چگونه ریسک‌پذیر باشیم؟ خصوصیات افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گزیر!

ریسک‌پذیری

به طور کلی؛ در دنیای کسب‌وکار، به فردی ریسک‌پذیر گفته می‌شود که مایل به پذیرش ریسک‌های حساب‌ شده باشد تا بتواند به یک هدف خاص دست پیدا کند.

درواقع همواره در هر کاری که ما به‌عنوان یک انسان انجام می‌دهیم، سطحی از خطر وجود دارد. به‌ عنوان‌ مثال؛ بیرون رفتن از خانه، شما را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. همین امر در مورد تجارت و سرمایه‌گذاری نیز صدق می‌کند.

جهت درک بهتر، یک فرد فعال در بازارهای مالی را در نظر بگیرید. اگر وی تصمیماتی اتخاذ کند که باعث از دست دادن دارایی‌های موجود در پرتفوی او شود، ممکن است او را فردی ریسک‌پذیر بدانیم. اما از طرف دیگر؛ بالعکس، شاید این تصمیم وی باعث شود که او سود قابل‌توجهی کسب کند.

عناوین مطلب:

بنابراین؛ در بازارهای مالی، فرد ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاری است که آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کند، که دارای ریسک بالاتری هستند. اما دقت داشته باشید که این فرد معمولاً به این دلیل این نوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کند که پاداش‌های بالاتری را در اختیار وی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک و اهمیت آن در سرمایه‌گذاری در بورس

 خصوصیات افراد ریسک‌پذیر

افراد ریسک‌پذیر صرف‌ نظر از حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، ویژگی‌های مشترکی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

  1. افراد ریسک‌پذیر در مقایسه با همتایان ریسک‌گریز خود، تمایل بیشتری به تحمل میزان ریسک‌های بیشتر دارند.
  2. افراد ریسک‌پذیر از این واقعیت استقبال می‌کنند که ممکن است تصمیم‌های آن‌ها، منجر به ضرردهی‌شان شود. اما بیشتر از همه، این افراد به توانایی خود در استفاده از فرصت‌ها و کسب سود (حتی در صورت وجود ریسک‌های بالا) خوش‌بین هستند.
  3. افراد ریسک‌پذیر عاقل، همواره سعی دارند تا به هر شکل اطمینان حاصل کنند که تمامی فاکتورهای تاثیرگذار بر تصمیمات خود را بررسی کرده و به درک صحیحی از نحوه عملکرد سیستمی که با آن کار می‌کنند، رسیده‌اند. در حقیقت هدف از این کار افراد ریسک‌پذیر، دستیابی به‌ قدرت مانور، در شرایط پرخطر و پر ریسک بازار است.
  4. افراد ریسک‌پذیر همواره ریسک‌های موجود را می‌پذیرند؛ اما نکته مهم در خصوص آن‌ها این است که همیشه یاد می‌گیرند که چگونه ریسک‌ها را در کسب‌وکار خود مدیریت کنند.
  5. افراد ریسک‌پذیر همواره به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند؛ حتی اگر امتیازها و موقعیت‌های متعددی را نیز از دست بدهند. در واقع این افراد جهت بهبود رویکرد سرمایه‌گذاری خود تا زمانی که تلاش آن‌ها منجر به سوددهی آن‌ها شود، به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه‌گذار حرفه‌ای و عادی در مواجهه با ریسک

افراد ریسک‌پذیر
افراد ریسک‌پذیر، با شناخت و آگاهی به موفقیت می‌رسند و شجاعانه در مسیری که می‌دانند سخت و دشوار است، قدم برمی‌دارند.

دقت داشته باشید که هدف اصلی افراد ریسک‌پذیر این است که در سرمایه‌گذاری خود به سود دست پیدا کنند؛ حتی اگر سرمایه‌گذاری آن‌ها، با ریسک بالایی همراه باشد.

از طرفی؛ این افراد بیشتر تمایل دارند تا در شرایط بی‌ثباتی بازار به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشند؛ جایی که دیگر تریدرها با عدم اطمینان روبه‌رو شده و زیاد از فرصت‌های موجود در چنین شرایطی استقبال نمی‌کنند.

این موضوع از این جهت است که این افراد قدرت بالایی در پذیرش ریسک داشته و از طرفی نیز می‌دانند که حرکت در خلاف جهت جریان کلی بازار، ممکن است بسیار خطرناک باشد. ولی با این‌ وجود از این موضوع نیز آگاه هستند که حرکت در خلاف جهت روند بازار، ممکن است چه سوددهی بالایی برای آن‌ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت تحمل ریسک (RT) و ظرفیت ریسک (RC) چیست؟

تفاوت سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذار ریسک گریز چیست؟

اساساً افراد ریسک‌پذیر در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های خود، به دنبال آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در آن‌ها، به دلیل ریسک بالای موجود، احتمال از دست دادن سرمایه و دارایی‌هایشان وجود دارد.

در همین حال، تریدرها یا سرمایه‌گذارانی نیز وجود دارند که ریسک‌گریز هستند و تمایل دارند تا آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند که با ریسک پایین همراه هستند.

از این‌رو، افراد ریسک‌پذیر به دلیل ماهیت پرریسک فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود، ممکن است زیان‌های بزرگی را متحمل شوند. این در حالی است که معامله گران ریسک‌گریز، تمامی تمرکز خود را بر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند که به‌ دور از ریسک بوده و با سودهای مطمئن همراه باشد.

جدا از این؛ افراد ریسک‌پذیر تمایل دارند تا بیشتر تمرکز خود را بر کسب میزان قابل‌توجهی از سود موجود در بازار، آن‌هم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت قرار دهند. در واقع این موضوع به‌ طورکلی با این واقعیت مطابقت دارد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت غالباً از ریسک بالاتری برخوردار هستند.

در همین حال، سرمایه‌گذاران ریسک گریز، بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری بلندمدتی داشته که در آن‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری پایین بوده و ارزش دارایی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌ یک‌باره و ناگهانی افت پیدا نمی‌کند.

به این ترتیب؛ سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت معمولاً دارای ریسک‌های پایین‌تری هستند، اما از طرفی نرخ سوددهی آن‌ها نیز اندازه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و پرریسک‌تر، جذاب نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: مراحل مدیریت ریسک در بورس و بازارهای مالی

سرمایه‌گذاری‌های افراد ریسک‌پذیر

افراد ریسک‌پذیر عموماً در آن دسته از بازارهای سرمایه‌گذاری که با ریسک بالاتری همراه هستند (مثل بازار فارکس یا کریپتوکارنسی) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حقیقت، در بازارهای سرمایه‌گذاری همچون بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال که در آن‌ها، شاهد نوسانات قیمتی شدید دارایی‌ها هستیم، ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالا خواهد بود؛ خصوصاً در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت که معمولاً تریدرهای کوتاه‌مدت به سراغ آن می‌روند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

دقت داشته باشید، درست است که این قبیل بازارهای سرمایه‌گذاری، اغلب با سودهای بالا همراه هستند؛ ولی هیچ‌گونه تضمینی برای موفقیت تریدرهای فعال در این بازارها وجود ندارد. اما اساساً می‌توان استراتژی‌هایی را پیاده کرد که به‌ واسطه آن‌ها، تا حد زیادی ریسک سرمایه‌گذاری خود را پایین آورد و به سوددهی قابل‌توجهی نیز دست پیدا کرد.

با این‌حال، همواره پیش از ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری مثل فارکس و کریپتو، توجه داشته باشید که این قبیل بازارهای سرمایه‌گذاری، به دلیل نوسانات شدید قیمتی، بسیار خطرناک بوده و این امکان وجود دارد تا به‌ راحتی تمامی دارایی‌های خود را از دست بدهید.

از طرفی؛ معامله گران یا تریدرهای ریسک‌گریز، معمولاً فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر، مثل بازار بورس و اوراق بهادار را انتخاب می‌کنند؛ چراکه در این بازارها هم میزان ضرر افراد محدود است و هم میزان کسب سود آن‌ها.

در واقع یک تریدر ریسک‌گریز در وهله اول هر کاری می‌کند تا جلوی از دست دادن سرمایه خود را بگیرد و در وهله دوم نیز به دنبال این است تا سود معقولی در بلندمدت کسب کند.

سخن پایانی

به طور کلی؛ تمام افراد، ریسک‌پذیر هستند اما مدل ریسک‌پذیری هریک متفاوت است. نمی‌توان گفت که ریسک‌پذیری همیشه خوب است یا همیشه بد است؛ در واقع ریسک‌پذیری باید کنترل شده باشد تا در صورت بروز اتفاقات ناگهانی، ضرر زیادی به افراد وارد نکند.

در این مقاله، درباره افراد ریسک‌پذیر و خصوصیات آن‌ها در بازارهای مالی صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ریسک در سرمایه گذاری و ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx