وایت لیست NFT چیست؟ + آموزش گرفتن Whitelist

وایت لیست

هر روز تعداد بیشتری پروژه‌های NFT منتشر می‌شوند و سازندگان آن‌ها از وایت لیست‌ها برای پاداش‌دهی به اعضای خاص جامعه استفاده می‌کنند. 

در حالت کلی وایت لیست شدن در پروژه NFT امکان خرید توکن‌های جدید قبل از عرضه به بازار، با قیمت پایین یا قبل از فروش عمومی و گاهی حتی به صورت رایگان را برای‌تان فراهم می‌کند. پس وایت لیست NFT برای کسب سود بالقوه اهمیت زیادی دارد.

در یک بررسی جالب در زمینه توکن‌های NFT و WhiteList آن‌ها، وب‌سایت OpenSea، آماری از خریدارانی که در وایت لیست NFT قرار گرفته‌اند را با آن‌هایی که در این لیست قرار ندارند، مقایسه کرده است.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

این آمار نشان می‌دهند که کاربرانی که به whitelist راه پیدا کرده و NFTهای مد نظر خود را پیش از دیگران خریداری کرده‌اند، سود خالص تا 75 درصد به دست می‌آورند، در حالی که افرادی که به این لیست راه پیدا نکرده‌اند تنها 20/8 درصد سود می‌کنند!

این آمار به تنهایی کافیست تا کاربران ارزهای دیجیتال برای ملحق شدن به وایت لیست یک پروژه سر و دست بشکنند. 

در ادامه این مقاله ما به بررسی ماهیت وایت لیست و نحوه مشارکت در آن خواهیم پرداخت. شما می‌توانید از همه راه‌های قرار گرفتن در وایت لیست NFT اطلاعات مفیدی کسب کنید.

نکات کلیدی

  • وایت لیست یک ابزار بازاریابی مناسب برای یافتن کاربران فعال و درگیر کردن انجمن پروژه NFT است.
  • وایت لیست قبل از رویداد فروش عمومی انجام می‌شود و پس از عرضه، دریافت کننده توکن می‌تواند آن را در بازارهای NFT معامله کند.
  • وایت لیست شدن در NFT مستلزم تعامل با انجمن پروژه، مشارکت در انجام وظایف کوچک و داشتن شانس است.

وایت لیست چیست؟

یک whitelist شباهت زیادی به لیست VIP برخی رویداد‌های خاص دارد که تنها افراد خاصی می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

دسترسی به وایت لیست با پاداش‌های زیادی همراه خواهد بود و حتی در برخی مواقع کاربر می‌تواند NFTها را با قیمتی کمتر (گاها رایگان) خریداری کند.

توسعه‌دهندگان این NFTها آدرس‌های مشخصی از کیف پول‌های ارز دیجیتال را انتخاب می‌کنند تا این افراد در یک بازه زمانی مشخص دسترسی زود هنگام به توکن پروژه‌های مورد علاقه خود را داشته باشند.

image6

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی خرید NFT چیست؟

با این حال، برخی از پروژه‌های NFT جامعه محور هستند؛ بنابراین وایت لیست NFT به حامیان اولیه یا اعضای فعال اجازه می‌دهد که در ازای تبلیغات برای پروژه‌های نوپا، توکن‌ها را قبل از سایرین خریداری کنند.

اگر شما تریدر توکن‌های NFT هستید، مسلما ورود به وایت لیست یک NFT می‌تواند فرصت‌های خوبی را در اختیار شما قرار دهد. با این حال رقابت در این زمینه سنگین است و کسب سود از آن نسبت به زمانی که برای آن صرف می‌کنید، همیشه تضمین شده نیست.

این امر همچنین به کاهش هزینه گس (GAS) نیز کمک می‌کند. در بسیاری از شبکه‌های بزرگ زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد و تعداد زیادی از کاربران جهت انجام معاملات اقدام می‌کنند، سرعت شبکه کاهش می‌یابد و کاربرانی که برای نهایی سازی تراکنش‌های خود عجله دارند، هزینه بیشتری به عنوان کارمزد پرداخت خواهند کرد.

در نتیجه هزینه تراکنش‌ها بالاتر و بالاتر می‌رود. با این وجود زمانی که سرمایه‌گذاران مشتاق امکان دسترسی به توکن‌های یک شبکه را زود‌تر از عرضه آن‌ها به عموم خواهند داشت، نیازی به عجله نیست و همه می‌توانند توکن‌های خود را به موقع خریداری کنند.

به طور کلی، افرادی که در وایت لیست پروژه‌های NFT قرار دارند به دلیل اینکه توکن‌ها را با قیمت پایین‌تری خریداری می‌کنند، سود بیشتری از فروش توکن‌ها کسب خواهند کرد.

کاربرد وایت لیست NFT چیست؟

تا کنون در مورد اینکه NFT Whitelistها چه هستند صحبت کردیم اما این وایت لیست‌ها به خودی خود و به صورت ناگهانی وارد دنیای NFT نشدند، بلکه در پاسخ به چند موضوع کلیدی که معضل بزرگی برای این پروژه‌ها به شمار می‌رفتند، توسعه یافتند.

وایت لیست پروژه ها
قرار گرفتن در وایت لیست پروژه‌ها می‌تواند سود بیشتری برای تریدرها به دنبال داشته باشد.

وایت لیست‌ها اگرچه همه مشکلات NFTها را حل نکرده‌اند؛ اما این فرایند را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در NFT؛ هر آنچه که باید بدانید!

در ادامه نیز برخی از دلایل اصلی استفاده از وایت لیست توسط پروژه‌های NFTها را ارائه داده‌ایم:

توسعه انجمن پروژه

یک کلکسیون NFT‌ زمانی ارزش پیدا می‌کند که تقاضا برای توکن‌های NFT آن زیاد باشد. به همین دلیل وایت لیست یکی از تکنیک‌های مهم در تبلیغ و توسعه انجمن پروژه است.

صاحبان این پروژه‌ها به شکل چشمگیری به لایک و کامنت کاربران در شبکه‌های مجازی نیاز دارند. البته جذب کاربران جدید برای انجمن قبل از این که حتی پروژه بتواند سرمایه لازم را جمع آوری کند کار چندان آسانی نیست و هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

اما استفاده از تکنیک وایت لیست این امکان را به مدیران پروژه می‌دهد تا با تعیین مشوق‌های ویژه به افراد، به تبلیغ پروژه کمک کنند.

جالب است بدانید کسانی که از قبل در وایت لیست NFT حضور دارند بیشتر از کسانی که در تلاش برای جای گرفتن در این لیست هستند برای پروژه تبلیغ می‌کنند.

دلیل آن نیز در تمایل سرمایه گذار به موفقیت پروژه ختم می‌شود که در نهایت باعث موفقیت فروش عمومی کلکسیون خواهد بود.

کاهش رقابت در شبکه

NFTها کالاهایی انحصاری و با عرضه محدود هستند.

در بسیاری از مواقع و به‌خصوص برای پروژه‌های محبوب، این NFTها به محض عرضه تمام می‌شوند؛ به همین دلیل بسیاری از خریداران دست خالی می‌مانند.

این خریداران مجبورند از خرید این توکن‌ها به کلی صرف نظر کنند یا در بازار‌های ثانوی آن‌ها را به قیمت‌هایی بالاتر خریداری کنند.

با این وجود، بسیاری از پروژه‌های NFT ترجیح می‌دهند از این نوع رقابت‌های شدید در شبکه اجتناب کنند. علاوه بر این، این پروژه‌ها با هدف ارائه بستری برای تعامل آنلاین افراد با یکدیگر طراحی شده‌اند، نه برای رقابت‌های شدید.

بنابراین، توسعه‌دهنده‌ها با استفاده از وایت لیست‌ها سعی می‌کنند سطح رقابت را کاهش داده و دسترسی برخی افراد به توکن‌ها را راحت‌تر کنند.

پاداش‌دهی به حامیان اولیه

پروژه‌های NFT اغلب روند رشد و توسعه آهسته‌ای دارند و برای جذب بیشتر کاربران و شرکت‌کنندگان به تبلیغات اولیه زیادی نیاز دارند.

در مراحل ایده پردازی و به طور کلی مراحل اولیه، زمانی که یک پروژه تنها در ذهن سازندگان به عنوان ایده‌ای وجود دارد، رسانه‌های اجتماعی بستری ایده آن برای بازاریابی اولیه و ایجاد جامعه را فراهم می‌کنند.

اولین حامیان یک پروژه اغلب کسانی هستند که مسئول کمک به رشد یک ایده هستند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

رقابت شدید در یک پلتفرم امکان پاداش‌دهی و قدردانی از این افراد را برای توسعه‌دهندگان دشوار می‌سازد. حامیان اولیه اغلب نقش مهمی در تبلیغات پروژه‌ها ایفا می‌کنند و در صورتی که این افراد موفق به شرکت در عرضه اولیه توکن‌ها و خرید آن‌ها نشوند، پروژه تعداد زیادی از حامیان خود را از دست خواهد داد.

وایت لیست NFT ها راه‌حل خوبی برای این مشکل هستند و از طریق آن‌ها توسعه‌دهندگان می‌توانند حامیان اولیه را به پروژه خود اضافه کنند و امکان دسترسی زود هنگام برای خرید NFTها را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

کاهش هزینه‌های سرسام‌آور گس

کارمزد تراکنش در بلاک‌چین‌های مانند اتریوم هیچ‌وقت ثابت نیست.

در مواقعی که ازدحام در شبکه افزایش می‌یابد، کاربران برای پردازش تراکنش‌ها با هم رقابت می‌کنند و برای اینکه تراکنش آن‌ها زودتر تأیید شود حاضرند هزینه کارمزد بیشتری پرداخت کنند.

کارمزد تراکنش در بلاک‌چین‌ها اغلب نسبت مستقیم با تقاضا برای یک ارز دیجیتال مد نظر دارد.

در پروژه‌های nft نیز، خریداران تمایل زیادی به خرید این توکن‌ها قبل از پایان عرضه دارند. به این ترتیب خریدارانی که کارمزد بالاتری را پرداخت می‌کنند به احتمال زیاد شانس بیشتری برای تأیید تراکنش قبل از سایر خریداران خواهند داشت.

در برخی شرایط حتی ممکن است کارمزد تراکنش بالاتر از خود NFTها باشد. در اصل، این رقابت شدید کاربران، فضایی را در شبکه ایجاد می‌کند که به عنوان جنگ گس (gas war) شناخته می‌شود.

image7

با این حال، وایت لیست NFT‌ با دادن یک بازه زمانی مشخص به خریداران برای خرید NFTهای خود، این مشکل را به خوبی برطرف کرده است.

وایت لیست‌ها این فضای پر تنش و رقابتی را از معاملات حذف می‌کنند و خریداران مجبور نخواهند بود بر سر خرید و سرعت پردازش تراکنش با هم رقابت کنند.

در نتیجه یک سیستم عادلانه و دموکراتیک ایجاد می‌شود که در آن کاربران مجبور نیستند برای تکمیل فرآیند خرید هزینه‌های بیشتری را هدر دهند.

توقف Spam

اگرچه جامعه‌ای گسترده از خریداران می‌توانند فرایند راه‌اندازی یک پروژه را پیچیده کنند اما حساب‌های Spam ممکن است مشکلات بسیار بزرگ‌تری را برای یک پروژه‌ ایجاد کنند.

بسیاری از پروژه‌ها با درخواست‌های پیش فروش کیف پول‌های کریپتو جعلی و حساب‌های تقلبی غرق می‌شوند. برخی از کاربران مخرب نیز می‌توانند صد‌ها حساب را به طور هم‌زمان ثبت کنند.

وایت لیست‌ها از تأثیر منفی حساب‌های جعلی بر شبکه جلوگیری می‌کنند.

وایت لیست‌های NFT معمولاً از ایجاد انبوه اکانت‌های جعلی جلوگیری می‌کنند و همچنین آدرس‌هایی را که در این فهرست دعوت نشده‌اند را بلاک می‌کنند. این امر شبکه‌ای سالم‌تر و امن‌تر ایجاد می‌کند و به پروژه‌ها اجازه می‌دهد تا روی خریداران واقعی خود متمرکز شوند.

وایت لیست NFT چگونه کار می‌کند؟

وایت لیست NFT ها برخی آدرس‌های کیف پول خاص را جمع‌آوری کرده و سپس به آن‌ها اجازه دسترسی زود هنگام به معاملات برخی NFTهای جدید را می‌دهند.

بسیاری از پروژه‌های NFT در بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند و افرادی که آدرس کیف پول ETH دارند می‌توانند از همان آدرس برای ورود به این پروژه‌ها استفاده کنند.

اسکرین شات NFTexplained.info
یکی از کلکسیون‌های NFT در پلتفرم OpenSea که دارای وایت لیست بود

اولین قدم به عنوان یک خریدار بالقوه این است که آدرس‌های آن‌ها برای ورود به وایت لیست یک پروژه، تأیید شود. اغلب پروژه‌های NFT دوست دارند که محصولات خود را تنها در دسترس طرفداران معتبر و حامیان اولیه قرار دهند.

آن‌ها با این کار می‌خواهند از ورود حساب‌های اسپم به وایت لیست جلوگیری کنند؛ بنابراین در مرحله تأیید، حساب خریداران را ارزیابی می‌کنند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که آیا این حساب‌ها ارزش افزودن به فهرست را دارند یا نه.

هنگامی که حساب کاربر در لیست سفید قرار بگیرد، تاریخ و ساعت فروش توکن‌های جدید نیز به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

مدت‌زمان اعتبار این لیست اغلب بسته به پروژه‌های مختلف متفاوت خواهد بود اما بسیاری از وایت لیست‌ها یک پنجره دو روزه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.

کاربرانی که در این لیست حضور دارند تنها لازم است تا زمان تعیین شده صبر کرده و در زمان درست از طریق حساب خود وارد وایت لیست شوند.

مزایای قرار گرفتن در Whitelist چیست؟

وایت لیست‌ها اغلب بخش مهمی از اکوسیستم یک پروژه به شمار می‌روند؛ چرا که لایه‌ای امنیتی را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند و همچنین کارایی و شفافیت شبکه را نیز افزایش می‌دهند.

وایت لیست‌ها همچنین جهت کاهش خطر فعالیت‌های مخرب، اکانت‌های اسپم و … برای این پروژه‌ها حیاتی هستند.

در ادامه به برخی از مزایای whitelistها اشاره خواهیم کرد:

  1. شفافیت بیشتر: NFT توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-721 به راحتی در بلاک‌چین‌ها قابل تأیید هستند. این به این معناست که این پروژه‌ها روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شده‌اند و در نتیجه آن‌ها نیز مانند اتریوم پروژه‌ای متن‌باز و شفاف هستند.
  2. امنیت: بلاک‌چین‌ها به کاربران اجازه نمی‌دهند تا کارت‌های NFT خود را به راحتی معاوضه کنند. هر تراکنشی در شبکه باید ابتدا توسط اعتبارسنج‌ها تأیید و پردازش شود؛ بنابراین کاربران نمی‌توانند به راحتی کارت‌های خود را به اکانت‌های جعلی ارسال کنند.
  3. کاهش تقلب و کلاهبرداری در شبکه: با توجه به این امر که تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های کاربران قبل از پردازش، باید توسط اعتبارسنج‌ها تأیید شود، امکان تقلب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. به عنوان نمونه، یک کاربر نمی‌تواند کالایی ارزان را با کالایی بسیار گران‌تر مبادله کند، چرا که اعتبارسنج‌ها همه معاملات را بررسی خواهند کرد.
  4. افزایش بهره‌وری: در وایت لیست NFT و هنگام فروش توکن‌ها تنها کاربرانی که توسط شبکه تأیید شوند اجازه ورود خواهند داشت؛ بنابراین با توجه به اینکه تعداد کمی از کاربران در شبکه حضور دارند، سرعت شبکه چندین برابر شده و تراکنش‌ها نیز به سرعت تأیید می‌شوند.
  5. کاهش هزینه تراکنش‌ها: علاوه بر این، تعداد پایین شرکت‌کنندگان شبکه هم‌زمان که باعث افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها می‌شود، کارمزد تراکنش‌ها را نیز کاهش می‌دهد، چرا که رقابت در شبکه کم است و نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چگونه یک توکن NFT رایگان ایجاد کنیم؟

معایب وایت لیست چیست؟

یکی از معایب برجسته وایت لیست‌ها، فرایند زمان بر آن است.

برای اینکه آدرس یک کاربر در یکی از وایت لیست‌های محبوب قرار بگیرد، وی به ساعت‌ها تعامل آنلاین نیاز دارد. کاربر باید توکن این پروژه را به صورت عمومی در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کند و در مورد مسائل کلیدی این پروژه با سایر کاربران در سرور Discord بحث کند.

با وجود تمام این فعالیت‌ها و تلاش‌ها، باز هم ممکن است کاربر در وایت لیست NFT قرار نگیرد.

یکی دیگر از معایب احتمالی وایت لیست‌ها این است که هیچ تضمینی وجود ندارد که پروژه‌ای که سرمایه‌گذار در آن شرکت و برای آن هزینه زیادی مصرف کرده است، بازدهی و سود کافی داشته باشد.

سرمایه‌گذار ممکن است به پروژه‌ای دسترسی داشته باشد که در نهایت هیچ سودی برای او به دنبال نخواهد داشت. در این شرایط سرمایه‌گذار پول و وقت خود را بیهوده هدر می‌دهد.

در نهایت، گاهی مواقع کلاهبرداران از سرمایه‌گذاران احتمالی که امیدوارند در وایت لیست قرار بگیرند، سوءاستفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران باید به خوبی از خطرات فضای ارز‌های دیجیتال آگاهی داشته باشند و به منابع و اکانت‌های نامعتبر اعتماد نکنند.

کلاهبرداران ممکن است به افراد مختلف پیام ارسال کرده یا آن‌ها را تشویق کنند که لینک‌های مختلف را دنبال کنند. تحت هیچ شرایطی لینک‌هایی را که افراد ناشناس به شما ارسال می‌کنند را دنبال نکنید!

بیشتر بخوانید: چگونه از کلاهبرداری‌های حوزه NFT در امان باشیم؟

اکانت های نامعتبر
به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در این فضا کاملاً احتیاط کنند و به هیچ وجه به اکانت‌های معتبر و ناشناس اعتماد نکنند.

به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در این فضا کاملاً احتیاط کنند و به هیچ وجه به اکانت‌های نامعتبر و ناشناس اعتماد نکنند.

NFT whitelist مکانیسم‌های مهمی هستند اما به تنهایی شرایط کاملی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد ایجاد نمی‌کنند. قرار دادن دارایی و سرمایه در یک پروژه، همیشه میزان متفاوتی ریسک و خطر به دنبال خواهد داشت.

وایت لیست‌ها مزایای قابل توجهی را همراه با یکی دو ایراد یا در واقع ریسک ارائه می‌دهند و سرمایه‌گذاران زیادی از این whitelist‌ها برای خرید NFTهای موفق و پیشرفت در این صنعت استفاده کرده‌اند.

با این وجود، اینکه این پروژه‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را دارند یا برای سرمایه‌گذاری شما فرصت ایده آلی به شمار می‌روند یا نه، به تصمیمات خودتان بستگی دارد.

چگونه در وایت لیست NFT شرکت کنیم؟

اول از همه باید بدانید وایت لیست شدن در NFT کار آسانی نیست و نیاز به پیگیری فراوان دارد! کاربران باید برخی مراحل و فرایند‌های خاصی که پروژه مد نظر درخواست می‌کند را دنبال کنند تا شانس خود را برای دسترسی به این لیست افزایش دهند.

این مراحل شامل شناسایی پروژه‌های مناسب، تعامل آنلاین با سازندگان و … می‌شود که باید سرمایه‌گذار به خوبی آن‌ها را انجام دهد.

لازم به ذکر است همه پروژه‌های NFT در فضای بین المللی ارائه و بازاریابی می‌شوند و شرکت کننده باید توانایی تعامل با سایر کاربران این حوزه را داشته باشد. مسلما داشتن دانش عمیق بنیادی از این پروژه می‌تواند کمک زیادی در وایت لیست شدن باشد.

در نهایت، سرمایه‌گذار با تلاش و وقت کافی، احتمال دارد که در وایت لیست پروژه مد نظر خود قرار بگیرد. در ادامه نیز چهار مرحله مختلف برای ورود به وایت لیست NFT ها ارائه شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با دنبال این مراحل، شانس خود را برای دسترسی به پروژه‌ها افزایش دهند:

گام 1؛ پروژه‌ای خوب و معتبر پیدا کنید

برای قرار گرفتن در Whitelist باید قبل از راه‌اندازی پروژه با آن تعامل داشته باشید. پروژه‌های NFT قبل از راه‌اندازی اغلب هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات متحمل نمی‌شوند؛ بنابراین یافتن آن‌ها ممکن است برای برخی دشوار باشد.

باید حتماً به خوبی در مورد پروژه مورد نظر تحقیق کنید و از اعتبار آن اطمینان داشته باشید. علاوه بر اطمینان از اعتبار پروژه، باید به اهداف پلتفرم، تیم توسعه‌دهنده و زیرساخت آن نیز دقت کنید و پروژه‌ای قوی با آینده‌ای روشن را انتخاب کنید.

وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای جستجو پروژه‌های در حال راه‌اندازی وجود دارد. یکی از این پلتفرم‌ها «Rarity.tools» است که برای کمک به سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها در شناسایی پروژه‌هایی NFT طراحی شده است.بیشتر بخوانید: پلتفرم Rarible چیست + آموزش ایجاد NFT در ریریبل

اسکرین شات Rarity.tools
تصویری از وب‌سایت Rarity.tools

یکی دیگر از راه‌های یافتن پروژه‌های NFT جدید، رسانه‌های اجتماعی مختلف است که در آن سایر تریدر‌ها نیز با تبلیغ پروژه‌های مختلف سعی در دسترسی به وایت لیست آن‌ها دارند.

همچنین سعی کنید برخی از چهره برجسته در حوزه ارز‌های دیجیتال و NFT‌ها را نیز دنبال کنید. تنها با بررسی مرتب این پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خواهید توانست از توسعه پروژه‌های جدید اطلاع یابید.

گام 2؛ به سرور Discord بپیوندید

Discord یک شبکه اجتماعی است که در آن افراد یا گروه‌های مختلف می‌توانند عضو جوامع خاصی به نام «servers» باشند.

این پلتفرم همچنین یک فضای آنلاین برای برنامه‌ریزی و سازماندهی NFT است. به طور کلی، اگر پروژه‌ای در حال ساخت و توسعه است، احتمالاً بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان آن در مورد برنامه‌ها و اهداف خود در آن صحبت خواهند کرد.

وب سایت discord
تصویری از وب‌سایت رسمی discord

این پلتفرم یکی از بهترین بستر‌ها برای دریافت اطلاعات به روز در مورد آخرین اخبار، تعامل با سایر اعضا و در نهایت قرار گرفتن در وایت لیست NFT است.

سرور پروژه‌های NFT احتمالاً اطلاعات مفید زیادی از جمله رودمپ پروژه، پیشینه اعضای تیم مؤسس و آخرین اطلاعیه‌ها خواهید داشت. می‌توانید قبل از پیوستن به پروژه‌های مختلف، از طریق سرور‌ها به خوبی اطلاعات مختلف آن‌ها را بررسی کرده و در مورد اینکه این پروژه برای شما مناسب است یا نه تصمیم بگیرید.

گام 3؛ اکانت توییتر پروژه NFT مد نظر را فالوو کنید.

اکانت‌های توییتر اطلاعات زیادی در اختیار سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به پروژه قرار می‌دهند و به آن‌ها در دسترسی به وایت لیست نیز کمک زیادی می‌کنند.

در حالی که سرور Discord فضایی برای برنامه‌ریزی برای اغلب پروژه‌ها است، توییتر به عنوان یک فضای اضافی برای اطلاع از جدیدترین اخبار مربوط به پروژه‌های NFT استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به وایت لیست‌ها دسترسی پیدا کنند، حتماً باید اکانت توییتر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

گام 4؛ مراحل درخواستی پروژه را به خوبی دنبال کنید.

پیوستن به وایت لیست پروژه‌های NFT چندان هم ساده نیست و کاربران در اغلب مواقع باید مراحل زیادی را دنبال کنند.

در اغلب موارد برای اینکه واجد شرایط پیوستن به یک پروژه باشید باید برای پیوستن درخواست کرده و برخی دستورالعمل‌ها را اجرا کنید تا معیار‌های مد نظر پروژه را برآورده کنید.

هر پلتفرم استاندارد‌های متفاوت و منحصر به‌فرد خود را دارد. در برخی موارد تنها از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود که یک فرم آنلاین ساده را پر کنند؛ در حالی که در برخی از آن‌ها درخواست می‌شود که به سرور Discord بپیوندند و کاربران دیگر را نیز به آن دعوت کنند.

در واقع، این پروژه‌های NFT از طریق کاربران تبلیغات و بازاریابی می‌کنند!

به خاطر داشته باشید وایت لیست شدن در پروژه NFT گاهی با قرعه کشی همراه است چرا که تعداد کیف پول‌های مشارکت کننده در پروژه‌های با پتانسیل بالا است.

در نهایت که سرمایه‌گذار تمام مراحل را به خوبی انجام دهد، از وی خواسته می‌شود آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود را ارائه دهد.

سپس در صورتی که کیف پول مد نظر توسط شبکه تأیید شود، در وایت لیست قرار می‌گیرد و تاریخ حضور در وایت لیست شبکه نیز برای وی ارسال می‌شود.

در آخر، سرمایه‌گذار تنها کافی است که در تاریخ تعیین شده وارد شبکه شود!

کلاهبرداری‌های رایج وایت لیست چیست؟

کلاهبرداران همیشه و در همه جا در کمین شما هستند. فرقی ندارد تریدر بیت‌کوین هستید یا طرفدار توکن‌های NFT، آن‌ها به دنبال سرقت پول‌های شما هستند.

کلاهبرداری در دنیای وایت لیست NFT‌ نیز موضوعی است که جای تعجب ندارد و هر جا که راهی برای تقلب وجود داشته باشد، کلاهبرداران نیز در آن‌جا حضور دارند. شما باید به خوبی در مورد روش‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید. 

در ادامه این بخش به بررسی هر یک از روش‌های کلاهبرداری وایت لیست و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت. 

روش Rug Pull

راگ پول روش جدیدی نیست و در دنیای ارزهای دیجیتال متاسفانه پروژه‌های زیادی آن را انجام داده‌اند. در این حالت ماهیت پروژه کلاهبرداری است و برای سرقت دارایی‌های شما کار می‌کند.

در این نوع کلاهبرداری، مدیران توکن NFT تصمیم می‌گیرند تا یک رویداد Mint وایت لیست ارائه و فروش عمومی ارائه کنند. اما قصد اصلی آن‌ها این است که پول‌های به دست آمده را برداشته و پروژه را رها کنند.

در این روش توسعه دهندگان پروژه NFT مورد نظر حتی برای ترغیب بیشتر کاربران ممکن است اقدام به فروش آیتم‌هایی کنند که هیچ گاه قرار نیست به دست کاربر برسد.

image4

متاسفانه تشخیص پروژه‌هایی که قصد انجام چنین کلاهبرداری را دارند بسیار مشکل است و سرمایه گذاران تنها زمانی متوجه می‌شوند که پروژه رها شده است. با این حال شما نباید از تحقیقات خود دست بکشید. 

بهتر است در مورد بنیان گذاران پروژه به خوبی تحقیق کنید.

فالورهای فیک

متاسفانه پروژه‌های NFT بسیاری، قبل از رویداد وایت لیست اقدام به استفاده از فالور‌های فیک می‌کنند. این موضوع برای افزودن تعداد فالورها در شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند توییتر و اینستاگرام انجام می‌شود. 

به همین دلیل شما باید در هنگام ارزیابی یک پروژه NFT، به جای اتکا به تعداد فالور، به نرخ درگیری آن‌ها با توییت‌های آن پروژه نیز دقت کنید. بررسی سرور دیسکورد پروژه قبل از وارد شدن به وایت لیست آن می‌تواند ایده خوبی باشد.

حساب‌های کاربری فیک

حساب‌های کاربری فیک یکی از موضوعاتی است که در پروژه‌های کریپتو از سمت کاربران انجام می‌شود. اما زمانی که مدیران پروژه بتوانند با دقت کافی از آن در جهت منافع خود استفاده کنند مسلما موضوع بحرانی‌تر خواهد بود.

نکته جالب این است که اکانت‌های فیک تقریبا شبیه اکانت‌های اصلی هستند با این حال فالورهای آن‌ها اغلب فیک است و حتی گاهی توییت‌های پیج اصلی را ری‌توییت می‌کنند. 

این چالش فقط به توییتر محدود نیست و در دیسکورد و تلگرام نیز شاهد چنین اکانت‌هایی هستیم. 

در حالت کلی شما باید از پیام‌هایی که از سمت مدیران پروژه‌های NFT‌ دریافت می‌کنید کاملا هوشیار باشید. به نام‌های کاربری به خوبی دقت کنید. 

باز کردن لینک‌های دریافت شده نیز می‌تواند به شکل ویژه‌ای در آلوده شدن شما یا سرقت اطلاعات حساس مهم باشد. 

مشکل حساب‌های کاربری جعلی در دنیای NFT حتی در فروشگاه‌های بزرگی همچون OpenSea نیز وجود دارد و خریداران بسیاری در دام این اکانت‌ها گرفتار می‌شوند.

در این حالت خریدار ممکن است توکن‌های جعلی یک کلکسیون را خریداری کند که باعث ضرر او خواهد شد.

طرفداری سلبریتی‌ها

طرفداری سلبریتی‌ها از یک پروژه هم یک موضوع خوب است و هم در عین حال بد. این موضوع در مورد ارزیابی وایت لیست اهمیت زیادی دارد.

اگر یک سلبریتی از یک پروژه NFT‌ طرفداری کند این موضوع می‌تواند نشان دهنده میزان محبوبیت پروژه باشد با این حال بسیاری از این سلبریتی‌ها بدون این که بدانند توکن NFT چیست و چگونه کار می‌کند، صرفا با دریافت مقداری پول اقدام به تبلیغ آن می‌کنند.

یکی از این سلبریتی‌های دردسر ساز Jake Paul است که با تبلیغ پروژه‌های مختلف NFT بیش از 2 میلیون دلار کسب کرده‌ است.

جالب است بدانید تقریبا همه پروژه‌های تبلیغ شده توسط این سلبریتی یا توسط تیم توسعه دهنده رها شده‌اند یا سرمایه گذاران آن در ضرر هنگفتی قرار دارند.

خرید حق وایت لیست

جالب است بدانید اگر یک حساب کاربری از شما بخواهد که یک وایت لیست NFT را خریداری کنید، مسلما کلاهبرداری است. هیچ پروژه‌ای اقدام به فروش امتیاز وایت لیست به کاربران خاص نمی‌کند چرا که این روش کاملا با هدف اصلی وایت لیست در تضاد است.

image3

وایت لیست‌ها با هدف جذب کاربران فعال و درگیر شدن انجمن با پروژه NFT ایجاد می‌شوند. حتی فروش توکن‌های وایت لیست از یک اکانت جعلی نیز کاملا کلاهبرداری است و نباید درگیر احساسات شوید.

هزینه‌های بالای Mint

ما می‌دانیم هزینه ضرب یک توکن NFT در شبکه اتریوم بالا است و حتی جابه‌جایی آن نیز می‌تواند هزینه زیادی در بر داشته باشد. اما اگر یک پروژه ناشناخته با تیم ناشناس امکان ضرب توکن‌های NFT با هزینه کارمزد بسیار بالاتر از حد معمول را فراهم کرد، باید به آن شک کنید.

در بسیاری از این پروژه‌ها با دریافت مبالغ سنگین برای ضرب یک توکن NFT، تیم مدیریت آن حداکثر تلاش خود را به کار می‌بندند تا پروژه برای‌شان نهایت سودآوری را داشته باشد.

بهترین ابزار یافتن وایت لیست چیست؟

در بخش آموزش ما به یک سایت یافتن وایت لیست NFT اشاره کردیم اما ابزارهای بیشتری برای پیدا کردن آن‌ها وجود دارد. با بررسی مداوم این ابزارها می‌توانید از آخرین وایت لیست توکن‌های NFT جدید آگاه شوید.

این موضوع به شما کمک می‌کند تا فرصتی برای کسب سود به دست آورید با این حال وارد شدن به وایت لیست همه پروژه‌های معرفی شده در این ابزارها می‌تواند زمان‌بر و مشمول ریسک زیادی باشد.

شاید سود به دست آمده یکی از آن‌ها بتواند ضرر سایرین را جبران کند اما با توجه به این که توکن‌های NFT به تنهایی هیچ ارزش ذاتی ندارند، هزینه‌هایی که بابت Mint پرداخت می‌کنید می‌تواند به ضرر خالص تبدیل شود.

سایت NiftyRiver

ابزار NiftyRiver یک سایت مناسب و جامع برای بررسی داده‌های توکن‌های NFT و ارائه خدمات گوناگون است. شما می‌توانید به کمک ابزارهای رهگیری آن از مهم‌ترین پروژه‌های دنیای NFT آگاه شوید.

البته ابزارهای رهگیری کمیابی توکن NFT و فید‌های قیمتی نیز از جمله کاربری‌های آن است.

در بخش دیگری از این ابزار یک قابلیت NFT Whitelist Finder وجود دارد که با بررسی توییتر می‌تواند پروژه‌های جدید و سایر اطلاعات مهم مربوط به وایت لیست را به شما نشان دهد.

ابزار Rarity.tools

یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های رهگیری آنلاین توکن‌های NFT در واقع Rarity.Tools است. این سرویس ابزارهای مختلفی را برای بررسی و یافتن توکن‌های NFT در اختیار شما قرار می‌دهد که رویداد‌های ضرب وایت لیست نیز شامل آن می‌شوند.

ابزار NFTCalendar

این ابزار نیز انواع رویدادهای NFT‌های موجود را لیست می‌کند. مهم‌ترین رویداد‌های لیست شده در این وبسایت شامل وایت لیست NFT، فروش‌ عمومی، پاداش‌ها و بسیاری موارد کاربردی دیگر است.

هشتگ‌های توییتری

هشتگ whitelist# در توییتر یکی از راه‌های یافتن جدیدترین پروژه‌های NFT است که می‌توانید به صورت مستقیم حساب کاربری پروژه را بررسی کنید. 

البته حساب‌های کاربری خاصی نیز وجود دارند که آخرین وایت لیست‌های فعال را توییت می‌کنند. شما باید قبل از مشارکت در آن‌ها به خوبی تحقیقات خود را انجام دهید.

آیا قرار گرفتن در وایت لیست پروژه‌های NFT سودآور است؟

قرار گرفتن در وایت لیست NFT کار نسبتاً زمان بری است و تریدر باید زمان قابل توجهی را برای یافتن و بررسی پروژه‌های خوب قبل از راه‌اندازی صرف کند.

پس از پیدا کردن پروژه مناسب نیز، تریدر باید با جامعه این پروژه تعامل داشته و فعالیت‌هایی برای ورود به این وایت لیست داشته باشد. در برخی مواقع، این فرایند ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد!

علی‌رغم زمان و تلاش فراوان، دسترسی به لیست سفید NFT در اغلب موارد به نفع تریدر خواهد بود.

اگرچه تضمینی نیست که در وایت لیست پروژه‌ای که آن را برای مدت زیادی دنبال کرده‌اید، قرار گیرید و حتی هنگامی که موفق شوید به آن دسترسی پیدا کنید، ممکن است مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری سود زیادی نصیب‌تان نشود.

ریسک سرمایه گذاری در nftها
خرید زود هنگام و اختصاصی NFT‌ها نیز خطرات و ریسک‌های خود را به دنبال دارد.

با این حال در پروژه‌هایی که پتانسیل کافی در آن وجود داشته باشد، قرار گرفتن در وایت لیست می‌تواند یک شانس بزرگ در کسب سود هنگفت باشد. 

کسب درآمد از وایت لیست نیز بدین صورت است که پس از کسب توکن‌های اولیه ارائه شده از سوی مدیران پروژه، باید صبر کنید تا در زمان مناسب آن‌ها را با قیمت مناسب در فروشگاه‌های NFT به فروش برسانید.

به خاطر داشته باشید زمان گذاشتن برای وایت لیست شدن در NFT همیشه ارزشش را ندارد و دنبال کردن این مسیر برای همه پروژه‌های NFT می‌تواند به ضرر شما تمام شود. 

با این حال اگر در این مسیر جدی هستید، باید به خوبی از وضعیت بازار NFT آگاه شوید. براساس آمار‌ها، کسانی که در ابتدای پروژه در وایت لیست وارد شده‌اند، نسبت به کسانی که در فروش عمومی مشارکت کرده‌اند با فاصله چشمگیری سود بیشتری کسب کرده‌اند. این موضوع در مورد کسب توکن‌های NFT کمیاب نیز صدق می‌کند.

مشارکت کنندگان وایت لیست شانس دریافت توکن‌های NFT نایاب یا کمیاب را دارند در حالی که در فروش عمومی، این توکن‌ها با قیمت بالایی به سرمایه گذاران عرضه می‌شود.

شما باید مزایای وایت لیست پروژه‌های NFT را با مدت زمان مورد نیاز برای وارد شدن به Whitelist NFT مقایسه کنید. در این مسیر ارزیابی پروژه NFT مورد نظر در گام اول اهمیت زیادی دارد.

نباید فراموش کنید که حتی ورود به وایت لیست NFT نیز نیازمند داشتن استراتژی برای نحوه فروش و زمان آن است. چرخه‌های قیمتی توکن‌های NFT پس از فروش عمومی را بررسی کنید تا بهترین زمان ممکن برای فروش توکن NFT برای حداکثر سود را بتوانید بیابید.

سوالات متداول

وایت لیست NFT چیست؟

در حالت کلی وایت لیست شدن در پروژه NFT امکان خرید توکن‌های جدید قبل از عرضه به بازار، با قیمت پایین یا قبل از فروش عمومی و گاهی حتی به صورت رایگان را برای‌تان فراهم می‌کند. پس وایت لیست NFT برای کسب سود بالقوه اهمیت زیادی دارد.

چگونه از وایت لیست NFT‌ کسب درآمد کنم؟

پروژه‌هایی که پتانسیل کافی در آن وجود داشته باشد، قرار گرفتن در وایت لیست می‌تواند یک شانس بزرگ در کسب سود هنگفت باشد. کسب درآمد از وایت لیست نیز بدین صورت است که پس از کسب توکن‌های اولیه ارائه شده از سوی مدیران پروژه، باید صبر کنید تا در زمان مناسب آن‌ها را با قیمت مناسب در فروشگاه‌های NFT به فروش برسانید.

چگونه وایت لیست NFT پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به ابزار‌های معتبر، از مهم‌ترین وایت‌ لیست‌های موجود اطلاعات کسب کنید. برخی از این ابزارها عبارت‌اند از سایت NiftyRiver، Rarity.tools، ابزار NFTCalendar و دنبال کردن هشتگ‌های توییتری. 

هزینه وایت لیست شدن در NFT چقدر است؟

قرار گرفتن در وایت لیست NFT کار نسبتاً زمان بری است و تریدر باید زمان قابل توجهی را برای یافتن و بررسی پروژه‌های خوب قبل از راه‌اندازی صرف کند. وایت لیست شدن در پروژه NFT رایگان است و شما باید برای فراهم شدن شرایط چندین وظیفه اجتماعی خواسته شده مثل لایک، فالو یا کامنت را انجام دهید.

جمع‌بندی

وایت لیست NFT به تریدر‌ها امکان دسترسی زود هنگام به توکن‌هایی را می‌دهند که مدت‌ها برای عرضه آن‌ها به بازار صبر کرده‌اند.

هر کسی می‌تواند جهت دسترسی به لیست‌های سفید تلاش کند و در صورت موفقیت، از جنگ‌های گس جلوگیری کرده و توکن‌ها را با هزینه کل پایین‌تر خریداری کند.

NFT‌ها اخیراً محبوبیت زیادی در بازار‌های ارز‌های دیجیتال کسب کرده‌اند و هر کسی با اطلاعات و تجربه مناسب می‌تواند جهت به حداکثر رساندن درآمد بالقوه خود تلاش کند.

تنها با انجام چند کار ساده و دنبال کردن مراحل کوتاه خواهید توانست به وایت لیست پروژه‌های قوی و جدید دسترسی پیدا کنید و توکن‌های خود را قبل از عرضه آن‌ها به بازار و قبل از نوسانات قیمتی شدید خریداری کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx