ارز دیجیتال کین (Kin) چیست؟

ارز کین

ارز کین (Kin)، توکنی است که برای استفاده در شبکه اجتماعی کیک (Kik) ساخته شده است.

سازندگان، این ارز را برای تشویق توسعه دهندگان برای ایجاد محصولات و خدمات جدید در این شبکه طراحی کرده‌اند. هدف ارز Kin ارائه یک ارز دیجیتال برای جامعه کاربران کیک است.

برنامه‌نویسانی که برنامه‌ها، بازی‌ها و استیکرهای جدیدی در بستر شبکه کیک می‌سازند، به جای کسب درآمد از محل تبلیغات در شبکه، مستقیماً از سوی کاربران پاداش‌های در قالب ارز کین دریافت می‌کنند.

عناوین مطلب:

در تئوری، ارز Kin به کاربران کیک راه‌های بیشتری برای ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌‌دهد. در این مقاله قصد داریم بطور کامل ارز کین و سازوکار آن را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • ارز دیجیتال کین (Kin) به عنوان ارز بومی در اکوسیستم Kik طراحی شده است. این ارز به کاربران امکان خرید کالاها و خدمات دیجیتال را داده و در طرف دیگر به توسعه دهندگان برنامه، فرصت کسب درآمد را می‌دهد.
  • ارز Kin در ابتدا با استفاده از فناوری اتریوم و استلار، در قالب یک توکن ERC-20 توسعه پیدا کرد. اما به دلیل عدم مقیاس پذیری این شبکه‌ها، سازندگان تصمیم گرفتند که به طور کامل به شبکه سولانا مهاجرت کنند.
  • بنیاد کین مجموعه‌ای از خدمات و برنامه‌های دیجیتال است که به عنوان یک نهاد حاکمیتی مستقل و دموکراتیک برای اعضای این اکوسیستم عمل می‌کند و در ازای مشارکت کاربران به آن‌ها پاداش می‌دهد.

ارز کین (Kin) چیست؟

ارز کین ابتدا به عنوان یک توکن ERC20 در بلاک‌چین اتریوم راه اندازی شد.

این ارز دیجیتال که به عنوان ارز بومی در اکوسیستم Kik طراحی شده است، به کاربران امکان خرید کالاها و خدمات دیجیتال را داده و در طرف دیگر به توسعه دهندگان برنامه، فرصت کسب درآمد را می‌دهد.

ارز Kin که مخفف Kinship (خویشاوندی) است، با هدف تقویت روابط میان کاربران جامعه شبکه کیک طراحی شده است.

توکن ای آر سی 20
ارز کین در ابتدا به عنوان یک توکن ERC20 در بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است.

ارز کین که توسط پلتفرم پیام‌رسان محبوب Kik راه‌اندازی شده است، اخیراً به دلیل مشکلات پیش آمده بین شبکه کیک و سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) خبرساز شده است.

سازندگان ارز Kin چه کسانی هستند؟

ارز Kin توسط شبکه پیام‌رسان کیک (Kik) ایجاد شده است که در سال 2009 توسط گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه واترلو از جمله مدیر عامل فعلی شبکه یعنی تد لیوینگستون تأسیس شد.

عرضه اولیه Kin

عرضه اولیه‌های کوین (ICO) معمولاً توسط استارت‌آپ‌های نوپای فعال در حوزه بلاک‌چین انجام می‌شدند.

به همین دلیل زمانی که Kik (شرکتی که تقریباً 10 سال قدمت داشت و ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار بود و بیش از 120 میلیون دلار سرمایه از روش سنتی جمع‌آوری کرده بود) تصمیم به انجام ICO گرفت، توجه دنیای ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد.

پیام رسان کیک
پیام رسان کیک (Kik) یک نرم افزار رایگان پیام رسانی فوری تلفن همراه و محصول شرکت کانادایی Kik Interactive است.

تاریخچه پروژه کین

ارز کین در پایان سال 2017 با یک چشم‌انداز بسیار روشن راه‌اندازی شد و آن این بود:

ارائه راهی جدید به سازندگان برنامه‌ها برای کسب درآمد از خلاقیت‌هایشان، از طریق پاداش دادن به کاربران این برنامه‌ها به جای جمع‌آوری داده‌های شخصی و بهره‌برداری مالی از آن‌ها.

ارز Kin در ابتدا با استفاده از دو فناوری اتریوم و استلار توسعه پیدا کرد.

این ارز در اتریوم به شکل یک توکن با استاندارد ERC-20 طراحی شد، در حالی که در شبکه استلار عملیات لازم برای تعامل اجتماعی و پیاده کردن پلتفرم کین توسعه داده شد.

اما به دلیل عدم مقیاس پذیری شبکه‌های اتریوم و استلار، سازندگان تصمیم گرفتند که این بلاک‌چین‌ها را رها کرده و به طور کامل به شبکه سولانا مهاجرت کنند.

در حال حاضر، ارز کین به طور انحصاری بر روی بلاک‌چین سولانا فعالیت می‌‌کند، که سرعت بسیار بالایی دارد و تجربه کاربری ایده‌آلی برای کاربران ارز دیجیتال فراهم می‌‌دهد.

مأموریت ارز Kin ایجاد تحول در دنیای وب است؛ امروزه بسیاری از برنامه‌های کاربردی وب و تلفن همراه از داده‌های کاربران برای کسب درآمد سوء استفاده می‌‌کنند.

به عنوان مثال، شبکه‌های اجتماعی داده‌های خصوصی کاربران را جمع‌آوری کرده و می‌‌فروشند. هر چه کاربران بیشتری از سرویس‌های ارز Kin استفاده کنند، توسعه دهندگان برنامه‌ها پاداش بیشتری از طریق مکانیسم Rewards Engine دریافت می‌‌کنند.

در این مکانیسم، کاربران نه تنها برای تولید محتوا، بلکه برای مصرف آن نیز پاداش دریافت می‌‌کنند.

این چشم انداز در پروژه مشابه دیگری به نام توکن بت (BAT) نیز دیده می‌شود، با این حال ارز کین مخاطبان بیشتری دارد و موارد استفاده آن بسیار متنوع‌تر است.

با شروع توسعه ارز کین، بنیاد ارز Kin فعالیتش را آغاز کرد که مسئولیت پروژه و توسعه آن را بر عهده دارد و در کنار آن برای ترویج استفاده عموم از این فناوری و تشویق توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروژه‌ها و برنامه‌های جدید تلاش می‌کند.

تایم لاین ایجاد ارز کین

  • دسامبر 2014: شبکه کیک سیستم Kik Points را راه‌اندازی کرد که نوعی سیستم امتیازدهی و پاداش‌دهی به کاربران کیک بود و فعالیت آن در مارس 2017 به پایان رسید.
  • سپتامبر 2017: شبکه کیک نزدیک به 100 میلیون دلار از فروش توکن کین جمع آوری کرد.
  • ژوئن 2019: سازمان بورس آمریکا به دلیل فروش توکن ارز کین از شبکه کیک شکایت کرد.
  • سپتامبر 2019: کیک اعلام کرد که برنامه پیام‌رسانی خود را به منظور رسیدگی به شکایت سازمان بورس تعطیل می‌‌کند.
  • اکتبر 2019: MediaLab با خرید پیام‌رسان کیک و حفظ ارز Kin موافقت کرد.

چرا ارز کین خاص است؟

قیمت ارز کین از زمان عرضه اولیه آن در سال 2017 به شدت کاهش یافته است، اما مشکلات حقوقی این ارز با سازمان بورس آمریکا باعث افزایش توجه به علاقه به آن شده است.

سازمان بورس ادعا می‌‌کند که عرضه اولیه کوین ارز Kin غیرقانونی و ثبت نشده بود.

همچنین از آنجا که خریداران امکان کسب سود از افزایش قیمت این ارز را داشتند، شرکت از عرضه اولیه برای جمع آوری پول استفاده کرد. در زمان عرضه هیچ کاربردی برای ارز کین در نظر گرفته نشده بود.

کیک ادعا می‌‌کند که در دادگاه علنی برای احقاق حقوق کل دنیای ارزهای دیجیتال با سازمان بورس مبارزه می‌‌کند تا در نهایت سازمان بورس قوانین خود را که هنوز بر اساس «تست هاوی» از دهه 1940 است، بروز رسانی کند.

بیشتر بخوانید: تست هاوی (Howey Test) چیست؟ – آیا کریپتوها، اوراق بهادار هستند؟!

ارز کین چه ویژگی‌های خاص دیگری دارد؟

تیم توسعه ادعا می‌‌کند که کین یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در جهان است که بیش از یک میلیون کاربر با آن در ارتباط هستند.

سازندگان کین در پاسخ به شکایت سازمان بورس همچنین ادعا می‌کنند که بلاک‌چینی که بر بستر آن فعالیت می‌کنند پنجمین بلاک‌چین از نظر فعالیت‌های روزانه بوده و تعداد تراکنش‌های آن بیشتر از اتریوم و بیت‌کوین است.

آن‌ها در دفاع از خود اعلام کرده‌اند که ارز Kin به طور گسترده در میان کاربران استفاده می‌شود، اما جزو اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

جالب است بدانید که شبکه کیک 5 میلیون دلار برای مبارزه با سازمان بورس در پرونده ارز کین اختصاص داده است.

این شرکت همچنین صندوق Defend Crypto Fund را برای جمع آوری پول برای کمک به سایر سازمان‌های بلاک‌چین راه اندازی کرده است تا از خود در برابر شکایت‌های سازمان بورس دفاع کنند.

ارز کین چگونه کار می‌‌کند؟

پروژه ارز Kin به سه بخش تقسیم می‌‌شود:

  1. یک بلاک‌چین پرسرعت مبتنی بر شبکه سولانا: تمام فعالیت‌های اجتماعی برنامه‌های اکوسیستم ارز کین روی این بلاک‌چین انجام می‌‌شود.
  2. توکن کاربردی ارز کین: کاربران و توسعه‌دهندگان بر اساس مشارکت خود در اکوسیستم کین توکن‌های کین دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند آن‌ها را در اقتصاد ارز Kin خرج کنند.
  3. موتور پاداش‌دهی ارز کین: هسته اصلی ارز کین موتور پاداش‌دهی آن است که به سازندگان وب و برنامه‌های تلفن همراه برای استفاده از برنامه‌ها پاداش هفتگی می‌‌دهد. این موتور یک مدل تشویقی قدرتمند است که صاحبان پلتفرم‌ها را تشویق می‌کند تا توکن کین را در برنامه خود بپذیرند و یک جریان درآمد ارزشمند برای خود ایجاد کنند.

استراتژی ارز Kin، حذف پیچیدگی‌های ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر ارز دیجیتال برای توسعه دهندگان است.

توسعه با فناوری بلاک‌چین ذاتاً پیچیده است. ارز کین با ارائه موارد زیر این کار را برای سازندگان آسان می‌‌کند:

  • جامعه توسعه دهندگان ارز کین دارای یک SDK (کیت توسعه نرم‌افزار) قدرتمند و ابزارهای متن باز مختلف است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌‌دهد تا با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی که با آن آشنا هستند (به عنوان مثال اندروید، آی او اس، یونیتی)، برنامه‌های وب یا تلفن همراه بسازند.

همچنین این ارز دارای یک کیت بدون کد (No-Code) است که در آن افراد می‌‌توانند با استفاده از ابزارهای بصری برنامه بسازند.

  • کینتیک (Kinetic): مجموعه‌ای از ابزارهای منبع باز قدرتمند است که در ایجاد تجربه کاربری در برنامه‌ها به سازندگان کمک می‌‌کند. این مجموعه قابلیت‌های زیادی دارد.

مثلاً، کینتیک به توسعه دهندگان این امکان را می‌‌دهد که کارمزدهای بلاک‌چین را در پس زمینه پرداخت کنند تا کاربران جدید بدون سردرگمی بتوانند روی ایجاد تجربیات سرگرم کننده با توکن کین تمرکز کند.

علاوه بر این، کینتیک ابزارهای تشخیصی بسیاری را برای توسعه دهندگان فراهم کرده تا بتوانند جوانب مختلف ارزهای دیجیتال را به صورت بهینه در هم ادغام کنند.

پاداش‌های ارز کین (KRE)

سیستم پاداش‌دهی کین یا KRE، یک سیستم پاداش‌دهی است که برای توسعه دهندگان برنامه در اکوسیستم ارز Kin در نظر گرفته شده است.

پاداش‌ها شامل «پرداخت روزانه» است که ممکن است به 250 میلیون توکن کین در روز برسد. این توکن‌ها بین همه توسعه دهندگان پلتفرم توزیع می‌‌شود.

موتور پاداش دهی
توسعه دهندگان و کاربران در ازای مشارکت در شبکه، از موتور پاداش‌دهی کین پاداش‌هایی در قالب ارز کین دریافت می‌کنند.

توسعه دهندگان می‌‌توانند سهم کاربران از این پرداخت روزانه را افزایش دهند و کاربران خود را به کسب و خرج کردن ارز کین تشویق کنند.

همچنین، توسعه دهندگانی که بیشترین تقاضا و استفاده کاربران را برای ارز کین ایجاد کنند، بالاترین پاداش روزانه را دریافت خواهند کرد.

تیم توسعه برای جلوگیری از ایجاد انحصار در این سیستم، کنترل‌هایی را برای ایجاد عدالت برای برنامه‌های جدیدتر و کوچک‌تر در نظر گرفته است.

سیستم پاداش‌دهی ارز Kin اصول بسیار ساده‌ای دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برابری: همه کاربران با معیارهای یکسانی سنجیده می‌‌شوند.
  • کارایی: پرداخت‌ها تا حد امکان سریع و روان انجام می‌شود.
  • شفافیت: فرمول KRE عمومی ‌است و به راحتی قابل درک است.
  • فرصت‌های برابر: همه کاربران می‌‌توانند در سیستم شرکت کنند و از طریق KRE پاداش بگیرند.

اصول بالا را می‌توان به وضوح در سیستم اشتراک برنامه پاداش‌دهی KRE دید. برای درک این اصول توسعه دهندگان کافی است ابزاری برای ادغام و تعامل با شبکه ارز کین ایجاد کنند.

در این مرحله، آن‌ها باید برنامه تولیدی خود را در پورتال KRE Developers Portal ثبت کنند و پس از نهایی شدن ثبت نام و تائید شدن توسط تیم ارز کین، آن‌ها می‌‌توانند برنامه خود را در شبکه مستقر کرده و به بخشی از برنامه پاداش‌دهی KRE تبدیل شوند.

بنیاد کین

بنیاد کین بر جنبه حاکمیت توکنی ارز Kin تمرکز دارد و بر روی «توسعه یک اکوسیستم باز ویژه خدمات دیجیتال» کار می‌کند.

این اکوسیستم مانند بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر تبلیغات نیست، بلکه تلاش می‌کند کاربران را قادر سازد برای خود و یکدیگر ایجاد ارزش کنند و در ازای این مشارکت به کاربران پاداش می‌دهد.

بنیاد کین مجموعه‌ای از خدمات و برنامه‌های دیجیتال است که به عنوان یک نهاد حاکمیتی مستقل، غیرانتفاعی و دموکراتیک برای اعضای این اکوسیستم عمل می‌کند.

وب‌سایت کین در توصیف این توکن چنین می‌گوید:

«کین با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است به دلیل اینکه یک کریپتوکارنسی است». ارز کین از این نظر که از بلاک‌چین عمومی ‌استفاده می‌‌کند و ارزش پولی دارد شبیه به بیت‌کوین است.

اینکه ارز کین بخشی از یک بلاک‌چین است به توسعه دهندگان آن اجازه می‌‌دهد تا ایجاد و جریان توکن‌های کین را کنترل کنند تا از افزایش ناگهانی آن جلوگیری کنند.

همانطور که گفته شد، ارز Kin در سال 2017 از طریق یک عرضه اولیه کوین راه‌اندازی شد که در جریان آن در مجموع 10 تریلیون توکن کین در پلتفرم اتریوم تولید شد.

با این حال، سازندگان تمام توکن‌های ابتدایی ERC-20 کین را از شبکه اتریوم به بلاک‌چین جدید کین منتقل کردند. توکن‌های سابق کین حالا با نام Kin Coins در بلاک‌چین کین وجود دارند.

نحوه خرید ارز کین

در سال‌های اخیر و با توجه به استقبال قابل توجه کاربران، ارز کین در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر دنیا لیست شده است.

از جمله صرافی‌های جهانی که ارز Kin را برای معامله ارائه می‌کنند می‌توان به کوینکس، کوکوین، بیترکس، کراکن، هیت بی تی سی و … اشاره کرد.

برای خرید ارز Kin از صرافی ایرانی می‌توانید با جستجوی ساده در اینترنت& فهرست صرافی‌های ارائه کننده این ارز را مشاهده کنید.

قبل از خرید حتماً از معتبر بودن صرافی اطمینان حاصل کنید و پس از خرید، ارز دیجیتالتان را در یک کیف پول ایمن نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال 1401

توکنومیک ارز Kin

عرضه کل توکن‌های ارز کین، 10 تریلیون توکن است که همه آن‌ها در سال 2017 ایجاد شدند.

بنیاد کین 10 درصد از کل عرضه را در دو پیش فروش در سال 2017 فروخت.

در جریان پیش فروش اول که خصوصی بود 487.8 میلیون توکن ارز کین به فروش رفت و در پیش فروش دوم که عمومی بود 512.2 میلیون توکن ارز Kin فروخته شد.

علاوه بر این، شرکت Kik Interactive سه میلیارد توکن (معادل 30 درصد از کل عرضه) را دریافت کرد که در طی 30 ماه و در فواصل سه ماهه این پرداخت صورت گرفت.

بقیه عرضه ارز کین یعنی 60 درصد دیگر آن در اختیار بنیاد کین است.

توکن‌های بنیاد کین برای پرداخت پاداش در این اکوسیستم استفاده می‌‌شوند و به دو گروه تقسیم می‌‌شوند:

  • 4.5 تریلیون توکن برای پرداخت پاداش‌ها
  • 1.5 تریلیون توکن برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و بازاریابی بنیاد کین.

در پایان هر سال، بنیاد کین گزارشی با نام «گزارش شفافیت» را برای جامعه کاربران کین منتشر می‌کند که شامل جزئیات هزینه‌کرد توکن‌ها در چارچوب قوانین وایت پیپر پروژه است.

در حال حاضر، عرضه در گردش ارز کین بیش از 2.117 تریلیون توکن است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

کاربردهای ارز Kin

علاوه بر امکان ارسال، دریافت و مبادله ارز Kin، این ارز دیجیتال در بسیاری از برنامه‌هایی که بخشی از اکوسیستم کیک هستند نیز کاربرد دارد.

کاربران می‌توانند در برنامه‌های محبوبی مانند MadLipz، Swelly، ThisThat، PauseFor، و Perfect365 از طریق ارز کین پاداش دریافت کرده یا به دیگران پاداش بدهند.

با این حال، با توجه به گسترش سریع دنیای ارزهای دیجیتال و توسعه برنامه‌های جدید به نظر می‌رسد آینده ارز کین بسیار روشن باشد.

سؤالات متداول

ارز دیجیتال کین چیست؟

توکن کین (Kin) یک ارز دیجیتال است که برای استفاده در شبکه رسانه اجتماعی کیک (Kik) ساخته شده است. سازندگان، این ارز را برای تشویق توسعه دهندگان برای ایجاد محصولات و خدمات جدید در شبکه طراحی کرده‌اند.

ارز Kin چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر خرید و فروش و سرمایه‌گذاری، از ارز کین می‌توان برای پاداش‌دهی به سایر کاربران و توسعه دهندگان در پلتفرم کیک استفاده کرد. همچنین کاربران در ازای مشارکت در فعالیت‌های شبکه کیک می‌توانند پاداش‌هایی در قالب ارز کین دریافت کنند.

آیا می‌توان ارز کین را استخراج کرد؟

تمام عرضه ارز Kin که 10 تریلیون توکن است در ابتدا ایجاد شده و امکان استخراج ارز Kin به روش‌های مختلف وجود ندارد.

سخن پایانی

ارز کین (Kin) ارز دیجیتال سرویس پیام‌رسانی کیک (Kik) است. این ارز در پلتفرم پیام رسان کیک کاربردهای ویژه‌ای دارد.

کاربران می‌توانند در ازای مشارکت در جامعه کاربران گسترده کیک پاداش‌هایی در قالب توکن کین کسب کنند و سپس توکن‌های کین را برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مختلف در پلتفرم کیک خرج کنند.

تمام توکن‌های کین در ابتدا ایجاد شده است، از این رو امکان استخراج ارز کین وجود ندارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx