ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0

ارزهای دیجیتال وب 3

با ورود اینترنت به زندگی انسان، انقلابی بزرگ در دنیا برپا شد.

در ادامه با گسترش این تکنولوژی، نسخه‌های جدید از اینترنت به وجود آمدند.

در حال حاضر وب 3 جدیدترین نسل اینترنت است که قرار است خدمات بسیار زیادی را به کاربران خود ارائه دهد.

عناوین مطلب:

یکی از مهم‌ترین اهداف وب 3، ایجاد اینترنت غیرمتمرکز است.

در این مقاله به معرفی جدیدترین نسل اینترنت و کاربرد آن در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. برای اطلاع از ارزهای دیجیتال وب ‌3 تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وب 3 چیست؟

برای درک صحیح وب 3 یا همان وب نسل سوم باید نگاهی گذرا به نسخه‌های پیشین وب داشته باشیم.

Web1 که در دهه 90 میلادی ایجاد شده است، بدون هیچ تعاملی صرفا قادر به نمایش اطلاعات استاتیک به کاربران بود. در Web2 ارتباط کاربران با سایت‌های وب از طریق بانک‌های اطلاعاتی، فرم‌ها و پردازش‌های Server Side برقرار شد و تعامل برنامه‌ها و سایت‌ها تا حدود زیادی نیز دایر شد.

تفاوت وب 3 و وب 2
وب 3 می‌تواند قابلیت‌های بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

 وب 3 گام بزرگی در راستای تعامل پویای کاربران و اپلیکیشن‌های مختلف برداشت. این نسخه از وب از الگوریتم‌هایی بهره می‌گیرد که می‌تواند تجربیات کاربران را هوشمندانه رصد کند. 

هرچند وب 3 هنوز در حال تکامل است ولی با هدف برقراری ارتباطات تنگاتنگ بین تجهیزات مختلف IoT، برنامه‌های اوپن سورس، واقعیت افزوده (VR) و فناوری‌هایی چون بلاک‌چین، متاورس و NFT قصد دارد به صورت مفهومی، منظور کاربران را درک کند و با حداکثر ایمنی و بدون در نظر گرفتن پلتفرم‌های مختلف در سریع‌ترین زمان پاسخگو باشد.

مطلب مرتبط: فضای واقعیت مجازی (متاورس) چیست؟

در نگاه تخصصی، وب 3 یا همان اینترنت نسل سوم مجموعه‌ای از کتابخانه‌های JS است که به کاربر امکان می‌دهد با یک گره اتریوم از راه دور یا با گره محلی تعامل داشته باشد. به عبارت ساده، هدف وب 3 ایجاد اینترنت غیرمتمرکز است؛ طوری که یک API برای استفاده در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به راحتی با بلاک‌چین کار کند.

وب 3 اساساً ارتباطی بین بلاک‌چین اتریوم و قرارداد هوشمند شما است. در پشت صحنه، وب 3 از JSON RPC استفاده می‌کند. RPC در انواع مختلفی از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود.

با ویژگی‌های وب 3 آشنا شوید

در وب 2 تعامل کاربران و برنامه‌ها در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، فیس بوک یا توییتر اتفاق می‌افتد.

اما نکته منفی این است که کاربران با ایجاد محتوا، داده‌های شخصی و محرمانه خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهند که این پلتفرم‌ها را کنترل می‌کنند.

وب 3 توسط تیم برنرز لی، که مخترع اصلی وب است، وب معنایی نامگذاری شد. وب 3 اینترنتی است که از شبکه‌های غیرمتمرکز مانند اتریوم و بیت‌کوین استفاده می‌کند. بنابراین پلتفرمی بدون کنترل موجودیت واحد خواهد بود. 

با این حال همه کاربران می‌توانند به آن اعتماد کنند زیرا هر کاربر از مجموعه قوانین کدگذاری مشابهی پیروی می‌کند، قوانینی که به عنوان پروتکل‌های اجماع شناخته می‌شوند. 

ویژگی‌های وب ‌3
وب 3 با انبوهی از ویژگی‌ها!

از این رو وب 3 اینترنت را هوشمندتر می‌کند و یا داده‌ها را با هوشی شبیه به انسان پردازش می‌کند تا به کاربر کمک کند. این موضوع یک شبکه قابل دسترس برای همه، غیرقابل اعتماد و بدون مجوز ایجاد می‌کند. سایر ویژگی‌های اینترنت نسل سوم عبارتند از:

  •       به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت عمومی یا خصوصی بدون هیچ شخص ثالث قابل اعتمادی تعامل داشته باشند.
  •       نه کاربران و نه تامین کنندگان نیازی به مجوز از یک نهاد حاکم برای مشارکت ندارند.
  •       وب نسل سوم بر اساس محاسبات لبه، شبکه‌های داده غیرمتمرکز و هوش مصنوعی ساخته خواهد شد.
  •       هیچ کس نمی‌تواند دسترسی هر کاربری را مسدود و حذف کند.
  •       وب نسل سوم ظرفیت حضور در همه جا و در هر زمان را خواهد داشت.
  •     وب 3 امکان تجزیه و تحلیل مفهومی داده‌های وب را فراهم می‌کند. معناشناسی در وب، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا معانی و احساسات را از داده‌ها رمزگشایی کنند. در نتیجه، کاربران تجربه بهتری از طریق اتصال داده‌های پیشرفته خواهند داشت.
  •     با ایجاد انقلابی در زمینه گرافیک، خطوط دیجیتال را محو می‌کند و آن را به دنیای مجازی سه‌بعدی تبدیل می‌کند.

مفهوم وب 3 در ارزهای دیجیتال

ویژگی‌های وب 3 باعث شده است تا کاربران در حوزه تراکنش و انتقال اطلاعات مرتبط با ارزهای دیجیتال، بیش از پیش به وب نسل سوم روی آورند.

ارزهای دیجیتال در وب نسل سوم به عنوان یک ابزار پرداختی برای کاربران تبدیل می‌شوند. 

ارزهای وب 3
در حال حاضر ارزهای زیادی در بستر وب 3 راه اندازی شده‌اند.

در اینترنت نسل سوم، سرویس‌‌هایی پیاده‌سازی شده است که در ازای نگهداری اطلاعات، به کاربران ارز دیجیتال می‌دهد. البته کاربرانی که قصد داشته باشند از این سرویس‌ها استفاده کنند باید ارز دیجیتال پرداخت کنند.

لیست ارزهای دیجیتال وب 3

با تکامل بازار ارزهای دیجیتال، بدون تردید هیجانات بزرگ بعدی، مربوط به ارز دیجیتال نسل سوم ایجاد خواهد شد.

در ادامه به معرفی برخی از پروژه‌های وب 3 می‌پردازیم:

Polkadot .1

Polkadot (پولکادات) زیرساختی برای برنامه‌ها و کاربردهای غیرمتمرکزیست که با هزینه اندکی می‌تواند پردازش‌هایی با سرعت بسیار زیاد انجام دهد.

این ارز دیجیتال مبتنی بر وب 3 با صدها بلاک‌چین شبکه شده و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. 

بر اساس گزارش CoinMarketCap، ارز DOT دهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار (24 میلیارد دلار) است.

این پروژه توسط Gavin Wood ،Robert Habermeier و Peter Czaban در سال 2016، با پشتیبانی بنیاد وب 3 پایه گذاری شد. پلتفرم پولکادات برای حضور در وب 3 ایجاد شده است و کاربران در آن امکان کنترل دارند زیرا کاملاً غیرمتمرکز است. 

همچنین Polkadot دارای زنجیره اصلی خود به نام “Relay Chain” است که به عنوان لایه صفر آن ساخته شده است. همچنین برای اینکه مقیاس‌پذیری بهتری در شبکه داشته باشد، زنجیره‌های موازی به نام “پاراچین” به عنوان بلاک‌های لایه یک ایجاد شده‌اند که به شبکه اصلی متصل می‌شوند.

لایه‌های پولکادات به صورت زنجیره‌ای است و می‌تواند از طریق پل به شبکه‌های دیگر متصل شود. ماه گذشته پنج پاراچین اول از طریق مزایده‌های مختلف در شبکه پخش شد و این یکی از دلایلی است که قیمت این ارز به بالاترین حد خود رسید. 

از آنجایی که پاراچین‌های بیشتری در سال جاری عرضه می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که قیمت این ارز روند صعودی به خود بگیرد.

2. FileCoin 

ارز دیجیتال فایل کوین بصورت غیر‌متمرکز فایل‌ها و داده‌ها را بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت ایمن ذخیره و نگهداری می‌کند.

توکن‌های فایل کوین با نماد (FIL) و در سال 2017 عرضه شدند.

بنا به گفته مدیر اجرایی فایل کوین (Ian Darrow) برای راه‌اندازی و ایجاد سخت‌افزار شبکه‌های بلاک‌چین، بیش از 100 میلیون دلار هزینه شده است.

همانطور که بیان شد، هدف اصلی فایل کوین ذخیره‌سازی امن و غیرمتمرکز داده‌ها و رقابت با ابرکمپانی‌هایی مانند گوگل یا آمازون برای دسترسی عمومی به فضای داده‌ای است. 

برای این منظور فایل کوین از سیستم فایل بین ستاره‌ای (IPFS) استفاده می‌کند تا نحوه توزیع و دستیابی به اطلاعات را به صورت غیرمتمرکز و در قالب یک بلاک مدیریت کند. 

برخلاف برخی ارزهای دیجیتال وب 3 زمان ورود استخراج کننده‌ها به شبکه چندان اهمیتی نداشته و سود شبکه متناسب با ارتقاء توان استخراج و ذخیره‌سازی افزایش پیدا می‌کند. لذا استخراج کننده‌ها بر اساس میزان بهره‌ وری و سرویس‌دهی به مشتریان پاداش دریافت می‌کنند.

در اکتبر 2021، تیم مربوط به این ارز FileCoin Plus را راه‌اندازی کردند تا تامین کنندگان سرویس ذخیره‌سازی بتوانند با مشتریان تایید شده ارتباط برقرار کنند. طبق گفته حساب رسمی توییتر آنها، موسیقی Inflow ماه آینده منتشر خواهد شد، یک پلتفرم توکن اجتماعی که طرفداران نیز با حمایت از هنرمندان از آن بهره مند خواهند شد!

3. Theta Network 

شبکه تتا از پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین جهت پخش ویدئو بهره می‌برد.

بر اساس گزارش CoinMarketCap، پس از اینکه در آوریل 2021 تتا به بالاترین حد خود یعنی 14.28 دلار رسید، جایگاه چهلمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار (4 میلیارد دلار) را به خود اختصاص داد.

این پروژه توسط Mitch Liu و Jieyi Long در سال 2017 تاسیس شد، تتا نتورک در واقع یک پلتفرم پخش ویدئو غیرمتمرکز به منظور پخش ویدئو با کیفیت عالی است که توسط شبکه‌ای متشکل از صدها کامپیوتر در سراسر جهان اجرا می‌‌شود. 

طبق وب سایت رسمی این پروژه، شبکه Theta دارای شرکای بزرگی مانند MGM، Lionsgate و NASA است و در طول سال 2022 در حال ارائه ایردراپ و یک پلت فرم ویدئویی مبتنی بر NFT هستند.

این ارز دیجیتال مبتنی بر وب 3 بستری مناسب برای گیمرها مهیا کرده و به دلیل امنیت پهنای باند بالا مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. 

تتا بخش اعظم موفقیتش را مدیون ایده‌ی معامله ارز دیجیتال در مقابل ارائه اینترنت قوی به مشتریان است. بدین صورت که سایت تتا از اتصال اینترنت بهینه برخی مشتریان گرفته و به اینترنت ضعیف برخی دیگر از مشتریان کمک می‌کند. 

تتا به افراد دارای اینترنت قوی، در قبال اینترنتی که از آنها مصرف می‌کنند، ارز دیجیتال تتا می‌دهد. لذا افراد با هر سرعت اینترنتی می‌توانند از سرویس‌های پخش ویدیو تتا استفاده کنند. همچنین افراد دارای سرعت بالای اینترنت نیز در قبال تقسیم بخشی از پهنای باند با تتا کسب درآمد می‌کنند.

4. Helium 

بر اساس گزارش CoinMarketCap، ارز HNT چهل و ششمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار (3.3 میلیارد دلار) است.

این پروژه توسط Shawn Fanning، Amir Haleem و Sean Carey در سال 2013 تأسیس شد. 

هلیوم یک شبکه بی‌سیم غیرمتمرکز و با برد بلند است که دستگاه‌های IoT از آن به عنوان Hotspot استفاده کرده و هنگام انتقال داده‌ها، توکن‌های HNT کسب می‌کنند. 

به عبارت دیگر، ارز دیجیتال هلیوم با پشتیبانی از تکنولوژی بلاک‌چین، قادر است بین تمام دستگاهای بیسیم که در اینترنت اشیاء نقش دارند، ارتباط برقرار کند. هلیوم از مکانیزم اجماع جدیدی بنام Proof Of Coverage یا PoC استفاده کرده و از جذابیت ویژه‌ای بین کاربران IOT برخوردار است. این مکانیزم باعث امنیت بیشتر معاملات و اطمینان از دریافت پاداش کاربران می‌شود.

5.  BitTorrent 

بر اساس گزارش CoinMarketCap، ارز BTT پنجاه و چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار (2.4 میلیارد دلار) است.

این پروژه در ابتدا توسط برام کوهن در سال 2001 تأسیس شد، اما سپس در سال 2019، توسط بنیاد TRON خریداری شد. 

پروژه BTT وسیع‌ترین پروتکل به اشتراک‌ گذاری فایل غیرمتمرکز در جهان است که از توکن بومی خود یعنی BTT استفاده می‌کند.

سرعت دانلود یا آپلود فایل‌های اشتراکی در کارایی سیستم مبتنی بر بیت تورنت اهمیت بیشتری دارد. لذا مکانیزم کار بیت‌کوین طوری است که فایل‌های حجیم (مثل بازی و ویدئو) هنگام دانلود و آپلود به اجزاء ریزتری تقسیم شده و از طریق شبکه ارسال می‌شود. 

سمت گیرنده، اجزاء کوچک داده‌ای را دریافت کرده و بهم متصل می‌کند تا فایل اصلی حاصل شود. بدین صورت بار کاری سرورها در نقل و انتقال فایل‌های سنگین کمتر می‌شود.

اگرچه این پنج سکه بیش از 30 درصد از زمان اوج خود کاهش یافته‌اند، به نظر می‌رسد که جذابیت وب 3 تازه شروع شده است. 

پروژه‌های معرفی شده در این مقاله تنها پنج پروژه معروف از وب 3 هستند، با این حال تا‌کنون پروژه‌های بیشتری برای گسترش این دوره جدید از اینترنت، ساخته شده‌اند.

صحبت نهایی

در حال حاضر یکی از پروژه‌های بسیار جذاب در حوزه کریپتوکارنسی، وب 3 است. 

متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال معتقد هستند که وب نسل سوم آینده بسیار روشنی در پیش دارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال وب 3 را توصیه می‌کنند. 

اما باید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مانند تمام بازارهای مالی بدون داشتن دانش کافی می‌تواند خسارت‌های مالی سنگینی را با خود به همراه داشته باشد.

به همین دلیل قبل از هرگونه سرمایه گذاری ابتدا اطلاعات کافی در مورد ارز دیجیتال مورد نظر بدست آورید و سپس اقدام به خرید آن کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx