آردانا (Ardana)؛ استیبل کوین ناموفق شبکه کاردانو

ارز آردانا

ایده ارز آردانا از آن‌جایی آغاز شد که بلاک‌چین کاردانو قصد داشت استیبل کوین مخصوص به خود را داشته باشد.

بلاک‌چین کاردانو از زبان‌های برنامه نویسی خاصی پشتیبانی می‌کند که توسعه قراردادهای هوشمند توسط آن زمان زیادی نیاز دارد و پیچیدگی‌های زیادی در طول مسیر توسعه متوجه پروژه خواهد بود.

البته این‌ها بهانه‌هایی است که تیم توسعه دهنده ارز آردانا برای تاخیرهای طولانی خود ارائه کرده است!

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به بررسی دقیق ارز Dana و اهداف آن خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله شما در مورد سرمایه گذاری بر روی چیزی که قبلا استیبل کوین Ardana نام داشت، اطلاعات ارزشمندی کسب خواهید کرد.

نکات کلیدی

  • ارز آردانا یک پروژه دیفای بربستر قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو است.
  • صرافی غیرمتمرکز Danaswap و استیبل کوین Ardana دو محصول اصلی این پروژه هستند.
  • در سپتامبر سال 2022، طبق بیانیه‌ای، روند توسعه این پروژه متوقف شد و بسیاری آن را کلاهبرداری نامیدند.

ارز آردانا (Ardana) چیست؟

هدف کاردانو توسعه یک اکوسیستم قدرتمند و اتخاذ گسترده اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیا بود تا بتواند مشکلات بلاک‌چین‌های نسل قدیمی‌تر مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایرین را پشت سر بگذارد.

داشتن استیبل کوین به شبکه کاردانو کمک می‌کرد تا بتواند جریان نقدینگی بیشتری را به سمت اکوسیستم خود سوق دهد و از این طریق، توسعه و گسترش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در آن رونق پیدا می‌کرد.

در این مسیر، ارز آردانا (Ardana) با هدف تسهیل جریان نقدینگی در اکوسیستم کاردانو و بهبود دنیای دیفای پا به میدان گذاشت.

ارز DANA به عنوان یک پروتکل استیبل کوین با پشتوانه دارایی‌ها و امکان معامله دارایی‌های غیرمتمرکز در شبکه کاردانو شکل گرفت.

در واقع شبکه کاردانو علاوه‌بر ارز بومی و صرافی غیرمتمرکز خود، میزبان صرافی غیرمتمرکز استیبل کوین Ardana بود که امکان جابه‌جایی موثر دارایی‌ها بین استیبل کوین‌های رایج را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال کاردانو

ardena 2
به کمک ارز آردانا، اکوسیستم کاردانو به سطح جدیدی ارتقا پیدا می‌کرد که در آن می‌توانست یک گام دیگر به ارائه یک سیستم مالی غیرمتمرکز نزدیک شود.

این سیستم مالی قرار بود هیچ حد و مرزی در ارائه خدمات خود نداشته باشد و بتواند از سازمان‌های بین المللی گرفته تا کشاورز‌های دور افتاده‌ترین مناطق کره زمین را پوشش دهد.

اما جریان توسعه این پروژه آن طور که انتظار می‌رفت ادامه نیافت و مشکلات بزرگی برسر راه آن ظاهر شد.

البته در ادامه علت توقف توسعه این پروژه را به شکل دقیق بررسی خواهیم کرد اما در حال حاضر درک ماهیت این پروژه و علت اهمیت آن برای اکوسیستم کاردانو اولویت دارد.

طبق ادعاهای این پروژه، تیم توسعه آن‌ها شامل بهترین افراد فنی از شرکت‌های بلاک‌چینی و غول‌های تکنولوژی مانند اپل، مایکروسافت، بانک مرکزی جردن، تیم هسته کاردانو و بسیاری دیگر بود.

علاوه‌بر آن، ارز آردانا قراردادهای همکاری زیادی را با شرکت‌های تکنولوژی امضا کرد که در بین آن‌ها نام‌هایی مانند Platonic Systems ،Elrond ،Liquid و Coti Network به چشم می‌خورد.

همه این نام‌های بزرگ برای بسیاری از سرمایه گذاران دلیلی بود تا با سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آردانا بتوانند فرصت خوبی برای کسب درآمد پیدا کنند.

اما سرنوشت پروژه آن طور که در نقشه راه آن تعیین شده بود پیش نرفت و همه سرمایه گذاران آن حتی کاربران استیبل کوین Ardana نیز در این مسیر متضرر شدند.

ارز آردانا چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی نحوه کار استیبل کوین‌ها به نظر آسان است اما وقتی نگاه دقیق‌تری به درون آن‌ها داشته باشیم، مکانیزم‌های پیچیده‌ای برای تضمین پشتوانه و حفظ قیمت استفاده می‌کنند که برای درک ابعاد فنی آن نیازمند مطالعه بیشتر است.

در مورد ارز دیجیتال آردانا نیز این موضوع صدق می‌کند.

هولدرهای ارز DANA می‌توانند در حاکمیت این پروژه شرکت کنند اما هدف اصلی ارز  آردانا چیز دیگری است. با استیک ارز آردانا، سرمایه گذاران می‌توانند از محل کارمزد‌های این ارز پاداش دریافت کنند.

علاوه‌بر آن، با مشارکت در برنامه‌های استخراج نقدینگی (Liquidity mining)، امکان دریافت ارز آردانا برای استیک کنندگان فراهم خواهد شد.

البته برای کسب درآمد از استیک این ارز، سرمایه گذاران باید ارز DANA را در سیستمی به نام Ardana Reward Enhancement Module یا به اختصار AREM قفل کنند.

استیک دارایی‌ها در این سیستم مشمول یک قفل زمانی است که زودتر از موعد نمی‌توانید دارایی‌های خود را از آن خارج کنید.

در هنگام استیک دارایی‌ها در AREM، کاربر توکن exDANA دریافت می‌کند که از طریق آن امکان دسترسی به ویژگی‌های خاص پروژه آردانا فراهم خواهد شد.

هولدرهای ارز exDANA علاوه‌بر امتیاز مشارکت در حاکمیت پروژه ارز آردانا، می‌توانند سهمی از درآمد پروتکل داشته باشند.

مزیت دیگر هولد ارز exDANA افزایش نرخ بازدهی استیک ارز DANA است که از مشارکت در برنامه استخراج نقدینگی تامین می‌شود.

اما نکته مهمی که در این سیستم وجود دارد این است که ارز exDANA تحت هیچ شرایطی قابل معامله یا جابه‌جایی نیست و کاربران این ارز فقط می‌توانند آن را با یک قفل زمانی با استیک ارز DANA دریافت کنند.

نرخ تبدیل ارز DANA به exDANA به صورت خطی براساس قفل زمانی تا 4 سال افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هر چه طول دوره استیک شما بیشتر باشد، پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد.

از طرف دیگر سیستم AREM مسئول توزیع پاداش‌ها در قالب ارز DANA‌ در بین کاربران است. این پاداش‌ها از محل کارمزد‌های استیبل کوین Ardana و صرافی Danaswap تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: ساندی سواپ (Sundae swap)؛ صرافی غیرمتمرکز بر روی بستر کاردانو!

توکنومیک ارز آردانا

ارز آردنا در واقع یک قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو است که شبکه Ardana را تغذیه می‌کند.

نماد ارز دیجیتال آردانا، DANA است که به کمک آن، هولدرهای این ارز امکان مشارکت در رای گیری‌ها و اتخاذ تصمیمات مربوط به توسعه پروژه را دارند.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

ardena 3

مانند اغلب پروژه‌های کریپتو، هولدرهای ارز DANA می‌توانند علاوه‌بر ارائه پروپوزال‌های خود، در مورد ارتقا این شبکه نیز رای گیری انجام دهند.

البته رای گیری تنها کاربرد ارز آردانا نیست و هولدرها می‌توانند به کمک آن با ارائه نقدینگی، از اکوسیستم ارز DANA پشتیبانی ‌کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده در وایت پیپر این پروژه، تعداد کل عرضه توکن DANA به صورت ثابت 125 میلیون و احد است که در زمان نوشتن این مقاله همه آن عرضه شده است.

نحوه توزیع ارز آردانا به شکل زیر است:

  • 40% برای پاداش‌ها
  • 16% برای توسعه اکوسیستم و خزانه
  • 15% برای بنیان گذاران، تیم و مشاورین
  • 17.5% برای سرمایه گذاران خصوصی
  • 9% سرمایه گذاران اولیه (Seed)
  • 2% سرمایه گذاران عمومی
  • 0.5% برای نقدینگی

استیبل کوین dUSD

استیبل کوین Ardana با نام dUSD با هدف تسهیل جابه‌جایی دارایی‌ها و ارائه یک راه حل مناسب برای قرض گرفتن پول بدون ریسک بهره‌های بالا است.

ardena 4
این استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال با نماد dUSD شناخته می‌شود و با نسبت 1:1 با پشتوانه دلاری عرضه شده است.

ایده کلی این استیبل کوین این است که به کمک قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توان به جای تکیه‌‌بر سازمان‌های متمرکز مانند USDT و BUSD، از یک استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال با پشتیبانی ارز کاردانو استفاده کرد.

در حال حاضر استیبل کوین Ardana پگ یک دلاری خود را از دست داده است. صرافی DefiChain تنها محل معامله این ارز با جفت ارزهای رایج مانند USDT و USDC است.

با این که استیبل کوین آردانا اهداف بلند بالایی را برای خود ترسیم کرده بود اما پس از شکست پروژه ارز آردانا، کاربران بسیاری هم در ارز DANA و هم استیبل کوین آن متحمل ضرر شده‌اند.

صرافی دیفای Danaswap

صرافی غیرمتمرکز DanaSwap در شبکه کاردانو میزبانی می‌شود.

توسعه این صرافی یکی از بخش‌های مهم برنامه استراتژی ارز آردانا بود که بتواند با راه اندازی یک سیستم بازار ساز خودکار (AMM)، امکان تبادل بین استیبل کوین‌های موجود و سایر دارایی‌های رایج را فراهم کند.

از آن‌جایی که این صرافی ماهیت غیرمتمرکز دارد، حتی پس از متوقف شدن پروژه ارز دیجیتال آردانا نیز فعال است.

در این صرافی کاربران شبکه کاردانو می‌توانند ارز dUSD را با ارزهایی مانند بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌های رایج بازار سواپ کنند.

نکته جالب توجه در صرافی Danaswap در مدل خاص آن در صرفا پذیرش استیبل‌ کوین‌ها نهفته است.

در این صرافی برای از بین بردن خطر کارمزد‌های بالا و درصد لغزش‌های شدید در هنگام معامله، آن‌ها فقط از استیبل کوین‌ها برای جفت ارز پشتیبانی می‌کنند.

علاوه‌بر آن، به دلیل ماهیت مکانیزم بازار ساز خودکار این صرافی، کاربران شبکه کاردانو می‌توانند با مشارکت در استخر نقدینگی آن، حداکثر بهره‌وری از سرمایه گذاری خود را کسب کنند.

به دلیل وابستگی این صرافی به ارز آردانا، باید از خطرهای آن نیز آگاه شوید. با سقوط ارزش ارز آردانا و استیبل کوین آن، اکنون ارزش آن کمتر از 1$ است و این موضوع می‌تواند معاملات شما را در این صرافی تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی Danaswap شامل واریز پس‌انداز، تبادل ارزهای خارجی، ارز DANA و حاکمیت آن است.

حساب پس انداز

در این ویژگی کاربران می‌توانند از محل بهره پرداخت‌ها، درامد منعفل ایجاد کنند.

روش کار آن نیز درست مانند بانک‌های سنتی است که در آن شما یک حساب سپرده ایجاد کرده و به کسب درآمد از آن می‌پردازید.

تبادل ارزهای خارجی

در این صرافی امکان تبادل سایر استیبل کوین‌ها به شکل آسان امکان پذیر شده است.

در اینجا ارزهایی مانند dUSD، USDT، USDC، dEUR، dGBP و سایر استیبل کوین‌های رایج در دسترس هستند.

ارز DANA

تامین کنندگان نقدینگی با توکن‌های حاکمیتی پاداش داده می‌شوند که از این توکن‌ها می‌توان برای مشارکت در حاکمیت و رای گیری‌ها استفاده کرد.

حاکمیت

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، هولدرهای ارز DANA‌ می‌توانند با مشارکت در رای گیری‌های این پروژه، در مورد سرنوشت آن تصمیم گیری کنند.

خزانه استیبل کوین Ardana

در این خزانه از دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شود که می‌توان با وثیقه گذاشتن آن‌ها، استیبل کوین Ardana ضرب (mint) کرد. دارایی‌های ضرب شده در قالب وام به وثیقه گذار پرداخت می‌شود.

ardena 5

در این حالت تا زمانی که ارزش دارایی‌های استیک شده بتواند ارزش وام دریافت شده را پوشش دهد هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت اما در غیر این صورت، از وثیقه‌ها برای جبران ضرر وارد استفاده خواهد شد.

البته کل سیستم خزانه این استیبل کوین برپایه قراردادهای هوشمند عمل می‌کند و با داشتن یک کیف پول سازگار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاردانو، کاربران می‌توانند با آن به تعامل بپردازند.

بهترین کیف پول برای ارز آردانا

ارز آردانا در قالب یک توکن در شبکه کاردانو عرضه شده است به همین دلیل برای حفظ آن باید از کیف پول‌های سازگار با این شبکه استفاده کنیم. این موضوع در مورد استیبل کوین Ardana نیز صدق می‌کند.

برای هولد ارز دیجیتال آردانا شما می‌توانید از کیف پول‌هایی مانند Yoroi و Gero استفاده کنید. البته کیف پول‌های دیگری نیز برای هولد این توکن‌ وجود دارند که با تحقیق کافی و در نظر گرفتن خطرات آن، قابل استفاده هستند.

ارز آردانا را بخریم؟

ارز آردانا یک پروژه شکست خورده محسوب می‌شود.

بنابراین خرید این استیبل کوین و توکن‌های مرتبط با آنرا پیشنهاد نمی‌کنیم.

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آردانا ایده خوبی است؟

بسیاری از سرمایه گذاران شبکه کاردانو از ارز آردانا به عنوان یکی از پروژه‌‌های با پتانسیل یاد می‌کردند اما سرنوشت این پروژه پایان خوشی نداشت.

داستان توقف این پروژه از آن‌جایی آغاز می‌شود که فرآیند توسعه آن وقفه‌های زیادی را تجربه کرده بود و بسیاری از سرمایه گذاران و کاربران ارزهای دیجیتال از آن ناآمید شده بودند.

حساب کاربری رسمی این پروژه در 24 سپتامبر سال 2022 اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت در فرآیند توسعه پروژه، ادامه روند توسعه آن متوقف می‌شود.

همچنین در ادامه این توییت، شرکت توسعه دهنده پروژه یعنی Ardana Labs گفته‌ است تا زمانی که یک تیم توسعه دهنده مناسب دیگر برای پروژه پیدا شود، همه سرمایه‌ها و موجودی خزانه را حفظ خواهد کرد.

اگر به طور خلاصه بخواهیم پروژه ارز آردانا در شبکه کاردانو را بررسی کنیم، دو محصول اصلی آن‌ها پلتفرم استیبل کوین Ardana و صرافی Danaswap است که استیبل کوین این پروژه کاملا شکست خورده است.

صرافی این پروژه نیز فقط در جفت ارز dUSD قابل استفاده است و از آن‌جایی که این استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال دیگر خریداری ندارد، می‌توان گفت پروژه کاربری ندارد.

بسیاری از کاربران حاضر در انجمن این پروژه آن را یک طرح کلاهبرداری می‌دانند که برای دریافت سرمایه کاربران ایجاد شده بود.

در زمان نوشتن این مقاله، ارزش ارز آردانا بیش از 99% سقوط کرده است و سرمایه گذاران آن به طور کامل پول‌های خود را از دست داده‌اند.

این موضوع در مورد استیبل کوین dUSD نیز صدق می‌کند چرا که از پگ 1 دلاری خود خارج شده است.

بیشتر بخوانید: پگ شدن (Pegging) و دی پگ چیست؟

جالب است بدانید ارز DANA‌ در صرافی‌های ارز دیجیتال با حجم معامله کمتر از 10,000$ معامله می‌شود. در یک نگاه ساده، سرمایه گذاری بر روی این ارز می‌تواند به معنای دور ریختن پول باشد.

سوالات متداول

ارز آردانا چیست؟

ارز DANA به عنوان یک پروتکل استیبل کوین با پشتوانه دارایی‌های دیجیتال و امکان معامله دارایی‌های غیرمتمرکز در شبکه کاردانو شکل گرفت. در واقع شبکه کاردانو علاوه‌بر ارز بومی و صرافی غیرمتمرکز خود، میزبان صرافی غیرمتمرکز استیبل کوین Ardana بود که امکان جابه‌جایی موثر دارایی‌ها بین استیبل کوین‌های رایج را فراهم می‌کند.

سرنوشت ارز آردانا چگونه بود؟

پس از تاخیرهای فراوان در مسیر توسعه این پروژه، در نهایت شرکت توسعه دهنده آن، روند توسعه آن را به طور کامل متوقف کرد. ارزش ارز DANA با 99% کاهش مواجه است و استیبل کوین Ardano کمتر از 1 دلار معامله می‌شود.

ارز آردانا را بخریم؟

این ارز یک پروژه شکست خورده است و توصیه می‌کنیم از آن دوری کنید.

نتیجه گیری

ارز آردانا در آغاز کار توانست توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند به طوری که به عنوان یکی از پروژه‌های برتر شبکه کاردانو شناخته می‌شد.

اما پس از گذشت ماه‌ها و وقفه‌های طولانی، تیم توسعه دهنده این پروژه نتوانست قول‌های گفته شده را اجرایی کند و در نهایت فرآیند توسعه پروژه متوقف شد.

با توقف توسعه این پروژه، ارزش آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد و اکنون به عنوان یک پروژه شکست خورده دیگر طرفدار ندارد.

استیبل کوین Ardana‌ نیز پگ 1 دلاری خود را در بازار از دست داده است، به فکر خرید این ارز و توکن‌های مرتبط با این پروژه نباشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx