بررسی ویژگی‌های کیف پول ترون لینک (Tronlink) + نحوه کار با آن

ترون لینک

ترون لینک در اکتبر سال 2018 عرضه شد. این کیف‌پول به شما امکان ذخیره و حفظ دارایی‌های شبکه ترون را فراهم می‌کند.

علاوه‌بر آن، امکان اتصال و تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) با استفاده از این کیف پول در بلاک‌چین Tron وجود دارد.

رابط کاربری این کیف‌پول ساده است و شما می‌توانید به راحتی و بدون تاخیر از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید. 

عناوین مطلب:

 کیف‌پول Tronlink را می‌توانید در مرورگر وب Chrome و brave به صورت افزونه استفاده کنید. البته افزونه FireFox آن نیز به تازگی منتشر شده است اما ممکن است به دلیل وجود باگ، در کار با آن با مشکل مواجه شوید.

نسخه اکستنشن وب این کیف‌پول به صورت خودکار به‌روز رسانی می‌شود. 

در ترون لینک، علاوه‌بر توکن‌های مثلی مانند ترون یا توکن‌های رایج، شما می‌توانید از بخش Collectible این کیف‌پول، توکن‌های NFT خود را در شبکه ترون مدیریت کنید.

از نظر عملکردی این کیف‌پول مانند MetaMask عمل می‌کند. و مانند آن نیز پس از ورود به وب‌سایت یک اپلیکیشن غیرمتمرکز، می‌توان با اتصال اکستنشن نصب شده در مرورگر وب به قرارداد هوشمند اپلیکیشن غیرمتمرکز، در آن تراکنش‌های مالی انجام داد. 

در هنگام استفاده از این کیف‌پول دقت کنید که ترون‌لینک به کلید خصوصی (private key) و عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای شما دسترسی دارد با این حال با مکانیزم‌های امنیتی اجرا شده در این کیف‌پول، کسی جز شما نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و کاربر برای استفاده ولت خود نیازی به هر بار استفاده از آن نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

انرژی و پهنای باند!

کارمزد‌های بلاک‌چین ترون بسیار کم هستند اما شما می‌توانید برای فعالیت‌های خود در این بلاک‌چین، حتی نسبت به دیگران، کارمزد کمتری نیز پرداخت کنید.

انرژی و پهنای باند در ترون لینک
انرژی و پهنای باند در کیف پول ترون‌لینک

با ورود به کیف‌پول ترون لینک، اولین چیزی که ممکن است توجه ما را به خود جلب کند دو نوار انرژی (Energy) و پهنای باند (Bandwidth) هستند. 

به طور کلی اکوسیستم بلاک‌چین ترون به شکلی طراحی شده است که برای انجام تراکنش‌ و انتقال دارایی‌ها از دو واحد غیرپولی دیگر استفاده می‌کند.

پهنای باند زمانی خرج می‌شود که شما قصد انجام عملیات انتقال توکن‌های ترون را داشته باشید، هر ولت فعال شده (آدرس روی شبکه) روزانه 1500 پهنای باند دریافت می‌کند. در صورتی که پهنای باند شما به اتمام برسد، کارمزد تراکنش با مصرف ترون‌های شما پوشش داده می‌شود. 

اما در مورد انرژی، از آن‌جایی که بلاک‌چین ترون از قرارداد‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید با این کیف‌پول به آن‌ها متصل شده و تراکنش‌های مالی روی آن‌ها انجام دهید.

اما برای کارمزد این تراکنش‌ها در مرحله اول از انرژی شما کسر می‌شود. به عبارت دیگر، در هنگام انتقال توکن‌ یا انجام تعامل با قرارداد‌های هوشمند، انرژی مصرف می‌شود. اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، معمولا انرژی را به صورت رایگان دریافت نخواهید کرد.

در هنگام استیک ترون در این بلاک‌چین، از شما خواسته می‌شود تا منابعی که در ازای آن نیاز دارید را انتخاب کنید، مثلا دریافت پهنای باند یا انرژی. تا زمانی که ترون‌های شما در وضعیت استیک بمانند، شما به صورت تدریجی انرژی دریافت می‌کنید که امکان کاهش چشمگیر هزینه تراکنش‌ها میسر خواهد شد. 

اگر بخواهیم ساده به انرژی و به پهنای باند نگاه کنیم، باید آن‌ها را به عنوان راهی مناسب برای کاهش یا به صفر رساندن کارمزد در شبکه ترون ببینیم. 

بیشتر بخوانید: کارمزد تراکنش بیت‌کوین را می‌توان به صفر رساند؟

آموزش استفاده از اکستنشن ترون لینک

ابتدا به وبسایت رسمی TronLink به این آدرس مراجعه کرده و نسبت به مرورگر مورد علاقه خود، یکی از افزونه‌های آن را دانلود و نصب کنید.

پس از آن، به افزونه ترون لینک در نوار مرورگر وارد شوید. در پنجره باز شده، اگر از قبل یک حساب کاربری دارید با استفاده از گزینه Import wallet، ولت خود را بازیابی کنید در غیر این صورت دکمه Create Wallet را بزنید.

ساخت کیف پول ترون

با زدن دکمه ساخت کیف‌پول جدید، یک توافقنامه به شما نشان داده می‌شود که آن را مطالعه و به پایین اسکرول کنید، در صفحه بعد باید یک رمز عبور برای کیف‌پول خود تعیین کنید. 

به خاطر داشته باشید که رمز تعیین شده برای کیف‌پول ترون لینک شما در این مرورگر است و روی بلاک‌چین ذخیره نمی‌شود، و تنها راه ورود به کیف‌پول ترون لینک استفاده از این رمز عبور است که با هر نصب و حذف افزونه ریست می‌شود.

ایجاد ترون لینک

رمز عبور انتخابی باید شامل همه حروف بزرگ، کوچک، اعداد و حداقل 8 کاراکتر طول آن باشد. در مرحله بعد با زدن دکمه Later به پنجره اصلی کیف پول منتقل می‌شوید

هشدار امنیتی ترون لینک

همانطور که مشاهده می‌کنید یک هشدار امنیتی مبنی بر این که عبارت 12 کلمه‌ای این ولت را ذخیره نکرده‌ایم به ما نمایش داده می‌شود. روی دکمه Back up Now بزنید و با ورود مجدد رمز عبور تعیین شده، عبارت 12 کلمه‌ای را ذخیره کنید. 

بیشتر بخوانید: عبارت بازیابی چیست؟

واضح است که این 12 کلمه نباید در دست کسی غیر از شما قرار بگیرد. به این عبارت 12 کلمه‌ای مانند رمز گاو صندوق خصوصی خود نگاه کنید. اکیدا توصیه می‌شود از گرفتن اسکرین شات یا عکس‌برداری از این 12 کلمه خودداری کنید چرا که نرم‌افزار‌های زیادی به هارد کامپیوتر شما دسترسی دارند، از این رو، سرقت آن توسط بات‌نت‌ها آسان خواهد بود.

در ادامه به معرفی همه امکانات و ابزار‌های اکستنشن ترون لینک می‌پردازیم، برخی از این امکانات در نسخه موبایل آن در دسترس نیستند:

ارسال و دریافت دارایی

قبل از انجام عملیات انتقال، لازم است به خاطر داشته باشید که ولت‌های شبکه ترون حدود 1.1 Trx هزینه فعال سازی دارند. به عبارت دیگر تا وقتی که مقداری ترون به ولت خود واریز نکنید، به جز دریافت دارایی، امکان انجام هیچ‌گونه عملیاتی در بلاک‌چین ترون روی این آدرس وجود نخواهد داشت.

برای ارسال دارایی از جمله ترون می‌توانید از گزینه Send یا انتخاب دارایی مورد نظر استفاده کنید. 

ارسال دارایی در ترون لینک

در این صفحه با زدن دکمه Send، به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید که با وارد کردن آدرس مقصد و تعیین مقدار دارایی عملیات ارسال صورت می‌پذیرد.

ارسال ترون در ترون لینک

اما برای دریافت یکی دارایی کافیست در صفحه اصلی این کیف‌پول، آدرس خود را برای دیگران ارسال کنید. 

آدرس کیف پول ترون

مدیریت همزمان چند ولت 

کیف‌پول Tronlink امکان مدیریت همزمان چندین ولت را برای شما فراهم می‌کند. برای اضافه کردن ولت جدید به کیف‌پول فعلی، از آیکون علامت گذاری شده با رنگ زرد در تصویر زیر استفاده کنید.

مدیریت ولت‌ها در ترون‌لینک

با زدن علامت +، با تصویر زیر رو‌به‌رو خواهید شد.

افزودن ولت به ترون‌لینک

در این صفحه امکان انتخاب سه راه متفاوت برای اضافه کردن ولت جدید وجود دارد:

روش اول ساخت یک آدرس جدید با استفاده از گزینه Request Address است که پس از آن یک عبارت 12 کلمه‌ای برای بازیابی به شما نمایش داده می‌شود. 

انتخاب دوم Import Wallet است که برای بازیابی یک ولت از پیش ساخته شده به کار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از کلید خصوصی یا عبارت 12 کلمه‌ای، کیف‌پول خود را وارد کنید. 

و گزینه آخر برای اتصال ترون لینک به کیف‌پول‌های سخت افزاری لجر (Ledger) به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: بررسی کیف پول لجر نانو اس (Ledger nano s) + آموزش کار

برای دسترسی به لیست کیف‌پول‌های موجود در ترون لینک، از کادر قرمز مشخص شده در تصویر نمایش داده شده در ابتدای این بخش استفاده کنید. با کلیک روی نام ولت فعلی، لیست کیف‌پول‌های موجود به همراه دارایی و آدرس آن‌ها قابل مشاهده هستند. 

استیک و رای‌گیری در ترون لینک

کیف‌پول ترون لینک امکان استیک را نیز فراهم کرده است. با زدن دکمه stake در صفحه اصلی این کیف‌پول، شما به وبسایت tronscan ارجاع داده می‌شوید که در آن‌‌جا با زدن دکمه obtain می‌توانید دارایی‌های خود را استیک کنید.

پس از استیک دارایی در بلاک‌چین ترون، به شما Vote power داده می‌شود که برای رای‌گیری در نود‌های اعتبار سنج این بلاک‌چین کاربرد دارد. بار دیگر به کیف‌پول ترون لینک مراجعه و این بار دکمه Vote را بزنید.

این بار نیز به وبسایت Tronscan اما بخش رای‌گیری هدایت خواهید شد. در این صفحه با تنظیم مقدار Vote روی هر نماینده (SR) مشخص شده در داخل لیست، رای می‌دهید.

در پایان دوره رای‌گیری، شما می‌بایست دوباره رای بدهید. برخی از نود‌های نماینده به ازای رای‌های شما، پاداش‌هایی در قالب توکن‌های ترون اهدا می‌کنند. 

تهیه پشتیبان از ولت‌ها

اگر قصد تهیه نسخه پشتیبان و یا دریافت کلید خصوصی را دارید، می‌توانید با انتخاب ایکون مشخص شده در تصویر زیر اقدام کنید.

بکاپ گیری در ترون‌لینک

پس از کلیک روی این دکمه، یک منو کوچک باز می‌شود که با انتخاب گزینه Export Account، امکان انتخاب خروجی نسخه پشتیبانی فراهم می‌شود. برای دریافت کلید خصوصی، عبارت 12 کلمه‌ای یا عبارت Keystore، ابتدا باید رمز کیف‌پول ترون‌لینک را وارد کنید. 

سایر امکانات ترون لینک

امکانات ترون لینک فقط به اینجا ختم نمی‌شوند.

در این کیف‌پول می‌توانید طیف وسیعی از شخصی سازی‌ها را انجام دهید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغییر نام ولت
  • مدیریت اتصال‌ها به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز
  • لیست اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در Tronlink 
  • تغییر شبکه mainnet به سایر شبکه‌های Shasta و Nile که برای توسعه ‌دهندگان کاربرد دارند.
  • تغییر واحد پول (پیشفرض دلار آمریکا)
  • مدیریت دفترچه آدرس (مثلا وارد کردن نام شخص و آدرس ولت آن)
  • لیست DApp‌های لیست سفید (با امضای اتصال، آن‌ها خودکار وارد این لیست می‌شوند)
  • حالت قفل خودکار (پیشفرض غیرفعال است)

نتیجه گیری

در کل این کیف پول برای مدیریت دارایی‌های TRC20, TRC10 و NFT مناسب است. ترون‌لینک جزء معدود کیف‌پول‌هایی است که به شکل اختصاصی از همه قابلیت‌های بلاک‌چین ترون پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری این کیف‌پول آسان و روان است که حتی بدون نیاز به آموزش می‌توان از آن بهره برد. شما می‌توانید بدون محدودیت ولت‌های ترون ایجاد یا بازیابی و مدیریت کنید. 

قابلیت اتصال به DApp در این کیف‌پول فقط به اپلیکیشن‌های معرفی شده در لیست خود محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به سایر وبسایت‌های معتبر معرفی DApp، به آن‌ها متصل شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال ترون

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx