بیت‌کوین به DeFi نیاز ندارد اما DeFi نیاز شدیدی به بیت‌کوین دارد!

DeFi نیاز شدیدی به بیت کوین

بیت‌کوین تنها راه دستیابی به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

دیفای هنوز به هم به عنوان یک نیروی تغییردهنده بازار جا نیفتاده است چرا که به قراردادهای هوشمند کاملاً گویا نیاز دارد که اجرای آن‌ها در پروتکل اصلی بیت‌کوین، به دلیل مبادلات امنیتی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

با این وجود، چندین پروژه در حال تلاش برای ایجاد راه‌حل‌های لایه‌ای هستند که به انواع قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند، DeFi را در آینده‌ای نزدیک روی بیت‌کوین نیز راه‌اندازی کنند.

عناوین مطلب:

پس از راه‌اندازی دیفای در بیت‌کوین و به مرور با رشد به بهبود آن، گروه‌های مستقل امکان این را خواهند داشت تا بازده بیت‌کوین خود را تعیین کنند، کارایی دارایی‌های بیت‌کوین را به عنوان یک سرمایه افزایش داده و همچنین پذیرش انبوه و توسعه اقتصاد بیت‌کوین را تسریع بخشند.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

در ادامه این مطلب به تغییراتی که DeFi می‌تواند در بیت‌کوین ایجاد کند، خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاران می‌توانند به بانک مرکزی تبدیل شوند!

لازم به ذکر است که بیت‌کوین برای ادامه فعالیت در سال‌های پیش رو، نیازی به DeFi ندارد!

دیفای به بیت‌کوین نیاز دارد
با این وجود، DeFi نیاز شدیدی به بیت‌کوین دارد!

اگرچه از ظهور بیت‌کوین مدت زیادی گذشته است اما تا چند سال قبل کمتر کسی از آن استفاده می‌کرد و آن را به عنوان یک ارز دیجیتال با آینده‌ای روشن می‌شناخت. بیت‌کوین بیشتر از اینکه روی پول متمرکز باشد روی امور مالی و اقتصاد متمرکز است.

علاوه بر این، بدهی‌های جهانی همیشه از ارز فیزیکی در گردش فراتر خواهند بود. به عنوان نمونه در ایالات متحده 1/5 تریلیون دلار به صورت فیزیکی در گردش است اما بدهی ملی این کشور به تنهایی بیش از 30 تریلیون دلار است.

دلیل این امر این است که زمان ارزشمندتر از پول است. بدهی، به ویژه در قالب بازده و نرخ بهره، وسیله‌ای برای مبادله ارزش زمانی پول است.

امروزه افراد زیادی به پول نیاز فوری دارند و حاضرند برای دریافت آن بهره یا حق بیمه بپردازند، از طرفی هم افرادی وجود دارند که اکنون به پول خود نیازی ندارند و حاضرند در ازای دریافت بهره یا سود، آن را به دیگران وام دهند.

با این وجود، در بستر بیت‌کوین شما می‌توانید بانک مرکزی خود باشید. در این شبکه شما دارایی‌های خود را شخصاً در اختیار دارید و تنها شما مسئول مدیریت و اداره آن هستید.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

بانک چیزی فراتر از یک خزانه یا گاوصندوق برای نگهداری وجوه است. یک بانک وجوهی را با نرخ بهره پایین از سپرده‌گذاران قرض می‌کند و سپس با نرخ بهره بالاتر سرمایه‌گذاری می‌کند و از این طریق سود کلانی به دست می‌آورد.

تبدیل شدن به بانک مرکزی خود یعنی شما به عنوان دارنده بیت‌کوین، در قبال ایمنی بیت‌کوین‌های خود مسئول هستید و همچنین می‌توانید از آن برای بهره‌وری نیز استفاده کنید.

به حداکثر رساندن بهره‌وری سرمایه در طول زمان، موتور امور مالی مدرن است که در هسته آن نرخ بهره قرار دارد. در حال حاضر بانک‌های مرکزی نرخ بهره را تعیین می‌کنند. با افزایش نرخ بهره، استقراض نیز گران‌تر و اقتصاد کند می‌شود، در مقابل نیز با کاهش نرخ بهره، تورم مداوم ثبات کل سیستم را به خطر می‌اندازد.

بیت‌کوین به افراد اجازه می‌دهد تا به گروه‌های مستقل بپیوندند و همچنین این گروه‌ها را قادر می‌سازد تا منحنی‌های نرخ بهره خود را از طریق تراکنش‌های غیرمتمرکز تعیین کنند. از طریق منحنی بازده بیت‌کوین، مجموعه‌های مستقل به بانک‌های غیرمتمرکز بیت‌کوین خود تبدیل خواهند شد.

وام‌دهی و استقراض با نرخ ثابت و مدت زمان ثابت

خدمات وام و استقراضی که در حال حاضر در دیفای وجود دارد متغیر است و بازدهی که امروز دریافت می‌کنید با بازدهی فردا یا هفته بعد یکسان نیست. این امر منجر به عدم اطمینان قابل توجهی به سیستم وام‌دهی DeFi می‌شود.

عدم ثبات وام‌دهی دیفای
عدم ثبات در سیستم وام‌دهی دیفای معضل بزرگی به شمار می‌رود.

ایجاد مجدد اوراق قرضه zero-coupon در دیفای، مشابه گواهی سپرده که سود ثابتی را در سررسید از پیش تعریف شده ارائه می‌دهند، برای افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران لازم است.

این ویژگی‌های مالی را می‌توان در توکن‌های ییلد (yield tokens) کدگذاری کرد تا کاربران آن‌ها را با خیالی راحت‌تر مبادله کنند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ چیست؟ (کسب سود با Yield-farming)

اگرچه این امر ظاهراً بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد اما سرمایه‌گذاری و به خصوص وام استقراض باید امری ساده باشند و نه خطرناک تا دیفای نیز بتواند استفاده گسترده‌ای از آن داشته باشد.

اوراق قرضه، آجر و ملاط امور مالی هستند و با تسلط بر آن‌ها، قادر خواهیم بود تا به تدریج همه منابع مالی را در بستر DeFi بازسازی کنیم.

 استقراض بیت‌کوین بدون ریسک لیکویید شدن

در تمام پلتفرم‌های DeFi، سرمایه‌گذاران با قرار دادن وثیقه در یک مجموعه خاص، وام دریافت می‌کنند.

اگر وثیقه سرمایه‌گذار در قابل کوین‌های بیت‌کوین است، ارزش وثیقه مستقیماً با ارزش بیت‌کوین محاسبه می‌شود که به طور کلی دارای نوسان بالایی است؛ تقریباً 6 برابر میانگین نوسانات شاخص S&P 500 !

در صورتی که قیمت بیت‌کوین کاهش یابد و نسبت وام به وثیقه کمتر از حداقل مقدار تعیین شده توسط پروتکل باشد، دارایی سرمایه‌گذار لیکویید یا همان نقد می‌شود. علاوه بر این، پس از فروش دارایی وی، در برخی شرایط حتی ممکن است تا 50 درصد ارزش وثیقه، کارمزد از سرمایه‌گذار دریافت شود.

بیشتر بخوانید: وام فوری (Flash Loan) چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از آن

در واقع در بازار صعودی، با بالا رفتن ارزش بیت‌کوین، استخر به سمت ریسک بیشتر تغییر جهت می‌دهد تا از روند صعودی بازار سود بیشتری کسب کند، در بازار نزولی هم استخر به سمت ریسک کمتر تغییر جهت می‌دهد تا میزان ضرر به حداقل برسد.

در شرایط حاد نیز که بازار سقوط می‌کند و ارزش استخر به زیر یک آستانه از پیش تعیین شده می‌رود، موقعیت «risk off» ایجاد می‌شود که در آن برای کاهش ضرر استخر به طور کامل ریسک کاهش می‌دهد.

 

استخر های دیفای
استخر‌ها در بازار صعودی ریسک بیشتری را قبول می‌کنند تا بازدهی بیشتر شود و در بازار نزولی نیز برعکس عمل می‌کنند.

این امر، مانند داشتن کمربند ایمنی و کیسه هوا برای وثیقه است که در مواقع اضطراری از ارزش وثیقه سرمایه‌گذار محافظت می‌کند تا در معرض خطر لیکویید شدن قرار نگیرد.

DEFI و قدرت مدیریت سرمایه بیت‌کوین

هنگامی که صحبت از تأمین مالی می‌شود، طبقه سنتی دارایی برای خزانه‌های شرکتی، اوراق قرضه شرکتی است.

بیشتر بخوانید: منظور از تورم چیست؟ + نحوه محاسبه تورم در ایران

به این ترتیب، این طبقه‌های دارایی، مجبور خواهند بود به دارایی‌های جایگزین مانند ارز‌های دیجیتال روی بیاورند.

رکورد اخیر بازار و همبستگی قیمت بیت‌کوین با عصر تکنولوژی، به ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نهادی، بیت‌کوین را به عنوان ذخیره ارزش در نظر نمی‌گیرند بلکه آن را به عنوان یک دارایی پر سود با ریسک و بازده بالا می‌بینند.

البته این باور آن‌ها تا حدود زیادی اشتباه است. بیت‌کوین دارایی بی‌طرف است و از سیاست‌های پولی و اقتصادی منطقه‌ای که سایر طبقات و بازار‌های دارایی مانند اوراق قرضه را هدایت می‌کنند، دور است.

به همین صورت، زمانی که ارزش بازار بیت‌کوین رشد می‌کند و وضوح نظارتی ارائه می‌شود، به طور فزاینده‌ای به مدیران خزانه‌داری شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا برخلاف بازار‌های مالی سنتی، حتی در دوران عدم اطمینان از روند بازار بهره ببرند.

با این حال، ورود به بازار اوراق قرضه برای اغلب مدیران خزانه‌داری شرکت‌های کوچک یا متوسط بسیار گران خواهد بود. الزامات پرداخت هزینه‌های بانکی سرمایه‌گذاری، حقوقی و عملیاتی، دسترسی به بازار اوراق قرضه را برای بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط دشوار می‌کند.

با این وجود، بیت‌کوین می‌تواند این معضل را حل کند. پایه و اساس غیرمتمرکز بیت‌کوین، تضمین می‌کند که دارندگان کوین‌ها، لزوماً نیازی به عبور از تمام موانع مرتبط با خدمات مالی متمرکز سنتی ندارند؛ البته نوسانات بالای فعلی همچنان چالش بزرگی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین، ویژگی‌هایی مانند تعادل مجدد وثیقه پویا (dynamic collateral rebalancing) که به عنوان یک تابع هموار سازی عمل می‌کنند و ریسک بازار نزولی را محدود می‌کنند، راه‌حل بسیار جالبی برای خزانه‌های شرکت‌ها خواهد بود.

جمع‌بندی

هسته اصلی امور مالی، امنیت است!

با توجه به این که بیت‌کوین امن‌ترین شبکه در تاریخ بشر است، DeFi نیاز شدیدی به بیت‌کوین دارد تا جایگزین امور مالی سنتی و متمرکز شود. بیت‌کوین دیفای بدون ایجاد تغییری در لایه پایه شبکه، به بهترین شکل ممکن از پول دیجیتال به عنوان پایه‌ای برای ایجاد استاندارد طلایی مالی استفاده می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx