همه چیز درباره دامنه بلاک‌چینی (خرید، فروش و …)

دامنه بلاکچینی

دامنه بلاک‌چینی قابلیت جدیدی است که در دنیای کریپتو سر و صدای زیادی به پا کرده‌ است.

به کمک این دامنه‌ها می‌توان کیف پول‌های کریپتویی را شناسایی کرد. دامنه روی بلاک‌چین در هنگام جابه‌جایی ارزهایی دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا به راحتی دارایی خود را ارسال کنید.

همان‌طور که می‌دانید، آدرس‌های کریپتو از هش با طول ثابت حاوی اعداد و حروف در هم ریخته است که به خاطر سپردن آن امکان پذیر نیست.

عناوین مطلب:

به جای آن، با وارد کردن نام دامنه بلاک‌چینی آدرس مورد نظر، جابه‌جایی دارایی‌ها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

استفاده از دامنه روی بلاک‌چین باعث شده تا تراکنش‌های دنیای متاورس با سهولت بیشتری انجام شود چرا که در این دنیا دیگر نیازی به استفاده از آدرس‌های غیرقابل حفظ کردن نیست و شما می‌توانید با وارد کردن نام دامنه مورد نظر، دارایی‌ها را ارسال کنید.

خرید دامنه بلاک‌چینی محدودیتی ندارد و شما نیز می‌توانید با خرید یک دامنه بلاک‌چینی، دریافت دارایی‌ها به کیف پول خود را سهولت دهید.

در این مقاله ما به معرفی انواع دامنه بر بستر بلاک‌چین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا آموزش گام به گام خرید دامنه بلاک‌چینی را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • دامنه بلاک‌چینی در سه سرویس ENS اتریوم، Handshake و Unstoppable ارائه می‌شود.
  • قیمت دامنه‌ها با توجه به نام انتخابی شما متغیر هستند و می‌توانند تا صدها هزار دلار ارزش گذاری شوند.
  • دامنه بلاک‌چینی در سرویس Unstoppable در قالب توکن NFT ارائه شده است که امکان معامله آن در بازار‌های NFT مانند Opensea امکان پذیر است.

دامنه بلاک‌چینی چیست؟

دامنه‌های بلاک‌چینی (Blockchain Domain Name) یک پیشرفت هیجان‌انگیز در دنیای غیرمتمرکز هستند.

در واقع دامنه بلاک‌چینی را می‌توان در رده دارایی‌های مستقر در شبکه عمومی بلاک‌چین دسته بندی کرد چرا که هر کسی بدون نیاز به ارائه هویت خصوصی می‌تواند آن‌ها را خریداری کرده یا از آن‌ها استفاده کند.

اگر درباره نحوه کار بلاک‌چین اطلاع ندارید، مطالعه مطلب تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) چیست؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دامنه (به انگلیسی Domain) به آدرس‌هایی گفته می‌شود که دسترسی به صفحات وب را برای کاربران تسهیل می‌کند، مثلا Google.com یا Bourseiness.com یک دامنه است.

به عبارت ساده‌تر، دامنه همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می‌شوید.

درست مانند توکن‌های NFT، دامنه بلاک‌چینی نیز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. در این حالت دامنه‌ها در یک سرور ذخیره نمی‌شوند بلکه در دفترهای عمومی در سراسر جهان پخش شده‌اند. 

برخلاف دامین‌های Web2 که شما باید آن‌ها را سالیانه تمدید کنید، در اینجا خبری از تمدید نیست و پس از ایجاد یک دامنه بر روی بلاک‌چین، تا ابد تحت مالکیت شما خواهد بود. 

علاوه‌بر آن، شما می‌توانید هر نامی که بخواهید را برای ضرب دامنه استفاده کنید چرا که مکانیزم ضرب یک دامنه توسط قراردادهای هوشمند و در بستر بلاک‌چین انجام می‌شود.

دامنه‌های بر بستر بلاک‌چین، با پسوندهای جدید و متنوعی وارد بازار شده‌اند که با افزایش محبوبیت آن، تعداد پسوند دامنه بر بستر بلاک‌چین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

امکان خرید دامنه بلاک‌چینی از سایت unstoppabledomains.com امکان پذیر است. در زمان نوشتن این مقاله، پسوند‌های زیر قابل ثبت هستند.

Crypto
NFT
Wallet
Blockchain
X
Polygon
Dao
888
Zil
Bitcoin

با این که ثبت دامنه در پسوند‌های جذابی فراهم شده است اما وبسایت مذکور براساس نام دامنه بلاک‌چینی قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

به همین دلیل دامین‌هایی که کوتاه هستند یا از نظر معنایی کاربری خاصی دارند با قیمت بالایی به فروش می‌رسند. بهتر است قبل از ثبت نام دامنه بلاک‌چینی، لیستی از نام‌های مورد نظر خود آماده کنید.

دامنه بلاک‌چینی چگونه کار می‌کند؟

در اوایل ظهور اینترنت، حفظ کردن آی‌پی یک وبسایت بسیار مشکل بود به همین دلیل به جای به خاطر سپردن کل ای‌پی، مردم از دامنه‌ها استفاده کردند. این موضوع در مورد نام دامنه بلاک‌چینی نیز صدق می‌کند.

با کمک دامنه بلاک‌چینی دیگر به خاطر سپردن نام آدرس افراد بسیار آسان خواهد بود و ما می‌توانیم حتی در دنیای متاورس برای ارتباط برقرار کردن با سایرین، از نام دامنه آن‌ها استفاده کنیم.

البته این موضوع فقط به آدرس‌ ولت کاربران ختم نمی‌شود و می‌توان دامنه بلاک‌چینی در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیز استفاده کرد. در این حالت قراردادهای هوشمند این اپلیکیشن‌ها از دامنه ثبت شده استفاده می‌کنند.

با این حال نباید فراموش کنیم که توسعه دهندگان بلاک‌چین اتریوم قابلیتی با نام Ethereum Naming Service یا ENS در این شبکه پیاده کرده‌اند که می‌توان به راحتی از پسوند دامنه بلاک‌چینی Eth استفاده کرد.

اما استفاده از این سرویس موضوع دیگری است که در مطلب سرویس نام اتریوم (ENS) چیست و چه کاربردی دارد؟ به‌طور کامل به آن پرداختیم.

در این مقاله ما در مورد دامنه‌های ارائه شده از سوی unstoppabledomains صحبت خواهیم کرد. 

در کل لازم است بدانید تا امروز 3 نوع دامنه بلاک‌چینی وجود دارد که تحت سرویس‌های Ethereum، Handshake و Unstoppable ارائه می‌شوند.

دامنه‌های ارائه شده از سوی Unstoppable بر روی قراردادهای هوشمند ارائه شده از سوی آن‌ها پیاده سازی شده است و پس از پرداخت هزینه کارمزد ثبت نام دامنه بلاک‌چینی، شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

خطرات دامنه‌های بلاک‌چینی

زمانی که شما قصد ثبت یک دامنه برای وبسایت خود دارید، قبل از تایید نهایی، نام دامنه شما بررسی خواهد شد. در صورتی که از نام‌های شناخته شده استفاده می‌کنید، امکان ثبت آن وجود ندارد.

اما در مورد دامنه‌های بلاک‌چینی چطور؟ آیا کاربر می‌تواند نام یک برند را برای خود ثبت کند؟ اگر کسی بتواند نام برند کسب و کار ما را استفاده کند، آیا راهی برای بازپس گرفتن دامنه وجود دارد؟

دامنه بلاک‌چینی

در ابتدای مقاله گفتیم که دامنه‌ها بر روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و پس از Mint، به صورت مستقیم وارد کیف پول مالک آن خواهد شد. بنابراین در صورت ثبت شدن نام دامنه بلاک‌چینی یک برند، راهی برای بازگشت آن وجود ندارد.

اما کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز همزمان با افزایش محبوبیت دامنه بلاک‌چینی در حال انفجار هستند.

جالب است بدانید در دنیای دامنه بر بستر بلاک‌چین نیز تلاش‌های زیادی برای کلاهبرداری از کاربران صورت گرفته است اما کلاهبرداران چندان در کار خود موفق نبوده‌اند. اما دلیل آن چیست؟

با در نظر گرفتن ماهیت بلاک‌چین و تراکنش‌های غیرقابل معکوس، دامنه بلاک‌چینی می‌تواند مشکلات زیادی برای شرکت‌ها و نام‌های شناخته شده ایجاد کند. این موضوع در مورد همه برند‌ها و حتی سلبریتی‌های محبوب نیز صدق می‌کند.

زمانی که یک کاربر قصد خرید دامنه بلاک‌چینی را داشته باشد، هیچ قانون مشخصی از نام‌های مجاز برای او وجود ندارد.

از آن‌جایی که در آموزش ثبت دامنه بلاک‌چینی از سرویس Unstoppable استفاده می‌کنیم، آن‌ها مسئول بررسی نام دامنه بلاک‌چینی هستند.

در مصاحبه‌ای که با شرکت توسعه دهنده این وبسایت انجام شده است، مدیرعامل آن عنوان کرد که این شرکت اجازه نمی‌دهد هر کسی بتواند نام برندهای محبوب را ثبت کند. 

اما هیچ تضمینی وجود ندارد. هیچ سیستمی در اینجا نمی‌تواند از همه برندها و نام‌های موجود آگاه باشد.

به همین دلیل در حین ثبت دامنه بلاک‌چینی، هیچ سازمان متمرکزی وجود ندارد تا بتوان به کمک آن از ثبت دامنه بلاک‌چینی برند‌های محبوب جلوگیری کرد.

ویژگی‌های دامنه بلاک‌چینی

دامنه‌های بلاک‌چینی ویژگی‌های خاص خود را دارند که آن‌ها را از دامنه‌های سنتی متمایز می‌کند.

به خاطر داشته باشید امکان استفاده عمومی از نام دامنه بلاک‌چینی برای راه‌اندازی وبسایت امکان پذیر نیست و شما باید از سرویس‌های واسط دیگری برای این کار استفاده کنید.

با این حال ظهور دامنه بر روی بلاک‌چین به اندازه کافی هیجان انگیز است تا ما در اینجا در مورد ویژگی‌های مثبت آن صحبت کنیم:

عدم نیاز به تمدید

برای تمدید دامنه‌های سنتی باید هزینه سالیانه‌ای برای تمدید پرداخت کنید که متناسب با پسوند دامنه، متفاوت است.

اما دامنه‌های روی بلاک‌چین که از طریق سایت unstoppabledomains  خریداری می‌کنید نیازی به تمدید ندارند، آن‌ها را یکبار ایجاد می‌کنید و برای همیشه مالک آن هستید!

امنیت بالاتر

برای ثبت و مدیریت دامنه‌های سنتی، به رجیستری دامنه وابسته هستیم. احتمال دزدیده شدن دامنه، تحریم و… برای دامنه‌های سنتی وجود دارد اما دامنه‌های روی بلاک‌چین در کیف پول شخصی خودتان نگهداری و مدیریت می‌شوند.

بنابراین تا زمانی که کیف پول دیجیتال‌تان را امن نگهدارید، هیچ‌کس نمی‌تواند به دامنه‌های شما دسترسی پیدا کند.

قابلیت اتصال به آدرس کیف پول ارز دیجیتال

همیشه زمانی که قصد واریز ارز دیجیتال (مثلا بیت‌کوین) به آدرس یک صرافی یا شخص دیگر را دارید، ارز مدنظر را به آدرسی طولانی شامل ارقام و اعداد (مثلا 1NrKmBGrH9LeDNbHCZHqQ1A4XetR8AAzc) ارسال می‌کنید.

به دلیل طولانی بودن این آدرس، الزام به کپی و past کردن آن وجود دارد که گاهی مشکل‌آفرین و زمان‌بر است.

دامنه بر بستر بلاک‌چین

دامنه‌های بلاک‌چینی این مشکل را حل کرده‌‌اند. هر شخص می‌تواند آدرس کیف پول‌های خود را به یک دامنه بلاک‌چین متصل کند.

ارسال کننده تراکنش می‌تواند به جای یک آدرس طولانی، فقط آدرس دامنه دریافت کننده را در کیف پول خود وارد کرده و دریافت کننده بدون هیچ کارمزد اضافی، ارزها را در کیف پول خود دریافت کند.

مثلا ارسال کننده به جای 1NrKmBGrH9LeDNbHCZHqQ1A4XetR8AAzc کافیست آدرس yekta.crypto را به عنوان آدرس دریافت کننده ثبت کند.

قابلیت ایجاد سایت‌های غیرمتمرکز

برخلاف دامنه‌های معمول و سنتی، قابلیت ایجاد برنامه و اپ روی دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین، اتصال پیج شبکه‌های اجتماعی و اتصال ایمیل به آن‌ها با کمک افزونه و مرورگر‌های خاصی وجود دارد.

مزیت دیگر دامنه‌های بلاک‌چین، امکان ایجاد سایت‌های غیرمتمرکز با استفاده از هاست‌های همتابه‌همتا مانند سرویس IPFS است.

به خاطر داشته باشید هنوز مرورگرهای بزرگ به صورت پیشفرض از Web3 پشتیبانی نمی‌کنند به همین دلیل برای راه اندازی یک وبسایت Web3 چالش‌های زیادی وجود دارد.

برای نمونه، موتورهای جستجو مانند گوگل امکان ایندکس کردن این وبسایت‌ها را ندارند.

معایب دامنه بلاک‌چینی چیست؟

با وجود مزیت‌های اشاره شده، این نوع دامنه‌ها معایبی نیز دارند. اما با وجود این معایب، بیش از 6 میلیون از این دامنه‌ها در سرویس‌های مذکور ثبت شده است و روز به روز در حال گسترش هستند.

هزینه بالای کارمزد تراکنش شبکه

برای ثبت دامنه بلاک‌چینی با قراردادهای هوشمند اتریوم سروکار دارید. با وجود این که هزینه کارمزدهای تراکنش این شبکه تا 88% کاهش پیدا کرده‌اند اما همچنان برای ثبت یک دامنه هزینه کارمزد شبکه اتریوم می‌تواند بالا باشد.

در زمان‌های اوج ترافیک شبکه احتمالا نیاز باشد چند ده دلار برای کارمزد تراکنش بپردازید.

پشتیبانی نکردن برخی از مرورگرهای مطرح از این دامنه‌های اینترنتی (بدون افزونه)

اگر شخصی همین الان سایتی با این دامنه‌ها راه‌اندازی کند، کاربران مرورگر کروم و فایرفاکس نمی‌توانند سایت را ببینند.

با این حال در زمان نگارش این مطلب، مرورگر Brave و مرورگر Opera از این دامنه‌ها پشتیبانی می‌کند، بدون اینکه بخواهید افزونه‌ای روی آن‌ها نصب کنید.

با مرورگرهای دیگر مانند کروم و فایرفاکس نیز امکان دسترسی به دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین وجود دارد، تنها نیاز است افزونه موردنیاز (extension) روی مرورگر نصب و فعال شده باشد.

انتظار می‌رود مرورگرهای مطرح دنیا امکان باز کردن و مرور این سایت‌ها را برای کاربران‌شان فراهم کنند.

قابل ثبت نبودن برخی دامنه‌های خاص

هنوز برخی از نام‌ها و دامنه‌های خاص از طریق سایت unstoppabledomains  قابل ثبت نیست.

بطور مثال برخی از نام‌های متداولی مانند mehrdad – matin و…

mehrdad-domain

با آمدن اتریوم 2.0 و کاهش کارمزد شبکه، پشتیبانی مرورگرهای مطرح از این دامنه‌ها و دسترس قرار گرفتن نام‌ها این معایب در طول زمان مرتفع خواهد شد. 

نکاتی قبل از ثبت دامنه بلاک‌چینی

از آن‌جایی که تراکنش‌های بلاک‌چین غیرقابل بازگشت هستند لازم است قبل از ثبت دامنه بلاک‌چینی به برخی نکات توجه کنید.

  • این مطلب برای افرادی که درک متوسط به بالا از ارزهای دیجیتال و تجربه کار کافی با ارز دیجیتال و کیف پول متامسک را داشته باشند.
  • دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین نوعی NFT هستند که یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شوند.
  • سایت unstoppabledomains و سایت opensea که در ادامه به آن می‌پردازیم ممکن است آی‌پی ایران را مسدود کرده باشد که با تغییر آی‌پی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد
  • با توجه به اینکه تراکنش‌ها در این سایت‌ها مستقیما از طریق کیف پول شما انجام می‌گیرد و هیچ وجهی در سایت Deposit نمی‌شود خطر مسدود شدن دارایی کمتر است
  • پس از خرید، دامنه بلاک‌چینی را به آدرس اتریوم خود منتقل می‌کنید و مالک اصلی و واقعی آن خواهید بود. این دامنه‌ها روی بلاک‌چین اتریوم قابل مشاهده و تایید هستند.
  • شما دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین را مانند سایر NFT ها معامله کنید یا به راحتی می‌توانید به یک آدرس اتریوم دیگر منتقل کنید.
  • برای اتصال متامسک به سایت، مطالبه دامنه و تراکنش‌های متعدد دیگر، ممکن است تراکنش‌هایی که در متامسک نیاز به تایید دارند کارمزد بسیار زیادی (مثلا 50 دلار) داشته باشند. در این شرایط اگر عجله ندارید بهتر است صبر کنید تا کارمزدها کاهش نسبی پیدا کنند و به زیر 10 دلار برسند.
  • اگر از انجام یک کار مطمئن نیستید، از افراد با اطلاع بپرسید. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت هستند و یک اشتباه می‌تواند به قیمت از دست رفتن ارز دیجیتال شما تمام شود.

آموزش خرید دامنه بلاک‌چینی

در حال حاضر از طریق سایت unstoppabledomains دامنه‌ها روی بلاک‌چین اتریوم و zilliqa (با پسوند Zil) قابل ثبت شده است.

پس از خرید دامنه، تا زمانی که بلاک‌چین اتریوم پابرجا بماند دامنه شما نیز بدون نیاز به تمدید قابل استفاده خواهد بود. در آموزش خرید دامنه بلاک‌چینی ما نحوه ثبت دامنه روی بلاک‌چین می‌پردازیم.

گام 1: آماده سازی ابزارها

سایت unstoppabledomains در حال حاضر آی‌پی ایران مسدود شده ولی بدون نیاز به احراز هویت و فقط با استفاده از ابزار تغییر آی پی، می‌توانید تحریم این سایت را دور بزنید.

به خاطر نیاز به ارتباط با قرارداد هوشمند و انجام تراکنش‌ها روی بلاک‌چین اتریوم، نیاز به کیف پولی دارید که این قابلیت را داشته باشد. مناسب‌ترین کیف پول در حال حاضر متامسک است. درباره متامسک و نصب آن اینجا بخوانید.

امکان استفاده از کیف پول‌های سازگار با توکن‌های NFT مانند تراست ولت نیز وجود دارد. آموزش تراست ولت را نیز از دست ندهید.

پس از نصب متامسک، نیاز به مقداری ارز دیجیتال در کیف پول‌تان دارید که برای پرداخت هزینه خرید دامنه استفاده کنید.

قیمت دامنه‌ها از 20 دلار به بالاست. متناسب با پسوند دامنه، کوتاه یا بلندبودن دامنه می‌توان قیمت‌های تا 100 هزار دلار را نیز مشاهده کرد.

گام 2: ورود به وبسایت Unstoppable

سایت unstoppable امکان جستجو و بررسی دامنه‌ها را به صورت تکی و چندتایی(bulk) برای‌تان فراهم کرده است.

همان‌طور که گفته شد، قیمت دامنه‌های موجود براساس نام پیشنهادی شما متغیر است و باید به آن دقت کنید.

بطور مثال یک دامنه بلند که ویژگی خاصی ندارد را با پسوند wallet می‌توانید به قیمت 20 دلار خریداری کنید:

دامنه علی محمدی

اگر پیش‌نیازها فراهم شده، جهت خرید دامنه کافیست در سایت unstoppabledomains عضو شده و وارد حساب‌تان شوید.

برای ثبت نام در سایت Unstoppable دو راه دارید.

راه اول استفاده از ایمیل یا سایر هویت‌های متمرکز مانند توییتر است و پس از آن اضافه کردن کیف پول سازگار با Web3

راه دوم نیز اتصال کیف پول متامسک و ثبت یک ایمیل است. در فرآیند خرید دامنه بلاک‌چینی، در هر صورت ثبت یک ایمیل در این وبسایت ضروری است.

گام 3: خرید دامنه بلاک‌چینی

پس از ثبت نام، نام مدنظر که قصد ثبت کردن آنرا دارید جستجو کنید.

اگر نام شما با پسوند مدنظرتان قابل ثبت شده باشد، دکمه Add to cart در پایین بخش جستجو قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک روی این دکمه، دامنه مدنظر به سبد خرید اضافه می‌شود.

با زدن دکمه Go to cart به سبد خرید وارد می‌شوید.

دکمه checkout

روی دکمه Checkout بزنید تا وارد صفحه تسویه حساب شوید.

تسویه حساب دامنه

در صفحه تسویه حساب، تب پرداخت با کریپتوکارنسی را انتخاب کنید.

پرداخت با کریپتوکارنسی

با زدن روی دکمه Start transaction مهلت یکساعته دارید تا با انتقال ارز دیجیتال، خرید دامنه بلاک‌چینی را انجام دهید.

ارسال ارز دیجیتال

در حال حاضر امکان پرداخت با ارزهای بیتکوین، بیتکوین‌کش، اتریوم، Dai، ارز USDC و لایت‌کوین وجود دارد.

مهم: قصد پرداخت با هر ارزی که داشتید، باید دقیقا مقدار نوشته شده در فیلد Amount را به آدرس ارائه شده بفرستید. هنگام ارسال در وارد کردن مقدار دقت کنید.

پس از ارسال ارز، با دریافت اولین تاییدیه تراکنش صفحه زیر نمایش داده می‌شود که نشانگر آغاز تایید کامل تراکنش شماست.

تایید شدن تراکنش

پس از چند دقیقه با تایید شدن تراکنش، پیغام Payment is successful را می‌بینید.

اکنون خرید دامنه تمام شده ولی باید آنرا Claim کنید تا در کیف پول‌ متامسک خودتان وارد شود (به بلاک‌چین اضافه شود).

گام 4: دریافت دامنه بلاک‌چینی

تکمیل تراکنش

با زدن روی دکمه Go back به سبد خرید برمی‌گردید. ولی کار اصلی ما در صفحه‌‌ی مدیریت دامنه‌ها خواهد بود، جایی که قصد داریم دامنه را در کیف پول اتریوم خود دریافت کنیم (فرایند Claim کردن).

برای وارد شدن به این صفحه روی علامت سه خط سمت چپ صفحه (منو) بزنید و منوی My domains را انتخاب کنید.

مدیریت دامنه های من

در صفحه My domains روبروی دامنه‌ای که خریدید روی دکمه CLAIM WITH ETH بزنید.

claim کردن دامنه
تایید ایمیل

در مرحله بعد باید ایمیل‌تان را تایید کنید. کدی که به ایمیل‌تان ارسال شده وارد کنید.

پس از Confirm شدن ایمیل، به مرحله Claiming method وارد می‌شویم.

قصد داریم تراکنش را با استفاده از کیف پول متامسک انجام دهیم، پس باید گزینه metamask را انتخاب کنید.

درخواست دامنه با متامسک

سایر گزینه‌ها مانند Myetherwallet نسخه موبایل نیز امکان پذیر است و اگر با این کیف پول آشنایی دارید می‌توانید فرایند درخواست دامنه را از طریق اپلیکیشن ذکر شده انجام دهید.

در مرحله بعد دامنه‌ای که قصد مطالبه آن را دارید و آدرس اتریومی که مالک دامنه خواهد بود را نمایش می‌دهد.

برای مطالبه دامنه، نیاز به مقداری اتریوم خواهید داشت تا به عنوان کارمزد تراکنش استفاده شود.  تیک زدن گزینه I understand and will pay gas fees myself اقرار به همین موضوع است.

جزییات آدرس

با زدن روی دکمه Sign transaction، پنجره کیف پول متامسک برای امضای تراکنش باز می‌شود.

امضای تراکنش متامسک

برای تایید روی Confirm بزنید.

در پنجره‌ای که باز شده در بخش Gas fee میزان کارمزدی که باید برای تراکنش بپردازید را مشاهده می‌کنید.

امکان افزایش و یا کاهش کارمزد وجود دارد ولی توصیه می‌کنیم کارمزد پیشنهادی متوسط را کاهش ندهید زیرا احتمال fail شدن تراکنش وجود دارد.

با fail شدن تراکنش، میزان اتریوم کسر شده سوخت می‌شود و تراکنش شما نیز انجام نشده باقی می‌ماند و در نهایت هزینه دریافت دامنه بلاک‌چینی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

فرایند مطالبه

پس از تایید تراکنش، صفحه‌ای مشابه تصویر فوق می‌بینید که نشان‌دهنده شروع شدن فرایند مطالبه دامنه است.

با زدن روی Track progress می‌توانید وضعیت تراکنش را در صفحه‌ی جدید مشاهده کنید.

ای دی تراکنش

در تصویر فوق با زدن روی آی دی تراکنش، می‌توانید وضعیت تراکنش را در اکسپلورر اتریوم بررسی کنید.

اگر تراکنش تایید شده باشد، دامنه نیز در بلاک‌چین و آدرس اتریوم شما قرار گرفته است. 

مدیریت دامنه بلاک‌چینی در سایت Unstoppable Domains

گزینه‌هایی برای مدیریت دامنه بلاک‌چینی در سایت به شرح زیر وجود دارد.

برای این منظور، وارد منوی My domains در  سایت unstoppabledomains شوید و روبروی دامنه موردنظر، Manage را بزنید.

مدیریت دامنه برای فروش

در بخش مدیریت دامنه، چندین تب وجود دارد که یکی از آنها با عنوان Crypto مشخص شده است. در این تب امکان اضافه کردن آدرس‌های کیف پول شخصی‌تان وجود دارد.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این ویژگی کاربردی برای آن است که دیگر نیاز نباشد برای دریافت ارز در کیف پول‌تان، آدرس کیف پول‌تان را ارائه دهید و زمان ارسال فقط کافیست آدرس دامنه (مثلا Alireza.coin) در فیلد آدرس وارد شود.

فیلد آدرس های کیف پول

تب بعدی، Website است که برای راه‌اندازی سایت روی دامنه‌تان کاربرد دارد.

اگر با راه‌اندازی سایت آشنایی دارید می‌توانید سایت خودتان را نیز روی این دامنه راه‌اندازی کنید. البته همانطور که اشاره کردیم فعلا مرورگرهای Opera و مرورگر Brave از این دامنه‌ها بطور پیشفرض پشتیبانی می‌کنند.

در کروم و فایرفاکس برای باز کردن سایت‌هایی که با دامنه مبتنی بر بلاک‌چین راه‌اندازی شده، نیاز به نصب افزونه مرورگر دارید.

تب contact برای اضافه کردن ایمیل‌ به دامنه بلاک‌چینی است، توجه داشته باشید که این تغییر برای همیشه روی بلاک‌چین ذخیره خواهد شد! بنابراین فقط ایمیلی را وارد کنید که عمومی شدن آن برای شما مهم نباشد.

تب Transfer برای انتقال دامنه به آدرس اتریوم شخص دیگر است. بعد از وارد کردن آدرس اتریوم گیرنده دامنه، باید امضای تراکنش را در متامسک انجام دهید که طبق معمول با پرداخت مقداری ETH به عنوان کارمزد تراکنش قابل انجام است.

انتقال دامنه بلاک‌چین

 

فروش دامنه بلاک‌چینی و کسب درآمد

احتمالا شما دامنه بلاک‌چینی را برای استفاده شخصی خودتان خریداری می‌کنید. اما اگر قصد فروش دامنه بلاک‌چینی خودتان را دارید، هم در سایت unstoppabledomains  و هم در سایت Opensea.io می‌توانید دامنه‌ یا دامنه‌های خودتان را برای فروش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید NFT (در پلتفرم Opensea)

در تب Sell domain این امکان برای شما فراهم شده است.

در تب Sell domain با زدن تیک I want to sell this domain on Unstoppable Domains فرایند قراردادن دامنه برای فروش را آغاز کنید:

فروش دامنه بلاک‌چین

نکته: با زدن روی دکمه List domain on opensea می‌توانید دامنه‌تان را در سایت opensea.io برای فروش قرار دهید. سایت opensea.io یک بازار برای خرید و فروش NFT ها است و دامنه‌های بلاک‌چین نیز نوعی NFT محسوب می‌شوند.

در ادامه بعد از فعال کردن تیک I want to sell this domain on Unstoppable Domains و زدن روی Confirm change وارد مرحله فروش دامنه می‌شوید.

ابتدا از شما خواسته می‌شود کیف پول را انتخاب کنید. ما در این راهنما از کیف پول متامسک استفاده کردیم.

انتخاب کیف پول

پس از انتخاب کیف پول، باید ایمیل‌تان را با کد تاییدی که برای شما فرستاده می‌شود تایید کنید.

تایید ایمیل

سپس باید تراکنش را در پنجره‌‌ی باز شده متامسک تایید کنید. (تصویر زیر)

انجام تراکنش

بعد از Confirm کردن تراکنش، چنددقیقه طول می‌کشد تا وضعیت pending به حالت تکمیل شده (Finish) درآید.

تکمیل تراکنش فروش دامنه

بعد از قراردادن دامنه بلاک‌چینی برای فروش، اگر شخصی وارد سایت Unstoppable Domains شود و نام دامنه را جستجو کند، پیغام “For sale by owner” برای پسوندی که شما خریداری کردید به نمایش درمی‌آید (تصویر زیر)

کاربر با کلیک روی Buy on opensea می‌تواند وارد سایت opensea.io شود و پیشنهاد قیمت خود را برای خرید دامنه ثبت کند.

دامنه jack.coin

فروش دامنه بلاک‌چینی در سایت Opensea

از آن‌جایی که دامنه بر روی بلاک‌چین در قالب توکن‌های NFT ارائه می‌شود، شما می‌توانید با مراجعه به بازار‌های NFT آن را با قیمت دلخواه به فروش بگذارید.

اگر وارد سایت Opensea.io شوید و متامسک را به سایت متصل کنید (بعد از ورود به سایت، درخواست اتصال به متامسک بصورت خودکار نمایش داده می‌شود)، دامنه‌هایتان (و سایر NFT هایی که در آن آدرس اتریوم موجود دارید) را در منوی My profile می‌توانید ببینید.

دیدن دامنه ها در opensea

پس در واقع فقط با وصل کردن متامسک به Opensea.io، مانند این است که در Opensea.io حساب کاربری ایجاد کرده‌اید.

برای از زدن روی منوی My profile و وارد شدن به صفحه یکی از دامنه‌ها، دکمه Sell در بالای صفحه قابل مشاهده خواهد بود. (تصویر زیر)

گذاشتن دامنه برای فروش

در قدم اول باید نوع قیمت‌گذاری را انتخاب کنید:

  • Set price – یک قیمت مشخص و ثابت برای دامنه انتخاب می‌کنید.
  • Highest bid – دامنه را به مزایده می‌گذارید تا به بالاترین پیشنهاد بفروشید.
  • Bundle – برای زمانیست که قصد دارید چندین آیتم مختلف (مثلا یک دامنه یا چند پسوند متفاوت) را بصورت یک آیتم برای فروش قرار دهید.
قیمت فروش دامنه

با انتخاب Set price بعد از انتخاب ارز و قیمت، روی Post your listing بزنید.

مجددا پنجره متامسک باز می‌شود و باید تاییدیه تراکنش را با پرداخت مقداری ETH انجام دهید (هر تغییری در قیمت و شرایط دامنه ایجاد کنید تایید تراکنش روی متامسک اجباری خواهد بود).

تایید فروش دامنه

بعد از طی مراحل فوق:

اگر دامنه بلاک‌چینی را با قیمت ثابت برای فروش قرارداده باشید، در صفحه دامنه دکمه Buy now به نمایش درمی‌آید.

خرید دامنه قیمت ثابت
  • اگر دامنه بلاک‌چینی را بصورت مزایده برای فروش قرارداده باشید، در صفحه دکمه Place bid برای دریافت پیشنهادات قیمت به نمایش درمی‌آید.
خرید دامنه با ارائه پیشنهاد

نکاتی در خصوص فروش دامنه بلاک‌چینی در Opensea

قبل از معامله دامنه بلاک‌چینی در سایت Opensea باید همه جوانب را به خوبی بررسی کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات قبل از خرید و فروش دامنه بلاک‌چینی در بازار‌های NFT خواهیم پرداخت.

  • لیست کردن دامنه مبتنی بر بلاک‌چین و یا سایر NFT ها در Opensea.io رایگان است ولی اگر معامله‌ای صورت بگیرد سایت Opensea.io برای دامنه 2.5 درصد کارمزد دریافت می‌کند.
  • امکان قراردادن Referral bounty (پورسانت افرادی که مشتری معرفی می‌کنند) از 1 تا 2.5 درصد وجود دارد. این تنظیمات در زمان تعیین قیمت دامنه در ستون کناری قابل تغییر است.
  • با جستجوی یک آدرس اتریوم در سایت Opensea می‌توانید NFT هایی که آدرس موردنظر مالکیت آن را داراست مشاهده کنید.
  • در این سایت ارزی که در مقابل فروش دریافت می‌کنید می‌تواند ETH، استیبل کوین USDT و یا DAI باشد
  • گزینه‌های پیشرفته‌ای مانند “کاهش قیمت به مرور زمان تا جایی که خریدار پیدا شود” در هنگام ثبت NFT برای فروش وجود دارد. (زیر گزینه Include ending price در هنگام ثبت آیتم برای فروش)
  • با لیست شدن آیتم‌ها در Opensea، مالکیت دامنه یا سایر NFT های شما به خطر نمی‌افتد. زیرا کلیه تراکنش‌ها فقط با امضای شما روی کیف پولی که به Opensea وصل کرده‌اید (مثلا متامسک) انجام می‌گیرد.

مشاهده دامنه بلاک‌چینی در اکسپلورر اتریوم

دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم، در اکسپلورر Etherescan قابل مشاهده هستند.

کافیست وارد اکسپلورر اشاره شده شوید و با وارد کردن آدرس کیف پول‌تان در فیلد جستجو، دامنه‌ها را در زیردسته توکن‌های ERC-721 مشاهده کنید. (تصویر زیر)

مشاهده دامنه ها در اکسپلورر

با زدن روی هرکدام از پسوندهایی که در زیر ERC-721 Tokens می‌بینید، جزییات بیشتری از موجودی NFT ها در آدرس موردنظر مشاهده می‌کنید.

تا زمانی که شبکه اتریوم پابرجا باقی بماند و کیف پول‌تان را با امنیت کامل حفظ کنید مالکNFT هایی مانند دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین فقط شما خواهید بود.

سوالات متداول

دامنه بلاک‌چینی چیست؟

دامنه‌های بلاک‌چینی (Blockchain Domain Name) یک پیشرفت هیجان‌انگیز در دنیای غیرمتمرکز هستند. در واقع دامنه بلاک‌چینی را می‌توان در رده دارایی‌های مستقر در شبکه عمومی بلاک‌چین دسته بندی کرد درست مانند توکن‌های NFT، دامنه بلاک‌چینی نیز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. در این حالت دامنه‌ها در یک سرور ذخیره نمی‌شوند بلکه در دفترهای عمومی در سراسر جهان پخش شده‌اند. 

هزینه ثبت دامنه بر بستر بلاک‌چین چقدر است؟

برای ثبت دامنه بلاک‌چینی، شما باید علاوه‌بر قیمت دامنه که براساس نام آن متغیر است، کارمزد‌های شبکه اتریوم را نیز در نظر بگیرید. قیمت دامنه از 5$ شروع می‌شود.

از کجا دامنه بلاک‌چینی بخریم؟

تا امروز 3 نوع دامنه بلاک‌چینی وجود دارد که تحت سرویس‌های Ethereum، Handshake و Unstoppable ارائه می‌شوند. دامنه‌های ارائه شده از سوی Unstoppable بر روی قراردادهای هوشمند ارائه شده از سوی آن‌ها پیاده سازی شده است و پس از پرداخت هزینه کارمزد ثبت نام دامنه بلاک‌چینی، شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

آیا امکان معامله دامنه بلاک‌چینی وجود دارد؟

شما می‌توانید پس از دریافت توکن NFT دامنه بلاک‌چینی خود، آن را در بازارهای NFT مانند Opensea یا سایر بازارهای سازگار با شبکه اتریوم معامله کنید.

سخن آخر

دنیای کریپتوکارنسی‌ها روز به روز در حال پیشرفت است و شاهد اپلیکیشن‌ها و کاربردهای گسترده‌تر در این فضا هستیم. خرید و فروش دامنه بلاک‌چینی نیز یکی از موضوعات جذابی است که توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند.

دامنه‌های مبتنی بر بلاک‌چین، یکی از دارایی‌های دیجیتال از نوع NFT هستند و در آینده اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کنند.

کاربرد این دامنه‌ها در تسهیل نقل و انتقال ارزهای دیجیتال و راه‌‌اندازی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

از آن‌جایی که دامنه بلاک‌چینی برای کاربران عادی ارز دیجیتال نیز کاربرد دارد (می‌توانند آدرس ارزهای دیجیتال‌شان را به دامنه وصل کنند) انتظار می‌رود در آینده شاهد افزایش تعداد و رشد بیشتر این نوع NFT ها باشیم.

قبل از خرید دامنه روی بلاک‌چین لازم است به کاربری مورد نظر دقت کنید و پس از آن کارمزدهای شبکه اتریوم را در نظر بگیرید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
احمد

سلام
صرافی های DEX هم با این دامنه ها ساخته میشن؟

sobhan

سلام
آیا میتوان یک دامنه با پسوند com و … را به صورت یک ان اف تی درآورد و به حراج گذاشت

ممنون از پاسخ شما

دانیال

سلام عذر میخوام برای ایجاد شبکه اجتماعی غیرمرتمرکز کدامیک از ۹ پسوندی که در بالا اشاره کردید مناسب تر است؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
6
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx