آموزش راه‌اندازی ماینر بیت‌کوین

استخراج بیت کوین

احتمالا در حال حاضر از خودتان می‌پرسید چگونه می‌توانم یک ماینر را تنظیم کنم؟

آیا برای تنظیم آن نیاز به متخصص است؟

اگر به دنبال استخراج بیت‌کوین هستید، یعنی با نحوه عملکرد‌ و روش استخراج آن آشنایی کامل دارید. بنابراین نیاز به توضیح آن نیست. در این مقاله، در مورد شناخت سخت‌افزار‌های استخراج و نحوه تنظیم آن‌ها صحبت می‌کنیم.

عناوین مطلب:

وقتی صحبت از انتخاب سخت افزار ماینر می‌شود، دو موضوع مهم را باید در نظر بگیرید، نرخ Hash که به آن Hashrate گفته می‌شود و مصرف برق.

بیشتر بخوانید: بهترین سخت‌افزار برای استخراج بیت‌کوین چیست؟

هش‌ریت (Hashrate)

این عدد تعداد محاسباتی است که سخت‌افزار شما می‌تواند در هر ثانیه برای یافتن هش هدف انجام دهد.

واحد اندازه‌گیری Hashrate براساس مگاهش (MH)، گیگاهش (GH)، تراهش (TH) و اگزاهش( EH) در ثانیه محاسبه می‌شود.

هر چقدر این عدد نسبت به میانگین Hashrate شبکه مورد نظر بزرگ‌تر باشد، احتمال حل هش یک بلاک تراکنش بالاتر می‌رود.

مصرف برق

در زمان انتخاب یک سخت‌افزار یا دستگاه ماینر، بررسی مصرف برق آن اهمیت زیادی دارد.

ریگ‌های بزرگ استخراج بیت‌کوین، اشتهایی سیری ناپذیر در مصرف برق دارند که برای شما، با توجه به نوع اشتراک برق مصرفی، می‌تواند هزینه‌های سنگینی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ریگ استخراج (Mining Rig) چیست؟

با بررسی میزان مصرف برق یک ماینر، مطمئن می‌شوید که همه درآمد به دست آمده را صرف قبض‌های برق نمی‌کنید! 

برای محاسبه راحت‌تر میزان هر وات برق مصرفی نسبت به هش، باید تعداد هش را تقسیم‌بر میزان وات هر دستگاه ماینر کنید.

برای مثال اگر شما دستگاهی دارید که در هر ثانیه 500 GH هش تولید می‌کند و 400 وات مصرف برق آن باشد، شما به ازای هر 1.25 GH، یک وات برق مصرف می‌کنید.

حالا برای محاسبه هزینه برق باید به تعرفه‌های تعیین شده براساس نوع اشتراک در وبسایت اداره برق مراجعه کنید.

در زمان تهیه این مقاله، قیمت هر کیلووات ساعت برق خانگی از 100 تا 300 متفاوت است که در مناطق گرمسیری و سردسیر متفاوت محاسبه می‌شود. همچنین نرخ تصاعد آن را نیز باید در نظر گرفت که می‌تواند قیمت را تا 1350 به ازای هر کیلووات ساعت افزایش دهد.

این قیمت برای اشتراک صنعتی از 220 تا 880 براساس ساعات بار متفاوت است. 

فارم ماینر
تصویری از یک فارم با تعدادی زیادی ماینر

برای استخراج بیت‌کوین سه نوع دستگاه کلی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استخراج بیت‌کوین با CPU/GPU

در مقایسه با سایر دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، این دسته از قدرت بسیار کمتری برخوردار هستند که معمولا شامل کامپیوتر کاربران می‌شود.

از نظر تئوری شما می‌توانید با استفاده از CPU کامپیوتر‌تان اقدام به استخراج بیت‌کوین کنید اما در عمل، با توجه به سختی شبکه و استاندارد‌های امروز، بازدهی و سرعت آن به هیچ وجه به صرفه نیست. 

در هر صورت، با اضافه کردن کارت‌های گرافیک به کامپیوتر‌تان می‌توانید قدرت Hashrate استخراج بیت‌کوین را افزایش دهید، کارت‌های گرافیک از واحد پردازش قوی‌تری بهره می‌برند که برای انجام محاسبات سنگین ریاضی مانند اشیاء پیچیده سه بعدی موجود در بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئله می‌تواند در سرعت تولید هش با استفاده از الگوریتم‌های SHA اهمیت زیادی داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: روش استخراج مونرو با کارت گرافیک و CPU

یکی از مزایای استفاده از GPU برای استخراج ارز‌های دیجیتال در قدرت انتخابی است که برای‌ ما به همراه دارند.

برخلاف سایر دستگاه‌های استخراج که فقط برای یک نوع ارز دیجیتال یا الگوریتم خاص طراحی می‌شوند، کارت‌های گرافیک را می‌توان برای استخراج انوع ارز‌های دیجیتال مانند اتریوم، بیت‌کوین‌کش و یا لایت‌کوین نیز مورد استفاده قرار دارد.

دلیل این قدرت انتخاب این است که مکانیزم اجماع POW موجود در هر بلاک‌چین از الگوریتم متفاوتی استفاده می‌کند، مثلا برای بیت‌کوین Scrypt نام دارد. این الگوریتم‌ها برای استفاده در پردازنده‌های CPU و GPU بهینه شد‌ه‌اند.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

الگوریتم‌های استخراج ارز‌های دیجیتال برای سازگاری با کامپیوتر‌های شخصی به خوبی بهینه شده‌اند از این رو می‌توان آن‌ها را در ماینر‌های GPU نیز به کار برد. اما در بعضی از بلاک‌چین‌های ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین، دستگاه‌های ASIC تسلط زیادی در قدرت پردازش شبکه دارند از این رو رقابت با آن‌ها با استفاده کامپیوتر شخصی، به‌صرفه‌ نخواهد بود. 

امروز دیگر استخراج ارز‌های بزرگ با GPU و CPU پایدار و به‌صرفه نیست، برای نمونه بیت‌کوین و اتریوم. سختی شبکه این بلاک‌چین‌ها به طور فزآینده‌ای شتاب گرفته است که نیازمند قدرت پردازش بیشتری خواهد بود.

دستگاه‌های ASIC مهم‌ترین رقیب کارت‌های گرافیک هستند که از نظر هزینه و قدرت پردازش، بازدهی و سودآوری بیشتری دارند.

ماینر‌های FPGA

ماینرهای FPGA در قالب مدار‌های الکترونیکی ساخته می‌شوند. این چیپ‌های برنامه ریزی شده به دستگاه‌های ماینر متصل می‌شوند و امکان تنظیم ماینر برای استخراج بیت‌کوین را فراهم می‌کنند.

از آنجایی که این چیپ‌ها برای بیت‌کوین برنامه‌ریزی شده‌اند، بازدهی بهتری نسبت به CPU و GPU خواهند داشت. به عنوان مثال، یک چیپ‌ پردازنده برنامه ریزی شده می‌تواند حدود 750 MH قدرت پردازش داشته باشد.

با این که این قدرت تقریبا نهایت توان پردازش چنین چیپ‌هایی است اما امکان اتصال آن‌ها در تعداد بالا به یک بورد اصلی وجود دارد که این روش را از نظر بازدهی به صرفه می‌کند. 

این چیپ‌ها نسخه‌های بهبود یافته پردازنده‌های CPU و GPU هستند که برای بازدهی بیشتر دستکاری شده‌اند. امروزه دیگر چیپ‌های FPGA مزیت رقابتی نسبت ماینر‌های قدرتمند بیت‌کوین را ندارند.

چیپ‌های ASIC

قسمت هیجان‌‌ انگیز استخراج بیت‌کوین در این چیپ‌ها خلاصه می‌شود.

چیپ‌های ASIC (Application Specific Integrated Circuits) فقط با یک هدف طراحی می‌شود: استخراج بیت‌کوین با سرعت سرسام‌آور و بازدهی بالا.

ماینرهای اسیک در قدرت و سرعت استخراج هیچ رقیبی ندارند. یک دستگاه ASIC می‌تواند بین 7 تا بیش از 100 تراهش! قدرت داشته باشد که با کنار هم قرار دادن آن‌ها، می‌توان به قدرت‌های پردازشی دور از ذهنی دست پیدا کرد.

ماینر بیت‌کوین
دستگاه‌های ASIC معمولا به این شکل هستند

چگونه شروع به ماینینگ کنیم؟

قبل از اتخاذ هر نوع تصمیمی برای خرید دستگاه‌های ماینر ارز‌های دیجیتال و ورود به این حرفه می‌بایست در مورد سود تقریبی و هزینه‌ها یک برآورد دقیق انجام دهید.

در حال حاضر ماشین‌های حساب‌های زیادی برای محاسبه قدرت ماینر‌ها و میزان بازدهی آن‌ها در ارز‌های مختلف وجود دارند که می‌توان با تنظیم متغیرهایی مثل هزینه تجهیزات، مقدار Hashrate، میزان مصرف برق و قیمت فعلی ارز‌های دیجیتال، نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کرد. 

بیشتر بخوانید: ماشین حساب ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از متغیرهای کلیدی استخراج در هر شبکه بلاک‌چینی، سختی شبکه است.

این متغیر به ما می‌گوید یافتن بلاک جدید در شبکه با توجه به میزان Hashrate چقدر مشکل خواهد بود. هر چقدر تعداد دستگاه‌های ماینر متصل به شبکه بیشتر شود، سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که تعداد رقبا و قدرت پردازش آن‌ها، رقابت را بر سر تایید تراکنش‌های جدید سخت خواهد کرد. 

برای شروع استخراج و تنظیم ماینرهای ASIC، شما به نرم‌افزار‌های استخراج نیاز خواهید داشت. با این‌ که سری دستگاه‌های جدید ماینر معمولا همه تنظیمات و نرم‌افزار‌های موجود را از قبل به همراه دارند ولی برای دستگاه‌های کمی‌ قدیمی‌تر نیاز به کسب دانش فنی در این زمینه دارید.

پس از خرید دستگاه‌های ماینر، حالا باید تصمیم بگیرید می‌خواهید چگونه استخراج کنید.

اولین راه این است که به تنهایی به شبکه متصل شوید و دستگاه‌های شما به جستجوی هش‌های جدید بپردازند، اما شانس موفقیت شما در این حالت بسیار کم خواهد بود.

راه دوم همکاری با سایر ماینر‌های سراسر جهان است. با ملحق شدن به یک استخر استخراج (Mining pool) می‌توانید با سایر ماینر‌ها همکاری کنید، در این حالت پاداش‌ به دست آمده به نسبت قدرت‌ پردازش مشارکت‌کنندگان تقسیم می‌شود. 

امروزه استخراج ارز‌های دیجیتال بیشتر از طریق استخر‌های استخراج قابل انجام است تا به تنهایی.

استخر استخراج چیست؟

 مزایا و معایب استفاده از استخر‌های استخراج ارز‌های دیجیتال هر کدام می‌توانند دلایل مختلفی برای تصمیم‌گیری باشند.

اگر به تنهایی اقدام به استخراج ارز‌های دیجیتال مثل بیت‌کوین کنید، مسلما همه پاداش به دست آمده به شما تعلق خواهد داشت اما شانس دریافت پاداش‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

در طرف دیگر، متصل شدن به یک استخر بزرگ‌ برای یافتن هش‌های جدید می‌تواند معامله برد-برد برای همه مشارکت‌کنندگان استخر باشد. 

بنابراین اتصال به یک استخر فرصت خوبی برای ایجاد جریان دائم درآمد را برای شما فراهم می‌کند. با این که کل پاداش استخراج یک بلاک (در حال حاضر 6.25 بیت‌کوین) به شما تعلق نمی‌گیرد اما با مشارکت در استخراج آن، در پاداش به دست آمده سهیم خواهید بود.

دلیل مهم‌ دیگری که می‌تواند در تصمیم‌گیری ما برای اتصال به Mining Pool اهمیت داشته باشد، سطح سختی شبکه است. به خاطر داشته باشید وقتی به تنهایی اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کنید، سختی شبکه می‌تواند دشمن اصلی شما در کسب سود باشد.

مگر این‌که یک گاراژ پر‌ از ماینر‌های ASIC با قدرت بالا داشته باشید. اگر در ابتدای این مسیر هستید، استفاده از استخر‌های ماین را پیشنهاد می‌کنیم. 

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین

استخر استخراج
استخراج ارز دیجیتال بدون مشارکت با سایر ماینرها، بشدت زمان‌بر و دیربازده است.

استخراج سایر ارز‌های دیجیتال 

در زمان انتخاب ماینر باید به الگوریتم استخراج آن دقت کنید، ماینرهای ASIC علاوه‌ بر بیت‌کوین، برای اتریوم نیز ساخته شده‌اند. ماینر‌هایی که از EtHash استفاده می‌کنند، توانایی ماین اتریوم و سایر ارز‌های با الگوریتم مشابه را دارند.

یادتان باشد امکان استخراج ارز‌های با الگوریتم متفاوت با ASIC وجود ندارد. ماینر‌های اتریوم فقط می‌توانند اتریوم ماین کنند و نمی‌توان از آن‌ها برای استخراج بیت‌کوین یا لایت‌کوین استفاده کرد.

نتیجه گیری

چه باور کنید یا نه، اولین مشکل صنعت استخراج، دسترسی به برق ارزان قیمت است. در ایران با توجه به سخت‌گیری‌ها و محدودیت استفاده از برق، اجرای مزارع ماین بزرگ کار مشکلی است.

توصیه اکید ما این است که قبل از هرگونه اقدام، به خوبی تحقیق کنید و از کسانی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند، مشورت بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx