هر آنچه که باید درباره ارتباط متاورس و هوش مصنوعی بدانید!

متاورس و هوش مصنوعی

متاورس (Metaverse) یک جهان مجازی و تعاملی است که در آن هر شخصی می‌تواند فعالیت‌های مختلفی انجام دهد و حتی در ازای آن درآمد کسب کند.

به طور کلی متاورس یک دنیای مبتنی بر واقعیت مجازی غیرمتمرکز و به هم پیوسته است که در آن تقریبا تمام کارهای ممکن در دنیای فیزیکی، قابل انجام است.

در متاورس، تکنولوژی‌های بسیاری نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها هوش مصنوعی است.

عناوین مطلب:

همان طور که می‌دانید این روزها هوش مصنوعی توانسته کاربردهای بسیاری را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. از این رو؛ در این مقاله قصد داریم ارتباط متاورس و هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهیم.

نکات کلیدی

  • این روزها متاورس و بازی‌های متاورسی رونق زیادی پیدا کرده‌اند. متاورس یک جهان مجازی و تعاملی است که در آن هر شخصی می‌تواند فعالیت‌های مختلفی انجام دهد و حتی در ازای آن درآمد کسب کند. 
  • در حال حاضر هوش مصنوعی یک جزء جدایی‌ناپذیر از دنیای متاورس محسوب می‌شود.
  • می‌توان متاورس را به عنوان یک فضای مجازی گسترده در نظر گرفت که در آن کاربران می‌توانند با اشیای دیجیتالی سه بعدی و آواتارهای مجازی، با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حقیقت این موضوع تقلیدی از دنیای واقعی است. 

متاورس چیست و از کجا آمده است؟

اولین بار اصطلاح متاورس، در کتاب رمان Snow Crash نیل استفنسون به کار رفته است.

این رمان که در سال 1992 میلادی منتشر شد، یک واقعیت و دنیای مجازی متفاوتی را توصیف می‌کند که نشانه‌هایی از دنیای متاورس کنونی را با خود به همراه دارد.

متاورس در Snow Crash یک فضای مجازی سه بعدی است که از طریق گیرنده‌های شخصی (هدست و …) قابل دسترس است و نقاط مشترک زیادی با Oculus Quest و سایر واقعیت‌های مجازی دارد.

این فضای سه بعدی در نظر کاربران به عنوان یک محیط شهری نمایش داده می‌شود. استفنسون در این باره می‌نویسد:

“مانند هر مکان در واقعیت، متاورس نیز می‌تواند توسعه یابد. توسعه‌دهندگان می‌توانند خیابان‌های کوچک را در متاورس با کمک گرفتن از خیابان اصلی بسازند. آن‌ها می‌توانند ساختمان‌ها، پارک‌ها و تابلوهایی را ایجاد کنند که ممکن است در واقعیت وجود نداشته باشند.”

اگر دیدگاه استفنسون از متاورس آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که بازی‌های آنلاین چند نفره انبوه مانند MMOG نیز ویژگی‌های مشترک بسیاری با این دنیا دارند.

به عنوان مثال؛ در کتاب Second Life که در سال 2003 میلادی منتشر شده، کاربران می‌توانند آواتارها یا نمادهای شخصی واقعی خود را بسازند، با بازیکنان دیگر ملاقات داشته باشند و حتی کالاها و خدمات را با یکدیگر مبادله کنند.

تجربیات مجازی در کتاب Second Life را می‌توان به عنوان کلید ورود به دنیای متاورس و هوش مصنوعی تعبیر کرد. آن‌ها در انزوا وجود دارند و هر کدام در واقع یک جزیره دیجیتالی هستند.

دنیای متاورس و هوش مصنوعی که مارک زاکربرگ قصد ایجاد آن را دارد، یک تجربه مجازی بزرگ نیست؛ بلکه نسخه بعدی از اینترنت خواهد بود.

زاکربرگ در نامه‌ای به کارمندانش می‌گوید:

” پلتفرم بعدی حتی فراگیرتر از الان خواهد بود؛ یک اینترنت را تجسم کنید که در آن تجربه زیادی دارید، نه اینکه فقط به آن نگاه کنید. ما این را متاورس می‌نامیم و هر محصولی را که می‌سازیم، واقعی و قابل لمس خواهد بود! “

حال که با مفهوم متاورس آشنا شدید؛ لازم است یک تعریف جامع برای آن ارائه دهیم: 

متاورس شبکه‌ای گسترده از محیط‌های مجازی فعال است که در آن هر فردی می‌تواند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده، با افراد دیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشد.

درباره متاورس در این مقاله کامل‌تر توضیح داده‌ایم: فضای واقعیت مجازی (متاورس) چیست؟

ویژگی‌های متاورس
چه ویژگی‌هایی در دنیای متاورس وجود دارد که آن را برای کاربران جذاب کرده است؟

متاورس چه ویژگی‌هایی دارد؟

ممکن است این سوال برای بسیاری از کسانی که دنبال کشف هوش مصنوعی در متاورس هستند، مطرح شود. 

اگر قرار است متاورس به یک اینترنت پیشرفته شبیه باشد، پس باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که آن را از تجربیات واقعیت مجازی مجزا مانند زندگی دوم جدا می‌کند. 

متاورس یک شبکه انبوه قابل اندازه‌گیری و ارتباط با جهان‌های مجازی سه‌بعدی ارائه‌شده در زمان واقعی است.

این دنیا می‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد نامحدودی از کاربران موثر با حس حضور شخصی و با تداوم داده‌هایی مانند هویت و تاریخ تجربه شود.

حقوق، اشیاء، ارتباطات و پرداخت‌ها، همه چیز در دنیای متاورس جریان دارد. در ادامه به ویژگی‌های مهم متاورس برای وضوح بهتر آن اشاره می‌کنیم:

  • قابل اندازه‌گیری و مقیاس‌پذیر
  • قابل همکاری
  • در زمان واقعی ارائه می‌شود
  • دنیای مجازی سه بعدی
  • همزمان
  • امکان حضور همزمان تعداد نامحدودی کاربر
  • حس حضور فردی و شخصی
  • تداوم داده‌ها

هوش مصنوعی؛ بال پرواز متاورس! 

طراح 16 ساله بازی Roblox، از جمله افرادی است که تجربه کار با متاورس را دارد. او توانسته یک مهمانی در متاورس ترتیب دهد و در آن دوستان مدرسه، فالوورهای توییتر و تمام طرفداران این بازی را دعوت کند.

وی خطاب به دوستانش گفته که به علت همه‌گیری کرونا نتوانسته در زندگی واقعی برنامه‌ریزی کند؛ بنابراین از فرصت ساختن یک مکان جذاب برای میزبانی رویدادی مجازی استفاده کرده است. 

ممکن است برای بسیاری از کاربران دنیای مجازی، گذراندن حتی یک ساعت در دنیای متاورس یک رویای دست نیافتنی به نظر برسد؛ اما تجربه افرادی مانند این نوجوان 16 ساله به خوبی ثابت می‌کند که دسترسی به امکانات و قابلیت‌های این واقعیت مجازی نیز امکان‌پذیر است.

شایان ذکر است که نوجوانان تنها کسانی نیستند که به سراغ دنیای متاورس می‌روند؛ بلکه افرادی با سن بالاتر نیز وجود دارند که تجربه کار با متاورس و انجام فعالیت‌های روزمره در آن را داشته باشند.

دنیای متاورس
شما هم تمایل دارید در دنیایی اینقدر رنگارنگ و جذاب وقت خود را بگذرانید؟

دسترسی به پول واقعی در متاورس

متاورس را می‌توان شکل نوینی از کار در فضای خانه معرفی کرد که افراد می‌توانند از طریق آن درآمد کسب کنند. 

نمونه واقعی این موضوع، کری تاتسو، کارآفرین 48 ساله است. او بیشتر از 15 سال از زندگی خود را برای طراحی، بازاریابی و فروش نمادهای شخصی‌سازی شده در متاورس گذرانده است.

همانطور که می‌دانید؛ کاربران می‌توانند در دنیای متاورسی خود زمین بخرند و پول واقعی را برای لباس‌های شخصی‌سازی شده در جهان مجازی خرج کنند.

تاتسو جزو کسانی است که در یک آن به خاطر ناراضی بودن از شغل خود به این دنیا وارد شد. از آنجایی که او گربه‌ها را دوست دارد، برای آواتار خود یک حیوان خانگی مجازی خریداری کرد. این تصمیم در حقیقت سرآغاز شروع کار او در متاورس بود. 

پس از مدت کوتاهی او و همسر سابقش فروشگاهی به نام Zooby ایجاد و درآمد زیادی کسب کردند. او به سرعت متوجه نحوه برقراری ارتباط واقعی بازیکنان با آن حیوانات مجازی شد و هم اکنون در زندگی دوم مجازی خود برای کاربران، گربه‌های خانگی می‌سازند و معامله می‌کنند. 

او بیان می‌کند که یک تغییر اساسی در نگاه وی نسبت به این موضوع وجود داشت. این موضوع شبیه چیزی مثل پیوستن به یک بازی ویدیویی و رقابت در آن نبود. این یک وابستگی بسیار عاطفی به چیزی بود که وجود خارجی نداشت. 

Roblox در این باره می‌گوید: «می‌توانم آینده‌ای را تصور کنم که در آن به فروشگاه کلاه مجازی می‌روم و کلاه مد نظرم را بر اساس سلیقه خودم سفارشی کنم و سپس آن کلاه را به افراد دیگر در متاورس بفروشم».

بسیاری از کسانی که از این پتانسیل استفاده می‌کنند، کاربران جوان هستند. به عنوان مثال، جاش اوکونولا یک هنرمند دیجیتال 17 ساله از نیجریه که برای اولین بار در سال 2014، در بازی Roblox شرکت کرده است. 

او در سال 2018 هم موفق به دریافت جایزه 7 دلاری شد. هر چند که والدین او اعتقاد دارند تا زمانی که نتواند از این پول به صورت فیزیکی در دنیای واقعی استفاده کند، به حرف‌های او باور ندارند (این اعتبار به دست آمده توسط جاش اوکونولا، تنها به صورت دیجیتال می‌تواند خرج شود).

متاورس و هوش مصنوعی

یکی از جالب‌ترین مفاهیم متاورس، موضوع آواتارها هستند. آواتارها همان نماد شخصی‌سازی شده افراد محسوب می‌شوند. 

کاربران تمایل دارند که خودشان را در دنیای مجازی طراحی کنند و به همین دلیل است که آواتارها به وجود می‌آیند. آن‌ها می‌توانند رنگ مو و سبک لباس خود را به دلخواه و طبق سلیقه خود تغییر دهند. 

هوش مصنوعی و متاورس تکنولوژی جدیدی است که توانایی تجزیه و تحلیل تصاویر دو بعدی کاربر یا اسکن سه بعدی را برای ایجاد آواتارهای بسیار واقعی و دقیق در اختیارتان قرار می‌دهد.

قبل‌تر شرکت‌هایی مانند Ready Player Me، به طور فعال از هوش مصنوعی برای کمک به ساخت آواتارها برای Metaverse استفاده کرده‌اند. 

در حال حاضر؛ کاربردهای هوش مصنوعی بسیار رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در نظرسنجی اخیر مک کینزی، 50 درصد از افراد اظهار داشته‌اند که شرکت‌های آن‌ها حداقل برای یک کار تجاری از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. 

علاوه بر این؛ در حال حاضر هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی برای مصرف‌کنندگان، از طریق تشخیص چهره، پردازش زبان طبیعی، محاسبات سریع‌تر و فرآیندهای دیگر نقش مهمی ایفا می‌کند.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بسیار بالا تجزیه و تحلیل کرده و راهکار مناسبی ارائه دهد.

همچنین؛ کاربران می‌توانند از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری استفاده کنند (که در مورد اکثر برنامه‌های کاربردی سازمانی صدق می‌کند)، یا هوش مصنوعی را با اتوماسیون برای پیش بردن برخی فرآیندهای اداری به یکدیگر پیوند دهند.

درباره متاورس باید بگوییم که ترکیب آن با هوش مصنوعی توانسته واقعیت مجازی را با فناوری بلاک‌چین ادغام کند تا جهانی مقیاس‌پذیر و دقیق جهت انجام امور کاربران ساخته شود.

بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟ اینجا بخوانید.

هوش مصنوعی در متاورس
در حال حاضر هوش مصنوعی یک جزء جدایی ناپذیر از دنیای متاورس محسوب می‌شود.

چرا متاورس به هوش مصنوعی نیاز دارد؟ 

می‌توان متاورس را به عنوان یک فضای مجازی گسترده در نظر گرفت که در آن کاربران می‌توانند با اشیای دیجیتالی سه بعدی و آواتارهای مجازی، با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حقیقت این موضوع تقلیدی از دنیای واقعی است. 

در حال حاضر فیس‌بوک نیز به خاطر کار در زمینه هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که در این حوزه دارد، به خوبی شناخته شده است.

تحقیقاتی که این شرکت در زمینه متاورس و هوش مصنوعی انجام داده مواردی مانند تجزیه و تحلیل محتوا، پردازش گفتار، تعاملات رباتیک، برآورد حالت کلی بدن و … را در بر می‌گیرد.

همه این‌ها می‌تواند نشان‌دهنده مسیر آینده شرکت متا (فیس بوک) به عنوان یکی از پایه‌گذاران دنیای متاورس باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در متاورس 

در حالی که دنیای واقعیت مجازی از نظر فنی می‌تواند بدون هوش مصنوعی وجود داشته باشد، با این حال ترکیب این دو مفهوم، شکل جدیدی از واقعیت را با عنوان متاورس ایجاد می‌کند.

در ادامه برخی از کاربردهای متاورس و هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم:

ایجاد آواتار دقیق

آواتار در حقیقت همان نماد کاربر در فضای مجازی است. کاربرانی که در متاورس فعالیت دارند، دقت در ساخت آواتار برایشان مهم است؛ زیرا تعیین‌کننده تجربه کاربری برای آن‌ها و سایر شرکت‌کنندگان خواهد بود.

یک موتور هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر دوبعدی کاربر یا اسکن‌های سه‌بعدی را تجزیه و تحلیل کند تا به یک تصویر شبیه‌سازی شده بسیار واقعی دست یابد. 

سپس می‌تواند انواع مختلفی از حالات چهره، احساسات، مدل مو، ویژگی‌های ناشی از افزایش سن و غیره را ترسیم کند تا آن آواتار پویاتر به نظر برسد.

blank
نمونه‌ای از آواتارهای ایجاد شده در حوزه متاورس و هوش مصنوعی

انسان‌های دیجیتال

انسان‌های دیجیتال نسخه‌های سه‌بعدی ربات‌های قادر به گفتگو هستند که در متاورس وجود دارند.

آن‌ها واقعاً کپی شخص دیگری نیستند، ولی در مقابل می‌توانند به اعمال شما در دنیای واقعیت مجازی واکنش نشان داده و پاسخ دهند.

انسان‌های دیجیتالی کاملاً با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و برای چشم‌انداز آینده جهان ضروری هستند.

دسترسی چند زبانه 

یکی از راه‌هایی که انسان‌های دیجیتال از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، پردازش زبان است.

هوش مصنوعی می‌تواند به تجزیه زبان‌های طبیعی مانند انگلیسی، تبدیل آن به زبان قابل درک برای ماشین، تجزیه و تحلیل آن، رسیدن به پاسخ، تبدیل نتایج به انگلیسی و ارسال آن به کاربر کمک کند.

کل این فرآیند کسری از ثانیه زمان می‌برد، درست همانند یک مکالمه واقعی! 

بهترین بخش این است که بسته به آموزش هوش مصنوعی، نتایج را می‌توان به هر زبانی تبدیل کرد تا کاربران از سراسر جهان بتوانند به متاورس دسترسی داشته باشند.

در همین راستا توصیه می‌کنیم با کاربردهای مختلف ChatGPT آشنا شوید.

معرفی مهم‌ترین پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی  

در ادامه مهمترین پروژه‌هایی که از ترکیب این دو فناوری به وجود آمده‌اند را بررسی می‌کنیم:

اِی آی دوج (AiDoge)

در حال حاضر؛ پروژه AiDoge یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال و یکی از بهترین پروژه‌های هوش مصنوعی و متاورس است.

این پروژه مبتنی بر بلاک‌چین است که از هوش مصنوعی برای مدیریت، تولید و اشتراک‌گذاری میم کوین‌ها به صورت آنلاین بهره می‌برد.

در واقع AiDoge یک مولد هوش مصنوعی میم کوین است که کاربران می‌توانند از طریق اعلان‎‎‎‎‎‎‎‎ها و پیام‎‎‎‎‎‎‎‎های متنی ساده، میم‎‎‎‎‎‎کوین‌هایی با کیفیت بالا ایجاد کنند.

به عنوان مثال؛ شما می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید با کمک این مولد هوش مصنوعی یک الگوی رفتاری ایجاد کنید که در آن روباهی آبی با عینک آفتابی و کلاهی لبه‌دار” را برای شما نمایش دهد.

به این ترتیب؛ تنها در کمتر از چند ثانیه، میم کوین‌ شما تولید شده و می‌توانید آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

blank

یکی دیگر از ویژگی‎‎‎‎‎‎‎‎های خوب پروژه AiDoge این است که میم‎‎‎‎‎‎کوین‌ها توسط NFT ها در بلاک‌چین پشتیبانی می‎‎‎‎‎‎‎‎شوند و کاملا منحصر به فرد هستند؛ به عبارت دیگر شما می‎‎‎‎‎‎‎‎توانید مالکیت اثر خود را اثبات کنید.

مالتی ورس (MultiVerse)

این پروژه، یکی دیگر از پروژه‌های متاورسی است که با استفاده از هوش مصنوعی به کاربران اجازه می‎‎‎‎‎‎‎‎دهد دنیای اختصاصی خود را طراحی کرده و گسترش دهند.

شعار گروه MultiVerse این است: “متاورس ما، فضایی برای پرورش جامعه و ارتباطات است؛ جایی که فرصت‎‎‎‎‎‎‎‎ها و تاثیر واقعی در آن، رشد خواهد کرد‎”

پروژه MultiVerse، یک پروژه متاورسی با پشتوانه هوش مصنوعی است که به سرمایه‌گذاران، کارمندان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که اکوسیستم شخصی‌سازی شده خود را ایجاد کرده، با افراد مشابهی دراین صنعت ملاقات کنند و تجربه‌ای از خرید مجازی به دست آورند.

علاوه براین؛ کسب و کارها و مشاغل می‎‎‎‎‎‎‎‎توانند بدون نیاز به دانش تخصص درباره بلاک‌چین یا متاورس، فروشگاه مجازی خود را در MultiVerse راه‌اندازی کنند.

اگر می‌خواهید با سایر پروژه‌های متاورسی آشنا شوید، این مطلب برای شماست: بهترین توکن‌های متاورس در سال 2022! (قسمت اول)

ورس

ارز دیجیتال MultiVerse نیز توکن بومی این پروژه است که در مواردی مانند خرید‎‎‎‎‎‎‎‎های مجازی، سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری سرمایه برای استارت آپ‌های درون پلتفرم استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎شود.

اِی آی آرنا (AI Arena)

این پروژه غیرمتمرکز متاورسی، مبتنی بر شبکه اتریوم است که از هوش مصنوعی جهت بهینه‌‌سازی و کاربردی‌کردن NFTها بهره می‌برد.

این بازی که حول شخصیت‌های NFT شده و متعلق به بازیکن می‌گردد، در طول زمان با تقلید از مبارزات بازیکنان، تکامل پیدا می‌یابد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر؛ این بازی در حال تکمیل بوده و بر روی شبکه آربیتروم (Arbitrum) قابل اجرا است.

blank

 دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند از جمله پروژه‌های هوش مصنوعی متاورس است که در سال 2021 رشد چشمگیری داشته است. به طوریکه با این رشد قیمتی، سر و صدای زیادی در بازار کریپتو به پا کرد و بین افراد زیادی شناخته شد.

دیسنترالند یک دنیای متاورسی است که از فناوری بلاک‌چین برای ساخت آن استفاده شده است. اگه نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این پروژه دارید: پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) و توکن مانا (MANA) چیست؟

توکن بومی این پروژه‌ متاورسی مانا (MANA) نام دارد که بر اساس استاندارد ERC-20 ساخته شده است. در این پروژه، کاربران می‌توانند زمین‌های مجازی را خریداری کرده و روی آن‌ها ساخت و ساز انجام دهند.

سندباکس (Sandbox)

از دیگر پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی، سندباکس است که اولین بار در سال 2011 به عنوان یک بازی موبایلی کار خود را آغاز کرد.

بعد از گذشت چند سال؛ با استفاده از فناوری بلاک‌چین توانست کاربران زیادی را به دنیای متاورسی خود جذب کند و جزو بهترین پروژ‌های متاورسی به شمار رود.

سندباکس یک بازی غیرمتمرکز است که بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده است. عملکرد بازی سند باکس بسیار شبیه به بازی دیسنترالند است.

در این بازی بازیکنان می‌توانند زمین‌های دیجیتالی به نام LAND را خریداری کرده و در آن زمین‌ها تغییراتی ایجاد کنند.

علاوه بر توکن LAND ، توکن بومی دیگری به نام SAND در این بازی وجود دارد که در حال حاضر یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی به شمار می‌رود. بیشتر بخوانید: بازی سندباکس و توکن سند (SAND) چیست؟

اکسی اینفینیتی (Axie infinity)

یکی از پروژه‌های معروف در زمینه متاورس و هوش مصنوعی، بازی اکسی اینفینیتی است که دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود به نام AXS و SLP است.

در این بازی بلاک‌چینی، کاربران و بازیکنان باید موجوداتی به نام Axie را پرورش دهند و این موجودات پس از بزرگ شدن، در جنگی با Axie سایر بازیکنان شرکت کنند.

هر اکسی یک NFT با ویژگی‌های متفاوت است. همانطور که گفتیم، دو ارز دیجیتال اصلی این بازی AXS و SLP است و توکن حاکمیتی این پروژه‌ متاورسی AXS است که عملکردی شبیه ارز MANA در بازی دیسنترالند دارد. 

سوالات متداول

متاورس چیست؟

متاورس شبکه‌ای گسترده از محیط‌های مجازی فعال است که در آن هر فردی می‌تواند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با افراد دیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشد.

اولین بار اصطلاح متاورس در کجا به کار رفته است؟

اولین بار اصطلاح متاورس، در کتاب رمان Snow Crash نیل استفنسون به کار رفته است. این رمان که در سال 1992 میلادی منتشر شد و در آن متاورس یک فضای مجازی سه بعدی است که از طریق گیرنده‌های شخصی (هدست و …) قابل دسترس بوده و نقاط مشترک زیادی با سایر واقعیت‌های مجازی دارد.

ترکیب متاورس و هوش مصنوعی کجا کاربرد دارد؟

متاورس و هوش مصنوعی در ساخت آواتار دقیق، انسان‌های دیجیتال و دسترسی چند زبانه کاربردهای چشمگیری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به ارتباط تنگاتنگ متاورس و هوش مصنوعی بپردازیم. همانطور که گفتیم؛ هوش مصنوعی در بسیاری از قسمت‌های دنیای متاورس قابل استفاده خواهد بود.

البته ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که متاورس هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. قطعا هر چه از عمر این مفهوم جدید بگذرد، هوش مصنوعی بیشتر با آن آمیخته خواهد شد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx