پیوت (Pivot) در تحلیل تکنیکال چیست؟

پیوت چیست

مفاهیم مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که شناخت هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث بهبود سیستم معاملاتی شما شود.

یکی از این مفاهیم پرکاربرد و البته مهم، پیوت (Pivot) و پیوت پوینت (Pivot Point) است. اما پیوت چیست؟

پیوت پوینت (Pivot Point) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال یا مجموعه‌ای از محاسبات است که برای تعیین روند کلی بازار در تایم فریم‌های مختلف استفاده می‌شود.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل به تشریح نقاط پیوت و نحوه استفاده از آن‌ها برای کسب سود در معاملات را بیان کنیم.

نکات کلیدی

  • پیوت یک سطح قیمت مهم در نمودار است.
  • پیوت پوینت‌ها سطوحی را در نمودار نشان می‌دهند که در آن ممکن است احساسات بازار از صعودی به نزولی و بالعکس تغییر کند.
  • معامله‌گران روزانه پیوت پوینت‌ها را برای تعیین نقاط ورود، حد ضرر و حد سود معاملات محاسبه می‌کنند.
  • دو استراتژی پیوت پوینت شامل؛ بازگشت قیمت و شکست قیمت از سطوح پیوت است.
  • پیوت ماژور و مینور به ترتیب نشان دهنده تغییر جهت جزئی و بزرگ قیمت هستند.

پیوت چیست و چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

در تحلیل تکنیکال دو اصطلاح «پیوت» و «پیوت پوینت» داریم. این دو اصطلاح ممکن است برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. اما مفهوم پیوت چیست؟

پیوت به معنای یک سطح قیمت مهم برای معامله‌گر است؛ مانند یک نقطه عطف، که معامله‌گر انتظار دارد در آن قیمت، یا در جهت فعلی به حرکتش ادامه دهد یا به کلی تغییر جهت دهد.

برخی از معامله‌گران به نقاط سقف قبلی یا نقاط کف قیمت به عنوان پیوت نگاه می‌کنند.

پیوت پوینت صرفاً میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت روز یک ارز دیجیتال، جفت ارز یا سهام و قیمت پایانی روز معاملاتی قبلی است.

از نظر تحلیلگران، صعود قیمت دارایی به بالای پیوت پوینت در روز بعدی نشان‌دهنده احساسات صعودی بازار است، در حالی که افت قیمت به زیر پیوت پوینت نشان‌دهنده احساسات نزولی است.

بیشتر بخوانید: مفهوم احساسات بازار (Sentiment) و اهمیت آن در بازار کریپتو

پیوت پوینت‌ها مبنای اندیکاتوری به همین نام هستند، اما این اندیکاتور شامل سایر سطوح حمایت و مقاومت نیز می‌شود که بر اساس محاسبه پیوت پوینت تعیین می‌شوند.

معامله‌گران با توجه به این سطوح پیش‌بینی می‌کنند که قیمت کجا ممکن است با حمایت یا مقاومت مواجه شود. علاوه بر این، اگر قیمت این سطوح را بشکند، جهت حرکت خود را به معامله‌گر نشان می‌دهد.

پیوت چیست
پیوت چیست؟ پیوت پوینت‌ها نقاط مهمی در نمودار هستند که مانند حمایت و مقاومت عمل می‌کنند.

یک معامله‌گر ممکن است به بالاترین قیمت 52 هفته اخیر به عنوان پیوت پوینت نگاه کند. اگر قیمت از پیوت بالاتر برود، معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

اما اگر قیمت به زیر بالاترین قیمت 52 هفته قبل بازگردد، او ممکن است معامله خود را ببندد. پیوت ممکن است در هر تایم فریمی تشکیل شود.

پیوت در تحلیل تکنیکال می‌تواند ناحیه‌ای از قیمت باشد که معامله‌گر آن را مهم می‌داند، مثلاً بالاترین یا پایین‌ترین قیمت هفته، بالاترین یا پایین‌ترین قیمت روز، سوئینگ سقف یا سوئینگ کف، یا یک سطح تکنیکال.

پیوت پوینت سطوحی هستند که به‌صورت خودکار محاسبه می‌شوند.

برای اولین بار، معامله‌گران تالار بورس (آمریکا) از پیوت پوینت برای تعیین سطوح قیمتی مهم استفاده می‌کردند و حالا استفاده از این سطوح در میان بسیاری از معامله‌گران رواج پیدا کرده است.

پیوت پوینت پس از تحلیل داده‌ها بر اساس قیمت گذشته دارایی مسیر احتمالی حرکت قیمت را نشان می‌دهد. سایر محاسبات، سطوح حمایت و مقاومت مهم در اطراف پیوت پوینت را نشان می‌دهند.

پیوت پوینت را می‌توان بر اساس تایم فریم‌های مختلف محاسبه کرد، به همین دلیل اطلاعاتی که این اندیکاتور به دست می‌دهد برای معامله‌گران روزانه، نوسان‌گیرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت مفید است.

زمانی که قیمت بالاتر از یک پیوت پوینت باشد، روند صعودی در نظر گرفته می‌شود، و زمانی که پایین‌تر از پیوت پوینت باشد، نزولی قلمداد می‌شود.

سطوح بالاتر از پیوت پوینت R1 و R2 نامیده می‌شوند که R مخفف Resistance به معنای «مقاومت» است. سطوح زیر پیوت پوینت هم S1 و S2 نامیده می‌شوند که S مخفف Support به معنای «حمایت» است.

اگر قیمت به زیر پیوت پوینت حرکت کند ممکن است تا S1 ریزش کند. همچنین، اگر قیمت به زیر S1 کاهش یابد، ممکن است تا S2 به حرکتش ادامه دهد. این رفتار قیمت در مورد R1 و R2 نیز صدق می‌کند.

فرمول محاسبه پیوت چیست؟

برای محاسبه پیوت پوینت، کافی است بالاترین و پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی روز گذشته را با هم جمع بسته و حاصل را بر عدد سه تقسیم کنید.

برای محاسبه حمایت 1 و 2 و مقاومت 1 و 2 نیز می‌توانید بر اساس فرمول‌های زیر عمل کنید:

محاسبه پیوت پوینت
فرمول محاسبه پیوت چیست؟

پیوت ماژور و مینور

یکی از انواع دسته‌بندی پیوت‌ها که بر اساس میزان نوسانات قیمت از سطح پیوت انجام می‌شود، پیوت مینور (Minor) و پیوت ماژور (Major) است.

پیوت مینور

نشان ‌دهنده نوسانات جزئی قیمت است. در واقع، در سطوح مینور برگشت قیمت بسیار کم و کم اهمیت است.

می‌توان گفت این نوع پیوت به دلیل هیجانات بازار یا اخبار شکل می‌‌گیرد که می‌‌تواند افراد مبتدی را به تله بیندازد. معامله‌گران با تجربه‌تر معمولاً از این پیوت‌ها برای نوسان گیری استفاده می‌کنند.

با این حال، پیوت مینور در تحلیل تکنیکال اعتبار چندانی ندارد و نمی‌تواند مبنای رسم خطوط روند یا الگوهای قرار گیرد.

پیوت ماژور

پیوت ماژور را می‌‌توان نقاط کلیدی برگشتی دانست که در این نقاط، برگشت قیمت قوی است.

پیوت‌های ماژور معمولاً در انتهای روندها شکل می‌گیرند و در آن‌ها روندهای صعودی به نزولی تبدیل می‌شوند و بالعکس.

تحلیلگران از پیوت‌های ماژور برای رسم خطوط روند و الگوهای نموداری استفاده می‌کنند.

در نمودار قیمت بیت‌کوین در زیر چند پیوت مینور و ماژور را مشاهده می‌کنید:

پیوت مینور و ماژور
پیوت‌های مینور و ماژور

تشخیص پیوت ماژور از مینور در تحلیل تکنیکال

پیوت‌های ماژور دو ویژگی منحصربه‌فرد دارند:

  1. در این نقاط فاز مکدی تغییر پیدا می‌کند.
  2. روند جدید شکل گرفته در نقطه ماژور، روند قبلی را به اندازه 38 درصد اصلاح می‌کند.

اگر روند جدید بتواند حرکت قبلی قیمت را تا 38 درصد اصلاح کند، پیوت ماژور است اما اگر مقدار اصلاح از 38 درصد کمتر باشد، پیوت مینور خواهد بود.

یکی از اندیکاتورهای معروف در تحلیل تکنیکال، «مکدی» نام دارد. در صورتی که در نقطه پیوت در این اندیکاتور تغییر فاز ایجاد شود، آن نقطه پیوت ماژور است.

برای این کار کافی است فاز مثبت یا منفی اندیکاتور مکدی را در نظر بگیریم و بالاترین یا پایین‌ترین قیمت آن بخش را به عنوان پیوت ماژور در نظر بگیریم.

اصلاح فیبو
اصلاح بیشتر از 38 درصدی فیبوناچی

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که قیمت بیش از 38 درصد موج حرکتی قبلی خود را اصلاح کرده است. بنابراین، بالاترین نقطه یعنی جایی که موج جدید شروع می‌شود، پیوت ماژور محسوب می‌شود.

تغییر فاز مکدی
تغییر فاز اندیکاتور مکدی

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که در مکدی تغییر فاز رخ داده است. بالاترین قیمتی که هنگام تغییر فاز در نمودار ثبت شده است، پیوت ماژور است.

مثالی از نحوه استفاده از پیوت

نوسان‌گیرها یا سوئینگ تریدرهایی که به دنبال شناسایی سهام مستعد رشد هستند، اغلب به بالاترین قیمت 52 هفته اخیر به عنوان یک پیوت نگاه می‌کنند.

در نمودار زیر، قیمت شرکت اپل (AAPL) در 233.47 دلار به سقف خود رسید. قیمت سپس بیش از 35 درصد کاهش یافت اما در نهایت به بالاترین سطح قبلی خود صعود کرد.

معامله‌گران این سطح قیمتی را زیر نظر داشتند و با عبور قیمت به بالای این سطح شروع به خرید سهام کردند. همان‌طور که می‌بینید، قیمت پس از شکستن این سقف به حرکت صعودی خود ادامه داد.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح ترید در محدوده معاملاتی (رنج تریدینگ و سویینگ تریدینگ)

سهام اپل
نمودار قیمت سهام شرکت اپل

اما همیشه این‌طور نیست که قیمت پس از رسیدن به بالاترین سقف 52 هفته گذشته به روند صعودی خود ادامه دهد.

این اتفاق بیشتر در شرکت‌های قوی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال فرصتی برای خرید هستند رخ می‌دهد.

توجه داشته باشید که قیمت قبل از اینکه به سقف تاریخی 52 هفته گذشته برسد و آن را بشکند، برای مدت طولانی در حال افزایش بوده است.

این نشان می‌دهد که اگرچه آشنایی با پیوت مهم است، اما روش‌های تکنیکال یا فاندامنتال دیگری هم وجود داشت که به معامله‌گر سیگنال دهد تا در قیمت‌های بهتر/پایین‌تر از پیوت ۵۲ هفته‌ای وارد معامله شود.

پیوت پوینت چگونه کار می‌کند؟

پیوت پوینت به عنوان حمایت و مقاومت در نمودار قیمت عمل می‌کند.

هنگامی که پرایس اکشن (حرکات قیمت) به یک سطح پیوت می‌رسد، ممکن است یکی از دو اتفاق زیر برای آن بیفتد:

  • با حمایت/مقاومت مواجه شود
  • به حرکت در مسیر قبلی ادامه دهد (شکست سطح یا بریک آوت)

با در نظر گرفتن نکات بالا، اگر شاهد نزدیک شدن پرایس اکشن به یک پیوت پوینت در نمودار بودید، باید این پیوت را به عنوان یک سطح معاملاتی عادی در نظر بگیرید.

اما اگر روند قیمت با رسیدن به این سطح شروع ضعیف شدن کرد و ناگهان تغییر جهت داد، احتمالاً باید به فکر معامله کردن در جهت جدید باشید.

با این حال، اگر پرایس اکشن از یک پیوت عبور کند، باید انتظار داشته باشیم که روند در جهت شکست ادامه پیدا کند. به این حالت شکست پیوت پوینت می‌گویند.

استراتژی پیوت پوینت برای معاملات روزانه

حالا که با ساختار و کارکرد اساسی پیوت پوینت آشنا شدیم، دو استراتژی ساده معاملات به کمک پیوت پوینت‌ها را بررسی می‌کنیم.

این استراتژی‌ها شامل «شکست پیوت پوینت» و «برگشت از پیوت پوینت» است:

1. استراتژی شکست یا بریک آوت پیوت چیست؟

برای ورود به معامله بریک آوت پیوت پوینت، باید یک سفارش استاپ لیمیت ثبت کنید تا زمانی که قیمت از سطح پیوت پوینت عبور کرد، معامله برایتان باز شود.

در بازارهای سهام این شکست‌ها بیشتر در صبح رخ می‌دهد.

اگر شکست رو به پایین (نزولی) بود، باید وارد معامله شورت یا فروش شوید. اما اگر شکست صعودی باشد، باید معامله لانگ یا خرید باز کنید.

همیشه در معاملات شکست پیوت پوینت، از حد ضرر در جای مناسب استفاده کنید.

یکی از نقاط خوب برای قرار دادن حد ضرر سقف یا کفی است که قبل از بریک آوت تشکیل شده است. به این ترتیب می‌توانید از موجودی حسابتان در برابر حرکات غیرمنتظره قیمت محافظت کنید.

شما باید معامله شکست پیوت پوینت خود را حداقل تا زمانی که قیمت به سطح پیوت بعدی می‌رسد، باز نگه دارید.

بیشتر بخوانید: منظور از استاپ هانت (Stop Hunt) چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

نحوه انجام معاملات شکست به صورت تصویری:

استراتژی شکست
محل قرار دادن سفارس‌های خرید، فروش و حد ضرر در استراتژی شکست پیوت پوینت

تصویر بالا نمودار 5 دقیقه‌ای سهام بانک آمریکا از 25 تا 26 ژوئن 2016 است. در این تصویر معاملات صعودی را مشاهده می‌کنید که بر اساس استراتژی معاملاتی شکست پیوت پوینت انجام شده است.

اولین معامله را در اولین دایره قرمز در نمودار مشخص کرده‌ایم که در آن قیمت سهام بانک آمریکا (BAC) سطح R1 را می‌شکند.

ما در اینجا وارد معامله لانگ می‌شویم و حد ضرر را در زیر کف قبلی و زیر پیوت پوینت R1 قرار می‌دهیم. همان‌طور که می‌بینید، پس از شکسته شدن سطح، قیمت به سرعت رشد می‌کند.

ما معامله را تا زمانی که قیمت به پیوت پوینت بعدی در نمودار برسد، باز نگه می‌داریم. همان‌طور که می‌بینید، قیمت چند بار از سطوح R2 و R1 به بالا جهش می‌کند.

قیمت پس از جهش از R1، به رشد خود ادامه می‌دهد و از سطح R2 عبور می‌کند. این یک سیگنال لانگ دیگر در نمودار به ما می‌دهد. بنابراین، ما دوباره سهام BAC را خریداری می‌کنیم.

یک کندل بلند در زیر سطح R2 وجود دارد که نقطه خوبی برای حد ضرر ما به نظر می‌رسد.

سپس قیمت در بالای سطح R2 شروع به نوسان افقی می‌کند. در آخرین ساعات روز معاملاتی، قیمت BAC دوباره افزایش می‌یابد و قبل از پایان روز به سطح R3 می‌رسد.

این یک سیگنال خروج است و ما معامله خود را می‌بندیم.

انجام معاملات فروش هم به همین صورت اما در جهت برعکس انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: الگوهای جعلی در پرایس اکشن چیست؟

2. استراتژی برگشت از پیوت چیست؟

استراتژی برگشت یکی دیگر از استراتژی‌های معاملات پیوت پوینت است.

بر خلاف استراتژی خرید با شکست پیوت‌ها، در این استراتژی مثال‌هایی را بررسی می‌کنیم که در آن‌ها پرایس اکشن با رسیدن به پیوت پوینت‌ها تغییر جهت داده و برگشت می‌کند.

اگر قیمت سهم روی پیوت قرار داشته باشد و با برخورد به آن این سطح را تست کند سپس به بالا جهش کند، باید آن سهم را خریداری کنید.

برعکس، اگر قیمت پیوت پوینت را از سمت پایین تست کند اما نتواند آن را بشکند و به سمت پایین برگردد، باید دارایی را بفروشید (شورت کردن).

طبق معمول، اگر معامله شورت باز کرده‌اید، باید حد ضرر این معامله را بالاتر از سطح پیوت قرار دهید. اما اگر معامله لانگ باز کرده‌اید، باید حد ضرر را در نقطه‌ای مناسب در پایین‌تر از نقطه ورود قرار دهید.

لازم به ذکر است که معاملات برگشت از پیوت پوینت را باید حداقل تا زمان رسیدن قیمت به سطح بعدی در نمودار باز نگه دارید.

این استراتژی به صورت زیر است:

برگشت از پیوت
استراتژی برگشت قیمت از پیوت پوینت

در تصویر بالا نمودار قیمت سهام شرکت فورد موتور در تایم 5 دقیقه‌ای را مشاهده می‌کنید. این تصویر چند معامله برگشت از پیوت پوینت را نشان می‌دهد که طبق استراتژی ما انجام شده است.

سیگنال اولین معامله 5 دوره پس از باز شدن بازار خود را نشان می‌دهد. قیمت پس از برخورد به سطح R2 به بالا باز می‌گردد. سپس شاهد کاهش عرضه و جهش قیمت از سطح R2 هستیم.

این یک سیگنال لانگ در نمودار ایجاد می‌کند و ما سهام فورد را خریداری می‌کنیم. حد ضرر این معامله را هم زیر سطح R2 قرار می‌دهیم.

بلافاصله پس از برخورد قیمت به سطح، قیمت وارد روند صعودی می‌شود. به همین دلیل، تا زمانی که قیمت سهام به سطح R3 برسد، در معامله باقی می‌مانیم.

با رسیدن قیمت به سطح بعدی، معامله را می‌بندیم.

با این حال، قیمت پس از تست سطح برای بار دوم، از سطح R3 به پایین بر می‌گردد.

این یکی دیگر از برگشت‌های قیمت از پیوت پوینت است، بنابراین همان‌طور که در استراتژی برگشت توضیح دادیم، در اینجا وارد معامله شورت می‌شویم.

همان‌طور که در نمودار می‌بینید، سفارش حد ضرر را باید بالاتر از سطح R3 قرار دهیم.

پس از تثبیت قیمت برای مدت کوتاهی و بازگشت مجدد آن از سطح R3، قیمت وارد روند نزولی می‌شود. ما معامله شورت را تا زمانی که قیمت سهام به سطح R2 برسد و سیگنال خروج ما را ایجاد کند، باز نگه می‌داریم.

تفاوت سطوح اصلاحی فیبوناچی و پیوت چیست؟

هر دوی این سطوح معمولاً در نمودار قیمت ترسیم می‌شوند. سطوح اصلاحی یا ریتریسمنت فیبوناچی سطوحی هستند که بر اساس طول نوسان قیمت محاسبه می‌شوند.

برخلاف پیوت پوینت‌ها، فیبوناچی اصلاحی را معامله‌گران با توجه به ابتدا و انتهای موج قیمت در نمودار رسم می‌کنند.

سطوح اصلاحی فیبوناچی نشان می‌دهد که قیمت تا چه حد ممکن است از سقف قبلی خود اصلاح یا پولبک کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل سطوح فیبوناچی اصلاحی در نمودار قیمت

محدودیت‌های استفاده از پیوت چیست؟

چه از یک پیوت یا چندین پیوت پوینت استفاده کنید، همیشه سطوح قیمت دیگری نیز در نمودار وجود خواهند داشت که ممکن است مهم باشند.

از این رو، صرفاً تمرکز کردن روی سطوح پیوت ممکن است به معنای از دست رفتن فرصت‌های معاملاتی دیگر باشد.

پیوت‌ها و پیوت پوینت‌ها زمانی بهترین کارایی خود را نشان می‌دهند که از آن‌ها در ترکیب با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

پیوت پوینت‌ها و سطح پیوت با وجود اهمیت و کارایی، گاهی ممکن است موجب سردرگمی معامله‌گران می‌شوند.

به عنوان مثال، قیمت ممکن است در یک پیوت پوینت به بالا و پایین نوسان کند و معامله‌گر را از فاز صعودی به نزولی و بالعکس بکشاند.

همچنین، قیمت پس از شکستن یک پیوت پوینت، ممکن است نتواند به سطح مورد انتظار بعدی مانند R1 یا S1 برسد.

چهار فرض کلیدی در مورد پیوت چیست؟

  • هنگامی‌که قیمت یک دارایی به بالاتر از پیوت پوینت برسد، نشان می‌دهد که احساسات بازار در آن روز صعودی است.
  • وقتی قیمت یک دارایی به زیر پیوت پوینت برسد، نشان می‌دهد که احساسات بازار در آن روز نزولی است.
  • پیوت پوینت شامل دو سطح حمایت و دو سطح مقاومت نیز است. این سطوح با نام‌های S1 و S2 و R1 و R2 شناخته می‌شوند.
  • سطوح حمایت و مقاومت ایجاد شده از پیوت پوینت به معامله‌گران کمک می‌کند که برگشت‌های احتمالی قیمت از سطح را شناسایی کنند یا در پیش‌بینی مسیر حرکت روند به آن‌ها کمک کند.

سؤالات متداول

پیوت چیست؟

پیوت پوینت در تحلیل تکنیکال یک اندیکاتور است که بر اساس بالاترین و پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن روز قبل، سطوح حمایت و مقاومت آتی را در نمودار رسم می‌کند.

پیوت ماژور و مینور چیست؟

پیوت ماژور به معنای برگشت بزرگ و واضح قیمت از سطح است، در حالی‌که پیوت مینور نشان دهنده اصلاح‌های کوچک و کوتاه‌مدت قیمت است.

استراتژی پیوت پوینت برای انجام معاملات روزانه چیست؟

دو مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های پیوت پوینت، ورود به معاملات بر اساس «شکست پیوت پوینت» و «برگشت قیمت از پیوت پوینت» است.

سخن پایانی

ما در این مقاله یاد گرفتیم که پیوت چیست و با نحوه استفاده از پیوت در تحلیل تکنیکال آشنا شدیم.

پیوت پوینت یکی از اندیکاتورهای تکنیکال مفید برای معامله‌گران روزانه است، زیرا سطوحی که در نمودار ایجاد می‌کند نقاط قیمتی ثابتی هستند که بر اساس داده‌های معاملات روز قبل محاسبه شده‌اند.

پیوت‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا حرکت‌های بزرگ‌تر قیمت را بدون نویز نوسانات جزئی روز ببینند.

«شکست پیوت پوینت‌ها» و «برگشت قیمت از پیوت پوینت‌ها» دو استراتژی پیوت پوینت برای انجام معاملات در بازارهای مختلف هستند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx