زیلیکا (Zilliqa) چیست؟ بررسی کامل بلاک‌چین و توکن ZIL

ارز دیجیتال زیلیکا چیست

زیلیکا پلتفرمی است که تلاش می‌کند بلاک‌چین را یک قدم به هدف نهایی خود نزدیک‌تر کند.

بلاک‌چین از همان ابتدای تولد خود با ادعای افزایش سرعت و بهبود روند تراکنش‌ها و عملکرد‌ها متولد شد.

شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف جانبی زیادی هم روی کار آمدند تا بتوانند این ادعا را واقعی کنند. بااین‌حال، هیچ یک از آنها هنوز به‌اندازه زیلیکا نتوانسته‌اند در این مسیر موفق باشند.

عناوین مطلب:

زیلیکا با به‌کارگیری ترکیب دقیقی از راهکار‌های فناورانه، تلاش می‌کند تا مقیاس‌پذیری واقعی با بازدهی بالا را عملی کند. در چنین شرایطی، توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp)  فرصت پیدا می‌کنند تا این شبکه را در مقیاس بزرگ و حوزه‌های مختلف به کار بگیرند.

درواقع ویژگی‌هایی چون سرعت و مقیاس‌پذیری بیشتر باعث شده تا این شبکه محبوبیت بالایی به دست آورد.

شما درباره این شبکه چه می‌دانید؟ اگر اطلاعات کمی از این شبکه دارید یا مشتاق آینده ارز دیجیتال زیلیکا هستید، این مطلب برای شماست. در این مطلب از تاریخچه، ویژگی‌ها و قیمت و آینده Zilliqa با شما صحبت می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

زیلیکا (Zilliqa) چیست؟

زیلیکا (Zilliqa) یک بلاک‌چین عمومی است که تلاش می‌کند مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف کند.

علاوه بر این، بهبود توان عملیاتی بلاک که در بسیاری از ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم دچار ضعف است هم جزء دیگر اهداف زیلیکا محسوب می‌شود.

توسعه‌دهندگان این شبکه زیلیکا را اولین بلاک‌چینی می‌دانند که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری، کاملا به شاردینگ تکیه می‌کند. طبق وایت پیپر این توکن، Zilliqa از طریق شاردینگ سرعت تراکنش‌ها را تا هزار برابر سریع‌تر از شبکه اتریوم بالا می‌برد.

این بلاک‌چین علاوه بر توان عملیاتی بالا، بدون مجوز است. در نتیجه توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای میزبانی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند، بدون بروز مشکلات رایج در سایر بلاک‌چین‌ها استفاده کنند. مشکلات رایجی که باعث کندی شبکه می‌شود مواردی چون شلوغی، تراکنش‌های زیاد و گس بالا است.

توکن Zil

توکن ZIL یا زیلینگ توکن اختصاصی این شبکه است.

کوین زیلیکا برای پرداخت فی تراکنش‌های داخل شبکه، تامین بودجه و ایمن‌سازی اکوسیستم و پاداش بلاک‌ها استفاده می‌شود. استخراج این توکن از طریق نود شدن در شبکه زیلیکا و استفاده از کارت‌های گرافیک (GPU) انجام می‌شود.

تاریخچه ارز دیجیتال زیلیکا

ارز دیجیتال زیلیکا در سال 2017 توسط تیمی از متخصصان رایانه در دانشگاه ملی سنگاپور ساخته شد.

در ژانویه 2018 به‌عنوان یک توکن ERC-20 برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت. عرضه اولیه این کریپتو یک ماه طول کشید. درنهایت موفق شد 22 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

تیم توسعه‌دهنده این بلاک‌چین شامل افرادی است که از آمریکا و سنگاپور دور هم جمع شده‌اند و مدیریت شبکه را بر عهده دارند. نکته مهم درباره این شبکه این است که تیم سازنده تجربه زیادی در حوزه دنیای کریپتوکارنسی ندارند، اما کارشناسان معتبری مثل کایبر جزء افرادی هستند که از Zilliqa حمایت می‌کنند.

بنیان‌گذاران Zilliqa

ایده اصلی پروژه Zilliqa متعلق به پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena) است.

ساکسنا استاد و پژوهشگر دانشگاه ملی سنگاپور است. از کارهای مطالعاتی و پژوهش‌های او در ساخت مرورگرها، استاندارد‌های وب و اپ‌استورهای مختلف استفاده شده است.

ساکسنا به همراه دانشجویان خود مقاله‌ای منتشر کرد که نحوه عملکرد و قابلیت بلاک‌چین شاردینگ در بهبود سرعت و کارایی شبکه را توضیح می‌داد. این مقاله جرقه‌ای برای ساخت پلتفرم زیلیکا محسوب می‌شد.

در همان زمان، ساکسنا برای راه‌اندازی شرکت Anquan Capital با مکس کانتلیا (Max Kantelia) و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla) شریک شد. کانتلیا یک کارآفرین حوزه فناوری و امور مالی باسابقه مهندسی بود. متیوالا را هم به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باسابقه در استارت‌آپ‌های فناوری می‌شناسند.

شبکه زیلیکا نتیجه ادغام دو شرکت Anquan و Zilliqa Research بود. در حال حاضر هر دو شرکت Anquan Capital و Zilliqa Research ذخایر قابل‌توجهی از ارز دیجیتال زیلیکا را در اختیار دارند.

زیلیکا و بهبود مقیاس‌پذیری
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که زیلیکا برای بهبود مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند شاردینگ است.

روش کار ارز دیجیتال Zilliqa

هسته اصلی ایده پلتفرم زیلیکا فناوری شاردینگ است.

این پلتفرم از شاردینگ برای غلبه بر شلوغی یا ازدحام شبکه استفاده می‌کند. فناوری شاردینگ درواقع تقسیم شبکه به چند دسته از نُد‌ها است که به آنها شارد می‌‌گویند.

ماینرها بعد از دریافت درخواست تایید تراکنش می‌توانند تراکنش‌ را به‌صورت موازی با یکدیگر انجام دهند. به‌این‌ترتیب یک تراکنش شارد می‌شود و سرعت تایید آن هم بالاتر می‌رود.

پس به‌جای اینکه مثل اکثر ارزهای دیجیتال همه با هم در یک گروه بزرگ پردازش کنند، شاردها تراکنش‌ها را به‌صورت مجزا از یکدیگر پردازش می‌کنند.

یکی از مشکلات احتمالی شاردینگ دشواری رسیدن به اجماع در تایید تراکنش است. پروتکل‌ اجماع برخی از ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین، نیازمند توافق نیمی از نود‌ها برای تایید تراکنش هستند. این فرآیند معمولا دشوار و کند است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

به همین دلیل است که Zilliqa مکانیزم اجماع ترکیبی دارد تا مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها را سریع‌تر کند. درواقع مکانیزم زیلیکا در مقایسه با بلاک‌چین‌های قدیمی، توان محاسباتی کمتری برای تراکنش‌ها نیاز دارد.

در این مکانیزم، وظیفه تایید تراکنش‌ها به شارد داده می‌شود تا ندهای دیگر مجبور نباشند پردازش کل بلاک‌های اطلاعات را انجام دهند. زیلیکا برای اینکه مطمئن شود فرآیند تایید به‌درستی انجام می‌شود، یک لایه دوم دیگری هم دارد.

بیشتر بخوانید: لزوم پذیرش لایه دوم توسط صرافی‌های غیرمتمرکز برای ورود دیفای به جریان اصلی

در این لایه گروهی از ند‌ها تحت عنوان کمیته DS بلاک‌های کوچک‌تر را در قالب یک بلاک کامل ترکیب می‌کنند. به این صورت کمیته DS امکان دسترسی به کل بلاک‌چین را دارد و فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را تایید می‌کند.

دلیل منحصر به‌فرد بودن زیلیکا

در یک مقایسه کلی، می‌توان فهمید چرا Zilliqa تا این‌ اندازه مورد استقبال قرار گرفته است.

درواقع سازندگان این بلاک‌چین هم گفته‌اند که زیلیکا اولین بلاک‌چین عمومی است که کاملا به یک شبکه شارد متکی است. همچنین توان عملیاتی و نرخ تراکنش آن می‌تواند با روش‌های پرداخت مرسوم مثل ویزا و مسترکارت رقابت کند.

همه این ویژگی‌ها می‌تواند مهم‌ترین عاملی باشد که زیلیکا تبدیل به بلاک‌چین محبوب توسعه‌دهندگان شود. بلاک‌چینی که در جست‌وجوی راهکاری برای پروژه‌های مقیاس بزرگ در حوزه‌هایی مثل خدمات مالی، بازی و تبلیغات است.

ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال زیلیکا

زیلیکا توانسته با فناوری و مکانیزم خود، مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین‌های بزرگ و معروف را حل کند. بهترین و کاربردی‌ترین راهی که تا امروز پیشنهاد داده است هم شاردینگ تراکنش‌ها است.

این ویژگی علاوه بر بهبود مقیاس‌پذیری ارز دیجیتال زیلیکا و پردازش تراکنش‌های بیشتر، ویژگی‌های دیگری مثل امنیت بالا هم دارد.

شاید برای عموم مردم شاردینگ Zilliqa یک موضوع ساده باشد. ولی واقعیت این است که تا قبل از زیلیکا فقط تعداد محدودی ارز دیجیتال دارای قابلیت شاردینگ بودند و تولد زیلیکا بر اساس این ویژگی، باعث شد تا بلاک‌چین و ارز دیجیتالی کامل‌تر و کارآمد‌تر نسبت به نمونه‌های قبلی متولد شود.

امنیت زیلیکا چقدر است
زیلیکا برای تامین امنیت شبکه خود از یک بلاک‌چین دو لایه استفاده می‌کند.

امنیت شبکه زیلیکا

ارز دیجیتال زیلیکا چندین ویژگی امنیتی منحصر به‌فرد دارد.

ترکیب این ویژگی‌‌ها مثل یک سد دفاعی مقاوم در برابر انواع تهدید‌ها عمل می‌کند. اولین اقدام Zilliqa برای ایجاد یک پلتفرم ایمن، اتکا به یک مکانیزم اجماع تحمل خطای بیزانس کاربردی با تایید دولایه است.

لایه اول زیلیکا با اطمینان از اینکه نود‌ها به‌جای کل بلاک‌چین، فقط ماکرو بلاک‌ها را پردازش می‌کنند، از حملات سیبیل (Sybil) جلوگیری می‌کند. لایه دوم مکانیزم اجماع علاوه بر تایید نهایی، شبکه را کنترل می‌کند و تضمین می‌‌دهد که هیچ هارد فورکی در شبکه وجود ندارد.

بییشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

در کنار این بلاک‌چین دولایه، رمزنگاری منحنی بیضوی برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌شود. این رمزنگاری برای ایمن‌سازی سوابق تراکنش‌هایش استفاده می‌شود و یک الگوریتم اثبات کار (PoW) را هم برای ساخت شاردها و تشخیص شناسه ند‌ها به کار می‌گیرد.

همچنین به‌خاطر اینکه Zilliqa از زبان برنامه‌نویسی خود یا همان Scilla استفاده می‌کند. می‌تواند تهدید‌ها را شناسایی و نابود کند. انجام این کار در سطح زبان برنامه‌نویسی، تشخیص امنیت قراردادهای هوشمند نوشته شده با Scilla را آسان می‌کند.

استفاده از این زبان برنامه‌نویسی تضمینی برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند به شبکه‌هایی که از این زبان استفاده می‌کنند، اعتماد کنند.

الگوریتم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS)!

بلاک‌چین زیلیکا از الگوریتم اثبات کار برای تعیین شناسه نود‌ها و اجرای شاردینگ استفاده می‌کند، اما این الگوریتم در دستیابی به اجماع شبکه نقشی ندارد.

درواقع این رویکرد مزایای مهمی برای شبکه فراهم می‌کند. مزایایی مثل حذف هزینه‌های گزاف انرژی لازم برای الگوریتم اثبات کار از جمله آنها است. توسعه‌دهندگان پروژه زیلیکا معتقدند یک نُد زیلیکا با یک‌دهم هزینه یک ند اتریوم کار می‌کند.

تیم توسعه Zilliqa قصد دارد یک طرح اثبات سهام (Proof of Stake) را به‌عنوان جایگزین سازگار با محیط‌زیست و الگوریتم اثبات کار را برای پروتکل اجماع پلتفرم خودش معرفی کند.

اطلاعات فنی

همکاری زیلیکا با چین لینک (Chainlink) یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که تیم توسعه‌دهنده این بلاک‌چین انجام داده است.

درواقع این همکاری برای تاکید دسترسی بهتر زیلیکا به داده‌های واقعی است. همچنین امکان ادغام اوراکل‌ها را هم فراهم می‌کند. این اوراکل‌ها قرارداد‌‌های هوشمند را قادر می‌سازند تا داده‌‌هایی را از خارج شبکه ایمپورت کنند.

از طرفی، تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال ZIL امیدوار است الحاق چین‌لینک به شبکه باعث شود امکانات زیلیکا بهبود پیدا کند. این امکانات درواقع طیف جدیدی از اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌ بلاک‌چین از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های معاملاتی و سایر سرویس‌های مالی مرتبط به کریپتو است که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اگرچه هدف اولیه ارتباط چین لینک به Zilliqa دسترسی به قیمت‌های جدید بازار بود، اما امکانات دیگری هم فراهم کرد. امکاناتی مثل دسترسی کاربران به سایر پایگاه‌های داده از جمله نرخ‌های صرافی‌ها، نتایج انتخابات و پیش‌بینی آب‌وهوا از جمله آنهاست.

تعیین شناسه ندها و اجرای شاردینگ در زیلیکا
بلاک‌چین زیلیکا از الگوریتم اثبات کار برای تعیین شناسه نود‌ها و اجرای شاردینگ استفاده می‌کند.

مزایای ارز دیجیتال زیلیکا

زیلیکا جامعه کاربران قدرتمندی دارد.

عرضه اولیه کوین زیلیکا فقط به‌خاطر تقاضای بسیار زیاد کاربران اتفاق افتاد. همچنین Zilliqa فناوری جدید و بسیار پیشرفته‌ای نسبت به دیگر بلاک‌چین‌ها دارد.

این باعث می‌شود کاربران بتوانند زیلیکا را در خط مقدم بسیاری از امکانات و دسترسی‌ها بدانند. درنتیجه استقبال و استفاده از آن هم بسیار بالاتر است.

Zilliqa و ارزش سرمایه‌گذاری

ارز دیجیتال ZIL به‌عنوان یک روش ذخیره ارزش و واسطه تبادل قابل‌استفاده است.

کاربران با استیک کردن بخشی از دارایی‌هایشان پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر این، کاربران با دریافت حق رای می‌توانند در اداره اکوسیستم Zilliqa مشارکت داشته باشند. تأثیرگذاری رای آنها هم به نسبت میزان ارز دیجیتال استیک شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

عرضه محدود این ارز هم تضمین می‌کند قیمت ارز دیجیتال زیلیکا در اثر تورم بدون سقف، کاهش پیدا نمی‌کند. این ویژگی کوین ZIL را به یک ابزار ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری خوب در بلندمدت تبدیل کرده است.

تعداد توکن‌های در گردش

عرضه کل ارز دیجیتال زیلینگ معادل 21,000,000,000  توکن است. از این تعداد توکن در حال حاضر 12.77 میلیارد کوین در گردش است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

قبل از راه‌اندازی کامل پروژه، 60 درصد عرضه کل کوین‎‌ها ساخته شد. نمودار توزیع بخشی از این توکن‌ها به شرح زیر است:

  • 10% به Anquan Capital
  • 12% به Zilliqa Research
  • 5% به اعضای فعلی و آتی تیم Zilliqa

40% باقیمانده عرضه کل از طریق استخراج ارز دیجیتال زیلیکا تولید خواهد شد. پیش‌بینی‌هایی که درباره استخراج این توکن انجام شده نشان می‌دهد ظرف 10 سال آینده، تمام توکن‌ها بعد از راه‌اندازی استخراج خواهند شد.

این اتفاق باعث می‌شود پاداش‌های ماینینگ هم به‌مرورزمان و به‌تدریج کاهش پیدا کند.

آموزش خرید و فروش Zilliqa

خرید و فروش ارز دیجیتال Zilliqa مانند همه ارزهای دیجیتالی دیگر از طریق‌ صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های متمرکز داخلی و خارجی انجام می‌شود.

توکن این پروژه بسیار محبوب است. به همین دلیل اکثر صرافی‌های معتبر و بین‌المللی از آن پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه امکان خرید آن هم با ارزهای فیات و هم با دیگر جفت ارزها وجود دارد.

قیمت ارز دیجیتال Zilliqa

ارز دیجیتال Zilliqa حداکثر عرضه مشخص دارد. این موضوع باعث شده تا زیلیکا را در ردیف دارایی‌های کمیاب و پربازده در طولانی‌مدت قرار دهد

بااین‌حال، مانند همه ارزهای دیجیتالی دیگر قیمت ارز دیجیتال ZIL تحت‌تأثیر بسیاری از عوامل مرسوم است. عواملی مثل اخبار پروژه و جزئیات توسعه، احساسات بازار، جریان ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و وضعیت کلی اقتصاد جزء مهم‌ترین‌ها هستند.

کیف پول‌های مناسب زیلیکا

خوشبختانه به دلیل اینکه این ارز دیجیتال یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است، کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند.

همچنین این کریپتو یکی از ارزهای دیجیتال ساخته شده روی شبکه اتریوم ERC-20 است. پس همه کیف پول‌های سازگار با این توکن‌ها می‌توانند پشتیبان زیلیکا هم باشند.

چند کیف پول دیجیتال و آنلاین هم وجود دارد که توسط خود تیم توسعه‌دهنده معرفی شده است. این کیف پول‌ها شامل موارد زیر است:

  • Zillet
  • ZillPay
اهمیت شبکه زیلیکا
شبکه Zilliqa به‌خاطر سرعت پردازش بالای تراکنش‌ها، امنیت و مقیاس‌پذیر بودنش یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های دنیای کریپتو محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

درباره ارز دیجیتال زیلیکا در این مطلب صحبت کردیم. شبکه Zilliqa به‌خاطر سرعت پردازش بالای تراکنش‌ها، امنیت و مقیاس‌پذیر بودنش یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های دنیای کریپتو است.

همین ویژگی‌ها باعث شده تا تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران آینده‌ای روشن را برای این کریپتو در نظر بگیرند و معتقدند باشند یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بلاک‌چین و بازار خواهد بود.

درواقع اگر بلاک‌چین Zilliqa با ارز دیجیتال ZIL ثابت کند راهکارهای مقیاس‌پذیری آن عملی و قابل‌اعتماد هستند، یک‌سروگردن بالاتر از بقیه رمز ارزها قرار می‌گیرد. این اتفاق به‌راحتی می‌تواند مهر تاییدی بر آینده جذاب و پربازده زیلیکا باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx