بیت‌کوین؛ پاسخی همه‌جانبه به فرسودگی مالی!

فرسودگی مالی

برای اینکه مفهوم فرسودگی مالی را بهتر درک کنیم، بیایید بحران مالی جهانی 2008 را بررسی کنیم.

اگر به یاد داشته باشید، این بحران منجر به اعطای کمک‌های مالی به شرکت‌ها در برهه‌ای شد که نرخ بیکاری در آمریکا به نزدیکی 10 درصد رسید.

بیشتر بخوانید: تاثیر بیکاری بر اقتصاد؛ بیکاری چه آسیب‌هایی به اقتصاد وارد می‌کند؟

عناوین مطلب:

وزارت خزانه‌داری 441.8 میلیارد دلار از 700 میلیارد دلار پول مالیات‌دهندگان را به شرکت‌های در حال ورشکستگی داد. یک دهه بعد در سال 2018، خزانه‌داری پس از کسب 900 میلیارد دلار سود، 442.7 میلیارد دلار را به این صندوق بازگرداند.

اما چطور ممکن است خزانه‌داری در این شرایط اقتصادی اسفناک چنین درآمدی داشته باشد؟

financial crisis
بحران مالی 2008 نشان داد که سیاست‌های مالی سست بر زندگی روزمره افراد عادی تأثیر منفی می‌گذارد.

دولت فدرال به معنای واقعی کلمه، سهام شرکت‌ها را تصاحب کرد؛ شرکت‌هایی که در نهایت توسط مالیات‌دهندگان از ورشکستگی نجات پیدا کردند.

دولت سهام این شرکت‌ها را به قیمت‌های بسیار ناچیز خرید. سپس، خزانه‌داری زمانی که قیمت سهام افزایش یافت آن‌ها را به سرمایه‌گذاران فروخت؛ بسیاری از خریداران همان‌هایی بودند که در وهله اول با خرید سهام، به شرکت‌ها کمک کرده بودند. چه افتضاحی!

شرکت بلک‌راک میلیاردها دلار وام با سود تقریباً صفر درصد دریافت کرد و با آن خانه‌های زیادی در سرتاسر ایالات متحده خریداری کرد؛ بلک‌راک با این کار قیمت مسکن را چنان بالا برد که میلیون‌ها نفر را از صاحب‌خانه شدن محروم کرد و یک نسل کامل از آمریکایی‌ها را برای همیشه بی‌خانمان یا اجاره‌نشین کرد.

باز هم، هزینه این وام‌های کلان توسط مالیات‌دهندگانی تأمین شد که هیچ سودی از مالیات دادن ندیدند.

با یکپارچه شدن بازارها در سطح جهانی، این جو منفی در سراسر جهان احساس می‌شود. وابستگی بازارها به دلار آمریکا یا وضعیت آن به عنوان یک ارز ذخیره به معنای تبدیل شدن هر بحران مالی در آمریکا به یک بحران مالی جهانی است.

رسیدن تورم ایالات متحده به 8 درصد به این معنی است که نرخ تورم در اتحادیه اروپا هم به زودی به حداقل 8 درصد خواهد رسید و مواردی از این قبیل.

آیا راه‌حل بهتری برای مقابله با این ذهنیت مالی نخ‌نما و فرسوده وجود دارد؟ اینجاست که بیت‌کوین وارد می‌شود!

وقتی که کار به جای باریک می‌رسد!

موفقیت بیت‌کوین تا حدی محصول جانبی پایگاه مصرف‌کنندگان فرسوده‌ای است که به دنبال یافتن یک سیستم جایگزین است. به نظر می‌رسد مالیات‌دهندگان در نتیجه سیراب کردن همیشگی ناتوانی و طمع نهادهای صاحب قدرت دچار فرسودگی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

موضوع «فرسودگی» در چند دهه گذشته به بحث داغ پروژه‌های پژوهشی، از جمله حوزه‌های کار، خانواده و اعتقادات و غیره تبدیل شده است. در این مقاله می‌خواهیم فرسودگی را از منظر دیگری بررسی کنیم: امور مالی.

به طور خاص، می‌خواهیم از یک تعریف کاربردی از فرسودگی در عرصه‌های مالی (کلاسیک و فعلی) استفاده کنیم؛ هدف از این کار توضیح دادن این موضع است که چرا برخی از دارندگان بیت‌کوین‌ها به سمت این ارز دیجیتال رفته‌اند و چرا بسیاری از آن‌ها هرگز نمی‌خواهند به سیستمی که آن‌ها را فرسوده کرده است باز گردند.

مقاله را با این بحث تمام می‌کنیم که بیت‌کوین چگونه سیستم پولی معیوب فعلی را اصلاح می‌کند و در همین راستا، اینکه چگونه پذیرش انبوه بیت‌کوین مسئله فرسودگی مالی در سطح ملی و بین‌المللی را برطرف می‌کند.

تعریف فرسودگی مالی

ماسلاخ، شاوفلی و لیتر، فرسودگی را به عنوان «… یک پاسخ طولانی مدت به عوامل استرس‌زای مزمن عاطفی و بین فردی در محیط کار» تعریف کرده‌اند. همین تعریف را می‌توان با کمی تغییر برای اشاره به فرسودگی مالی و نیز برای مصرف‌کنندگان استفاده کرد.

یا تشبیه عامیانه «بریدن گلوی مصرف کنندگان» و متعاقب آن «انتظار برای عذرخواهی از طریق کمک‌های مالی» استفاده کنیم که با تعریف پیشنهادی فرسودگی به عنوان یک عامل استرس‌زای پولی مزمن مطابقت دارد.

عوامل استرس‌زای پولی تنش‌های عاطفی مرتبط با امور مالی و عملکرد مالی ما هستند. شما می‌توانید همین الان با پرسیدن سؤالاتی مانند «آیا در حال حاضر پول کافی برای بازنشسته شدن در سن 60 سالگی دارم یا خیر؟ و اگر بالای 60 سال دارید، «وضعیت مالی من چطور است؟» این را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: 10 گام برای دست یابی به امنیت مالی قبل از 30 سالگی!

این سؤالات ساده می‌تواند منجر به انبوهی از سؤالات فرعی شود. اگر بازار سقوط کند چه؟ اگر تورم همچنان افزایش یابد چه؟ چرا سفره من کوچکتر شده است؟ چرا بنزین این‌قدر گران شده؟ آیا باید تحمل ریسک پورتفوی خودم را کاهش دهم؟

آیا سبد دارایی‌هایم به اندازه کافی متنوع است؟ آیا می‌توانم هم‌زمان با سرمایه‌گذاری هزینه تحصیل فرزندانم در دانشگاه را بپردازم؟ آیا ممکن است ثروتم مصادره شود؟ چطور می‌توانم برای آینده سرمایه‌گذاری کنم در حالی که حتی نمی‌توانم از پس هزینه‌های فعلی‌ام بربیایم؟ اگر هنوز فرسوده نشده‌اید، شاید به زودی این اتفاق برایتان بیفتد!

بر اساس تحقیقات انجام شده در چند دهه گذشته، فرسودگی شغلی از سه بعد متمایز تشکیل شده است:

  1. فرسودگی عاطفی
  2. زوال شخصیت
  3. عدم موفقیت شخصی

فرسودگی عاطفی زمانی رخ می‌دهد که فرد نتواند از نظر جسمی و روحی بهبود یابد. آیا چندین منبع معتبر را برای کسب اطلاعات مالی، جهت بازارها یا وضعیت شاخص‌ها بررسی کرده‌اید، اما در نهایت متوجه شوید که بیشتر آن‌ها با یکدیگر در تضاد هستند؟

به کدام مقالات، نویسندگان و مشاوران باید اعتماد کرد؟ آیا تا به حال یک سند افشای سرمایه‌گذاری را به صورت کامل خوانده‌اید؟ فرآیند واقعی تحقیق و اعتبارسنجی در بازارهای مالی واقعی خسته‌کننده است – بماند که این کار را باید هر سه ماه یک‌بار برای هر سرمایه‌گذاری یا به عنوان تکلیف برای سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در آینده انجام دهید. این خستگی می‌تواند منجر به زوال شخصیت و اعتیاد شود.

 با توجه به مثال پاراگراف قبل، ممکن است فرد نسبت به همه منابع مالی بدبین شود و آن‌ها را پس بزند. شما می‌توانید هر روز در توییتر نیز شاهد این بدبینی باشید.

بعد آخر، یعنی عدم موفقیت شخصی، به ناکارآمدی فرد در محل کار اشاره دارد که به معنی کاهش عملکرد کاری فرد است. در پاراگراف قبلی به این موضوع پرداختیم که چگونه فرسودگی می‌تواند منجر به زوال شخصیت شود، و چگونه این زوال شخصیت ممکن است منجر به بی‌اعتمادی به منابع مالی شود.

از دیدگاه برخی از کارشناسان، این ابعاد نقش مهی در رویگردانی بسیاری از مصرف‌کنندگان از امور مالی سنتی، بانکداری قدیمی و رسانه‌های جمعی دارند.

بیشتر بخوانید: 5 کاری که برای رسیدن به سلامت مالی باید انجام دهید!

از قضا، در تحقیقاتی ثابت شده حتی که متخصصان مالی -و نه فقط مشتریان‌شان- فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند.

در زمینه‌های اعتقادی نیز تحقیقاتی انجام شده است. می‌توان تصور کرد که انسان‌ها به طرق مختلف در حال فرسوده شدن هستند و به این ترتیب، ابعاد فرسودگی عاطفی، زوال شخصیت و عدم موفقیت شخصی حتی فراتر از آن چیزی است که دانشگاهیان نشان می‌دهند.

از دیدگاه دانشگاهیان، جامعه در نتیجه بازی‌هایی که مؤسسات مالی (و هم‌پیمانان‌شان) برای مدت طولانی انجام داده‌اند، فرسوده شده است. با این حال، تا قبل از بیت‌کوین هیچ جایگزینی برای این سیستم قدیمی وجود نداشت.

اصلاح فرسودگی مالی توسط بیت‌کوین

از سال 2009 به بعد پروتکل بیت‌کوین، به آرامی و به صورت روشمند، جایگزین جذابی را برای مصرف‌کنندگان (و اخیراً کشورهایی) که با سیستم قدیمی فعلی فرسودگی مالی را تجربه کرده‌اند، ارائه کرده است.

bitcoin fixing finance
پروتکل بیت‌کوین به تدریج به جایگزین مناسبی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

بیت‌کوین می‌تواند مشکلات زیادی از تعطیلی بانک‌های سنتی در شب‌ها و آخر هفته‌ها، تا رد شدن وام‌های تجاری، نرخ‌های بهره شدیداً کم یا عدم تمایل کشورها به دست کشیدن از حاکمیت را در حوزه امور مالی برطرف کند.

در زمینه شغلی، زمانی که فرد دچار فرسودگی شغلی می‌شود می‌تواند در یک شرکت رقیب یا حتی در خارج از حوزه تخصصی فعلی خود به دنبال کار باشد – در یک سیستم مالی قدیمی، هیچ راه‌حل جایگزینی تا قبل از پیدایش بیت‌کوین وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه باید شغل مرتبط با بیت‌کوین پیدا کنیم؟

اگر کسی نمی‌خواست پولش را صرف خرید املاک کند، می‌توانست در سهام شرکت‌ها، اوراق قرضه یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاری کند؛ افراد حتی می‌توانستند در قراردادهای آتی یا سهام کوتاهی را که از آن‌ها نفرت داشتند سرمایه‌گذاری کنند.

اما در نهایت، همه آن‌ها از طریق یک سیستم قدیمی به هم مرتبط بودند. کشورهای وابسته به دلار آمریکا در مقیاس بزرگ‌تری در وضعیت بد مشابهی قرار داشتند. راه گریزی برای آن‌ها وجود نداشت. حتی احتکارکنندگان طلا و نقره در نهایت مجبور شدند دارایی‌های فیزیکی خود را به ارز فیات تبدیل کنند.

به باور برخی از کارشناسان آنچه ما شاهد آن هستیم اولین «تحول مالی» در تاریخ بشر است؛ یک تغییر سیستماتیک که در آن مصرف‌کنندگان، مشتریان، کشورها، و غیره یک جایگزین مناسب و غیر مرتبط با یک اکوسیستم کامل که آن‌ها را فرسوده کرده است در اختیار دارند. این جایگزین باید برای سیستم مالی قدیمی و ذی‌نفعان آن وحشتناک باشد.

در تعریف فرسودگی مالی گفتیم که مقصر وضع موجود «پاسخ طولانی مدت به عوامل استرس‌زای پولی» است. این عوامل استرس‌زا ممکن است.

به رغم همه چیز، بیت‌کوین فرصت مناسبی است که افراد خود را به صورت کامل از عوامل استرس‌زای مالی دور نگه دارند و از گلوی مالی خود در برابر بریده شدن محافظت کنند.

دارندگان (هودلرهای) بیت‌کوین در مقایسه با کسانی که به سیستم قدیمی مالی چسبیده‌اند طرز فکر متفاوت و منحصر به‌فردی دارند. به همین دلیل، با وجود نوسان کردن قیمت بیت‌کوین در برابر ارزهای فیات، آن‌ها در هر فرصت بیت‌کوین بیشتری خریداری می‌کنند.

آن‌ها در هر افت قیمت، بیت‌کوین بیشتری می‌خرند و به خودشان این دلگرمی را می‌دهند که بیت‌کوینی که می‌خرند از سرمایه آن‌ها در برابر هزینه‌های بی‌پروای دولت فدرال و مدیران شرکت‌های بزرگ محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

دارندگان بیت‌کوین از کاهش قیمت این دارایی لذت می‌برند. آن‌ها از این اتفاق وحشت‌زده نمی‌شوند، بلکه بیت‌کوین بیشتری جمع می‌کنند. همان‌طور که گفتیم، این اتفاق باید برای سیستم قدیمی مالی وحشتناک باشد.

ذی‌نفعان این سیستم از خودشان می‌پرسند چرا مردم عادی بیت‌کوین‌هایشان را نمی‌فروشند؟ هر فروش اجباری بیت‌کوین برابر است با قفل شدن ساتوشی‌ها و بیت‌کوین‌های بیشتر در محل ذخیره سرد.

بیت‌کوین مشکلات امور مالی را برطرف می‌کند زیرا این پروتکل از نوع مالی نیست. بیت‌کوین مدیر عاملی ندارد که بتوان با اتهامات فساد آن را خدشه‌دار کرد. بیت‌کوین بستگانی از خانواده همسری ندارد که فرماندار یک ایالت یا استان باشد. بیت‌کوین عمویی ندارد که سناتور یا نماینده مجلس باشد.

بیشتر بخوانید: ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ چگونه بیت‌کوین را ارزش‌گذاری کنیم؟

جمع‌بندی

حوزه مالی هم مانند تمام عرصه‌های دیگر دنیا که کاملاً فرسوده شده است. مصرف‌کنندگان، مشتریان و افراد خارج از این حوزه به طور یکسان از تماشای نابود شدن سیستماتیک طبقه متوسط افراد سخت‌کوش و حامی اجتماعی توسط عرصه‌های مالی خسته شده‌اند. آن‌ها واقعاً جانشان به لبان‌شان رسیده است.

نیت سیستم قدیمی برای گسترش نفوذ خود به دنیای «کریپتو» کاملاً روشن است. ترا (لونا)، استیبل کوین UST، و بیش از 16000 پروژه متمرکز دیگر ارزش سرمایه‌گذاری مالی شما را ندارند. بهتر است هرچه بیشتر از این قصابان مالی دوری کنید.

کارشناسان معتقدند که همچنان که بازارهای مالی ریزش می‌کنند، مدیران عامل اشتباه پشت اشتباه مرتکب می‌شوند، سیاستمداران به غارت بودجه حوزه انتخابیه خود ادامه می‌دهند و هر رویداد یک فرد یا کشور دیگر را فرسوده می‌کند. آن شخص یا نهاد به دنبال جایگزینی برای سیستم مالی قدیمی خواهد بود؛ آن جایگزین بیت‌کوین است.

اکوسیستم بیت‌کوین از افرادی استقبال می‌کند که دستاوردهای شخصی آن‌ها به سرقت رفته است؛ افرادی که از نظر عاطفی خسته و فرسوده هستند؛ کشورهای مستقلی که دیگر نمی‌خواهند در مقابل ابرقدرت‌ها تعظیم کنند؛ افرادی که توسط یک سیستم قدیمی دچار زوال شخصیت شده‌اند… و بیت‌کوین در این فرآیند گردن هیچ کس را نمی‌برد! (البته بستگی به این دارد که چه کسی هستید).

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx