فانتازما (Phantasma)؛ پلتفرمی برای توسعه NFTهای هوشمند

فانتازما

در موضوعات مربوط به بلاک‌چین، مسئله مقیاس‌پذیری یک موضوع مهم و قابل تامل است.

با پیشرفت فناوری بلاک‌چین، پروژه‌های بسیاری در تلاش برای بهبود مقیاس‌پذیری بلاک‌چین خود هستند.

فانتازما (Phantasma) خود را به عنوان بلاک‌چینی مقیاس‌پذیر با ویژگی‌های منحصر به‌فرد با هدف ایجاد تحول در حوزه بازی‌های بلاک‌چینی و NFT معرفی کرده است.

عناوین مطلب:

در این مقاله درباره فانتازما، اهداف و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم.

فانتازما چیست؟

فانتازما در واقع یک راه‌حل بلاک‌چینی مقیاس‌پذیر و پر سرعت است که فضایی را برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز به منظور همکاری با سایر بلاک‌چین‌ها فراهم کرده است.

ویژگی‌های فانتازما باعث شده تا پروژه‌های بسیاری از جمله NFTها و بازی‌های بلاک‌چینی به سمت آن جذب شوند.

از قابلیت‌های اصلی این بلاک‌چین، برقراری ارتباط با سایر بلاک‌چین‌ها (بلاک‌چین‌های اتریوم و نئو) به کمک پل‌ها (Bridge) و قراردادهای هوشمند است؛ همچنین از چند بلاک‌چین جانبی(Side Chain) نیز پشتیانی می‌کند.

با توجه به گسترش بازی‌های بلاک‌چینی و کسب درآمد از آن‌ها، فانتازما نیز از این قافله عقب نمانده و با همکاری پروژه‌های دیگر، قصد راه‌اندازی یک استیم (Steam) بلاک‌چینی را دارد.

این استیم در واقع پلتفرمی برای فروش بازی‌های بلاک‌چینی و اجرای بازی‌ها به صورت چند نفره است.

بلاک‌چین فانتازما چگونه کار می‌کند؟

فانتازما یک بلاک‌چین واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از چند بلاک‌چین است که به کمک Nexus (مکانیزمی است که زنجیره‌های جانبی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به هم وصل می‌کند) به هم متصل شده‌اند.

در فانتازما، به دلیل مکانیزم اجماعی که وجود دارد، تنها در صورت انجام تراکنش، بلاک ایجاد می‌شود که این موضوع منجر به کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی خواهد شد.

زمان مورد نیاز برای ایجاد بلاک‌ها، به تعداد تراکنش‌های در انتظار بستگی دارد.

در اکوسیستم فانتازما، هر تراکنش به معنای مجموعه‌ای از اقدامات برای تغییر در زنجیره‌های فانتازما است.

به عنوان مثال؛ خرید NFT از بازار، انتقال دارایی از یک آدرس به آدرسی دیگر و ارتباط با یک Dapp، نمونه‌هایی از تراکنش در فانتازما هستند.

بلاک‌چین فانتازما
فانتازما، مجموعه‌از چند بلاک‌چین است که با سرعت و مقیاس‌پذیری بالا، بستری غیرمتمرکز برای توسعه بازی‌های بلاک‌چینی و NFTهای هوشمند فراهم کرده است.

 معرفی توکن‌های موجود در شبکه فانتازما

توکن SOUL، توکن مهم و حاکمیتی در بلاک‌چین فانتازما است که عرضه اولیه آن نیز 94 میلیون واحد بوده است.

اگر شما این توکن را استیک کنید، علاوه بر قابلیت استفاده از منابع موجود در شبکه، حق رای هم به دست می‌آورید. 

شبکه فانتازما از یک سیستم توکن دوگانه استفاده می‌کند؛ به این صورت که شما با استیک کردن توکن SOUL، توکن دیگری به نام Kcal که انرژی فانتازما نیز نامیده می‌شود، به دست می‌آورید. برای انجام هرگونه تراکنش مانند ایجاد (Mint) توکن‌های غیرمثلی و انتقال کوین، از Kcal استفاده کنید.

همچنین، شبکه فانتازما با انجام هر تراکنش، نصف Kcalهایی که به عنوان کارمزد پرداخت شده را می‌سوزاند (burn) تا از تورم و ازدیاد توکن Kcal جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

جالب است بدانید که ، هر ماه 125000 توکن SOUL بین Soul Masterهای واجد شرایط نیز توزیع می‌شود.

ویژگی‌های توکن SOUL و  KCAL

  • در بلاک‌چین فانتازما، امکان دریافت پاداش استیکینگ و انتقال آن به آدرس‌های دیگر را خواهید داشت؛ بنابراین فانتازما به هرکسی اجازه می‌دهد تا با استیک توکن SOUL، به راحتی دوستان و آشنایان خود را با اکوسیستم فانتازما آشنا کند. همچنین هر کسی می‌تواند بدون داشتن دانش قبلی در مورد بلاک‌چین، به صورت کاملا رایگان از برنامه‌های غیرمتمرکز در این شبکه استفاده کند.
  • بعد از استیک SOUL و دریافت KCAL، توکن‌های SOUL شما در کیف پول خاصی به مدت 24 ساعت قفل می‌شوند؛ بعد از این مدت می‌توانید توکن‌های خود را برداشت کنید و یا برای دریافت KCAL بیشتر آن‌ها را نگه دارید.
  • کاربرانی که بیش از 50000 توکن SOUL استیک کنند، عنوان Soul Master را به دست می‌آورند و هر ماه از یک استخر نقدینگی دارای 125000 توکن SOUL، پاداش اضافی دریافت می‌کنند.
  • به ازای استیک هر توکن SOUL، هر روز 0.002 توکن KCAL تولید می‌شود. اگر 1000 توکن SOUL استیک کنید، 2 توکن KCAL رایگان در روز به دست می‌آورید که برای پوشش انواع تراکنش‌های معمولی در این شبکه کافی است.

چگونه به یک اعتبارسنج تبدیل شویم؟

فانتازما نوعی از مکانیزم گواه اثبات سهام (PoS) را به کار می‌گیرد که دو نوع اعتبارسنج دارد: اعتبارسنج تولیدکننده بلاک فعال (Active Block Producer) و اعتبارسنج آماده به کار (Standby).

برای اینکه به یک اعتبارسنج تبدیل شوید، باید مقداری توکن حاکمیتی فانتازما (SOUL) را استیک کنید تا از کارمزد تراکنش‌ها سهمی داشته باشید.

کارمزدی که کاربران پرداخت می‌کنند، با توجه به پیچیدگی تراکنش و نوع عملیات انجام شده متفاوت است؛ به عنوان مثال؛ برای تراکنش‌های عادی کارمزدی بین 0.003 تا 0.005 KCAL دریافت می‌شود.

یا برای ایجاد یک قرارداد هوشمند معادل 10 دلار KCAL و برای ایجاد یک توکن معادل 100 دلار KCAL دریافت خواهد شد.

هر اعتبارسنج فانتازما، مسئولیت پذیرش تراکنش کاربران، تایید امضا و محتویات تراکنش را برعهده دارد. انتخاب تولیدکننده بلاک (Block Producer) هم با رای‌گیری افرادی که توکن SOUL استیک کرده‌اند، انجام می‌شود.

پاداش هر تولیدکننده بلاک با توجه به منابعی که برای انجام محاسبات در اختیار شبکه فانتازما قرار می‌دهد، متفاوت است. پاداش توزیع شده بین تولید‌کنندگان بلاک به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • تولیدکنندگان بلاک فعال،  75% از تورم توکن حاکمیتی SOUL به اضافه حداقل 25% کارمزد تراکنش‌های بلاک را دریافت می‌کنند.
  • تولیدکنندگان بلاک آماده به کار،  25% از تورم روزانه توکن حاکمیتی SOUL را دریافت می‌کنند.

فرمت آدرس در شبکه فانتازما چگونه است؟

آدرس‌ها در شبکه فانتازما از سه نوع مختلف تشکیل شده‌اند:

آدرس‌های معمولی که با حرف P شروع می‌شوند و نشان‌دهنده یک حساب کاربری معمولی است؛ مانند آدرس زیر:

P2KACviijLauSeNPYDyov9g9Tsqn45eHGw6jCg4D3YzcNsh

آدرس‌های سیستمی که با حرف S شروع می‌شوند و نشان‌دهنده قراردادها، توکن‌ها و یا سازمان‌ها است؛ مانند آدرس زیر:

S3d7TbZxtNPdXy11hfmBLJLYn67gZTG2ibL7fJBcVdihWU4

آدرس‌هایی که با حرف X شروع می‌شوند و نشان‌دهنده یک آدرس خارجی متعلق به بلاک‌چین‌های دیگری مانند اتریوم یا نئو است؛ مانند آدرس زیر:

X2KK7BD2keGusLwMwuGpd33r1s6Yo3JxYtCbogwDveq2wpZ 

ویژگی‌های فانتازما

از مهم‌ترین قابلیت‌های فانتازما، فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز آن است که برای استفاده Dappها فراهم شده است.

متناسب با مقدار SOUL استیک شده، مقدار مشخصی فضا (KB) به هر کیف پول اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال، هر آدرس در ازای هر SOUL استیک شده، 40 کیلوبایت فضای ذخیره‌سازی دریافت می‌کند.

همچنین SOUL Masterها که حداقل 50000 توکن SOUL استیک می‌کنند، حداقل 1.9 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به دست می‌آورند.

قطعا شما درباره قراردادهای هوشمند شنیده‌اید، اما درباره NFTهای هوشمند چطور؟

فانتازما با ارائه ابزارهای پویا و قابل برنامه‌ریزی به توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک‌چینی، نسل جدیدی از NFTها را راه‌اندازی کرده است.

NFTهای هوشمند فانتازما از دو عنصر ROM و RAM تشکیل شده‌اند که اولی تغییرناپذیر است ولی دومی با توجه به نیاز توسعه‌دهندگان، قابلیت نوشتن برنامه و اجرا دارد. این موضوع باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان پارامترهای غیرقابل تغییر آثار خود را در سطح ROM قرار داده و در عین حال امکان تغییر پارامترها برای بازیکنان را نیز فراهم کنند (در قسمت RAM).

NFT هوشمند
NFTهای هوشمند در فانتازما از دو پارامتر اصلی به نام RAM و ROM تشکیل شده‌اند.

به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده بازی بلاک‌چینی می‌تواند برای شمشیر موجود در بازی امتیاز آسیب‌پذیری و پارامترهای اولیه را از پیش تعیین نماید، درحالی که بازیکنان بازی امکان تغییر در رنگ و مدل شمشیر را در حین بازی خواهند داشت.

به عنوان مثالی دیگر، بازی 22 Racing Series که توسط شرکت GOATi ساخته شده و یک بازی مسابقه‌ای است، نمونه بارزی از NFTهای هوشمند را نشان می‌دهد. در این بازی امکان ساخت ماشین‌های مدرن با اجزای تغییرناپذیری که در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد، وجود دارد؛ اجزای تشکیل دهنده وسایل نقلیه هر بازیکن یکسان است اما محصول نهایی با توجه به قدرت تخیل بازیکنان متفاوت است.

همچنین بازیکنان می‌توانند ماشین ساخته شده و اجزای آن را در قالب NFT بفروشند و یا با دیگر بازیکنان تعویض کنند.

 علاوه بر موارد ذکر شده، ویژگی‌های دیگری هم برای NFTهای هوشمند در فانتازما وجود دارد که به طور خلاصه به هریک می‌پردازیم:

قابلیت ایجاد NFT بر حسب تقاضا

در بسیاری از بلاک‌چین‌ها، ممکن است ایجاد NFT چند روز طول بکشد؛ یا اگر شبکه شلوغ باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما در فانتازما، توسعه‌دهندگان و هنرمندان مجبور به انتظار و پرداخت هزینه‌های گزاف نیستند.

قابلیت ساخت مجموعه‌ای از NFTها

با استفاده از این قابلیت، هنرمندان می‌توانند چندین اثر NFT خود را در قالب یک توکن و با تخفیف به فروش برسانند.

هیچ محدودیتی در قراردادن NFT داخل یکدیگر وجود ندارد.

خدمات ارائه شده در فانتازما

هنگام مراجعه به سایت فانتازما، لیستی از خدمات و برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌بینیم که تعدادی از آن‌ها راه‌اندازی شده و تعدادی به زودی راه‌اندازی خواهند شد.

درادامه تعدادی از این سرویس‌ها را معرفی می‌کنیم:

Pavillion Game Hub: یک هاب برای ارتباط بین بازی‌های بلاک‌چینی و بازی‌های رایج است. این سرویس برای اتصال بازی‌های بلاک‌چینی به کیف‌پول‌های شخصی به کمک فانتازما طراحی شده است.

Pavillion امکان خرید، ترید و دسترسی به دارایی‌های آن‌چین را برای کاربران راحت‌تر می‌کند؛ همچنین باعث اتصال یکپارچه بلاک‌چین به Steam می‌شود.

GhostMarket: یک بازار NFT میان زنجیره‌ای (Cross Chain) است که خرید و فروش NFT با استفاده از قراردادهای هوشمند در آن صورت می‌گیرد.

بازارچه NFT در فانتازما
بازارچه Ghost Market در فانتازما

Phantasma Pharming: یک پروتکل بومی و میان زنجیره‌ای فانتازما است که برای تشویق تامین‌کنندگان نقدینگی در پنکیک سواپ و یونی سواپ ایجاد شده است. شما می‌توانید با ایجاد نقدینگی، توکن فانتازما یعنی SOUL و  KCAL را روی شبکه اصلی به عنوان پاداش خود دریافت کنید.

22 Racing Series: از اولین بازی‌های بلاک‌چینی که روی بلاک‌چین فانتازما راه‌اندازی شده و ترکیبی از سرعت بالا، استراتژی و فیزیک حقیقی را به کاربر ارائه می‌دهد.

بازی Racing Series 22
بازی Racing Series 22

در این بازی می‌توانید ماشین‌ دلخواه خود را از ابتدا بسازید یا با ماشین‌های از پیش‌ ساخته‌شده مسابقه دهید. همه دارایی‌های درون بازی به صورت NFT در زنجیره فانتازما و کاملا قابل خرید و فروش هستند.

The Gardens Between: یک بازی معمایی و ماجراجویی است که داستان دو دوست را در یک دنیای مرموز روایت می‌کند. در این بازی باید معماها را حل کنید و اسرار هر جزیره را کشف کنید.

بازی Gardens Between
بازی Gardens Between

اعضای تیم فانتازما

بنیانگذار فانتازما یک برنامه‌نویس ارشد به نام Sergio Felores است. او متخصص قراردادهای هوشمند و سازنده Neo Debugger و Nacho Men است.

از اعضای دیگر تیم، می‌توان به Bill Petridis اشاره کرد که در ارائه نرم‌افزارهای سازمانی با تمرکز بر تجارت الکترونیک 20 سال سابقه کار دارد.

Scott Gallagher از دیگر افراد تیم است که بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه بازاریابی دارد.

و در آخر Vincent Geneste، متخصص بلاک‌چین و سازنده کیف پول فانتوم است که از افراد کلیدی در فانتازما به شمار می‌رود.

همکاران فانتازما چه کسانی هستند؟

همکاری فانتازما بیشتر در زمینه بازی و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است.

فانتازما با همکاری شرکت GOATi که یک شرکت استرالیایی در زمینه بازی و سرگرمی است، بخش Pavillion در فانتازما را ایجاد کرد.

از دیگر همکاری‌های فانتازما می‌توان به همکاری با شرکت‌های Semkhor و TacoCat برای ساخت NFTها و بازی‌‌ها اشاره کرد.

همچنین سازمان‌های زیر در فانتازما سرمایه‌گذاری کرده‌اند:

  •   Capital 08
  •  Amplifi Capital
  •  Blockchange
  •  Blockr Capital
  •  Crosschain Capital
  •  Crypto Bazar
  •  MW Partners
  •  District 13
  •  Signal Ventures
  •  Token Research Group

از کدام صرافی توکن‌‌های SOUL  و KCAL را بخریم؟

توکن SOUL را می‌توان از صرافی‌های متمرکز کوکوین، Gate.io و HotBit خریداری کرد.

همچنین هر دو توکن SOUL و KCAL در صرافی‌های غیرمتمرکز یونی‌سواپ و پنکیک‌سواپ برای خرید و فروش وجود دارند.

خرید توکن Soul

کدام کیف پول برای ذخیره توکن SOUL و KCAL مناسب است؟

فانتازما برای نگهداری توکن‌های شبکه‌اش دو کیف پول توسعه داده است. اولین کیف پول Poltergeist است که برای نصب در موبایل (اندروید و iOS) و دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس) مناسب است.

و کیف پول بعدی، Ecto است که به صورت افزونه در مرورگر کروم نصب می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه این توکن‌ها در شبکه اتریوم و BSC نیز وجود دارند، کیف پول‌هایی مانند تراست والت، متامسک و بایننس‌چین والت هم برای نگهداری این توکن‌ها مناسبند.

سخن پایانی

فانتازما، یک شبکه مقیاس‌پذیر و پرسرعت است که هدف آن ایجاد بستری برای توسعه‌دهندگان NFT و بازی‌های بلاک‌چینی است. این شبکه با بلاک‌چین‌های دیگری از جمله اتریوم و نئو در تعامل است و قابلیت Smart NFT را برای کاربران خود فراهم کرده است.

همچنین با استفاده از سیستم توکن دوگانه‌ای که دارد، گزینه مناسبی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و بازی‌های بلاک‌چینی است.

در این مقاله به بررسی فانتازما، توکن‌های بومی، اهداف و ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx