ارز دیجیتال Xen؛ برای دنیایی شفاف و عادلانه

ارز دیجیتال xen

بازار کریپتو یکی از پربازده‌ترین بازارهای سال‌های اخیر بوده و توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند.

بااین‌همه هنوز اشخاص زیادی هستند که به دلیل ماهیت پرنوسان این بازار که پیش‌بینی شرایط آن را دشوار کرده، از ترس ضررهای سنگین، تمایلی به ورود به آن ندارند.

برخی دیگر از چالش‌ها مثل Pre-mint، فعالیت نهنگ‌ها و خریدهای بیش‌ازحد در این بازار وجود دارد، باعث ایجاد حس خطر می‌شوند. به‌این‌ترتیب ورود به حوزه کریپتو برای عموم مردم تبدیل به کلاف سردرگمی‌شده است.

عناوین مطلب:

از این روز ارز xen توسط Fair Crypto معرفی شده تا ارز دیجیتالی برای توده مردم و جوامع باشد! در ادامه به صورت جزیی‌تر بررسی می‌کنیم که ارز xen چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

نکات کلیدی

  • هدف ارز xen تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال عادلانه است به‌طوری‌که در دسترس همه قرار بگیرد و برای این منظور از الگوریتم اجماع اثبات مشارکت (PoP) و ضرب (mint) رایگان استفاده می‌کند.
  • همه افراد با پرداخت هزینه گس و انتخاب دوره انتظار مشخص، می‌توانند ارز xen را روی بلاک‌چین اتریوم ضرب کنند.
  • افراد می‌توانند از تعداد نامحدودی کیف پول ارز دیجیتال اقدام به استخراج این توکن کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

ارز Xen چیست؟

بنیان‌گذار xen جک لوین از کارمندان شرکت گوگل بود که از ابتدا می‌خواست آن را طوری بسازد که با بقیه کریپتوها متفاوت باشد.

ارز xen یک توکن ERC20 سازگار با EVM (ماشین مجازی اتریوم) بوده که برای استفاده عموم مردم طراحی شده است. این ارز ویژگی‌های مهم بلاک‌چین مثل شفافیت وعدم تمرکز را به همراه دارد.

زمانی که این پروژه روی اتریوم راه‌اندازی شد، پیش-ضرب (Pre-mint)، کیف پول اصلی، کلیدهای مدیریتی یا سایر ویژگی‌هایی که برای برخی سرمایه‌گذاران و خریداران خوشایند نیست را به همراه نداشت.

بلکه همه کاربران می‌توانستند با استفاده از ولت‌های سازگار با اتریوم، آن را پیش-ضرب کنند.

ارز xen در نقطه پیک خود تقریباً 50 درصد اندازه بلوک‌های اتریوم را به خود اختصاص می‌داد و موجب افزایش قیمت گس آن می‌شد. این پروژه 8 اکتبر 2022 راه‌اندازی شد اما از آن زمان روند نزولی دارد.

از دیگر وجوه تفاوت xen می‌توان به این مورد اشاره کرد که این کریپتو در مقابل سانسور، مقاوم و تغییرناپذیر است و کدهای آن در بلاک‌چین اتریوم متن‌باز هستند.

پلتفرم قرارداد هوشمند xen قوانینی دارد که برای همه کاربران اعمال می‌شوند و به‌این‌ترتیب توزیع عادلانه توکن‌ها و رشد جامعه را تضمین می‌کند.

ارز xen
این پروژه هیچ تیم مدیریتی خاصی ندارد بنابراین برای استفاده از آن نیازی به اثبات هویت و اعتماد نیست.

ارز دیجیتال Xen چطور کار می‌کند؟

می‌دانیم که بسیاری از پروژه‌های کریپتو از الگوریتم‌های اجماع اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند.

بااین‌حال ارز xen اثبات مشارکت (PoP) را به کار گرفته است. به‌این‌ترتیب هر فردی که زمان و انرژی خود را صرف ضرب کردن توکن‌ها کند می‌تواند از آن سود ببرد.

این ارز Self-custody یا خود-حضانتی است و کاربر مالکیت کامل دارایی‌های خود را در اختیار دارد و مسئولیت امنیت آن‌ها با خودش است.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

ارزش توکن‌ها نیز به مشارکت جامعه از طریق پروتکل PoP گره خورده است. هرقدر مشارکت و میزان ضرب توکن بیشتر باشد ارزش آن بالاتر می‌رود.

شروع فرآیند ضرب کردن نیز با عملیات پیچیده‌ای همراه نیست. کافیست کاربران کیف پول خود را به قرارداد هوشمند xen متصل کنند و وارد انجمن XEN Crypto شوند.

به‌این‌ترتیب می‌توانند فرآیند ضرب کردن را شروع کنند. بااینکه برخی ارزهای دیجیتال برای بازی، وام دادن و موارد دیگر استفاده می‌شوند اما ارز xen برای مبادله طراحی شده است.

می‌توان ارز Xen را سپرده‌گذاری یا ترید کرد و برای خرید NFT و آیتم‌های دیگر به کار گرفت.

ویژگی‌های خاص Xen

پلتفرم قرارداد هوشمند xen رشد جامعه آن را هم در نظر گرفته است. این پلتفرم طوری طراحی شده تا به ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک‌چین مثل امنیت، شفافیت و مالکیت خصوصی پایبند باشد.

در مقایسه با بسیاری از ارزهای دیجیتال که ورود به بلاک‌چین آن‌ها و استخراجشان فرآیند دشوار و هزینه بری است xen جز کریپتوهایی با کمتریk موانع برای ضرب رایگان است.

با این حال این ارز دیجیتال ویژگی‌های دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

توکنومیک

ارز xen سقف عرضه مشخصی ندارد. Xen بدون پیش استخراج و پیش‌فروش و بدون عرضه اولیه توکن (ICO) راه‌اندازی شد.

جامعه این توکن، ضرب آن را از طریق فرآیندهای رایگان کنترل می‌کند و برای ضرب کردن آن نیازی نیست کاربران از قبل، توکن xen را سپرده‌گذاری کرده باشند.

تابع ضرب زمانی شروع می‌شود که یک ولت سازگار با اتریوم به قرارداد هوشمند xen متصل شود. بااینکه ضرب کردن رایگان است اما کاربران ملزم به پرداخت هزینه گس (کارمزد تراکنش) هستند.

این توکن زمانی که ارائه شد تورمی بود و محدودیتی برای عرضه نداشت اما به‌مرور و با افزایش پذیرش و محبوبیت آن، به سمت کاهش تورم پیش رفت.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

این پروژه هیچ سرمایه‌گذاری ندارد و توکن xen در زمان راه‌اندازی هیچ ارزش ذاتی نداشت.

ارز xen
فرآیند استخراج xen را می‌توان با بیت‌کوین مقایسه کرد چراکه در هر دوی آن‌ها با ورود سرمایه‌گذاران بیشتر، فرآیند ضرب توکن‌های جدید و دریافت پاداش، چالش‌برانگیزتر می‌شود.

ضرب رایگان Xen

زمانی که کاربر به‌صورت رایگان ارز xen را ضرب می‌کند، می‌تواند برای آن یک بازه زمانی تعیین کند و هرقدر این زمان طولانی‌تر باشد توکن‌های بیشتری دریافت خواهد کرد.

سپس قرارداد هوشمند به کاربر یک رتبه xen با عنوان cRANK می‌دهد که نشان‌دهنده تعداد افرادی است که قبل از این فرد با قرارداد هوشمند xen تعامل داشته‌اند.

کاربر می‌تواند با دعوت از افراد بیشتر برای پیوستن به فرآیند ضرب کردن xen، پاداش بیشتری بگیرند.

فرآیند ضرب کردن ارز دیجیتال xen تا وقتی که حداقل 5000 کاربر فعال حضور دارند رایگان است.

زمانی که تعداد از 5000 نفر بگذرد تابع لگاریتمی به کار رفته در این پلتفرم، ضرب توکن‌های جدید را دشوار و طول دوره انتظار را افزایش می‌دهد.

وقتی مراحل ضرب کردن کامل شود، کسانی که بعد از 24 ساعت توکن‌های خود را مطالبه کنند شامل جریمه می‌شوند و ارزش توکن‌ها در 7 روز اول پس از مطالبه 99 درصد کاهش می‌یابد.

هدف این سیاست جلوگیری از سقوط قیمت ارز xen است که ممکن است درصورتی‌که کاربر چندین پاداش را یک‌باره طلب کند رخ دهد. در ادامه جدول جریمه‌ها را می‌بینید.

ارز xen

اگر زمان کافی برای به پایان رسیدن ضرب توکن‌های xen ندارید می‌توانید آن را از صرافی‌هایی مثل هوبی گلوبال یا Gate.io بخرید.

تعداد نامحدود کیف پول

ارز xen به کاربران خود این امکان را می‌دهد که تا وقتی مایل به پرداخت هزینه گس هستند هر تعداد کیف پول که بخواهند ایجاد کنند.

اما زمانی که کاربر، درخواست کرده تا رتبه خود را ببیند و منتظر دریافت توکن‌هایش است نمی‌تواند با استفاده از همان والت یک cRank را درخواست کند.

برای ضرب کردن توکن‌ها با استفاده از این کیف پول باید تا پایان فرآیند منتظر بماند.

سپرده‌گذاری توکن xen

افرادی که توکن xen ضرب می‌کنند می‌توانند برای به حداکثر رساندن بازده خود، دارایی‌هایشان را حداکثر تا 1000 روز سپرده‌گذاری کنند.

نرخ سود سالیانه (APY) پاداش سپرده‌گذاری با مقدار حداکثر 20 درصد شروع می‌شود و هر 90 روز یک‌بار پس از راه‌اندازی xen به مقدار 1 درصد کاهش می‌یابد و در روز 1620 این مقدار روی 2 درصد ثابت می‌شود.

در هر روزی از دوره سپرده‌گذاری می‌توانید سپرده خود را برداشته و آن را لغو کنید اما با این کار پاداشی دریافت نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

XENFT

XENFT یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) است که در قرارداد هوشمند XEN Torrent ذخیره شده و می‌تواند در همه بلاک‌چین‌هایی که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگارند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: ماشین مجازی اتریوم (EVM) چیست و چگونه کار می‌کند؟

سه نوع XENFT وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • معمولی یا رایج
  • محدود
  • نادر

XENFT های محدود و نادر مکانیسم‌هایی برای توکن‌سوزی دارند که عرضه کلی xen را کاهش می‌دهند.

فرآیند سوزاندن توکن‌ها از طریق کارمزد حق امتیاز 5 درصدی آن روی بازارهای ثانویه نظیر Opensea تسریع می‌شود که 2.5 درصد آن برای خرید مجدد و سوزاندن توکن‌ها استفاده می‌شود.

Xen در نظر دارد که با استفاده از XENFT به توکن خود یک جنبه کاربردی داده و میزان پذیرش آن را افزایش دهد تا این توکن به‌صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرد.

XENFT در طی فرآیند سپرده‌گذاری xen ایجاد می‌شود و برخلاف توکن‌های xen قبل از تمام شدن دوره ضرب، قابل‌برداشت نیست.

کاربردهای توکن Xen

آنچه در وب‌سایت رسمی پروژه xen آمده بیان می‌کند:

«ماموریت این پروژه تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال جامعه‌محور است که اصول اولیه فناوری بلاک‌چین شامل عدم تمرکز، شفافیت و مقاومت به سانسور را دارد و می‌تواند در انتقال ارزش به‌صورت همتابه‌همتا (P2P) و مالکیت آن نقش داشته باشد».

به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند به‌صورت کم‌هزینه و راحت وارد دنیای کریپتوکارنسی شوند.

بنیان‌گذار این پروژه معتقد است که اکثر ارزهای دیجیتال به حالت قطبی درآمده‌اند و کوین‌هایی که ارزش بازار بالایی دارند بیش‌ازحد خریدوفروش می‌شوند و اکثر سرمایه‌گذاران بدون هیچ دلیلی، دارایی‌هایی با ارزش بازار پایین‌تر را نادیده می‌گیرند.

بعلاوه عنوان می‌کند که اکثر ارزهای دیجیتال را بنیان‌گذاران آن‌ها یا نهنگ‌ها از قبل استخراج می‌کنند و سپس قیمت آن را بالا می‌برند تا سایر سرمایه‌گذاران جذب شوند.

به‌این‌ترتیب ارز xen به دنبال ایجاد شرایط منصفانه‌تری است که در آن هیچ توکنی از قبل استخراج نمی‌شود.

آیا ارز Xen امن است؟

میزان پاداش در پلتفرم xen به تعداد افرادی بستگی دارد که در حال ضرب کردن هستند.

هرقدر تعداد کاربرانی که در حال ضرب ارز دیجیتال xen هستند بیشتر باشد پاداش هم بیشتر است و از این نظر شبیه طرح‌های هرمی به نظر می‌رسد.

در اکثر طرح‌های هرمی، بنیان‌گذاران ناشناس هستند ولی در مورد xen این‌طور نیست و این پلتفرم به هزینه دیگری به‌جز هزینه گس نیاز ندارد.

همچنین در صرافی‌های مختلفی قابل معامله و تبدیل شدن به پول است. اما اینکه آیا کاربر بتواند با فروش xen ضرب شده (Minted) خود سود کند یا نه به میزان کارمزد و قیمت توکن بستگی دارد.

می‌توان گفت ارز xen یک طرح اجتماعی جذاب است حتی اگر برای سرمایه‌گذاری خوب نباشد. اگر به تست کردن پروژه‌های مختلف علاقه دارید آن را امتحان کنید.

توکن Xen چطور ضرب می‌شود؟

بدست آوردن توکن xen ساده است و نیازی به تجهیزات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ندارد. این کار وابسته به هویت شخصیتی افراد نیست بنابراین حتی ربات‌ها هم می‌توانند کار استخراج را انجام دهند.  

برای این کار ابتدا به XEN DApp رفته و شبکه موردنظرتان را انتخاب کرده و cRANK خود را وارد می‌کنید.

در برنامه XEN DApp می‌بینید که ارز دیجیتال xen از 10 بلاک‌چین معروف شامل پالیگان، مون‌بیم و دوج چین، اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند.

ارز xen

با کلیک روی دکمه Connect Wallet کیف پول خود را به XEN DApp متصل کنید. xen از چندین کیف پول مختلف شامل لجر و اکسدوس پشتیبانی می‌کند.

ارز xen

روی عبارت Mint Free XEN در پایین صفحه کلیک کنید.

ارز xen

سپس مشخص کنید چند روز می‌خواهید منتظر بمانید و روی Start Minting  کلیک کنید.  این کار نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی ندارد و فقط لازم است کارمزد آن که حدود 3.5 دلار است پرداخت شود.

ارز xen

وقتی زمان انتظار تمام شد به XEN dApp رفته، والت خود را متصل کرده و ارز xen ضرب شده را مطالبه کنید.

ارز xen

قبل از دریافت توکن‌ها cRANK خود را مطالبه کنید. تراکنش را امضا کرده و گس را بپردازید و تا قبل از اتمام دوره، توکن‌های xen ضرب شده را مطالبه نکنید.

هر تعداد اکانتی که بخواهید می‌توانید برای ضرب xen بسازید. بااین‌حال برای هر اکانتی تنها یک‌بار می‌توانید درخواست cRANK دهید.

زمانی که فرآیند، در یک اکانت کامل شد می‌توانید آن را در همان اکانت تکرار کنید. اما اگر می‌خواهید چند بار استخراج کنید، برای استخراج انبوه از XENFT استفاده کنید.

آینده قیمتی ارز Xen از زبان کارشناسان

اگر به نمودار قیمت این توکن نگاهی بیندازیم می‌بینیم از زمان راه‌اندازی، پس از یک سقوط پرشیب، هیچ‌گاه افزایش قیمت چشمگیری نداشته است.

به‌این‌ترتیب بسیاری از کارشناسان معتقدند ارز xen برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نیست و قیمت آن حتی پس از چند سال هم به 1 دلار نخواهد رسید.

چراکه ممکن است دارندگان و استخراج‌کنندگان این توکن، آن را سوزانده یا بفروشند.

بااین‌حال قیمت ارز xen از زمانی که این پروژه قابلیت توکن‌سوزی را پیاده‌سازی کرد و توکن‌های سوخته را از ذخایر کلی حذف نمود، افزایش یافته است.

در واقع وقتی فرآیند سوختن شروع شد، xen از یک توکن تورمی به ضدتورمی تبدیل شد. همچنین یک مورد کاربردی برای XEN بود چراکه توکن‌سوزی در نتیجه ضرب XENFT انجام می‌شود.

این دو مورد باعث افزایش قیمتی شد که ممکن است ادامه‌دار باشد. روند چالش‌برانگیز ضرب xen های جدید نیز فشار رو به بالای قیمت را بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، اخیرا بنیان‌گذار xen این پروژه را روی بلاک‌چین بیت‌کوین قرار داده تا بتواند XENFT ها را روی آن ثبت کند و به این ترتیب NFT ها به‌صورت دائمی و به‌عنوان یک NFT بیت‌کوین در این زنجیره ثبت می‌گردند.

این پروژه تحت عنوان XENtoshi درحال‌توسعه است. در واقع زمانی که این اتفاق بیفتد بیت‌کوین تبدیل به یازدهمین زنجیره xen می‌شود.

سوالات متداول

ارز Xen چیست؟

ارز xen یک توکن erc20 است که روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن، استفاده از معاملات است. این پروژه متن‌باز است و هیچ عرضه اولیه یا پیش استخراجی نداشت. به‌این‌ترتیب روند استخراج آن برای کاربران ساده است و نیازی به سخت‌افزار یا نرم‌افزار تخصصی ندارد.

پس از شروع فرآیند ضرب، پس از طی چه مدتی می‌توان توکن‌ها را برداشت کرد؟

زمانی که کاربر می‌خواهد فرآیند ضرب را شروع کند مدت‌زمان انتظار را خودش تعیین می‌کند که کمترین مقدار آن 2 هفته است و اگر قبل از اتمام این زمان، فرآیند ضرب را کنسل کند توکنی دریافت نمی‌کند.

آیا ارز Xen برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است؟

اگر به نمودار قیمت این ارز از زمان معرفی تاکنون نگاهی بیندازیم می‌بینیم که مدت کوتاهی پس از معرفی با افت قیمت شدیدی مواجه شده و نه‌تنها هیچ‌گاه نتوانست به آن قیمت برگردد بلکه حتی قیمت نسبتا کمتری را هم تجربه نکرده است. بنابراین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد نمی‌شود.

جمع‌بندی

ویژگی‌های ارز xen از همان زمانی که به بازار عرضه شد موردتوجه افراد زیادی قرار گرفت. این توکن یک ارز اجتماعی است و هرقدر میزان مشارکت و استقبال عمومی بیشتر باشد پروژه موفق‌تر است.  

بااین‌حال ارزش آن تا همین اواخر در حال کاهش بود. اما تغییراتی که در فرآیند عملکرد آن داده شده نویدبخش آینده بهتری است که می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری بیشتری را فراهم کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علیرضا

این همه توضیح دادی ولی کلاهبرداریه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx