بررسی کامل بلاک‌چین ولاس و ارز VLX

ارز vlx

بلاک‌چین ولاس با ارز vlx یک پلتفرم غیرمتمرکز و متن‌باز بوده که بر مبنای فناوری هوش مصنوعی (AI) ایجاد شده است.

هدف این پلتفرم کمک به پذیرش سریع‌تر فناوری بلاک‌چین و وب 3 از طریق ایجاد یک اکوسیستم منعطف با خدمات و ابزارهای متنوع است.

این پلتفرم میزبان پروژه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی است که از آن‌ها می‌توان به VelasPad و BitOrbit اشاره کرد. گفته می‌شود این پلتفرم هر ثانیه بیش از 75000 تراکنش انجام می‌دهد.

عناوین مطلب:

در این مقاله از بورسینس بررسی خواهیم کرد که ارز VLX چیست، این پلتفرم چطور کار می‌کند و چه ویژگی‌های متمایزی دارد.

نکات کلیدی

  • ولاس (Velas) یک پلتفرم غیرمتمرکز و متن‌باز است که در جهت رفع تمرکز اینترنت و کاهش هزینه‌های آن کار می‌کند.
  • پلتفرم ولاس از کد اصلی بلاک‌چین سولانا در ترکیب با ماشین مجازی اتریوم (evm) ایجاد شده تا راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز برای توسعه‌دهندگان و کاربران راحت‌تر باشد.
  • ارز دیجیتال بومی این پلتفرم، توکن vlx نام دارد که برای سپرده‌گذاری، انجام تراکنش، پرداخت کارمزد و مواردی ازاین‌دست در شبکه مورد نیاز است.

آشنایی بیشتر با Velas

پلتفرم ولاس با الهام از تکنولوژی بلاک‌چین و وب 3، به‌صورت پلتفرمی طراحی شده که می‌تواند بستر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی و خدمات بسیاری در این حوزه باشد.

این شبکه، امنیت مناسب و سرعت بالایی دارد و این پتانسیل را دارد که از هزاران برنامه غیرمتمرکز (dApp) میزبانی کند.

این پلتفرم در نظر دارد تا با ارائه محصولات و فناوری‌های جدید، کیفیت زندگی مردم را تغییر دهد و فضای وب را به یک فضای رایگان که توسط کاربران هدایت می‌شود تبدیل نماید.

مثل هر فناوری مبتنی بر بلاک‌چینی، ولاس نیز بر اصول مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی تاکید دارد.

به دلیل همین ماهیت غیرمتمرکز، کاربران در این شبکه از اهمیت زیادی برخوردارند و سعی می‌شود با ادغام راهکارهای متمرکز و غیرمتمرکز، و با استفاده از بهترین روش‌های رمزنگاری و رابط‌های کاربری زیبا، کاربران را به اکوسیستم خود جذب کند.

به‌عنوان‌مثال در مورد مقیاس‌پذیری، ولاس از کد اصلی سولانا استفاده کرده و با استفاده از ماشین مجازی اتریوم (EVM) ویژگی‌های آن را بهبود داده است.

به‌این‌ترتیب سرعت تراکنش‌های آن به شکل چشمگیری افزایش یافته است و می‌تواند بستری برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) مبتنی بر اتریوم و پروتکل‌های مالی دیفای باشد.

از ویژگی‌های فنی ولاس می‌توان به استفاده از نوعی الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام AIDPoS اشاره کرد و به‌همین‌دلیل نیاز است که توکن بومی خود یعنی ارز vlx را بکار بگیرد.

این پلتفرم روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) و با استفاده از کدهای پایه بلاک‌چین سولانا راه‌اندازی شده است، به‌همین‌دلیل به‌راحتی می‌تواند با این بلاک‌چین‌ها تعامل داشته باشد و تراکنش‌هایی سریع و کم‌هزینه انجام دهد.

ارز vlx
هدف پلتفرم ولاس تحقق نیازهای اجتماعی و تبدیل شدن به یک استاندارد در صنعت ارزهای دیجیتال است که زندگی مردم را تغییر دهد و اینترنت را به حالت رایگان خود برگرداند.

ولاس؛ فرزند خلف سولانا!

سولانا یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بلاک‌چین در سال 2021 بود که نسخه اولیه آن در سال 2017 معرفی گردید و نسخه بتای آن در مارس 2020 شروع به کار کرد.

به دلیل همین محبوبیت بالا، استفاده از توکن SOL که توکن بومی سولاناست نیز افزایش یافته و تراکنش‌های آن با سرعت بالا و کارمزد پایین همراه است.

سولانا از تجربه غول‌های بزرگ فناوری مثل اپل، اینتل و گوگل استفاده می‌کند و سرمایه‌گذاران بزرگی دارد. همچنین یک بلاک‌چین مقیاس‌پذیر و امن با قابلیت ارائه قراردادهای هوشمند است که نیازی به راهکارهای لایه 2 ندارد.

استفاده از کد اصلی سولانا در کنار ماشین مجازی اتریوم باعث شده یک تجربه کاربری آشنا برای توسعه‌دهندگان و کاربران ایجاد گردد و طیف وسیع‌تری از برنامه‌های غیرمتمرکز به‌راحتی استفاده شوند.

EVM ولاس

در فضای کنونی بلاک‌چین‌ها، بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) از زبان برنامه نویسی سالیدیتی و سایر ویژگی‌های بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند.

به‌این‌ترتیب معرفی یک فناوری جدید مثل یک زبان برنامه‌نویسی یا فریمورک جدید می‌تواند باعث کاهش محبوبیت برنامه‌هایی شود که تازه معرفی می‌گردند.

علاوه بر این پروژه ولاس از ترکیب ماشین مجازی سولانا و ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند تا راحتی بیشتری به کاربران و توسعه‌دهندگان هدیه دهد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند dApp های مربوط به EVM را روی بلاک‌چین ولاس با حداقل مشکلات ایجاد کنند.

اجرای چنین تراکنش‌هایی نیز با قراردادن آن‌ها در بین تراکنش‌های بومی و اضافه کردن ویژگی instruction invoking EVM program امکان‌پذیر است.

ارز VLX چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم ولاس بر مبنای اثبات سهام کار می‌کند بنابراین مثل هر پلتفرم مشابهی نیاز به یک توکن بومی برای انجام تراکنش‌ها، پرداخت کارمزد و سپرده‌گذاری دارد.

اما کاربرد ارز VLX چیست؟ ارز vlx برای مواردی که اشاره شد ایجاد شده است. سهام‌گذارانی که در تایید تراکنش‌ها شرکت می‌کنند نیز همین توکن را پاداش می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز VLX به‌عنوان یک وسیله رایج مبادله در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) که روی این پلتفرم میزبانی می‌شود به کار می‌رود.

ولاس در توکنومیک خود، شبیه بلاک‌چین سولانا عمل کرده است. توکنومیک ولاس طوری طراحی شده که مطلوب‌ترین شرایط موجود را برای کاربران ایجاد کند تا آن‌ها تشویق به همکاری با شبکه شوند.

بیشتر بخوانید: انواع عرضه (Supply) در ارزهای دیجیتال

ارز vlx
سقف عرضه ارز vlx برابر با 2.3 میلیارد توکن در نظر گرفته شده است که همه این تعداد در گردش هستند و نرخ تورم 8 درصدی دارد.

مهمترین ویژگی‌های پروژه ولاس

وایت پیپر این پروژه در وب‌سایت رسمی Velas منتشر شده است و جزییات کامل پروژه در آن آمده است. در این بخش به بررسی مهمترین ویژگی‌های این پروژه خواهیم پرداخت.

در چند دهه گذشته اینترنت با تغییرات زیادی همراه بوده است اما نهایتا آنچه بیش‌ازپیش در فضای وب 2 شاهد آن هستیم تمرکز است.

این روزها پلتفرم‌ها و دیتاسنترهای بزرگ به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند و حریم خصوصی افراد، معنای چندان پررنگی ندارد. به‌همین‌دلیل وب 3 با تمرکز بیشتر بر حریم شخصی کاربران و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز مطرح شد.

ازدیگرسو بلاک‌چین‌ها فناوری‌هایی هستند که می‌توانند شفافیت اطلاعات، محافظت و عدم دست‌کاری از آن‌ها را تضمین کنند.

به‌این‌ترتیب ارزش‌هایی مثل حق مالکیت و حق کپی‌رایت از طریق آن قابل اجراست. به‌این‌ترتیب انتقال سریع اطلاعات، همراه با قابلیت اطمینان، تغییرناپذیر و ایجاد امنیت و شفافیت امکان‌پذیر است.

به‌این‌ترتیب پروژه ارز VLX برای ترکیب خدمات بلاک‌چین و وب 3 ایجاد شده تا کیفیت زندگی افراد را ارتقا دهد.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد ولاس در هر ثانیه بیش از 50 هزار تراکنش انجام می‌دهد که این میزان از اتریوم با حدود 15 هزار، بایننس با حدود 470 و پالیگان با حدود 7 هزار تراکنش، بیشتر است.

همچنین میزان کارمزد آن نیز با وجود سرعت تراکنش بالاتر، به مراتب پایین‌تر از این سه بلاک‌چین است.

تکنولوژی ولاس

استفاده از EVM اتریوم باعث شده بسیاری از برنامه‌های دیفای و نیز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بتوانند با هزینه کمتر و سرعت بیشتر روی ولاس اجرا گردند.

عضویت ورود به این سیستم با احراز هویت همراه است که سطح امنیت مناسبی دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم ولاس بر پایه سولانا ایجاد شده و سعی شده که آن را بهبود دهد.

سولانا به دلیل پهنای باند مناسبی که دارد می‌تواند سرعت تراکنش‌های ولاس را تا 60 هزار تراکنش در ثانیه بالا ببرد و از نظر تئوریک این عدد می‌تواند به 710 هزار هم برسد.

درحال‌حاضر سرعت ولاس 50000 تراکنش در ثانیه بوده، زمان ایجاد بلاک 400 میلی‌ثانیه‌ای دارد و کارمزد هر تراکنش آن 0.00001 دلار است که با تکیه بر قابلیت‌های بی‌نظیر سولانا ایجاد گردیده است.

فناوری Velas Vault امکان استفاده از روش‌های احراز هویت معمول مثل استفاده از حساب اپل یا گوگل را برای ورود به حساب ولاس می‌دهد و به‌این‌ترتیب استفاده از فضای کریپتو مثل سایر بخش‌های وب، راحت‌تر می‌شود.

اگر کاربران تجربه استفاده از کیف پول‌های محبوبی مثل متامسک را داشته باشند و با پیچیدگی‌های فنی آن آشنا باشند متوجه‌اند که داشتن یک تجربه کاربری از کیف پول یا اکانت‌هایی که شبیه پلتفرم‌هایی مثل گوگل کار می‌کنند چقدر می‌تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند.

زمانی که کاربران حساب ولاس خود را ساخته و احراز هویت می‌شوند، متوجه می‌شوند که کار با آن بسیار راحت بوده و شبیه پلتفرم‌های رایج امروزی است.

این پلتفرم نیازی به مدیریت کلیدهای عمومی و خصوصی طولانی ندارد، سطح امنیت بالاتری دارد، ارسال توکن‌های ERC20 در آن نیاز به تایید و تراکنش‌های متعدد ندارد و بسیاری موارد دیگر که باعث راحتی کار با ولاس شده است.

ارز vlx
موارد امنیتی متعددی برای جلوگیری از هک شدن و سرقت کلید خصوصی در ولاس بکار رفته که شرح جزییات و محاسبات ریاضی آن در وایت‌پیپر آمده است.

الگوریتم اجماع

در تعیین و انتخاب مکانیسم اجماع نیز مکانیسم‌های مختلفی بررسی شدند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را داشتند.

به‌این‌ترتیب پروتکل DPoS که یک پروتکل غیرمتمرکز، با انرژی کارآمد و توان عملیاتی بالا بوده و همچنین مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به PoW و PoS دارد، انتخاب شد.

برای ورود به این پروتکل نیاز به سپرده‌گذاری زیادی نیست و  این مسئله ماهیت غیرمتمرکز پلتفرم را تضمین می‌کند.

همچنین ولاس محفاظت خوبی در برابر هک شدن دارد. الگوریتم DPoS پیکربندی بلاک‌چین برای حفظ امنیت، تمرکززدایی و کار بدون وقفه را به‌صورت دائم زیر نظر دارد و تنظیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

کاربران برای تبدیل شدن به تاییدکننده یا Validator باید حداقل یک میلیون ارز vlx داشته باشند و برای تبدیل شدن به Delegator باید حداقل یک VLX داشته باشند.

گره‌های Delegator می‌توانند با سپرده‌گذاری ارز VLX به گره‌های Validator رای دهند و حتی خودشان یکی از آن‌ها شوند.

در DPoS یک الگوریتم توصیه‌کننده یا recommender وجود دارد که به‌نوعی نگهبان شبکه ولاس است؛ چراکه موارد مشکوک را شناسایی کرده و مقادیر بهینه پارامترهای بلاک‌چین را پیشنهاد می‌کند.

همچنین یک ماژول تحلیل یا analysis module وجود دارد که با استفاده از داده‌های تاریخی، آموزش دیده و سناریوهایی با پارامترهای تعریف‌شده قبلی، مدل‌سازی می‌کند که در نهایت همه ارتباطات و الگوهای داده‌ها را تشخیص داده و ارزیابی می‌کند.

این ماژول همچنین پارامترها و تنظیمات جدیدی ارائه کرده که می‌تواند کارایی شبکه را بهبود دهد.

این اطلاعات با استفاده  از یک قرارداد هوشمند ثبت شده و در دوره بعدی بلاک‌چین ولاس اعمال می‌شود. این سیستم برای ارتباط با بلاک‌چین از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا سطح عملکرد شبکه را بهبود دهد.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

نحوه سپرده‌گذاری ارز VLX

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم استفاده از الگوریتم اجماع DPoS به همه دارندگان ارز vlx توانایی سپرده‌گذاری می‌دهد که می‌تواند مستقیما یا از طریق واگذاری آن‌ها به validator هایی که تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند انجام شود.

به‌این‌ترتیب کسانی که در شبکه مشارکت دارند در ریسک و پاداش سپرده‌گذاری بلندمدت ارز VLX سهیم می‌شوند. به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند درآمد غیرفعال هم داشته باشند.

علاوه بر آن هرچه میزان دارایی‌هایی که توسط یک validator سپرده‌گذاری شده بیشتر باشد او تعداد بیشتری تراکنش را پردازش کرده و پاداش بیشتری نصیب او و کسانی می‌شود که سرمایه خود را به او سپرده‌اند.

اما Validator ها برای اینکه سیستم خود را فعال نگه دارند باید هزینه کنند.

به‌این‌ترتیب delegator ها باید درصدی از دریافتی خود را به‌عنوان کارمزد به Validator ها بپردازند. بعلاوه Validator ها با پیشنهاد کردن کارمزدهای مطلوب و کمتر، برای جذب delegator های بیشتر با هم رقابت می‌کنند.

بااین‌حال در سپرده‌گذاری شبکه ولاس با ریسک از دست رفتن سرمایه مواجه هستیم.

زمانی که گره‌ای رفتار مخرب یا مشکوکی داشته باشد بخشی از سپرده او به‌صورت خودکار می‌سوزد و از بین می‌رود. این فرآیند با هدف حفظ امنیت و کیفیت عملکرد اعضای شبکه در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

کیف پول ولاس

ارز vlx از چند نوع مختلف کیف پول پشتیبانی می‌کند.

کاربران برای سپرده‌گذاری، تبدیل شدن به گره و سپردن سپرده خود به گره‌های تاییدکننده به کیف پول نیاز دارند. کیف پول‌های این شبکه به‌صورت خط فرمان (command-line) یا کیف پول‌های شخص ثالث هستند.

در وبسایت رسمی این پلتفرم، پیشنهاد شده که کاربران به‌جای استفاده از کیف پول‌های مبتنی بر وب از کیف پول‌هایی که به‌صورت اپلیکیشن هستند استفاده کند تا تجربه کاربری راحت‌تری داشته باشند و نیازی به تایپ کردن دستورات نباشد.

اما شاید برای توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای استفاده از کیف پول‌های خط فرمانی ولاس بهتر باشد چرا که دسترسی بهتری به قابلیت‌های بلاک‌چین ولاس خواهند داشت.  

از مهم‌ترین کیف پول‌هایی که از ارز VLX پشتیبانی می‌کنند می‌توان به متامسک، بیت کیپ، لجر و سافل اشاره کرد.

ارز vlx
به‌طورکلی کیف پول‌های ارز VLX برای اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و همچنین در قالب کیف پول‌های سخت‌افزاری وجود دارند.

VelasPad

ولاس پد درواقع لانچ‌پد، شتاب‌دهنده و دلیل رشد اکوسیستم ولاس است. پروژه‌هایی که از طریق ولاس پد راه‌اندازی می‌گردند شامل برنامه کمک هزینه مالی ولاس می‌شوند.

این برنامه 100 میلیون دلاری برای حمایت و تامین مالی پروژه‌های نوآورانه‌ای که بر بستر بلاک‌چین ولاس اجرا می‌شوند در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این‌ها، اعضای جامعه می‌توانند در رویداد عرضه توکن شرکت کنند و توکن‌های اختصاصی خود را بسازند. همچنین پروژه‌های آینده با توجه به کمک مالی اعطا شده از سمت ولاس، با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت.

توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) در ولاس

توسعه‌دهندگانی که به اصل اساس حفظ حریم خصوصی کاربر علاقه‌مندند می‌توانند برنامه‌های خود را روی بلاک‌چین ولاس توسعه دهند.

جامعه توسعه‌دهندگان ولاس از یک تجربه کاربری بهبود یافته استفاده می‌کنند و می‌توانند برنامه‌های خود را به‌صورت بین زنجیره‌ای برای اتریوم، ترون، زنجیره هوشمند بایننس بسازند و به‌راحتی بین آن‌ها انتقال دهند.

علاوه بر آن امکان توسعه از طریق زبان برنامه‌نویسی ولاس نیز وجود دارد.

با استفاده از شبکه ولاس امکان انجام هزاران تراکنش با هزینه کمتر از 1 دلار مهیاست. همچنین این پلتفرم یک برنامه پشتیبانی دارد که به توسعه‌دهندگان کمک‌های مالی و امکان جذب سرمایه را می‌دهد.

بعلاوه سرویس توسعه ولاس، دارای یک ویژگی شبیه‌سازی تراکنش است که برای توسعه‌دهندگان مناسب بوده و می‌تواند هر تراکنشی را در دو ثانیه انجام دهد.

سوالات متداول

بلاک‌چین Velas چیست؟

ولاس با الهام از تکنولوژی بلاک‌چین و وب 3، به‌صورت پلتفرمی طراحی شده که می‌تواند بستر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی و خدمات بسیاری در این حوزه باشد. این پلتفرم در نظر دارد تا با ارائه محصولات و فناوری‌های جدید، کیفیت زندگی مردم را تغییر دهد و فضای وب را به یک فضای رایگان که توسط کاربران هدایت می‌شود تبدیل نماید.

امنیت شبکه ولاس چطور تضمین می‌شود؟

بخشی از تامین امنیت ولاس در مسائل فنی نظیر اکانت کاربری در نظر گرفته شده اما بخش مهمی از آن به عهده گره‌های شبکه است. الگوریتم اجماع DPoS باعث می‌شود جلوی تأثیرگذاری گره‌هایی که فعالیت مشکوک دارند گرفته شده و آن‌ها را از شبکه حذف می‌کند. همچنین این به‌منزله هشداری برای سایر تاییدکنندگان است که کار خود را به‌درستی انجام دهند.

کدام صرافی‌ها از ارز VLX پشتیبانی می‌کنند؟

طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت رسمی این پلتفرم درج شده است صرافی‌های محبوبی همچون هوبی، گیت، کوکوین، پنکیک‌سواپ، کوین اکس، بیترکس، پروبیت و اکسمو از این توکن پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

ولاس یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین و وب 3 است که بر بستر سولانا و ماشین مجازی اتریوم ایجاد شده تا توسعه توکن‌های مختلف، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)، برنامه‌های دیفای، متاورس، NFT و مواردی ازاین‌دست را تسهیل کند.

پلتفرم ولاس و ارز VLX از تکنولوژی سطح بالایی استفاده می‌کنند که موجب کاهش چشمگیر هزینه تراکنش‌ها و افزایش سرعت آن‌ها در مقایسه با بلاک‌چین‌های معروف مثل اتریوم و بایننس شده است.

این پلتفرم در راستای افزایش امنیت و حریم خصوصی و تمرکززدایی از وب کنونی به بازار معرفی گردید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx