ساندی سواپ (Sundae swap)؛ صرافی غیرمتمرکز بر روی بستر کاردانو!

ساندی سواپ

ساندی سواپ (SundaeSwap) یک صرافی غیر متمرکز (DEX) است که بر روی بستر بلاک‌چین کاردانو فعالیت می‌کند و ساندی (SUNDAE) ارز دیجیتال آن است.

جهت اطلاع کسانی که با شبکه کاردانو آشنایی ندارند کاردانو یک بلاک‌چین نسل بعدی است که بر اساس یک فناوری متفاوت با اتریوم و قراردادهای هوشمند آن کار می‌کند.

ساندی سواپ که بر روی بلاک‌چین نسل بعدی کاردانو ساخته شده است از نظر طراحی دارای چندین مولفه منحصر به‌فرد است. اما به طور خلاصه، ساندی سواپ یک بازار ساز خودکار است که در شکل اولیه خود شبیه به یونی سواپ برای بلاک‌چین کاردانو عمل خواهد کرد.

عناوین مطلب:

معرفی ساندی سواپ

توسعه Sundae swap در سال 2021 آغاز شد و از آن زمان به بعد رشد چشمگیری پیدا کرده است.

اگرچه در ابتدا فقط جامعه کاردانو به این صرافی غیرمتمرکز اشتیاق نشان داد اما اخیراً توجه افراد خارج از طرفداران کاردانو هم به آن جلب شده است.

صرافی ساندی سواپ
به نظر می‌رسد فلسفه توسعه تیم این صرافی شباهت بسیار زیادی به فلسفه تیم اصلی کاردانو، یعنی رویکردی سنجیده و روشمند داشته باشد.

ساندی سواپ توسط متین متوف و آرتم رایت، که به ترتیب به عنوان مدیر اجرایی و مدیر عملیاتی فعالیت می‌کنند راه‌اندازی شد. در حال حاضر، تیم توسعه این صرافی از ده نفر تشکیل شده است که هر کدام دارای چندین سال تجربه در زمینه فین‌تک و استارت‌آپ‌های با فناوری پیشرفته هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر فناوری در آینده دنیای مالی و صنعت فین‌تک

وایت پیپر ساندی سواپ در یکم ژوئن 2021 منتشر شد و در آن به مسائل بنیادی پروتکل این صرافی پرداخته شده است. یکی از ایده‌های جدید این پروژه عرضه اولیه استخر استیک (ISO) آن است که نحوه توزیع توکن ساندی (SUNDAE) بین شرکت‌کنندگان را تعیین می‌کند.

در مدت حدود شش ماهی که از انتشار وایت پیپر گذشته است تیم توسعه به‌روزرسانی‌های متعددی را منتشر کرده است اما این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

Sundae swap از چندین شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بزرگ از جمله Alameda Research، cFund و Double Peak کمک مالی دریافت کرده است. این صرافی همچنین برای ایجاد یک اکوسیستم یکپارچه قوی با شرکت‌های MLabs و Runtime Verification همکاری کرده است.

شرکای ساندی سواپ
شرکای ساندی سواپ

چه چیزی Sundae swap را از دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز متمایز می‌کند؟

با نگاهی اجمالی به وایت پیپر ساندی سواپ می‌توان فهمید که این پروژه طراحی خود را از یونی سواپ الهام گرفته است.

اما توسعه دهندگان این پروژه باید مدل یونی سواپ را بر اساس شبکه کاردانو سفارشی سازی کنند چرا که کاردانو در مقایسه با اتریوم دارای برخی ویژگی‌های خاص است.

یکی از این ویژگی‌های منحصر به‌فرد ساندی سواپ استخر محصول ثابت (Constant Product Pool) آن است که فرایند سواپ کردن (مبادله ارزهای دیجیتال) را کارآمدتر می‌کند.

اما آنچه واقعاً ساندی سواپ را از رقبا متمایز می‌کند نحوه سازگار کردن مدل‌های بازار ساز خودکار (AMM) سنتی با بلاک‌چین کاردانو است که مدل حسابداری و ماشین مجازی متفاوتی دارد. تیم ساندی سواپ به خوبی می‌داند که راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌کند نوپا بوده و جا برای ارتقاء آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

به این ترتیب، تیم توسعه، اولین پیاده‌سازی را به عنوان یک پیاده‌سازی مقدماتی در نظر گرفته و پیشرفت‌ها و ارتقاء‌های آینده کلید رشد صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ هستند.

این شرایط در مورد بلاک‌چین کاردانو به عنوان یک مفهوم کل که به آرامی اما با اطمینان در حال اصلاح و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به شبکه خود است صدق می‌کند.

ساندی سواپ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که قبلاً گفته شد ساندی سواپ اساساً مانند یونی سواپ برای شبکه کاردانو در شکل فعلی آن است.

ساندی سواپ به عنوان یک بازار ساز خودکار دارای استخرهای نقدینگی است که ارائه دهندگان نقدینگی دو دارایی را در آن‌ها به اشتراک می‌گذارند. این ارائه دهندگان نقدینگی در ازای مشارکت خود در ایجاد نقدینگی توکن‌های LP دریافت می‌کنند.

وجه تمایز Sundae swap در استفاده آن از مدل «استخر محصول ثابت» است که کارایی معاملات را افزایش می‌دهد. شایان ذکر است که از آنجا که کاردانو بر اساس مدل خروجی خرج نشده تراکنش‌ها (eUTXO) -در مقابل مدل UTXO کار می‌کند- چالش‌هایی در اجرای بازارسازی خودکار به وجود خواهد آمد.

ساندی سواپ برای تسهیل مبادلات از یک توکن «SundaeSwap Pool Factory» استفاده می‌کند که در کنار خط‌مشی تولید توکن منحصر به‌فرد بودن جفت‌های دارایی را تضمین می‌کند. این رویکرد از کاهش نقدینگی و اسلیپیج (slippage) جلوگیری می‌کند.

راه حل ساندی سواپ
با این حال، تیم ساندی سواپ موضوع همزمانی موجود در مدل eUTXO را با ارائه سه راه‌حل بالقوه روشن کرده است.

راه‌حل اول ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز بدون یک استخر نقدینگی واحد، دوم استفاده از مدل دفتر سفارش و آخری استفاده از یک مدل ترکیبی برای صرافی است.

اما به جز این جنبه جالب مدل حسابداری خاص که مختص بلاک‌چین کاردانو است، ساندی سواپ -حداقل در نسخه اولیه خود- تقریباً مانند یونی سواپ عمل می‌کند. به‌روز‌رسانی‌های آینده ممکن است چهره این صرافی غیرمتمرکز را به کلی تغییر دهند.

ساندی و اقتصاد توکنی

توکن ساندی (SUNDAE) توکن بومی صرافی غیرمتمرکز Sundaeswap است که پس از راه‌اندازی صرافی مجموعاً 2 میلیارد واحد از آن عرضه خواهد شد.

این توکن‌ها به مرور زمان توزیع خواهند شد، به طوری که 55 درصد آن بین مردم، 25 درصد بین اعضای تیم، 13 درصد بین سرمایه‌گذاران، 5 درصد برای استخدام‌ها و 2 درصد در میان مشاوران توزیع خواهد شد.

پنج درصد از عرضه کل به عرضه اولیه استخر سهام ساندی سواپ اختصاص داده خواهد شد که در پنج دوره مختلف هر بار 1 درصد از عرضه توزیع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

توکنومیک ساندی سواپ
توکنومیک پروژه ساندی سواپ

عرضه اولیه استخر (ISO) سهام ساندی سواپ قبلاً به تأخیر افتاده بود. تیم توسعه آخرین بار در جولای 2021 اعلام کرد که این اتفاق بعد از هارد فورک آلونزو در شبکه اصلی کاردانو خواهد افتاد.

با این حال، تیم توسعه جزئیات مربوط به خود عرضه اولیه را منتشر کردند. در این اطلاعیه آمده بود که کاربران برای مشارکت در عرضه اولیه به کیف پول Yoroi یا Daedalus نیاز دارند.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، پنج درصد از عرضه کل به طور مساوی در طول پنج دوره توزیع می‌شود. هر دوره هم پنج روز طول می‌کشد. مدت زمان عرضه اولیه استخر استیک کوتاه‌تر است زیرا تیم توسعه به دنبال تضمین موفقیت بلندمدت صرافی غیرمتمرکز ساندی سواپ است.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ چیست؟ + نکات مهم در انتخاب Staking Pool

عرضه اولیه شامل استخرهای استیک است که باعث توزیع عادلانه‌تر پاداش‌ها در بین محول کنندگان (Delegators) دارایی‌ها می‌شود.

در مورد این موضوع تیم توسعه می‌خواهد عرضه اولیه را تا حد امکان دموکراتیک کند، و برای این منظور ساندی سواپ پاداش‌ها را با هدف محدود کردن فرصت‌های نهنگ‌ها برای دریافت بیشتر پاداش‌ها به مرور کاهش می‌دهد.

برای مشارکت در Sundaeswap کافی است توکن‌های کاردانو را در یکی از کیف پول‌های Daedalus یا Yoroi در استخر ساندی سواپ استیک کنید. کاربران با توجه به مقدار توکنی که استیک کرده‌اند پاداش به صورت توکن ساندی دریافت خواهند کرد.

برای این کار مانند هر استخر استیک کاردانو دیگر می‌توانید استخر استیک SundaeSwap جستجو کنید. ایردراپ توکن ساندی باید بعد از سه دوره اول اتفاق بیفتد. اگر در استخر ساندی سواپ استیک کرده باشید توکن ساندی را به صورت خودکار از طریق قراردادهای هوشمند دریافت خواهید کرد.

به‌روزرسانی‌ها و نقشه راه ساندی سواپ

تیم توسعه ساندی سواپ هنوز هیچ رودمپ خاصی برای پروژه خود منتشر نکرده است.

اما سازندگان این پلتفرم به صورت منظم گزارش‌هایی را در مورد به‌روزرسانی‌های پروژه خود منتشر می­‌کنند. این گزارش‌­ها معمولاً شامل اطلاعات زیر است:

نقش و کارکردهای ارز دیجیتال ساندی:

  • مکانیسمی برای افزایش قابل توجه توان عملیاتی صرافی
  • مکانیسمی برای تأمین نقدینگی متمرکز برای حضور کارامد در بازار
  • مکانیسمی برای ایجاد بازارهای ثانویه
  • مکانیسمی برای تمرکززدایی بیشتر استخر نقدینگی

موارد استفاده ارز دیجیتال ساندی

همان‌طور که قبلاً گفته شد ساندی ارز دیجیتال بومی این پلتفرم بوده و با هدف سرمایه‌گذاری و استفاده در امور حاکمیتی طراحی شده است.

از جمله کاربردهای این ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاکمیتی: پس از فعال شدن مکانیسم رأی‌گیری پلتفرم ساندی سواپ برای کاربران، دارندگان این ارز دیجیتال از حق حاکمیت بهره‌مند خواهند شد. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به صورت جمعی در مورد آینده پروتکل ساندی سواپ تصمیم‌گیری کنند. بدیهی است که کاربران هنگام رأی دادن در مورد تغییرات و به‌روزرسانی‌ها باید از قوانین وضع شده توسط سازندگان این پلتفرم پیروی کنند.
  • دریافت سود: دارندگان ارز دیجیتال ساندی با توجه به مقدار ارزی که دارند بخشی از درآمد پلتفرم را دریافت خواهند کرد.
  • تخفیف کارمزد: یکی دیگر از کاربردهای ارز ساندی برای کاربران دریافت تخفیف کارمزد انجام تراکنش‌ها است. هدف از این کار تشویق شدن معامله‌گران به انجام معاملات بیشتر و افزایش حجم معاملات در پلتفرم ساندی سواپ است.

تیم توسعه

سازندگان پروژه ساندی سواپ از گروهی از متخصصان دارای تجربه فعالیت در حوزه فناوری ارزهای دیجیتال از سراسر جهان تشکیل شده است.

تیم توسعه دهنده ساندی سواپ
تیم توسعه دهنده ساندی سواپ
  • متین متوف: فارغ التحصیل دانشگاه بوستون آمریکا و مسئول برندسازی، جذب و استخدام استعدادها، طراح رابط کاربری و همچنین طراح تجربه کاربری پروژه.
  • آرتم رایت: مدیر عملیاتی پلتفرم و مسئول توسعه کسب و کار و اجرای عملیات پروژه و نیز بازاریابی برای پلتفرم و ارز دیجیتال ساندی.
  • مت هو: مدیر ارشد فناوری پروژه.
  • پای لالینگهام: مدیر ارشد اطلاعات.
  • ادموند نوبل: مهندس راهبردی.
  • ژوزه کاردونا: مهندس طراح قراردادهای هوشمند پروژه.

آیا ساندی سواپ سرمایه‌گذاری مناسبی برای آینده است؟

پروژه Sundae swap با طیف متنوع ویژگی‌های فعلی خود مطمئناً نیازهای کاربران و سرمایه‌گذاران شبکه کاردانو را برآورده می‌کند.

اکوسیستم کاردانو برای مدیریت حجم زیاد معاملات و تراکنش‌های ساده خود به یک صرافی غیرمتمرکز کارامد نیاز داشت. در گزارش‌های منتشرشده ساندی سواپ قدم‌های بلند و برنامه‌های بلندمدتی برای پروژه ذکر شده است.

در پروتکل اولیه این پلتفرم تنظیمات خودکاری برای ارتقاء پروژه در نظر گرفته شده است. همچنین چشم انداز ارتقاء یکپارچه ساندی سواپ خیال سرمایه‌گذاران را برای استیک کردن بلندمدت داراییشان راحت می‌کند.

صرافی‌های کاردانو
پرطرفدارترین صرافی‌های غیرمتمرکز بر روی بستر کاردانو

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد پروژه ساندی سواپ یک سرمایه‌گذاری مطمئن با چشم‌انداز مطلوب باشد. پیش‌بینی‌های بازار حاکی از ادامه روند صعودی قیمت توکن ساندی در آینده نزدیک و در ادامه سال 2022 است.

علاوه بر موارد فوق، ساندی سواپ دارای پشتوانه مالی قوی و مجموع قابل توجهی از شرکای عملیاتی است.

نتیجه‌گیری

اگرچه ساندی سواپ هنوز در مراحل اولیه خود است اما سازندگان پروژه می‌توانند ادعا کنند که این پروژه بهترین صرافی غیرمتمرکز شبکه کاردانو است چرا که آن‌ها پروژه خود را به عنوان یک راه‌حل دیفای (DeFi) معتبر در بلاک‌چین کاردانو ثابت کرده‌اند و دارای طیف چشمگیری از خدمات مرتبط با معاملات غیرمتمرکز هستند.

Sundae swap می‌خواهد با استفاده از اکوسیستم نوآورانه کاردانو به یک سازمان بزرگ بر اساس حاکمیت جامعه و قراردادهای هوشمند تبدیل شود. فهرست قابل توجه شرکا و سرمایه‌گذاران این پروژه گویای پتانسیل رشد، عملکرد عالی و توکن موفق ساندی است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx