تفاوت میانگین متحرک ساده (SMA) و نمایی (EMA) چیست؟

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

یکی از پرکاربردترین ابزارهایی که تریدرهای بازارهای مالی مختلف برای بررسی وضعیت حرکت بازار استفاده می‌کنند، میانگین متحرک (Moving Average) است.

 در بین میانگین‌های متحرک، میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین متحرک ساده (SMA) دو مورد از رایج‌ترین ابزارهای میانگین‌گیری هستند. اما تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی چیست؟

در ادامه این مقاله به بررسی و شناخت EMA و SMA پرداخته و تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی را بررسی می‌کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • میانگین متحرک ساده دید بلندمدتی از وضعیت کلی قیمت دارایی می‌دهد اما میانگین نمایی برای پیش‌بینی قیمت دارایی در کوتاه‌مدت به کار می‌رود.
  • در SMA، وزن قیمت همه روزهای بازه موردنظر برابر است اما در EMA قیمت‌های روزهای نزدیک‌تر، وزن بیشتری می‌گیرند.
  • استفاده از میانگین متحرک ساده و نمایی به استراتژی معاملاتی افراد و شرایط بازار وابسته است و نمی‌توان در این موردنظر قطعی داد. 

میانگین متحرک ساده (SMA)

میانگین متحرک ساده از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که در بازارهای مالی و تریدینگ استفاده می‌شود، حتی خیلی قدیمی‌تر از اینکه مبادلات آنلاین رواج پیدا کنند.

ویژگی مهم میانگین متحرک ساده چیست؟ راحت بودن محاسبه. به ‌همین ‌دلیل هم «ساده» نامیده می‌شود.

درواقع عددی که میانگین متحرک نشان می‌دهد، متوسط قیمت بسته شدن دارایی در یک بازه زمانی است.

زمانی که می‌خواهیم میانگین متحرکی با تاثیر کمتر نسبت به تغییرات قیمت جدید داشته باشیم از SMA هایی با بازه زمانی طولانی استفاده می‌کنیم.

مثلا میانگین متحرک ساده در یک بازه 20 روزه، متوسط قیمت دارایی در آن بازه 20 روزه است.

هدف SMA بررسی نمودار بلندمدت و مقایسه قیمت فعلی با میانگین بلندمدت است.

به‌طورکلی SMA های بلندمدت به سختی تحت تاثیر نوسانات قیمت قرار می‌گیرند درحالی‌که SMA های کوتاه‌مدت سریع‌تر پاسخ می‌دهند.

در ادامه میانگین متحرک ساده چارت CHF/JPY برای بازه‌های 50، 100 و 200 روزه را می‌بینید.

واضح است که SMA پنجاه‌روزه (خط زرد) حرکت‌های سریع‌تری نسبت به 100 روزه (خط قهوه‌ای) و 200 روزه (بنفش) دارد.

بیشتر بخوانید: مووینگ اوریج‌ها (میانگین متحرک) و استراتژی‌های آن

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

به‌صورت‌کلی، SMA با استفاده از قیمت بسته شدن دارایی محاسبه می‌گردد، اما ممکن است از سایر قیمت‌ها مثل قیمت باز شدن یا قیمت متوسط هم استفاده شود.

همچنین با ایجاد یک کندل جدید، آن دیتا به محاسبه اضافه شده و قدیمی‌ترین قیمت حذف می‌شود.

SMA ها به‌خاطر توانایی آن‌ها در نمایش روندهای بلندمدت تغییر قیمت دارایی‌ها محبوب هستند.

اگر خط SMA روند صعودی داشته باشد آن دارایی در حال افزایش قیمت بوده و روند صعودی در حال تقویت شدن است درحالی‌که روند نزولی SMA نشان‌دهنده ضعف آن دارایی است

SMA بااینکه ابزار مؤثری برای بررسی دارایی‌های مختلف، ازجمله سهام شرکت‌ها و جفت ارزهای بازار فارکس است اما چون تنها مبتنی بر داده‌های تاریخی بوده با محدودیت‌هایی مواجه است.

در واقع ممکن است اطلاعاتی که برای محاسبه میانگین متحرک ساده استفاده می‌شوند دیگر منقضی یا نامعتبر باشند.

میانگین متحرک نمایی (EMA)

میانگین متحرک نمایی یا EMA نسبت به SMA اهمیت بیشتری به قیمت‌های اخیر می‌دهد.

در بین همه میانگین‌های متحرکی که وجود دارند EMA واکنش بهتری روی قیمت‌های جدید دارد، چراکه روی جدیدترین داده‌ها تمرکز دارد.

این مسئله موجب شده تا EMA مورد استقبال بیشتری واقع شود. چراکه هر چه سریع‌تر یک روند تشخیص داده شود امکان موج‌سواری روی آن بیشتر می‌شود.

محاسبه EMA دشوار است چون هرچه قیمت‌ها به امروز نزدیک‌تر شوند وزن بیشتری در محاسبه می‌گیرند.

پس مزیت میانگین متحرک نمایی چیست؟

مزیت مهم EMA در مقایسه با SMA این است که به داده‌های جدید نسبت به داده‌های قدیمی اهمیت بیشتری می‌دهد. به‌همین‌دلیل با سرعت بیشتری به تغییرات قیمت پاسخ می‌دهد.

در ادامه میانگین متحرک نمایی جفت ارز  CHF/JPY را در بازه‌های 20، 50، 100 و 200 روزه می‌بینیم که در قسمت قبل SMA آن را هم آوردیم.

می‌بینید که خطوط EMA نسبت به خطوط SMA، شناورتر هستند.

این شناوری نشان‌دهنده تاثیر تنظیم شده‌ایست که به تغییرات اخیر قیمت داده می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد افت‌وخیزهای ناگهانی شود.

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

مزیت مشخص EMA این است که داده‌ها جدیدترند. به این ترتیب دیدگاهی که از این شاخص به‌دست‌آمده برای تریدرها مفیدتر است.

بااینکه EMA اهمیت بیشتری به داده‌های جدید می‌دهد هنوز هم داده‌های قدیمی را در نظر می‌گیرد و این در حالی است که برخی معامله‌گران علاقه‌ای به استفاده از اطلاعات قدیمی ندارند.

EMA پیچیده‌تر از SMA بوده و برای تریدرهای تازه‌کار مفیدتر است. اما ممکن است تریدرهایی که روی استراتژی بلندمدت تمرکز کرده‌اند با SMA راحت‌تر باشند چون تصویر بزرگ‌تری به آن‌ها می‌دهد.

شاید میانگین متحرک نمایی (EMA) شبیه میانگین متحرک موزون (WMA) به‌نظر برسد اما این دو با هم تفاوت دارند.

تفاوت میانگین متحرک نمایی و موزون این است که WMA اهمیت قیمت‌های قدیمی‌تر را به‌صورت خطی کاهش می‌دهد اما در EMA این کاهش، نمایی است. بااین‌حال هر دو به قیمت‌های اخیر، ارزش بیشتری می‌دهند.  

روش محاسبه میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک نمایی (EMA) به قیمت‌های اخیر وزن بیشتری می‌دهد.

وزن اعمال شده به آخرین قیمت، به تعداد دوره‌های درون میانگین متحرک بستگی دارد.

برای محاسبه میانگین متحرک نمایی 10 روزه به اطلاعات بیش از 10 روز نیاز دارید. اما این تعداد برای محاسبه SMA ده روزه، دقیقا 10 روز است.

برای محاسبه میانگین متحرک نمایی سه مرحله وجود دارد:

  1. ابتدا میانگین متحرک ساده را برای مقدار اولیه EMA محاسبه می‌کنند. میانگین متحرک نمایی (EMA) باید از جایی شروع شود، بنابراین در اولین محاسبه EMA از میانگین متحرک ساده به‌عنوان EMA بازه زمانی قبلی استفاده می‌شود.
  2. در مرحله دوم، ضریب وزنی محاسبه می‌شود.
  3. در مرحله سوم، میانگین متحرک نمایی هرروز، بین مقدار اولیه EMA و امروز، با استفاده از قیمت، ضریب و مقدار EMA دوره قبل محاسبه می‌گردد.

فرمول زیر برای یک EMA ده‌روزه است:

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

ضریب وزن‌دار

میانگین متحرک نمایی 10 روزه، به قیمت‌های اخیر خود وزن 18.18 درصدی می‌دهد.  

اگر بازه EMA به 20 روز تغییر یابد، وزن قیمت‌های اخیر نیز 9.52 درصد می‌شود (0.0952=(1+20)/2).

در نظر داشته باشید که وزن‌دهی یک بازه زمانی کوتاه‌تر بیشتر از وزن‌دهی بازه‌های زمانی طولانی‌تر است. در‌حقیقت، هربار که دوره میانگین متحرک دو برابر شود وزن آن نصف می‌شود.

اگر می‌خواهید از درصد خاصی برای EMA استفاده کنید، می‌توانید فرمول زیر را برای تبدیل آن به بازه‌های زمانی بکار ببرید و سپس آن مقدار را به‌عنوان پارامتر EMA وارد کنید.

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

ممکن است فکر کنید تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی شامل موارد زیادی می‌شود اما این‌طور نیست.

مهم‌ترین تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی در حساسیتی است که نسبت به تغییر داده‌ها نشان می‌دهند.

EMA به قیمت‌های جدید اهمیت بیشتری می‌دهد، درحالی‌که SMA هیچ‌یک را ارجح‌تر نمی‌داند. با این حال، EMA و SMA هر دو به یک شکل تفسیر شده و برای تحلیل نوسان قیمت به کار می‌روند.

EMA نسبت به SMA سریع‌تر تغییر می‌کند و به‌همین‌دلیل تأثیرگذاری آن بستگی به بازه زمانی موردنظر تریدر دارد.

در حالت کلی بسیاری از تریدرها بر این باورند که میانگین متحرک نمایی باعث شده میانگین متحرک ساده به حاشیه برود. اما واقعیت این است که هرکدام در جای خود کارایی دارند.

زمان مناسب استفاده از میانگین متحرک ساده

شاید فکر کنید میانگین متحرک ساده کاربرد زیادی ندارد، اما تطبیق‌پذیری آن باعث شده هنوز هم تریدرها آن را بکار ببرند.

بهترین راه استفاده از SMA ها شناسایی نقاط معکوس شدن روند، بررسی قدرت مومنتوم یک دارایی و تعیین سطوح بالقوه حمایت و مقاومت است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

به‌خاطر داشته باشید که برخلاف EMA که به قیمت هر روز، وزن متفاوتی می‌دهد، SMA به همه روزها وزن برابری تخصیص می‌دهد.

همین موضوع باعث می‌شود که میانگین متحرک ساده برای تریدهای بلندمدت مناسب باشد، چراکه نوسانات اخیر را هموار کرده و دیدگاه وسیع‌تری از روند قیمت دارایی می‌دهد.

این موضوع را نیز می‌توان به عنوان یک تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی عنوان کرد.

به‌این‌ترتیب بیشتر می‌تواند به پیش‌بینی قیمت کمک کند. اگر می‌خواهید دیدگاه سطح بالایی از یک دارایی داشته باشید و حرکت قیمت آن را طی چند ماه یا چند سال بررسی کنید SMA گزینه خوبی است.

قابلیت ایجاد تایم فریم‌های دلخواه در SMA نیز برای تریدرها مفید است. با این کار به‌مرورزمان و با پیش‌بینی حرکت قیمت، دیدگاه دقیق‌تری از بازدهی آن دارایی به دست می‌آورند.

بااینکه امکان تعیین تایم‌فریم در SMA وجود دارد اما بسیاری از تریدرها از بازه‌های زمانی 50 یا 200 روزه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل چند زمانی یا مولتی تایم فریم چیست؟

در نهایت باید گفت SMA ها کاربردی‌ترین اندیکاتورهای تکنیکال نیستند اما همچنان می‌توانند به‌عنوان بخشی از فرآیند تریدینگ ارزشمند باشند.

مزایا و معایب میانگین متحرک ساده

بزرگ‌ترین مزیت SMA در تحلیل‌های بلندمدت، هموار کردن و توصیف راحت‌تر قیمت است که تصویر مشخصی از روند قیمت در طول زمان می‌دهد.

اگر قیمت برای یک یا دو روز تغییر کند، باعث تغییر قابل‌توجهی در این اندیکاتور نمی‌شود. این باعث شده میانگین متحرک ساده ابزار مناسبی برای حذف موارد غیرضروری از تحلیل‌ها و محاسبات باشد.

با این حال، معمولاً میانگین متحرک ساده برای بازه‌های زمانی کوتاه عملکرد خوبی ندارد، چراکه پاسخ آن به تغییرات قیمت کند است و قبل از اینکه فرصت معاملاتی را نشان دهد، این فرصت از بین خواهد رفت.

بعلاوه SMA یک شاخص گذشته‌نگر است و از داده‌هایی استفاده می‌کند که هفته‌ها و ماه‌ها از آن گذشته است. به‌طورکلی چنین اندیکاتورهایی برای پیش‌بینی آینده، کمتر قابل‌اطمینان هستند.

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی

زمان مناسب استفاده از میانگین متحرک نمایی

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی در زمان مناسب به‌کارگیری آن‌هاست.

EMA ها به‌عنوان معیار تایید استفاده می‌شوند، بنابراین به‌ندرت به‌صورت مستقل عمل می‌کنند. در واقع بسیاری از تریدرها در کنار سایر شاخص‌ها برای تایید حرکت‌های اصلی بازار از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که EMA برای تجزیه‌وتحلیل معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود، EMA های 12 و 26 روزه رایج‌ترین تایم فریم‌های این اندیکاتور هستند.

بااین‌حال در مواردی که تریدرها می‌خواهند محاسبه EMA را برای تحلیل‌های بلندمدت به کار ببرند می‌توانند از بازه‌های 50 و حتی 200 روزه هم استفاده کنند.

از طرفی چون میانگین متحرک نمایی به‌سرعت به تغییر قیمت پاسخ می‌دهد. ممکن است تریدر فکر کند روند تازه‌ای در حال شکل‌گیری است اما اغلب این موضوع فقط یک نوسان قیمت باشد.

به خاطر داشته باشید ازآنجایی‌که میانگین متحرک نمایی به عددهای تازه‌تر وزن بیشتری می‌دهد، این شاخص برای ارزیابی نوسانات کوتاه‌مدت و فرصت‌های معاملاتی که در اثر حرکت قیمت ایجاد می‌شود، مفید خواهد بود.

بااینکه می‌توانید از EMA در تایم فریم‌های بالاتر استفاده کنید، اما بهترین پیشنهاد این است که برای نمودارهای پرنوسان، از EMA های با دوره زمانی بالاتر استفاده کنید.

در نهایت برای تریدرهایی که روی نمودارهایی با تغییرات سریع کار می‌کنند، میانگین متحرک نمایی کاربرد زیادی در تعیین جهت معاملات دارد.

مزایا و معایب میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک نمایی برای تریدرهایی که به دنبال فرصت‌های کوتاه‌مدت هستند عالیست، چون نسبت به نوسانات اخیر بازار حساسیت بیشتری دارد و بازه کوتاه‌تری را در نظر می‌گیرد.

تریدرهایی که روی حرکت سریع قیمت سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند از EMA به‌صورت موثر برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کنند.

بااینکه EMA نیز یک شاخص گذشته‌نگر است اما داده‌های آن قابلیت اطمینان و ارتباط بیشتری دارند، چراکه بازه زمانی کوتاه‌تری را پوشش می‌دهند و به دلیل وزن‌هایی که به قیمت‌های اخیر می‌دهد، تأثیرگذاری بیشتری دارد.

با این حال، متاسفانه نوسانات و تغییرات قیمتی جدید که توسط EMA به‌خوبی نشان داده شده می‌شوند، ممکن است منجر به گرفتن تصمیمات غلط برای معامله شود.

استفاده همزمان از SMA و EMA

اگر در حال سرمایه گذاری روی موقعیت‌های بلندمدت هستید، SMA مناسب است و برای معاملات کوتاه‌مدت، استفاده از EMA کارایی بیشتری دارد.

با وجود تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی، ممکن است مواردی هم باشد که استفاده هم‌زمان از آن‌ها مفید باشد.

مثلا می‌توانید در کنار EMA از SMA برای ارزیابی پتانسیل سود و مومنتوم پوزیشن بلندمدتی که به دنبال آن هستید استفاده کنید.

همچنین در کنار SMA، می‌توانید از EMA نیز به‌عنوان شاخصی که به شما برای تعیین زمان ورود به معامله کمک می‌کند، استفاده نمایید.

در نهایت باید گفت با وجود تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی، هیچ‌یک از این اندیکاتورها بهتر یا بدتر نیستند و مورداستفاده آن‌ها تنها به استراتژی معاملاتی شما وابسته است.

سوالات متداول

میانگین متحرک ساده (SMA) چیست؟

میانگین متحرک ساده از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که در بازارهای مالی و تریدینگ استفاده می‌شود. عددی که SMA نشان می‌دهد، متوسط قیمت بسته شدن دارایی در بازه زمانی موردنظر است.

میانگین متحرک نمایی (EMA) چیست؟

میانگین متحرک نمایی یا EMA مشابه میانگین متحرک ساده است، اما با این تفاوت که وزن بیشتری به داده‌های قیمتی اخیر می‌دهد.

تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی در واکنش نسبت به حرکات ناگهانی قیمت چطور است؟

SMA به تغییرات ناگهانی قیمت واکنش چندانی ندارد ولی SMA به‌سرعت دچار نوسان می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث اشتباه تریدرها در تصمیم‌گیری شود.

جمع بندی

میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند که هر دو بر قیمت گذشته یک دارایی تمرکز دارند.

میانگین متحرک ساده به قیمت‌های ثبت شده برای هر روز وزن برابری می‌دهد (در بازه زمانی موردنظر)، اما وزن‌دهی در EMA متفاوت است و قیمت‌های اخیر وزن بیشتری می‌گیرند. همین موضوع، تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی است.

به‌همین‌دلیل از SMA و EMA به‌ترتیب در بررسی وضعیت کلی بازار و تصمیم‌گیری برای ورود به یک پوزیشن استفاده می‌شود. در نهایت نحوه به‌کارگیری این دو ابزار به استراتژی معاملاتی تریدرها بستگی دارد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

10 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
صوناکی سان

سلام یه سوال داشتم توکتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی نحوه محاسبه میانگین متحرک نمایی رو اینجوری گفته:قیمت پایانی روزدهم ضربدر ۱۰ قیمت پایانی روزنهم ضربدر۹ قیمت پایانی روزهشتم ضربدر ۸ والی اخر وبعد حاصل جمع رو تقسیم بر حاصل جمع ضرایب میکنیم (ضرایب همون ۱۰+۹+۸+۷و….)این روشی که شما برا محاسبه گفتین شکل دیگه ی همین فرموله؟
ودراخر ممنون بابت مطالب مفیدتون

حسین

سپاس

sep

سلام میخواستم بدونم تفاوت Double EMA و Triple EMA چیه؟؟

Morteza

سلام وقت بخیر عالی بود، فک کنم تقاطع مرگ و طلایی اشتباه هست، تقاطع های گلدن و دیث از کراس دو مووینگ ۲۰۰ و ۵۰ حاصل میشه،

در متن ذکر شده ۱۰۰ با ۵۰

shahed

منظورم MAW بود

shahed

در مورد MA چیزی نگفتید!!

محمدی

ممنونم، توضیحات کاملی بود

امیر

سلام وقت بخیر
واقا متشکرم بخاطر سایت و کانال عالی شما و انواع اموزشهایی که در سایت و کانال تلگرام قرار میدین
به امید موفقیت روز افزون برای تیم بورسینس

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
10
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx