موانع سرمایه‌گذاری موفق چیست؟ + 7 تکنیک برای حذف آن‌ها

موانع سرمایه‌گذاری

بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیمات خود را براساس احساسات، شایعات یا تعقیب ترند داغ بعدی اتخاذ می‌کنند.

البته در این روش تصمیم‌گیری، آن‌ها اغلب پول‌های خود را از دست می‌دهند.

اما علی‌رغم عقب نشینی موقتی یا دست کشیدن از معامله برای مدتی کوتاه، آن‌ها دوباره چنین رفتاری را ادامه می‌دهند و به همان نتایج دست پیدا می‌کنند!

عناوین مطلب:

همه سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها بدون در نظر گرفتن میزان موفقیت‌شان باید دائما به دنبال حذف موانعی که آن‌ها را از موفقیت باز‌ می‌دارد، رفتار و راه خود را اصلاح کنند.

در این مقاله ما ابتدا موانع موجود را بررسی و روش‌های حذف آن‌ها را برای به موفقیت رسیدن به شما در سرمایه‌گذاری شرح می‌دهیم.

منظور از موانع سرمایه‌گذاری چیست؟

موانع در اینجا اشکالات و رفتار‌هایی هستند که مانع رسیدن سرمایه‌گذار به هدف تعیین شده، تفکر منطقی و تصمیمات خوب می‌شود.

هر شخص موانع مخصوص به خود را در احساسات و کمبود دانش مرتبط دارد.

در ادامه به مهمترین موانع سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

1. احساسات

یکی از مهم‌ترین تجربیات هر انسانی، احساسات او است.

احساس ترس و طمع که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را تجربه می‌کنند اغلب بر توانایی آن‌ها برای تفکر منطقی در جهت اتخاذ تصمیم در مورد یک فرصت سرمایه‌گذاری سایه می‌اندازد.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، عاقبت چنین احساسی چیزی جز از دست دادن سرمایه‌ای که به سختی به دست آمده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

برای مثال، همه ما می‌دانیم که در معامله و سرمایه‌گذاری نقطه ورود و خروج وجود دارد. نقطه خروج جایی است که سرمایه‌گذار باید در اوج سهام و دارایی خود را بفروشد و در کف یا قیمت‌های پایین‌تر سرمایه‌گذاری کند.

اما در عمل، سرمایه‌گذاران از این که دست‌های برنده خود را بفروشند احساس خوبی ندارند و از طرف دیگر تمایلی برای خرید سهم‌هایی که مورد علاقه بازار نیستند، از خود نشان نمی‌دهند.

بسیاری از آن‌ها دست‌های برنده خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند و وقتی این سهام‌های برنده سقوط کنند، آن‌ها همچنان به حفظ آن ادامه می‌دهند. در این حالت آن‌ها امیدوار هستند سهامی که روزی در اوج قیمتی بود دوباره به سقف‌های قبلی خود بازگردد.

احساسات در سرمایه‌گذاری
بسیاری از این افراد، به خودشان می‌گویند این بار اگر قیمت به اوج خود برسد آن را به فروش می‌رسانند (یا حداقل قیمتی که آن را خریداری کرده‌اند).

گروه دیگری از سرمایه‌گذاران وجود دارند که دست‌های بازنده یا سرمایه‌گذاری‌های زیان‌ده خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. آن‌ها امیدوار هستند اگر کمی بیشتر منتظر بمانند، ارزش سهام‌هایی که در دست دارند باز خواهند گشت. مانند گروه قبل، این گروه نیز امیدوار هستند قیمت به سطحی برسد که ضرر آن‌ها به حداقل یا نقطه سربه‌سر برسد. آن‌ها حتی به دست بازنده خود سهام بیشتری اضافه می‌کنند. 

این در حالی است که سرمایه آن‌ها در یک سرمایه‌گذاری زیان‌ده قفل شده و هیچ بازدهی از آن ندارند. این مسئله سطح موجودی حساب آن‌ها را کاهش و در عوض، استرسی که باید تحمل کنند را افزایش می‌دهد.

2. کمبود دانش

گاهی اوقات سرمایه‌گذاران به اشتباه فکر می‌کنند خرید و فروش یک سهام خوب می‌تواند همیشه سودآور باشد.

این گروه از سرمایه‌گذاران متاسفانه دانش کمی در مورد نحوه عملکرد بازار‌های مالی دارند. آن‌ها نمی‌دانند حرکت قیمت‌ها و محرک‌های آن چیست و چگونه می‌توان یک سبد سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا ایجاد کرد. 

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

مهارت تحلیل بازار
برخی از تریدر‌ها مهارت و توانایی خود را در شکست دادن بازار دست بالا می‌گیرند که در نتیجه آن، سرمایه خود را در ریسک‌های غیرضروری قرار می‌دهند.

مردم اغلب به شکل مقاومت ناپذیری به عملکرد قوی کشیده می‌شوند حتی اگر این عملکرد پایدار نباشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران آخرین ترند داغ بازار را بدون در نظر گرفتن علت آن تعقیب می‌کنند. در این تعقیب، آن‌ها چنان ذهن‌شان را درگیر کسب سود از آن کرده‌اند که نمی‌توانند ریسک‌های مرتبط با آن را درک کنند.

بیشتر بخوانید: مالی رفتاری چیست و چگونه می‌توان رفتار معامله‌گران را تحلیل کرد؟

برای مثال، با این که سرمایه‌گذاران می‌دانند نباید با یک خرید یا سرمایه‌گذاری روی یک سهام، پول زیادی را روی آن قرار دهند اما دقیقا برخلاف آن عمل می‌کنند. حتی آن‌ها اغلب مقدار بسیار زیادی سهام شرکتی را که در آن مشغول به کار هستند را خریداری می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها به کارمندان خود وام می‌دهند، اما برخی از کارمندان از این وام برای سرمایه‌گذاری ریسک بالا فقط روی یک سهام استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

گروه دیگری از سرمایه‌گذاران از نحوه عملکرد اوراق خبر ندارند که خوشبختانه از آن پرهیز می‌کنند، اما دسته دیگر متوجه می‌شوند که اوراق قرضه موقعیت ترجیحی دارند که در آن یک شرکت باید اعلام ورشکستگی کند. در این دسته کسانی هستند که نمی‌دانند وقتی نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، قیمت اوراق قرضه با کاهش مواجه می‌شود. 

وقتی صحبت از اقتصاد و عملکرد بانک‌های مرکزی در تنظیم نرخ بهره و منحنی بازدهی می‌شود، تعداد کمی از سرمایه‌گذاران دانش کافی برای اتخاذ تصمیمات منطقی نسبت به آن را دارند. 

اما گروه دیگری نیز وجود دارد که حتی با داشتن دست برنده و افزایش قیمت‌ها، نمی‌دانند در چه زمانی باید سهام خود را به فروش برسانند. آن‌ها به جای فروش بخشی از دست خود برای دریافت سود و به دست آوردن سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر، به حفظ کل دست خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چه زمانی باید دست به فروش سهام بزنیم؟

آن‌ها نمی‌دانند که با افزایش قیمت سهام، پورتفوی آن‌ها نیز به شکل فزاینده‌ای به سمت سهام‌های مورد علاقه بازار نامتعادل می‌شود.

بازار‌های مالی مانند بورس، متعادل‌کننده و برابر کننده‌های قدرتمندی هستند و اغلب پرتفوی سرمایه‌گذاران را تنظیم می‌کنند. این تعادل گاهی ممکن است خوشایند سرمایه‌گذاران و همسو با منافع آن‌ها نباشد!

3. از دست دادن تصویر بزرگ

در بازار‌های مالی اغلب مشاهده می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران با دید بلند مدت وارد یک سهام می‌شوند، اما در عین حال برخلاف چیزی که گفته‌اند عمل می‌کنند.

آن‌ها براساس حرکات کوتاه مدت بازار و ایده‌هایی که در آن لحظه به ذهن‌شان می‌رسد، تصمیم‌گیری می‌کنند. 

بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقد هستند که تعیین اهداف بلند مدت مانند خرید خانه، پس انداز پول برای دانشگاه و برنامه‌ریزی برای بازنشستگی اهمیت زیادی دارد، با این حال در جهت گام برداشتن برای رسیدن به چنین اهدافی با شکست مواجه می‌شوند.

بدون برنامه‌ریزی‌های دقیق، تصمیمات آن‌ها تحت تاثیر جریان‌های فعلی بازار قرار می‌گیرد. قرار دادن تصمیمات برپایه نوسانات غیرقابل پیش‌بینی بازار می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در این مسیر، احتمال اتخاذ تصمیمات اشتباه توسط این سرمایه‌گذاران بسیار بالاست.

زمانی که اغلب سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند بازار رشد کرده است، آن‌ها فورا پول‌های نقد خود را سمت خرید سهام و صندوق‌های متقابل به امید کسب بخشی از سودی که حرفه‌ای‌ها در حال دریافت آن هستند سرازیر می‌کنند.

اما زمانی که بازار از بالا رفتن امتناع می‌کند، این سرمایه‌گذاران نیز دوباره دست به تصمیماتی احساسی می‌زنند و از روی ترس، سهام‌های خود را در کف قیمت به فروش می‌رسانند. این الگو و چرخه دائما در حال تکرار است و با ادامه یافتن گرفتاری این گروه از سرمایه‌گذاران، اغلب سرمایه‌های آن‌ها از دست می‌رود.

این مسئله باعث می‌شود آن‌ها از بازار بورس یا بازی مالی که در آن با شکست مواجه شده‌اند سرخورده شوند.

بیشتر بخوانید: چرا در بازار‌های نزولی نباید به فکر فروش باشیم؟!

استراتژی‌هایی برای حذف موانع سرمایه‌گذاری

مهم نیست موانع پیش روی شما برای یک سرمایه‌گذاری با عملکرد بالا چه باشند، مهم این است که شما یک برنامه ریزی عمل‌گرا را برای حذف آن‌ها اتخاذ کنید.

در اینجا 7 گامی که می‌تواند به شما در حذف این موانع کمک کند ارائه شده است:

1. یاد بگیرید عملکردتان را مشاهده و ارزیابی کنید

ارزیابی عملکردتان به ایجاد گزارش‌های کار‌هایی که انجام داده‌اید و کار‌هایی که از آن پرهیز کرده‌اید منتهی می‌شود.

این مسئله به شما امکان شناسایی مشکلاتی که دائما در حال تکرار آن هستید را می‌دهد. با این که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای همه جزئیات و اطلاعات مربوط به تصمیمات خود را یادداشت می‌کنند اما حداقل شما باید در مورد ترند کلی بازار، روند بخش و حجم پوزیشن، منطق تصمیم‌گیری معامله، نقطه خروج و نقطه توقف گزارش نویسی کنید.

با گذشت زمان این گزارش‌ها می‌توانند در ارزیابی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و معاملاتی شما بسیار مفید واقع شوند. اما مهم‌ترین هدف شما از این گزارش نویسی و رهگیری فعالیت‌ها، شناسایی موانعی است که در راه سرمایه‌گذاری موفق با آن مواجه می‌شوید.

2. پس از ارزیابی رفتار، ببینید چه چیزی باید تغییر کند

با مشاهده فعالیت‌های معاملاتی گذشته و یافتن الگوهایی که مانع موفقیت شما بوده‌اند کار خود را آغاز کنید.

اکنون آیا شما ترندهای بازار را بدون ارزیابی آن‌ها و تجزیه تحلیل رفتار آن‌ها تعقیب می‌کنید؟ آیا منطق شما برای خرید یک سهام اغلب اوقات اشتباه از آب در آمده است؟

ارزیابی عملکرد سرمایه‌گذاری
در چنین مواقعی کلید شناسایی رفتار سرمایه‌گذاری، ارزیابی و تحلیل عملکرد شما براساس گزارش‌هایی است که قبلا آماده کرده‌اید.

3. روی چیز‌هایی که باید تغییر کنند تمرکز کنید

تغییر یک رفتار نیازمند ثابت قدم ماندن و تمرکز روی چیزی است که نیاز به تغییر دارد.

تغییر رفتار یک کار پر زحمت و نیازمند تمرکز است. شما باید در هنگام سرمایه گذاری روی یک سهام یا دارایی آگاه باشید که رفتاری که در گذشته تکرار می‌کردید را در اینجا انجام ندهید.

اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی روی تغییر رفتارتان تمرکز ندارید، برای مدتی از سرمایه‌گذاری و معامله در بازار‌های مالی کنار بکشید. فقط در صورتی که توانسته‌اید به خوبی روی چیزهای نیازمند تغییر، تمرکز کنید به بازار و سرمایه‌گذاری قدم بگذارید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

4. نحوه برخورد با ضرر را تعیین کنید

ضرر و زیان بخشی از سرمایه‌گذاری و معامله هستند. اما نکته مهم نحوه کنار آمدن با آن در هنگام سرمایه‌گذاری است. در واقع مواجهه صحیح با ضرر یکی از پایه‌های اصلی موفقیت در رفتار سرمایه‌گذاری است.

اولین گام این است که از قبل ظرفیت و حد ضرر خود را بر اساس تفکر منطقی تعیین کنید. اگر در یک معامله، حد ضرر شما فعال شد، کاری است که شده و باید از آن بگذرید. مواجهه و پذیرش ضرر یکی از مهارت‌های معاملاتی است که باید به عنوان یک رفتار اتخاذ شود. 

5. در یک استراتژی معاملاتی حرفه‌ای شوید

در حال حاضر راه‌های زیادی برای ارزیابی بازار و انتخاب سهام‌هایی که فرصت سرمایه‌گذاری خوبی ارائه می‌دهند وجود دارد. اما اغلب سرمایه‌گذاران به دلیل وجود اطلاعات فراوان در آن غرق می‌شوند.

توصیه می‌شود به جای درک همه دیدگاه‌ها و استراتژی‌های معاملاتی در بازار بورس (یا سایر بازار‌های مالی مانند ارز دیجیتال و فارکس)، روی یک استراتژی اثبات شده تمرکز کنید. 

در این حالت ممکن است شما برخی از فرصت‌های بازار را از دست بدهید اما در رویکرد سرمایه‌گذاری خود، اعتماد به نفس کافی به دست خواهید آورد. در این روش، دانشی که به دست می‌آورید می‌تواند پایه‌های سرمایه‌گذاری موفق شما را شکل دهد.

با گذشت زمان و پس از این که شما در این استراتژی تجربه کافی کسب کرده‌اید، می‌توانید دانش خود را در اضافه کردن و آزمایش رویکرد‌های جدید نیز توسعه دهید. 

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

6. یاد بگیرید در مورد احتمالات فکر کنید

از آن‌جایی که بازار‌ها دائما در حال حرکت هستند، سرمایه‌گذارانی که درگیر بازار می‌شوند باید دائما نسبت ریسک به پاداش (Risk/Reward Ratio) هر فرصت را ارزیابی و تحلیل کنند.

مسلما شما نمی‌توانید بازار را حرکت دهید یا انتظار داشته باشید به سلیقه شما حرکت کند. از این رو باید احتمالات حرکت بازار را ارزیابی کنید. در این ارزیابی باید ناحیه‌های کلیدی (مانند سطوح حمایت و مقاومت) لحاظ شوند. 

7. یاد بگیرید واقع‌گرا و هدف‌گرا باشید

بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقد هستند که بازار باید کاری که آن‌ها فکر می‌کنند را انجام دهد.

آن‌ها به این مهم توجه نمی‌کنند که بازار روال خود را دارد و آن‌ها باید عملکرد بازار را پیش‌بینی کنند. اگر با تصور حرکت بازار براساس سلیقه شما، وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوید مسلما متحمل شکست خواهید شد. 

سرمایه‌گذاران اگر واقع‌گرایی را در مرکز تصمیمات و احتمالات خود قرار دهند، می‌توانند از فرصت‌های بازار بهره‌برداری کنند. اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، واقع‌گرایانه فکر کنید، برای واکنش سریع نسبت به حرکات بازار احساس فشار نخواهید داشت و از اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری نیز ترسی ندارید. شما باید درک کنید که نمی‌توان عقیده‌ای را به بازار تحمیل کرد. 

در واقع باید متوجه شوید بازار قصد دارد چه چیزی را به شما بگوید.

نتیجه گیری

حذف موانع سرمایه‌گذاری مانند مثال‌هایی که در این مقاله آورده شد، نیازمند زمان و تلاش هستند. با دنبال کردن یک برنامه مشخص، شما می‌توانید با فرمول سازی هر مانع، برای حذف آن اقدامات به موقع و سریعی را انجام دهید.

فراموش نکنید که اولین گام حذف موانع، شناسایی آن‌ها از طریق یادداشت کردن رفتار‌های‌تان در هنگام سرمایه‌گذاری(حتی در بازار‌های آزمایشی) است.

داشتن نظم و هدف، رویکردی است که می‌تواند احساسات و تعصب را از سرمایه‌گذاری دور کند. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx