ان اف تی‌های PFP؛ محبوب‌ترین NFT های بازار!

PFP چیست

در چند سال گذشته بازار NFT به‌شدت رشد کرده و حالا کمتر کسی است که با این فضا آشنا نباشد. اما هنوز کسانی هستند که PFP ها را به قدر کافی نمی‌شناسند. PFP چیست؟ ابتدا لازم است توضیح دهیم PFP مخفف چیست.

PFP کوتاه شده عبارت Profile Picture است و به آن دسته از NFT هایی اشاره می‌کند که به‌عنوان تصویر پروفایل افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل تیک‌تاک، فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره استفاده می‌شوند.

اهمیت PFP ها علاوه بر مشخص کردن هویت افراد در شبکه‌های اجتماعی، در ایجاد برندهای شخصی (پرسونال برندینگ) مفید است و می‌تواند موجب تمایز آن شخص نسبت به سایرین شود.

عناوین مطلب:

تصویر هر پروفایل، باعث ایجاد ذهنیتی خاص در نظر مخاطبان می‌شود و از این نظر اهمیت زیادی دارد. در ادامه بررسی بیشتری پیرامون اینکه PFP چیست و جزییات بیشتر این دسته از NFT ها می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • PFP ها NFT هایی هستند که به‌عنوان تصاویر پروفایل افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیس‌بوک و توییتر و نیز در فضای متاورس به کار می‌روند.
  • پروژه‌های PFP مختلفی وجود دارند که هرکدام سعی می‌کنند امتیازات متفاوتی را در اختیار مالکان NFT ها گذاشته و جذابیت جدیدی ایجاد کنند.
  • گرچه فضای متاورس هنوز در سراسر جهان مورد استفاده نیست و بسیاری حتی دقیقا نمی‌دانند PFP چیست اما مالکیت این NFT های معروف مثل داشتن یک خانه یا ماشین بسیار گران‌قیمت در فضای فیزیکی، نوعی امتیاز محسوب می‌شود.

متاورس و ارتباط آن با PFP ها

قبل از اینکه به بررسی جزییات بیشتری درباره PFP ها بپردازیم و ببینیم دلیل اهمیت PFP چیست ابتدا لازم است با مفاهیمی مثل متاورس، بیشتر آشنا شویم.

متاورس از ترکیب کلمه Meta و Universe ایجاد شده و این اصطلاح به محل به هم رسیدن اینترنت، واقعیت افزوده و دنیای مجازی اشاره دارد.

فضای متاورس یک فضای غوطه‌ورکننده است که کاربر مثل یک دنیای جدید، وارد آن می‌شود.

مثلا اگر در حال تجربه یک بازی در قایق هستید می‌توانید به اطراف نگاه کنید، دریا، آسمان، صخره‌ها و همه چیزهایی که وجود دارند را ببینید؛ درست مثل زمانی که واقعا در این فضا قرار گرفته‌اید.

ارتباط متاورس و NFT در این است که NFT ها به رشد این فضا کمک می‌کنند.

افراد باید با یک ظاهر و هویت دیجیتالی وارد فضای متاورس شوند، چیزی که در اصطلاح به آن آواتار می‌گویند. اینجاست که عکس nft یا همان PFP برای نمایش هویت دیجیتال افراد به کار می‌آید.

PFP ها قطعات هنری کوچکی هستند که شاید آن‌ها را تصویر پروفایل اشخاص در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر دیده باشید.

این روزها بسیاری سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها به خاطر هزینه‌های زیادی که برای خرید PFP ها می‌کنند مشهور شده‌اند. شاید بتوان گفت در بازارهای NFT هیچ‌یک از محصولات، به اندازه PFP ها محبوب نیستند.

پیش‌ازاین کالکشن Bored Ape Yacht Club NFT محبوب‌ترین کلکسیون PFP بازار بود. اما به گزارش سایت statista، در چند ماهی که از شروع سال 2023 گذشته است کلکسیون Crypto Punks گوی سبقت را ربوده و در رتبه برتر بازار PFP های محبوب قرار دارد.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

داستان PFP ها از کجا شروع شد؟

ایده ارائه آواتار‌های دیجیتالی از پروژه‌ای با نام CryptoPunks آغاز شد. تا پیش‌ازاین هیچ‌کس نمی‌دانست PFP چیست و چه کاربردی می‌تواند داشته باشد.

این پروژه را دو نفر با نام‌های مت هال و جان واتکینسون در سال 2017 بنیان‌گذاری کردند که دربرگیرنده هزاران تصویر پیکسلی تصادفی از افراد (Punk) مختلف است.

در پروژه کریپتوپانک، ابتدا 10،000 آواتار منحصربه‌فرد تولید و به‌صورت رایگان در بلاک‌چین اتریوم منتشر گردید. اما چون برخی از این تصاویر nft ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند، می‌توانستند جنبه کلکسیونی پیدا کنند.

به‌این‌ترتیب کسانی که به فضای بلاک‌چین علاقه داشتند شروع به استفاده از این تصاویر در پروفایل کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی کردند تا نشان دهند که طرفدار فضای رمزارزها هستند.

PFP چیست
تصویری از NFT های کریپتو پانک

این پروژه به مرور رشد کرد و هر یک از تصاویر شخصیت‌هایی که نام Punk شناخته می‌شدند، از نظر ظاهری، ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند.

ازاین‌رو، خریداران و علاقه‌مندان به داشتن عکس پروفایل nft با توجه به شباهت‌هایی که بین خودشان و این کاراکتر‌ها احساس می‌کردند، جذب آن شدند.

در این کلکسیون، برخی از طرح‌های این کاراکتر‌ها به نظر یکسان هستند که به دفعات در داخل مجموعه به چشم می‌خورند. بااین‌حال توکن‌های یکتای آن بسیار نادر تلقی می‌شوند و ارزش زیادی نیز دارد.

این روزها خرید یک PFP از کریپتوپانک، با توجه به میزان کمیاب بودن آن تصویر می‌تواند تا میلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد.

به گزارش Coingeko ارزان‌ترین توکنی که در سال 2022 در این کلکسیون بود حدود 62 اتریوم قیمت داشت که ارزش دلاری آن بیش از 100 هزار دلار می‌شد.

در ساخت و طراحی ان اف تی های پروژه کریپتوپانک از استاندارد توکن‌های ERC20 استفاده شده است.

جالب است بدانید زمانی که این پروژه در حال شکل‌گیری بود هنوز استاندارد ERC721 که امروزه برای NFT ها استفاده می‌شود معرفی نشده بود.

البته بنیان‌گذاران کریپتوپانک نیز تغییرات زیادی روی قرارداد هوشمند ERC20 دادند تا ویژگی‌های مطلوب آن‌ها را بگیرد مثلا در این استاندارد امکان انجام معاملات اعشاری توکن برای آن میسر نیست.

شکل‌گیری و موفقیت پروژه کریپتوپانک، یکی از دلایل ایجاد توکن ERC721؛ استاندارد NFT ساز اتریوم است.

موفقیت پروژه CryptoPunk الهام‌بخش پروژه‌های زیادی شد. حتی بنیان‌گذاران کریپتوپانک نیز یک پروژه جدید با نام Meebits را شروع کردند که کلکسیونی از کاراکترهای سه‌بعدی یکتا و قابل معامله بود.

عملکرد این مجموعه نیز دقیقا مشابه Cryptopunk است. پروژه Meebits نیز از نظر قیمتی موفقیت‌هایی داشت اما به پای Cryptopunk نرسید.

بیشتر بخوانید: مجموعه NFT مون بردز (Moonbirds) و رکورد‌شکنی‌های پی‌در‌پی آن!

چرا افراد به خرید PFP ها تمایل دارند؟

متاورس دنیای آینده ما را می‌سازد. بسیاری از چیزهایی که در دنیای فیزیکی کنونی داریم در دنیای مجازی هم مورد نیازمان است. حالا متوجه شدید دلیل تمایل افراد برای هزینه کلان خرید یک PFP چیست؟

داشتن یک آواتار کریپتوپانک مثل داشتن لامبورگینی در دنیای فیزیکی می‌تواند مایه شهرت افراد شود و به نوعی آن را به رخ بقیه بکشند.

البته همان‌طور که همه نمی‌توانند یک ماشین میلیون دلاری سوار شوند، نمی‌توانند یک آواتار بسیار گران‌قیمت هم داشته باشند.

بااین‌حال NFT ها امکان خودابرازی بیشتری به افراد می‌دهد تا خودشان را در جامعه متاورس، برجسته کنند.

گاهی داشتن یک عکس پروفایل nft یا PFP خاص، به صاحبان آن‌ها امتیازات بیشتری برای فعالیت در فضای متاورس می‌دهد.

کسانی که آواتارهای کریپتوپانک را دارند، می‌توانند به عضویت باشگاه پروژه Bored Ape Yacht Club (BAYC) درآیند. سپس این دو پروژه با پروژه دیسنترالند متحد شدند تا یک فضای کازینویی بسازند.

به‌این‌ترتیب جامعه دارندگان این NFT ها، دیگر جدا از هم نبودند و با هم در متاورس ملاقات می‌کردند.

پروژه‌ها همچنین می‌توانند متاورس‌های اشتراکی خودشان را بسازند و در آن ملاقات کنند یا به دارندگان این توکن‌ها، NFT های جدیدی به‌عنوان پاداش عضویتشان بدهند.

می‌بینید که با ترکیب پروژه‌های متاورسی مختلف، می‌توان فضایی مشابه فضای فیزیکی، با همان امکانات و ویژگی‌ها ایجاد کرد.

تاییدیه توییتر برای توکن‌های PFP

اتصال بین تصاویر NFT و تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی در قالب یک پروفایل nft زمانی شکل محکم‌تری به خود گرفت که توییتر اعلام کرد کاربرانی که از توکن‌های NFT برای تصاویر پروفایل‌شان استفاده می‌کنند را تایید می‌کند.

از ژانویه سال 2022، شما می‌توانید از توکن‌های NFT مانند توکن‌های CryptoPunk یا سایر پروژه‌ها برای تصویر پروفایل‌تان استفاده کنید.

در زمان نوشتن این مقاله، این قابلیت فقط برای مشترکین Twitter Blue با همکاری OpenSea محدود شده است و باید دید در آینده در شبکه‌های اجتماعی دیگر چه اقداماتی برای آن اتخاذ خواهد شد.

مهم‌ترین پروژه‌های PFP

تا اینجا میدانیم PFP چیست و چه عملکردی دارد. در ادامه با مهم‌ترین پروژه‌های PFP که تاکنون معرفی شده‌اند آشنا می‌شویم:

1. CryptoPunks

PFP چیست
درحال‌حاضر ارزش پروژه Crypto Punks چند صد میلیون دلار است.

همان‌طور که اشاره کردیم این پروژه در سال 2017 توسط Larva Labs معرفی شد و در سال 2022 به مالکیت Yuga Labs درآمد.

پانک‌ها از اولین NFT هایی بودند که روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد می‌شدند و از این نظر اهمیت زیادی دارند.

کریپتوپانک ها تصاویری از انسان، میمون، زامبی و آدم فضایی‌ها را نشان می‌داد که گاهی آن‌ها را با هم ترکیب کرده بود و این ایده، الهام‌بخش بسیاری از پروژه‌های PFP دیگر شد.

2. Bored Ape Yacht Club

NFT میمون‌های بی‌حوصله

این پروژه از نظر محبوبیت، در رتبه دوم پس از کریپتوپانک قرار دارد و یکی از مشهورترین پروژه‌های NFT دنیاست که با میمون‌ها شناخته می‌شود.

پروژه Bored Ape دارای بیش از 10،000 تصویر PFP است و در سال 2021 راه‌اندازی شد و تنها چند روز پس از معرفی، صدرنشین بازار گردید.

پروژه Bored Ape به مالکان تصاویر ان اف تی خود پرستیژ خاصی می‌دهد چراکه آن‌ها امتیازاتی مثل عضویت‌های خاص، کالاهایی با تولید محدود و حتی حق ورود به رویدادهای خاصی در دنیای واقعی را به دست می‌آورند.

همچنین وارد کلاب‌های مختلف این پروژه مثل Bored Ape spinoffs Bored Ape Kennel Club و Mutant Ape Yacht Club شوند.

بزرگ‌ترین ویژگی توکن‌های این پروژه اعطای حقوق تجاری به خریداران است تا بتوانند کسب درآمد کنند. جاستین بیبر و جیمی فالون از ستارگانی هستند که NFT های این کلکسیون را خریده‌اند.

3. Cool Cats

PFP چیست

این پروژه که مبتنی بر اتریوم است دارای 9999 عدد NFT است که به‌صورت تصادفی تولید شده‌اند اما تمرکز اصلی پروژه بر یک گربه آبی رنگ است.

درعین‌حال گربه‌های این مجموعه دارای 300،000 ویژگی متمایزند و هر گربه بسته به میزان خاص بودن آن امتیازی بین 3 تا 10 می‌گیرد.

تیم این پروژه در نظر دارد نسل دوم PFP را ایجاد کند که به دارندگان PFP ها امکان ساخت NFT های جدید را از روی NFT والد می‌دهند.

NFT های این پروژه بخشی از اکوسیستم بازی Cooltopia هستند که در راستای تعامل بیشتر با جامعه و همکاری برندهای مختلف ایجاد شده است.

4. Doodles

PFP چیست

اشخاص زیادی که حتی نمی‌دانند PFP چیست و اطلاعاتی درباره NFT ها ندارند نیز شکل ظاهری توکن‌های این کلکسیون را قبلا دیده‌اند و می‌شناسند.

Doodles نیز یکی از معروف‌ترین پروژه‌های NFT دنیاست که بیش از 10،000 NFT را در خود جای داده و از شخصیت‌هایی با قیافه‌های غیرانسانی شبیه گربه، اسکلت، فرازمینی ها و میمون‌ها با رنگ پاستلی استفاده می‌کند.

این پروژه در سال 2021 ایجاد شد و بنیان‌گذاران آن قبلا روی پروژه کریپتو کیتیز کار کرده‌اند.

کلکسیون اصلی این مجموعه خیلی وقت پیش به‌صورت کامل فروخته شده است اما NFT هایی که به دنبال آن تولید می‌شوند، هنوز ادامه دارند.

5. Moonbirds

PFP چیست

مونبردز نیز یک پروژه PFP است که مثل BAYC تلاش می‌کند تا امتیازات زیادی را در اختیار صاحبان تصاویر ان اف تی خود قرار دهد. توکن‌های آن مثل جواز ورود به باشگاه‌های خصوصی عمل می‌کند.

این کلکسیون همچنین یک ویژگی منحصربه‌فرد به نام nesting دارد که به موجب آن، هرچه خریدار مدت بیشتری توکن را نگه دارد پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مجموعه NFT مون بردز (Moonbirds) و رکورد‌شکنی‌های پی‌در‌پی آن!

چطور PFP بخریم؟

تهیه عکس nft هم برای تازه‌واردان و هم افراد با تجربه راحت است می‌توان آن‌ها را مستقیما از وبسایت پروژه‌ها خریداری کرد یا اینکه از یک بازار ثانویه مثل اوپن‌سی خرید.

پس از اینکه پرداخت انجام شده و مالکیت آن تغییر یابد می‌توانند PFP های خود را در کیف پولی که باPFP ها سازگاری دارد ببینند.

برخی پروژه‌های PFP با رویداد ایردراپ همراه هستند و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. بااین‌حال لازم است قبل از این تصمیم، تحقیقات زیادی در مورد احتمال افزایش قیمت NFT های پروژه داشته باشند.

به‌این‌ترتیب می‌توانند از این تصاویر nft در نمایه خود در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام به‌عنوان عکس پروفایل استفاده کنند.

سوالات متداول

منظور از PFP چیست؟

PFP ها NFT هایی هستند که به شکل آواتارهای مختلف از انسان، میمون، گربه، پرندگان، زامبی‌ها و سایر موجودات به شکلی خلاقانه استفاده می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان پروفایل کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی و نیز هویت آن‌ها در فضای متاورس به کار روند.

چرا PFP ها مهم هستند؟

مهم‌ترین دلیل اهمیت PFP ها و تصاویر ان اف تی دادن هویت دیجیتالی به افراد است. این آواتارها می‌توانند نمایانگر هویت اشخاص در فضای متاورس و شبکه‌های اجتماعی است و می‌تواند شاخصی در پرسنال برندینگ باشد. از دیگر سو داشتن چنین NFT هایی با امتیازات خاصی در فضای دیجیتال، متاورس و فضای واقعی همراه است و می‌تواند راه‌های جدید بیزینس را در اختیار صاحبان آن‌ها بگذارد.

پرطرفدارترین پروژه PFP کدام است؟

تا پیش‌ازاین میمون معروف Bored Ape مشهورترین پروژه PFP دنیا بود اما به نظر می‌رسد در سال‌ 2022، پروژه کریپتوپانک گوی سبقت را ربوده و به ارزش بیشتری دست یافته است.

نتیجه‌گیری

بسیاری از ما با نام NFT آشناییم اما نمی‌دانیم PFP چیست؟ به زبان ساده PFP ها همان تصاویری هستند که به‌صورت آواتارهای جذاب از موجودات مختلف طراحی می‌شوند و شبیه عکس پروفایل شبکه‌های اجتماعی هستند.

این آواتارها می‌توانند موجب ایجاد یک برند شخصی و هویت منحصربه‌فرد در فضای دیجیتالی و متاورس شوند.

عمر بازار PFP کوتاه است و از معرفی اولین کلکسیون آن بیش از چند سال نمی‌گذرد بااین‌حال محبوبیت بالایی به دست آورده و قیمت برخی از آن‌ها به بیش از صد هزار دلار رسیده است.

بااین‌حال قیمت دلاری توکن‌ها تحت تاثیر نوسان قیمت ارزهای دیجیتال است و در طول زمان تغییر می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx