- این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 6 سال، 7 ماه پیش بدست
شجاعالدین جهاندیده بهروزرسانی شده است.
- نویسندهنوشتهها
- 18 ژانویه 2017 در 08:32 #31054
شجاعالدین جهاندیده
مدیرکلیک چرتکه، یکی دو دفتر و یک قلم، ابزار کار آنها بوده است تا حساب دخل و خرج یک واحد اقتصادی را ثبت کنند و به وضعیت مالی آن سر و سامان ببخشند. این افراد در قدیم عنوانشان “میرزا” بود. بعدها “دفتردار” نام گرفتند و امروزه به نام “حسابدار” فعالیت میکنند. البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشینهای الکترونیکی استفاده میکنند و سرو کارشان با کامپیوتر است اما این پیشرفت، بیشتر شامل ابزار کار میشود نه نوع کار، چون آنها حسابداری را فنی “تجربی” میدانند که باید به روش استاد و شاگردی فرا گرفت و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد.
حال سؤال اینجاست که اگر حسابداری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، چرا از سال 1345 رشته حسابداری در آموزشگاه عالی حسابداری شرکت ملی نفت ایران و سپس در دانشگاه تهران دایر گردید و امروزه نیز در بسیاری از دانشگاههای دولتی و غیردولتی تدریس میشود؟ آیا میتوان گفت که حسابداری در مفهوم امروزین آن با دفترداری متفاوت است؟
در پاسخ باید گفت که حسابداری یک “سیستم” است که در آن فرآیند جمعآوری، طبقهبندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکلها و مدلهای خاص انجام میگیرد. تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان یا برونسازمانی مثل بانکها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند ازاین اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمیشود و بیشتر تراز حسابها میباشد.
برای مثال یک حسابدار تجربی نمیتواند به راحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود یا نمیداند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کند. از سوی دیگر یک حسابدار متخصص، در آینده میتواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد؛ یعنی میتواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راههایی سرمایهگذاری نماید تا استفاده بهینه کند ( آموزش مفید ) یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی براساس دانش آکادمیک خود میتواند بگوید که از چه طریقی باید تأمین مالی کرد در حالی که مجموع این فعالیتها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.
تواناییهای لازم برای حسابدار شدن :رشته حسابداری از جمله رشتههایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علومتجربی و علومانسانی دانشجو میپذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک حسابدار باید بتواند به خوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید به ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید تحمل ساعتها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته و دقیق و منظم باشد تا در جمعبندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد و در نهایت این که یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.
موقعیت شغلی حسابداری در ایران :فرصتهای شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایینترین سطح تا بالاترین سطح را در بر میگیرد. به همین دلیل با این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، انشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل میکنند اما تعداد فارغالتحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشتهها کمتر است. چون از یک مؤسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانههای کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری ، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.
دروس اصلی و تخصصی:
اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری ، متون حسابداری
منبع : پارسی داکتعریف رشته حسابداری: حسابداری یک فعالیت خدماتی است که وظیفهاش فراهم کردن اطلاعات کمی، که اساسا دارای ماهیت مالی هستند، درباره واحد اقتصادی است. اطلاعات فراهم شده توسط حسابداری باید در تصمیمگیریهای اقتصادی سودمند باشد.
موقعیت شغلی:
فرصتهای شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایینترین سطح تا بالاترین سطح را در بر میگیرد. به همین دلیل با این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل میکنند اما تعداد فارغالتحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشتهها کمتر است. چون از یک مؤسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانههای کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.
دروس پایه:
روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری ، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.
دروس اصلی و تخصصی:
اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری ، متون حسابداری.
مقاطع تحصیلی رشته حسابداری در موسسه :
الف) کاردانی حسابداری ب) کارشناسی علمی کاربردی حسابداری (ناپیوسته) ج) کارشناسی پیوسته د) کارشناسی ارشد
————————————————————————————————————————————————————–
رشته امور مالی و مالیاتی
وضعیت اقتصاد و چرخش مسائل پولی و مالی در کشورها به طور کلی به سمتی حرکت کرده که مالیات جزء جدا ناپذیری است از اقتصاد سالم کشورها . کشورهایی که مالیات در آنها جریان دارد در واقع سازندگی و آبادانی و در آن کشورها نهادینه شده است. دوره کاردانی امورمالی ومالیاتی یکی از دوره های تحصیل آموزش عالی است و هدف از آن آموزش و تربیت افرادی است که پس از یک آموزش دو ساله نظری و عملی قسمتی از نیازهای وزارت امور اقتصادی و دارایی را در زمینه های مالیاتی تامین نمایند.
موقعیت شغلی
فارغ التحصیلان دوره کاردانی امور مالی و مالیاتی قادر به انجام فعالیتها و تصدی مشاغل زیر خواهند بود:
1- کمک ممیز
2- ممیز
3-سرممیز
4- ممیز کل
5- رئیس یا معاون جزئی واحدهای مالیاتی – مالی و اداری و قسمت وصولطبیعت این رشته و دروس پیشنیاز به نحوی تنظیم گردیده که جدا از حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی فارغ التحصیلان این دوره بتوانند در حد مشاغل مورد نظر برای فوق دیپلم حسابداری مصوب شورایعالی برنامه ریزی نقش داشته باشند.
آینده شغلی رشته حسابداری از دید شکوفه جعفری – ویراستار حسابداری
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری می توانند به عنوان حسابرس یا مسئول حسابداری و امور مالی در موسسات مختلف اشتغال پیدا کنند. فارغ التحصیلانی که در شرکتهای بزرگ استخدام می شوند قادر خواهند بود در قسمت های تخصیص منابع یا سیستم های اطلاعاتی مدیریت و در مشاغل تحلیل گر مالی یا حسابرس داخلی مشغول به کار شوند و یا مسئولیت بخشی از کار برنامه ریزی و کنترل مالی را عهده دار گردند. مسئولیتهای دیگری که فارغ التحصیلان این دوره در موسسات بزرگ می توانند عهده دار گردند، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی و آینده نگری است. فارغ التحصیلان این دوره پس از کسب تجریه کافی می توانند در سطوح مختلف مدیریت مالی و حسابرسی انجام وظیفه نموده و در اداره موسسه کمک های موثری به مدیریت نمایند.
آینده شغلی. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته حسابداری توانائی لازم در کسب مشاغل و ایفای نقشهای زیر را دارند:
1. انجام کلیه امور حسابداری در موسسات بازرگانی، بانکها و واحدهای تولیدی و صنعتی.
2. تصدی کلیه امور حسابداری در موسسات دولتی و شهرداریها.
3. اشتغال به حرفه حسابرسی در موسسات حسابرسی.
4. ایفای وظیفه در بورس و بازار سرمایه.
دروس رشته
– آمار و کاربرد آن در مدیریت – آیین نگارش – اصول بایگانی و مدیریت اسناد – اصول حسابداری 1و2و3- اصول علم اقتصاد 1 و 2 – برنامه نویسی و کاربرد آن در حسابداری – جغرافیای اقتصادی ایران – حسابداری صنعتی 1 و 2
– حسابداری میانه 1 – حسابداری دولتی 1 – حسابرسی 1 – حسابرسی مالیاتی – حقوق اساسی و آشنایی با تشکیلات دولت جمهوری اسلامی – حقوق بازرگانی – ریاضیات پایه – ریاضیات پیش دانشگاهی – عملیات بانکی
– قانون مالیاتها 1 و 2 و3- مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت ها – مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت
– کلیات حقوق ومقررات مدنی و ….مقاطع تحصیلی رشته امور مالی و مالیاتی در موسسه
کاردانی امور مالی و مالیاتی
شکوفه جعفری
کارشناسی- دانشگاه تهران ارشد- دانشگاه الزهرا (س)مقطع کارشناسی
تغییرات سریع جامعه امروزی حسابداری را که در ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات اساسی اقتصادی در موسسات مختلف مورد استفاده می باشد بسیار پیچیده کرده است لذا تصمیم گیری صحیح و دقیق تر بر مبنای اطلاعات قابل اعتماد بسیار ضروری به نظر می رسد. بنابراین حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ایفاء می کند. ادامه تحصیل در این رشته منوط به شرکت در آزمون سراسری (از هر 3 رشته ریاضی، تجربی و انسانی) و قبولی در آن می باشد. به دلیل طرفداران زیاد این رشته امروزه اکثر واحدهای دانشگاهی دولتی و آزاد در اکثر شهرهای کشور به ارائه این رشته می پردازند.
دروس مربوطه. در طول 4سال تحصیل (معادل 8 ترم تحصیلی) تعداد 143 واحد درسی باید گذرانده شود. دروس مربوط به این رشته شامل 3 گروه درسی، دروس عمومی (زبان خارجه عمومی، معارف اسلامی 1و 2، اخلاق اسلامی، تربیت بدنی 1و2، فارسی عمومی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشه ها، متون اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده)، دروس تخصصی (اصول حسابداری 1و 2 و3، حسابداری میانه 1و 2، حسابداری پیشرفته 1و 2، حسابداری صنعتی 1و 2و 3، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی، زبان تخصصی، مدیریت مالی 1و 2، حسابداری و حسابرسی دولتی، حسابرسی 1و 2، مباحث جاری در حسابداری)، و دروس پایه (اصول علم اقتصاد 1و 2، حقوق بازرگانی، مبانی سازمان و مدیریت، روانشناسی عمومی، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، پژوهش عملیاتی1و 2، مالیه عمومی و خط مشی مالی دولتها، مدیریت تولید، روش تحقیق و ماخذ شناسی، مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت، مبانی جامعه شناسی، پول و ارز و بانکداری، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی) می باشد.
مقطع کارشناسی ارشد
دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری به منظور آموزش تخصصی حسابداری به دانشجویانی که درآینده در حرفه حسابرسی یا مشاغل مختلف حسابداری در موسسات بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول کار خواهند شد، تدوین گردیده است. بدیهی است دانشجویانی که درحال حاضر به کار حسابرسی و حسابداری اشتغال دارند با گذرانیدن این دوره اطلاعات و معلومات تخصصی خود را افزایش داده و مسئولیت های سنگین تری را عهده دار خواهند گردید. علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره تحت ضوابطی که ستاد انقلاب فرهنگی تعیین می کند، می توانند به امر تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال پیدا کنند.
تحصیل در مقطع ارشد این رشته نیز منوط به شرکت در آزمون سراسری ارشد و قبولی در آن می باشد، که این امر نیاز به مطالعه دروس تخصصی رشته، ریاضی و آمار و زبان خارجی دارد. امروزه اکثر واحدهای دانشگاهی دولتی و آزاد به ارائه این رشته می پردازند.
دروس مربوطه. در طول 2 سال تحصیلی (معادل 4ترم) تعداد 33 واحد باید گذرانده شود. دروس مربوط به این رشته شامل تئوری حسابداری 1و 2، حسابداری مدیریت، حسابداری دولتی پیشرفته، تصمیم گیری در مسائل مالی، مباحث جاری حسابداری، حسابرسی پیشرفته، بررسی موارد خاص در حسابداری، سیستم های اطلاعاتی حسابداری، اقتصاد مدیریت یا سیستم های حسابداری یا پژوهش عملیاتی پیشرفته ( انتخاب یکی از این سه درس به صورت اختیاری)، تحلیل آماری و در نهایت 4 واحد پایان نامه می باشد.
منابع
http://www.unp.ir/article/university/human-courses/2859
http://www.kanoon.ir/Article/35466
- نویسندهنوشتهها
- شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.