الگوی هارمونیک سایفر (Cypher) چیست؟

الگوی سایفر

الگوی سایفر (Cypher pattern) جزو معروف‌ترین الگوهای معامله‌گری نیست. با این حال، با استفاده از این ابزار می‌توانیم حرکات قیمتی را بهتر درک و پیش‌بینی کنیم.

در ادامه این مطلب به آموزش الگوی cypher می‌پردازیم و نحوه معامله با آن را توضیح می‌دهیم. با یادگیری الگوی سایفر می‌توانید آن را به جعبه‌ابزار معامله‌گری خود اضافه کنید و کیفیت معاملات خود را افزایش دهید.

نکات کلیدی

  • الگوی سایفر از الگوهای هارمونیک برگشتی است که هم شکل صعودی و هم شکل نزولی دارد.
  • این الگو به شکل پروانه است که در روند صعودی باعث ایجاد سقف و کف بالاتر و در روند نزولی باعث تشکیل سقف و کف پایین‌تر می‌شود.
  • برای تشخیص اعتبار الگوی سایفر باید از نسبت‌های فیبوناچی استفاده کنید و اگر قوانین الگو را مشاهده کردید، آماده بریک‌اوت احتمالی و کسب سود از آن شوید.
  • الگوی سایفر امکان کسب سود زیادی را به معامله‌گران می‌دهد اما با این حال، بهتر است قسمتی از سود خود را در اولین نقطه ممکن (نقطه A روی الگو) برداشت کنید. این نقطه، اولین نقطه استاندارد محافظه‌کارانه برای تعیین حد سود در این الگو محسوب می‌شود.

الگوی سایفر (Cypher) چیست؟

الگوی سایفر، یک الگوی برگشتی در دسته الگوهای هارمونیک است. این الگو در بازارهای مختلف مالی، از جمله بازار فارکس، بازار فیوچرز، سهام و کریپتو دیده می‌شود.

عناوین مطلب:

این الگو از الگوهای پیشرفته هارمونیک محسوب می‌شود که اگر بتوانید با آن درست معامله کنید، نرخ موفقیت بالا و همچنین نسبت ریوارد به ریسک بسیار خوبی خواهید داشت.

الگوی cypher pattern از چهار جزء قیمتی (پنج نقطه و چهار ضلع) با نسبت‌های فیبوناچی مشخص تشکیل شده است.

در یک روند صعودی، الگوی سایفر باعث ایجاد سقف و کف‌های بالاتر می‌شود. به طور مقابل، در یک روند نزولی، این الگو باعث تشکیل سقف و کف‌های پایین‌تری می‌شود.

با این الگو می‌توان مانند سایر الگوهای هارمونیک معامله کرد. باید در پایان این الگو منتظر برگشت روند باشید و با ثبت اردرهای شرطی، از هر گونه بریک‌اوت احتمالی کسب سود کنید.

با این حال، این الگو کمیاب است و جزو الگوهایی که به طور مکرر و به دفعات روی نمودار دیده می‌شوند نیست.

یکی از ویژگی‌های جذاب الگوی cypher این است که سه ضلع اول درون الگو، به شکل زیگزاگ یا علامت صاعقه است. هر دو حالت صعودی و نزولی این الگو را می‌توان به شکل پروانه هم تشبیه کرد.

در تصویر زیر، مثالی از یک الگوی سایفر صعودی می‌بینید:

الگوی سایفر صعودی

همانطور که در تصویر می‌توانید ببینید، این شکل دارای یک ساختار پنج‌نقطه‌ای با حروف XABCD است که شامل 4 بخش مجزاست.

در الگوی صعودی، نقطه A و C سقف‌های بالاتر را ایجاد می‌کنند و نقطه B کف بالاتر را می‌سازد.

قوانین Cypher Pattern چیست؟

برای تشخیص و شناسایی یک الگوی سایفر معتبر، تعدادی قانون وجود دارد.

  • قسمت XA همیشه باید پرقدرت، شدید و ناگهانی باشد.
  • قسمت AB که یک حرکت اصلاحی است، بخشی از قسمت XA را اصلاح می‌کند.
  • قسمت BC، حرکت قسمت اول (XA) را ادامه می‌دهد و یک سقف بالاتر ایجاد می‌کند.
  • در نهایت، قسمت CD بخش بزرگی از کل حرکت بین X و C را اصلاح می‌نماید.
قوانین الگوی سایفر

معامله‌گران از دو ابزار اصلی فیبوناچی برای تشخیص الگوی سایفر استفاده می‌کنند؛ اولی فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) و مورد دوم، فیبوناچی پروجکشن (Fibonacci Projection) است.

  • قسمت AB باید دست‌کم 38.2 درصد و حداکثر 61.8 درصد قسمت XA را اصلاح کند.
  • نقطه C درون الگو باید دست‌کم به میزان 127 درصد فیبوناچی پروجکشن قسمت XA باشد که این میزان از نقطه B اندازه گرفته می‌شود. در عین حال، نقطه C نباید از سطح 141.4 درصد فراتر رود.
  • نقطه D باید در نزدیکی یا خود سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی که از نقطه شروع X تا نقطه C اندازه‌گیری شده است پایان یابد.
  • همین که قیمت به سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی در نقطه D رسید، الگوی سایفر صعودی معتبر شمرده می‌شود و انتظار می‌رود که یک افزایش قیمت دیگر را هم شاهد باشیم.

مورد اول و آخری که گفته شد، مهم‌ترین قوانین الگوی cypher محسوب می‌شوند.

اگر سایه (shadow) یک شمع (candlestick) در نمودار شمعی بیش از حد بزرگ بود، بهتر است از نقطه بسته شدن (close) شمع برای اندازه‌گیری استفاده کنیم.

از طرفی اگر سایه شمع دارای اندازه معمول و استاندارد بود، بهتر است از آن در فرایند اندازه‌گیری استفاده نماییم.

در هر الگوی سایفر، نقطه‌های X و C و D، مهم‌ترین نقاط هستند.

اگر الگوی ما صعودی باشد، X باید نقطه کف الگو و C باید نقطه سقف یا بالای الگو باشد. در الگوی سایفر نزولی، نقطه X بالای الگو و نقطه C در قسمت پایین الگو واقع شده است.

در سایفر صعودی، نقاط A و C باید به‌ترتیب سقف‌های بالاتر بسازند و نقطه D باید بالای X قرار بگیرد. در سایفر نزولی، نقاط A و C به‌ترتیب کف‌های پایین‌تر می‌سازند و نقطه D باید زیر X باشد.

در تصویر زیر مثالی از یک الگوی سایفر نزولی می‌بینید که دقیقاً برعکس الگوی صعودی است:

الگوی سایفر نزولی

این الگو در مقایسه با سایر الگوهای هارمونیک قوانین کمتری دارد.

اگرچه نرخ موفقیت سایفر در مقایسه با الگوهای گارتلی (Gartley) یا خفاش (Bat) چندان بالا نیست، سادگی قوانین این الگو و میزان تکرار آن روی نمودار، آن را به الگوی مورد علاقه تمام معامله‌گران تازه‌کار تبدیل کرده است.

این الگو در زمانی که بازار آرام است، بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. اما در زمانی که روندی قوی در بازار وجود دارد، به‌خصوص پس از انتشار اخبار، الگوی سایفر اعتبار کمتری دارد.

هر چه این الگو بزرگ‌تر باشد، یعنی هر چه تشکیل الگو بیشتر طول بکشد، حمایت و مقاومت قوی‌تری ایجاد می‌کند.

نحوه کشیدن الگوی سایفر

برای کشیدن این الگو، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا اندیکاتور الگوی هارمونیک (custom harmonic pattern indicator) را دانلود و نصب کنید. در متاتریدر 4 و 5، می‌توانید این اندیکاتور را در بخش «indicators’ library» پیدا کنید.
  • نقطه شروع X را روی نمودار پیدا کنید. این نقطه می‌تواند هر جهش به سمت بالا یا پایینی باشد.
  • وقتی اولین نوسان به سمت بالا یا پایین را شناسایی کردید، باید حرکات و موج‌های بعدی قیمت در بازار را دنبال کنید.
  • باید 4 نقطه نوسان رو به بالا یا پایین داشته باشید که با هم جمع شوند و الگوهای هارمونیک را تشکیل دهند. هر کدام از اضلاع و قسمت‌های الگو باید از نظر نسبت‌های فیبوناچی که بالاتر گفته شد، درست و معتبر باشند.

در پلتفرم تریدینگ ویو هم با مراجعه به قسمت «indicators» و انتخاب گزینه «harmonic patterns» می‌توانید به این الگوها دسترسی داشته باشید.

استراتژی معامله با الگوی سایفر

اگر الگوی سایفری پیدا کردید که دارای نسبت‌های فیبوناچی مناسب بود، می‌توانید خودتان را آماده کنید که در نزدیکی نقطه‌ای که الگو تکمیل می‌شود، وارد معامله شوید.

در این قسمت به طور مختصر و خلاصه به استراتژی ترید با این الگو می‌پردازیم و سپس در قسمت بعدی، آن را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

معامله‌گرانی که با شناسایی الگوی سایفر صعودی قصد ورود به موقعیت معاملاتی خرید (long) را دارند، باید این استراتژی معامله را دنبال کنند:

  • یک اردر لیمیت برای خرید در سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی قسمت XC که همان نقطه D است قرار دهید.
  • حد ضرر خود را زیر نقطه X قرار دهید.

بهتر است که استراتژی حد سود (Take Profit) خود را به صورت دومرحله‌ای در نظر بگیرید. حد سود اول شما باید زیر نقطه A و حد سود دوم باید زیر نقطه C باشد.

بیشتر بخوانید: حد سود و ضرر (SL & TP) چیست و چگونه آن‌ها را تعیین کنیم؟

از طرفی، اگر با یک الگوی سایفر نزولی مواجه شدید و قصد داشتید که وارد موقعیت معاملاتی فروش (short) شوید، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • یک اردر لیمیت برای فروش در سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی قسمت XC که همان نقطه D است قرار دهید.
  • حد ضرر خود را بالای نقطه X قرار دهید.

باید حد سود اول خود را بالای نقطه A و دومی را دقیقاً بالای نقطه C قرار دهید.

نحوه معامله با الگوی سایفر

برای معامله بر اساس الگوی سایفر، تنها کافی است که از چند قانون ساده پیروی کنید. این قوانین باعث می‌شوند که ریسک شما به حداقل و سودتان به حداکثر برسد.

نقطه ورود

الگوی سایفر از بهترین الگوهای هارمونیک برای مدیریت ریسک است؛ زیرا این الگو بالاترین درصد موفقیت (win rate) را دارد.

نتایج بک‌تست همیشه نشان داده‌اند که این الگو در بازار فارکس، همیشه از الگوهای هارمونیک بسیار معتبر و قابل اتکا بوده است.

بیشتر بخوانید: آموزش بک‌تست گرفتن (برای سنجش استراتژی‌های معاملاتی)

حال به نقطه ورود می‌پردازیم. در اولین کندل قبل کامل شدن نقطه D در 0.786 فیبوناچی اصلاحی ضلع XC، می‌توانید وارد موقعیت خرید شوید.

وقتی که بازار به سطح 0.786 برسد، موج D در جای درست خود قرار دارد؛ زیرا این که بازار تا کجا پیش می‌رود تحت کنترل شما نیست.

وقتی ضلع CD به سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی برسد، الگوی سایفر کامل شده و معتبر است. سطح 78.6 درصد فیبوناچی اصلاحی X تا C، یک نقطه ورود استاندارد برای معامله با یک الگوی سایفر معتبر محسوب می‌شود.

حد سود

برای تعیین حد سود از این الگو چند راه وجود دارد اما روش استاندارد این است که در حد سود اول، قسمتی از پوزیشن خود را ببندید و سود خود را برداشت کنید و در حد سود دوم، معامله را ببندید و از آن خارج شوید.

وقتی به نقطه A رسیدید سود خود را برداشت کنید. برای این که این سطوح را به دست آورید، فیبوناچی اصلاحی قسمت CD الگو را بکشید.

روش معامله با الگوهای سایفر، روش برگشتی است. مطمئن شوید که تا جایی که می‌توانید از روند جدید سود کسب می‌کنید.

اگر چندان طرفدار استراتژی برگشتی نیستید و استراتژی دنبال کردن روند را ترجیح می‌دهید، با استفاده از اندیکاتور «MACD»، استراتژی دنبال کردن روند را اجرا نمایید.

این استراتژی توجه بسیاری از افراد را در میان فعالان بازار فارکس به خود جلب کرده است.

حتماً وقتی به نقطه A روی الگو رسیدید، قسمتی از سود خود را برداشت کنید؛ زیرا این نقطه یک حد سود محافظه‌کارانه است و نباید آن را از دست بدهید.

اما چرا باید این قدر زود سود خود را برداشت کنید؟

در معامله با بیشتر الگوهای هارمونیک، بهترین کار این است که هر چه زودتر سود خود را برداشت کنید.

با این حال، از آنجا که الگوی سایفر یکی از سودآورترین الگوهای هارمونیک محسوب می‌شود، می‌توانید به آن اجازه حرکت بیشتری بدهید.

شما این شانس را دارید که دست‌کم حرکت قیمت تا موج A را ببینید و از آن سود کسب کنید.

حد ضرر

در چارت‌های روزانه، حتماً در بالای نقطه X دست‌کم به اندازه 10 پیپ به معامله خود فضا بدهید.

وقتی که در حال معامله با الگوی سایفر صعودی هستید، حد ضرر خود را حداقل 10 پیپ پایین‌تر از نقطه X قرار دهید.

همچنین اگر در حال معامله با الگوی نزولی هستید، باید حد ضرر خود را دست‌کم 10 پیپ بالاتر از نقطه X تعیین کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب الگوهای هارمونیک پیشرفته – محمد حسن ژند

سوالات متداول

الگوی سایفر در چه شرایطی اعتبار بیشتری دارد؟

این الگو در زمانی که بازار آرام است، بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. اما در زمانی که روندی قوی در بازار وجود دارد، به‌خصوص پس از انتشار اخبار، الگوی سایفر اعتبار کمتری دارد.

الگوی Cyoher به چه شکل است؟

این الگو به شکل یک پروانه رسم می‌شود و دارای 5 نقطه XABCD است.

حد سود در معامله با الگوی سایفر در چه نقطه‌ای تعیین می‌شود؟

بهتر است که استراتژی حد سود (Take Profit) خود را به صورت دومرحله‌ای در نظر بگیرید. حد سود اول شما باید زیر نقطه A و حد سود دوم باید زیر نقطه C باشد.

سخن آخر

الگوی سایفر از انواع پیشرفته الگوهای هارمونیک است. این الگو کمیاب است و به طور مکرر روی نمودارها دیده نمی‌شود اما با این حال، پتانسیل بالایی برای کسب سود در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. این الگو ساده است و انتخاب بسیار خوبی برای مدیریت ریسک محسوب می‌شود؛ به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند توسط معامله‌گران تازه‌کار مورد استفاده قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx