همه چیز درباره ناحیه دارای پتانسیل بازگشتی یا ناحیه PRZ

ناحیه prz چیست

ناحیه پتانسیل بازگشتی (Potential Reversal Zone) یا PRZ، در ناحیه‌ای است که الگوی هارمونیک (Harmonic) تکمیل می‌شود و تریدر فرصت ورود به یک معامله بالقوه پر سود و با درصد ریسک پایین را پیدا خواهد کرد.

فرصت ارزشمندی که در این ناحیه پدیدار می‌شود در واقع چرخش روند بازار است که قیمت سهام مورد نظر ما جهت خود را تغییر می‌دهد. در این مرحله قیمت به نقطه D الگوی هارمونیک می‌رسد.

PRZ ناحیه بازگشتی است که در آن نقطه D الگوی هارمونیک به پایان می‌رسد و شما می‌توانید سفارش‌های خود را برای خرید یا فروش دارایی مورد نظر قرار دهید چرا که در این سطح، قیمت سهام یا کوین مورد نظر پتانسیل بسیار بالایی در چرخش قیمت در جهت خلاف روند قبلی را دارد.

عناوین مطلب:

در الگوی هامونیک از نسبت‌های فیبوناچی برای تعیین هر نقطه الگوی Harmonic استفاده می‌شود از این رو، نقطه D آخرین نقطه‌ای است که نسبت فیبو به آن اشاره می‌کند. در نقطه D و حالت الگوی هارمونیک نزولی، پتانسیل تلاقی بالایی با فروشندگان دارایی وجود خواهد داشت و بالعکس در الگوی صعودی، در این نقطه احتمالا خریداران زیادی آماده خرید هستند.

در عمل حداقل دو سطح از فیبو را در محدوده نزدیک در نظر بگرید. زمانی که قیمت به ناحیه PRZ وارد می‌شود، شما می‌توانید با توجه به برخورد قیمت با حمایت و مقاومت و همچنین شرایط بازار انتظار توقف حرکت قیمت را داشته باشید.

البته نباید در ورود به پوزیشن عجله کرد، در این حالت باید منتظر دریافت حداقل یک تاییدیه بمانید.

زمانی که عده‌ای می‌گویند منطقه پتانسیل بازگشتی یا ناحیه PRZ در نقطه D با نسبت‌های فیبوناچی همگرایی زیادی دارد، در واقع منظور آن‌ها این است که سطوح فیبو به یک نقطه خاص از الگوی هارمونیک اشاره دارند. با اضافه شدن سطوح فیبو، نقاطی که به آن اشاره می‌کنند نیز قابل توجه‌تر خواهد شد.

به عنوان یک معامله‌گر، زمانی که یک سطح فیبو با ناحیه PRZ در یک نقطه خاص همگرایی پیدا می‌کند، شما به آن نقطه به عنوان محل چرخش بازار نگاه می‌کنید. همان‌طور که سایر تریدر‌های حرفه‌ای از این نقطه برای ورود به معامله و بهره‌برداری از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را خواهند برد.

در این لحظه، همه تریدر‌ها برای استفاده از این موقعیت با توجه به جهت بازار یک پوزیشن خرید یا فروش بر روی جفت ارز مورد نظر باز می‌کنند، این مسئله باعث حرکت قیمت به یک جهت خاص می‌شود که ما به آن می‌گوییم چرخش قیمت در ناحیه پتانسیل بازگشتی یا PRZ.

ناحیه PRZ و قیمت

قبل از ورود به مبحث تحلیل تکنیکال این ناحیه، باید بدانید در هنگام محاسبه محدوده PRZ همه چیز به قیمت باز‌ می‌گردد.

دریافت سیگنال ورود و خروج از PRZ مستقیما از حرکات قیمت و جهت آن نشات می‌گیرد به همین دلیل سیگنال‌هایی که از آن دریافت می‌کنیم نتایج نوسانات و حرکت‌های بازار است.

قیمت در prz
شکل‌گیری ناحیه PRZ در نمودار

در هنگام اندازه‌گیری PRZ و بررسی آن با ابزار‌های فیبوناچی، احتمال موفقیت به مهارت شما در استفاده از آن‌ها و تشخیص الگوی هارمونیک بستگی دارد. علاوه‌بر آن، دریافت تاییدیه مبنی‌بر احتمال چرخش قیمت سهام نیز ضروری است.

الگوی Harmonic چیست؟

شرح کامل Harmonic Pattern از حوصله این مقاله خارج است اما به طور کلی آن‌ها الگو‌هایی هستند که با اشکال به وجود آمده در چارت قیمتی بازار تشخیص داده می‌شوند. از این الگو‌ها می‌‌توان برای پیش‌بینی و تشخیص حرکت آتی بازار استفاده نمود.

البته شما می‌توانید سایر ابزار‌های تحلیل تکنیکال مانند سطوح حمایت و مقاومت را با الگو‌های هارمونیک ترکیب کنید تا بیشترین سود از معامله حاصل شود.

ناحیه PRZ در واقعیت

در اینجا یک مثال معامله توسط الگوی هارمونیک و ناحیه PRZ را بر روی چارت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در تصویر زیر شما می‌توانید ناحیه PRZ را که به رنگ خاکستری علامت گذاری شده است را مشاهده کنید. اینجا‌ ناحیه‌ای است که شما می‌توانید با گرفتن یک تاییدیه از چارت، وارد پوزیشن معاملاتی شوید.

مثال prz
تشخیص ناحیه PRZ با الگوی هارمونیک و سطوح فیبوناچی

چگونه ناحیه PRZ را در الگوی هارمونیک رسم کنیم؟

برای بررسی نحوه رسم ناحیه پتانسیل بازگشتی در اینجا برای مثال از الگوی Gartley هارمونیک استفاده می‌کنیم.

زمانی که از الگوی Gartley harmonic استفاده می‌کنید، نسبت‌های کلیدی فیبوناچی معمولا یا به ناحیه PRZ اشاره دارند یا با آن همگرایی نشان می‌دهند.

با توجه به تصویر پایین، نسبت‌های فیبو برای روی الگوی هارمونیگ بدین شرح هستند:

  • نسبت 0.786، از نقطه X تا A
  • نسبت 1.27 از نقطه B تا C و نسبت 1.618 از نقطه B تا C
  • ناحیه مورد نظر برابر است با A-B = C-D

در تصویر زیر به نقطه D و سطوح سیو سود (Take profit) دقت کنید.

هارمونیک در prz
تعیین تارگت در الگوی هارمونیک گارتلی

همان طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، بسیاری از سطوح فیبوناچی یا به نقاط الگوی هارمونیک اشاره دارند یا با نقطه D همگرایی نشان می‌دهند.

زمانی که قیمت سهام مورد نظر به نقطه D برسد، شما می‌توانید انتظار نوسان بالای قیمت را داشته باشید حتی قیمت بر روی نمودار شمعی به دلیل نوسان بالا، پرایس اکشن (Price Action) و الگو‌های شمعی، جهش‌های شدیدی (Spike) را تجربه خواهد کرد.

مثال ناحیه PRZ

همان‌طور که در تصویر مربوط به این بخش می‌توانید مشاهده کنید، چندین سطوح فیبوناچی به نقطه D اشاره دارند که ترتیب آن‌ها بدین شرح است:

  • نسبت 0.786 از X تا A
  • نسبت 1.278 از B تا C
  • حرکت A-B تقریبا با طول C-D برابر است

ناحیه خاکستری رنگ نزدیک نقطه D در واقع محل ورود است. اگر شما قصد انجام معامله توسط این الگو را دارید، با استفاده از نوع سفارش Sell Limit در ناحیه خاکستری با تعیین حد ضرر (stop loss) در بالای نقطه X وارد شوید.

و اما نقطه سود ما در این حالت پایین‌تر از نقطه B یا بالای C خواهد بود.

همان‌طور که در تصویر واضح است، قیمت به خوبی الگوی نزولی Gartley را دنبال کرده است. شما با دنبال کردن این الگو و در نظر گرفتن حد ضرر می‌توانید پول خوبی از آن کسب کنید.

ناحیه پتانسیل بازگشتی
تعیین حد ضرر و حد سود پس از شکل‌گیری PRZ

در این مثال، ناحیه PRZ به خوبی عمل کرده و روند قیمت در نقطه D تغییر پیدا کرده است.

ناحیه پتانسیل بازگشتی چگونه محاسبه می‌شود؟

ناحیه پتانسیل بازگشتی یا PRZ براساس نسبت‌های فیبوناچی که الگو‌های هارمونیک را تعریف می‌کنند، محاسبه می‌شود.

زمانی که تعداد کمی از نسبت‌های فیبوناچی در یک منطقه همگرا می‌شوند یا در حالتی به آن اشاره کنند، منطقه مورد نظر ما جایی است که قیمت سهام دچار بازگشت و PRZ خواهد شد.

البته هیچ چیز قطعی نیست و شما باید قبل از ورود به معامله حداقل یک تاییدیه دیگر از بازار دریافت کنید.

محاسبه ناحیه PRZ به صورت دستی کار آسانی نیست و برای محاسبه دقیق آن نه تنها باید به هندسه مسلط باشید بلکه رسم آن زمان زیادی نیاز خواهد داشت. برای محاسبه دستی آن علاوه‌بر موارد فوق، باید چشمان خوبی در تشخیص الگو‌های هارمونیک نیز داشته باشید چرا که تشخیص این الگو‌ها و نقاط دقیق آن‌ها برای محاسبه PRZ حائز اهمیت است.

زمانی که شما الگوی پایه را تشخیص دهید، با رسم الگو بر روی نمودار قیمتی، متوجه خواهید شد نسبت‌های فیبوناچی به کجا منتهی می‌شوند؛ آن نقطه PRZ خواهد بود.

البته شما می‌توانید به جای دردسر‌های محاسبه دستی و مشکلات دقت محاسبات، با استفاده از نرم افزارهای مخصوص پیدا کردن الگوهای هارمونیک در نمودارهای قیمتی مانند Harmonic scanner یا استفاده از اندیکاتور الگو‌های هارمونیک، آن‌ها را به صورت کاملا خودکار و دقیق رسم کنید.

در ادامه به بررسی روش‌های استفاده از نسبت‌های فیبوناچی در ناحیه پتانسیل بازگشتی می‌پردازیم.

اصلاح داخلی قیمت در ناحیه PRZ

اصلاح داخلی قیمت (Internal Price Retracement) در واقع اصلاحات کمتر از نسبت 100% فیبوناچی است.

این اصلاح بازگشتی معمولا به عنوان اصلاح به ترند قبلی شناخته می‌شود. برخی از نسبت‌های رایج اصلاح داخلی قیمت عبارت‌‌اند از:

  • 2%
  • 50%
  • 8%
  • 6%

اصلاح بازگشتی prz

اصلاح بیرونی قیمت در ناحیه PRZ

اصلاح بیرونی (External price Retracement) قیمت بیشتر از نسبت 100% فیبوناچی سوئینگ بازگشتی است. این اصلاح بیرونی به عنوان بخشی از ترند جدید شناخته می‌شود.

برخی از رایج‌ترین نسبت‌های اصلاح بیرونی قیمت فیبوناچی در PRZ عبارت‌اند از:

  • 127%
  • 8%

اصلاح درونی prz

انبساط قیمت در ناحیه PRZ

انبساط قیمتی(Price expansion) معمولا نوسان قیمت را نسبت به سطح فیبوناچی انتخابی گسترش می‌دهد.

برخی از انبساط‌های قیمتی فیبو عبارت‌اند از:

  • 8%
  • 100%
  • 8%
  • 200%
  • 8%

انبساط قیمت prz

پروجکشن قیمت در منطقه PRZ

پروجکشن قیمت (price projection) در ناحیه PRZ در واقع اندازه‌گیری و مقایسه نوسانات در یک جهت خاص است. این اندازه‌گیری‌ها معمولا نوسانات ترند را با یک دیگر و اصلاحات را با اصلاحات مقایسه می‌کنند.

برای انجام این اندازه‌گیری، ما به سادگی نوسان Low به High را انتخاب و آن‌ها را با نقاط مختلف بر روی نمودار توسط فیبو پروجکت می‌کنیم.

برخی از رایج‌ترین نسبت‌های پیش‌بینی‌های قیمتی فیبو عبارت‌اند از:

  • 8%
  • 100%
  • 8%
  • 200%

پروجکشن prz

آیا همه سیگنال‌ها در این استراتژی معتبر هستند؟

نمی‌توان به طور قطعی، درصد اعتبار برای سیگنال‌های PRZ تعیین کرد چرا که همه چیز به ترکیب محاسبات شما در هنگام بررسی PRZ باز می‌گردد.

برای مثال با ترکیب فیبوناچی، سطوح حمایت و مقاومت، الگوی هارمونیگ، پرایس اکشن و اندیکاتورهای حجم می‌توان احتمال حرکت‌های جعلی و معامله براساس آن‌ها را کاهش داد. با این حال این برعهده شماست که چه میزان به تحلیل و پیش‌بینی خود اعتماد داشته باشید.

در زمان چرخش بازار در نقطه D الگوی هارمونیک، در صورتی که قیمت اندکی رو به عقب و در مسیر ترند قبلی بازگردد، توصیه می‌شود قبل از ورود به ضرر‌های سنگین آن را کنترل کنید. در واقع ضامن موفقیت شما، مدیریت ریسک و چسبیدن به حد ضرر خواهد بود.

با این حال تشخیص و استفاده از موقعیت‌های معامله به دست آمده توسط PRZ نیازمند تجربه و دانش کافی از الگو‌های هارمونیک و اجرای فیبوناچی بر روی چارت قیمتی است.

نتیجه گیری

با ترکیب اصلاح بازگشتی (Retracement)، پروجکشن (Projection) و اکستنشن (Extension) فیبوناچی، شما می‌توانید یک ناحیه نسبت‌های فیبو ایجاد کنید. این ناحیه معمولا با نام‌های همگرایی، تلاقی یا ناحیه پتانسیل بازگشتی شناخته می‌شود.

در هنگام استفاده از فیبوناچی و ابزار‌های آن، اگر ما خطوط بیشتری را از روش‌های اندازه‌گیری دیگر مانند سطوح حمایت و مقاومت به آن اضافه کنیم، مسلما ناحیه PRZ‌ به دست آمده قوی‌تر خواهد بود چرا که احتمال می‌رود گروه بزرگی از تریدر‌های بازار در آن ناحیه به انتظار نشسته‌اند.

با تشخیص یک ناحیه PRZ قدرتمند، شما این شانس را دارید که بتوانید یک معامله پرسود انجام دهد. با در نظر گرفتن قدرت دارایی در محاسبات و ناحیه PRZ، شما می‌توانید سیگنال‌های معتبر‌تری از نمودار دریافت کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx