drip (سرمایه گذاری مجدد سود سهام) چیست؟

2. صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک در بازار سرمایه، خرید واحدهای صندوق مختلط است.

صندوق مختلط حداقل 40 درصد و حداکثر 60 درصد پرتفوی را به سهام و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت یا سپرده بانکی اختصاص می‌دهد.

این نوع صندوق از نظر بازدهی بین صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت قرار دارد.

در واقع با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، می‌توانید از مزایای تنوع‌بخشی نیز بهره‌مند شوید.

همچنین در شرایط بازار نوسانی، تنوع در درصد سهام و اوراق، عملکرد مناسب‌تری را از صندوق برای شما به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که صندوق‌های مختلط، سود تضمین شده ندارند اما مانند صندوق درآمد ثابت ضامن نقدشوندگی دارند.

3. سرمایه‌گذاری در بانک

هنگامی که حرف از سرمایه‌گذاری می‌شود، بسیاری از افراد به فکر بانک می‌افتند و در حقیقت بانک یکی از روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک به شمار می‌آید.

هدف بانک‌ها، حفظ امنیت سرمایه‌های نقد مردم است. به عبارت دیگر؛ شما با سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه‌ اولیه‌ خود را با ریسک کم حفظ می‌کنید.

در بانک‌ها نرخ مشخصی برای ارائه‌ سود بر روی پول سرمایه‌گذاری شده وجود دارد که به صورت ماهانه یا سالانه این سود را به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌کنند.

لازم به ذکر است که نرخ‌ سود بانکی سپرده‌گذاری، توسط بانک مرکزی تعیین شده و معمولا هرچند وقت یک بار تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در بانک یا صندوق درآمد ثابت؟ کدام‌یک بهتر است؟

4. سبدگردانی

چنانچه شخص ریسک‌گریزی هستید و مهارت زیادی در بازارهای مالی ندارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند “سبدگردانی” است.

در روش سبدگردانی، شما می‌توانید به کمک کارشناسان مجربی که در این حوزه فعالیت دارند، با کد اختصاصی خودتان سرمایه‌گذاری کرده و خرید و فروش‌ها را در پنل شخصی خود دنبال کنید.

البته لازم به ذکر است که مدیریت این نوع سرمایه‌گذاری توسط یک سبد گردان حرفه‌ای انجام می‌شود که شما را در توزیع سهم‌های مختلف در سبد اختصاصی‌تان راهنمایی می‌کند.

در این صورت یک سرمایه گذاری کم ریسک را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین صندوق سبدگردانی

blank
سرمایه‌گذاری با استفاده از روش سبدگردانی

5. اسناد خزانه اسلامی (اخزا)

یکی از انواع اوراق بدهی منتشر شده که می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری کم ریسک باشد، اسناد خزانه اسلامی است.

این اوراق به جای بدهی به پیمانکاران و توسط دولت داده می‌شود. اسناد خزانه اسلامی تاریخ سررسید دارد و دولت متعهد است تا در زمان سررسید مبلغ اسمی را به پیمانکاران پرداخت نماید.

از اولویت‌های دولت برای تسویه این اوراق، پرداخت اصل اسناد خزانه و سود مربوط به آن است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری در این ارواق ریسک کم و نقدشوندگی بالایی دارد؛ چراکه تقاضا برای خرید این نوع اوراق زیاد است.

علاوه بر این؛ سود این اوراق نیز به ازای مبلغ اسمی هر ورق، به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

توجه داشته باشید که برای خرید اخزا بایستی کد بورسی در اختیار داشته باشید؛ بعد از آن به راحتی می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظر خود، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: کد بورسی چیست؟ کد معاملاتی آنلاین را سریع و رایگان دریافت کنید!

6. اوراق مشاركت

از دیگر گزینه‌های مناسب برای سرمایه ‌گذاری کم ریسک با سود مطمئن، اوراق مشارکت است.

اوراق مشارکت از جمله اوراق بهاداری هستند که با دریافت مجوز از بانک مرکزی منتشر می‌شوند.

این اوراق، قیمت اسمی تعیین شده‌ای دارند و صدور آن‌ها در زمان مشخصی خواهد بود. هدف از انتشار این اوراق، تامین بخشی از منابع مالی مود نیاز دولت یا شرکت‌های دولتی است.

لازم به ذکر است که میزان سود و بازدهی اوراق مشارکت، به نوع آن‌ها بستگی دارد؛ اما معمولا سود در نظر گرفته شده برای این اوراق، کمی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است.

سوالات متداول

مفهوم ریسک در بازارهای مالی چیست؟

ریسک در بازارهای مالی به معنای احتمال انحراف بازده واقعی سرمایه‌گذاری از بازده پیش‎بینی شده است. معیارهای مختلفی برای سنجش ریسک در سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انحراف معیار بازده تاریخی یا میانگین سرمایه‌گذاری است.

رویکردهای مختلف در مواجهه با ریسک به چه عواملی بستگی دارند؟

به طور کلی در سرمایه‌گذاری‌ها دو نوع ریسک وجود دارد: ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک. علاوه بر این؛ افراد در مواجهه با ریسک نیز رویکرد متفاوتی دارند. بنابراین؛ استفاده از رویه‌های مختلف در مقابله با ریسک به عواملی مانند توجه به نوع ریسک و نگرش افراد بستگی دارد.

کم ریسک‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در ایران چیست؟

سرمایه گذاری در بانک، استفاده از خدمات سبدگردانی، خرید اوراق مشارکت یا اوراق خزانه اسلامی و در نهایت سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های مختلط را می‌توان گزینه‌های سرمایه گذاری با ریسک کم در ایران قلمداد کرد.

سخن پایانی

امروزه با گسترش سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، بسیاری از افراد به دنبال روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک هستند. در این مقاله، راهکارهای سرمایه‌گذاری با کم‌ترین ریسک را مورد بررسی قرار دادیم.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام روش‌های ذکر شده در این مقاله اگرچه ظاهرا برای شما سودآورند، اما با توجه به نرخ تورم در کشور، چنانچه قیمت دارایی در اختیار شما با تورم هماهنگ نشود، قدرت خریدتان از بین رفته و در مقایسه با تورم بازدهی شما کمتر خواهد بود.

در این حالت؛ اگر اوراقی جهت سرمایه‌گذاری خریداری شود، نه تنها قدرت خرید شما را افزایش نمی‌دهد، بلکه در مقایسه با تورم یک پله عقب‌تر است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ریسک در سرمایه گذاری و ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx