آیا بین تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال و بازار سهام همبستگی وجود دارد؟

همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال و بازار سهام

از سال 2009 تا اواخر دهه 2010، نبود همبستگی بین بیت‌کوین و اقتصاد جهانی یک موهبت متناقض محسوب می‌شد.

بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این کلاس از دارایی یک پناهگاه امن بود؛ به ویژه از این رو که این دارایی جدید تحت تأثیر عوامل آشفته کننده‌ای که بازارهای سهام را تحت تأثیر قرار می‌داد قرار نمی‌گرفت.

با این حال، افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران نهادی و خرده از سال 2017 به بعد باعث شده است که رابطه‌ای بین قیمت‌های بازار سهام و ارزهای دیجیتال شکل بگیرد.

عناوین مطلب:

اما چه عواملی بر بازار ارزهای دیجیتال و سهام تأثیر می‌گذارد و چه همبستگی می‌تواند بین این دو بازار وجود داشته باشد؟

نکات کلیدی

  • بدون لحاظ کردن نوسانات ارزهای دیجیتال، قیمت ارزهای دیجیتال و سهام تا حدودی با هم مرتبط هستند.
  • بسیاری از عواملی که بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند، بر قیمت ارزهای دیجیتال نیز تأثیر می‌گذارند.
  • سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با ارزهای دیجیتال همان‌گونه رفتار می‌کنند که با سهام رفتار می‌کنند، بنابراین قیمت‌های هر دو رفتارهای مشابهی دارند.
  • هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید محتاط باشید زیرا این فناوری هنوز جدید است و بازار در حال بررسی نقش آن به عنوان یک دارایی است.

چه عواملی بر قیمت سهام و ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد؟

بازار سهام از سالیان بسیار دور مورد علاقه سرمایه‌گذاران بوده است. در نتیجه عوامل مؤثر بر قیمت و عملکرد این بازار به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است.

در جدول زیر برخی از عوامل مؤثر بر قیمت سهام و ارزهای دیجیتال را مشاهده می‌کنید:

بازار سهام

ارزهای دیجیتال

عرضه

عرضه

تقاضا

تقاضا

احساسات سرمایه‌گذاران

احساسات سرمایه‌گذاران

شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی

سیاست‌های پولی

سیاست‌های پولی

وضعیت ژئوپولتیکی

وضعیت ژئوپولتیکی

تغییرات نظارتی

تغییرات نظارتی

سلامت مالی صادر کننده سهام

تغییرات توسعه‌ای

 در ادامه به تشریح هر کدام از این عوامل می‌پردازیم:

1. عرضه و تقاضا

تقریباً همه می‌دانند که میزان عرضه و تقاضا تأثیر چشمگیری بر قیمت محصولات و خدمات دارد.

این دو عامل بر قیمت سهام و به نظر می‌رسد بر قیمت بیت‌کوین هم تأثیر می‌گذارند. در مورد بیت‌کوین باید گفت که فقط 21 میلیون واحد بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

این یعنی عرضه بیت‌کوین در آینده به تدریج کمتر می‌شود، در حالی که تقاضا برای آن افزایش می‌یابد و همین کافی است تا قیمت این پول دیجیتال افزایش پیدا کند. سایر ارزهای دیجیتال هم شرایط مشابهی دارند و استقبال سرمایه‌گذاران از آن‌ها می‌تواند تأثیر پررنگی در قیمت‌شان داشته باشد.

عرضه و تقاضا
برآیند نیروهای عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تعیین قیمت دارایی‌ها است.

2. احساسات و انتظارات سرمایهگذاران

یکی از مهم‌ترین عواملی که با قیمت‌ها ارتباط دارد، احساسات سرمایه‌گذاران در مورد دارایی‌ها است. در بازار سهام، احساسات سرمایه‌گذار به معنای انتظاری است که او از بازار دارد.

در این راستا، سرمایه‌گذاران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کسانی که معتقدند قیمت‌ها افزایش می‌یابد
  • کسانی که معتقدند قیمت‌ها کاهش می‌یابد

هر گروه بر اساس چشم‌انداز خود از بازار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

3. شرایط اقتصادی

نحوه عملکرد اقتصاد تأثیر بسزایی بر قیمت ابزارهای سرمایه‌گذاری دارد.

اندازه اقتصاد هر کشور که با تولید ناخالص داخلی آن اندازه‌گیری می‌شود، به مرور زمان افزایش و کاهش می‌یابد. در واقع، اقتصاد چرخه‌های طبیعی دارد که باید طی کند، اما رویدادهای کلان می‌توانند ترتیب این چرخه را تغییر دهند.

4. سیاست‌های پولی

تغییرات سیاست‌های پولی مانند کاهش نرخ بهره می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاری‌هایی مانند اوراق بهادار بازدهی کمتری داشته باشند و سرمایه‌گذاران کمتر به سمت آن‌ها بروند.

در واقع، سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند می‌توانند در جاهای دیگر سود بیشتری از سرمایه خود به دست آورند. علاوه بر این، سیاست‌های پولی دولت‌ها برای مبارزه با اثرات تورم می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد و این به نوبه خود بر قیمت سهام و ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

5. وضعیت ژئوپلیتیکی

تصمیمات سیاسی که کشورهای مختلف بین خودشان می‌گیرند بر قیمت‌های بازار سهام و ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد، چرا که محدودیت‌های تجاری یا سایر اقدامات سیاسی این کشورها ممکن است عرضه مواد، نیروی کار، حمل‌ونقل و… را تحت تأثیر قرار دهد.

در نتیجه، کسانی که در دارایی‌های تأثیرپذیر از اقدامات سیاسی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از بی‌ثباتی یا نوسان قیمت‌ها ترسیده و بر اساس دیدگاهشان نسبت به وضعیت موجود خرید یا فروش می‌کنند.

6. مقررات دولتی

تغییرات نظارتی بر قیمت ارزهای دیجیتال و سهام تأثیر می‌گذارد. برای مثال، در سال 2021، دولت چین اپراتورهای ماینینگ را مجبور به توقف فعالیت و خارج شدن از این کشور کرد.

در اواخر ماه مه، عملیات ماینینگ شروع به خروج از چین کرد. در ماه ژوئن، استان سچوان اقداماتی را برای غیرقانونی اعلام کردن استخراج ارزهای دیجیتال آغاز کرد. قیمت بیت‌کوین تا پایان ماه جولای از حدود 53000 دلار به 32000 دلار کاهش یافت و چین عملاً ارزهای دیجیتال را در ماه سپتامبر ممنوع کرد.

قیمت بیت‌کوین پس از جابجایی ماینرها کمی رشد کرد، اما از اکتبر به بعد دوباره به سطوح پایین قبلی رسید.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

7. مسائل توسعه‌ای

ارزهای دیجیتال، در اساسی‌ترین سطح خود، از داده تشکیل شده‌اند. آن‌ها توسط نرم‌افزار ایجاد شده و توسط توسعه‌دهندگان مدیریت می‌شوند.

به عنوان مثال، زمانی که در جولای 2017 بیت‌کوین کش به عنوان یک هارد فورک از بیت‌کوین جدا شد، سرمایه‌گذاران واکنش نشان دادند و قیمت بیت‌کوین نزدیک به 600 دلار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت‌کوین‌کش با بیت‌کوین چیست؟

قیمت ارزهای دیجیتال در مقایسه با قیمت سهام

توجه علاقه‌مندان به بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاس دارایی برای سرمایه‌گذاری از اواخر سال 2016 پررنگ شد.

افزایش آهسته و پیوسته قیمت این ارز دیجیتال در این سال تا سال 2017 و عبور قیمت بیت‌کوین از مرز 1000 دلار گواه استقبال سرمایه‌گذاران بود.

رسانه‌ها به صورت گسترده به این پدیده پرداختند که نتیجه آن افزایش قیمت بیت‌کوین به 17000 دلار بود. در ادامه قیمت تا حدود 3000 کاهش یافت و تا مدتی بین این رقم و 10000 دلار در نوسان بود. همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شد؛ فعالان بازار سرمایه به دلیل از رونق افتادن و تعطیلی کسب‌وکارها و اقتصادها به وحشت افتادند.

در ادامه، قیمت بیت‌کوین تا ماه مه 2022، به بالای محدوده 30000 دلار رسید و در نهایت برای اولین بار از ژوئن 2021 به زیر 30000 دلار ریزش کرد.

چارت قیمت بیت‌کوین
سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در بیت‌کوین موجب رشد قیمت شدید آن تا سال 2021 شد.

در جریان همه‌گیری کرونا، شاخص S&P 500 (شاخص سهامی که بیشتر سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت بازار به آن استناد می‌کند) بیش از 110 واحد سقوط کرد چون سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده به دارایی‌های دیگر تبدیل کردند.

اقتصاد ایالات متحده وارد یک رکود کوتاه مدت شد، سپس دوباره رونق گرفت و در مدت کوتاهی قیمت سهام به بیش از دو برابر قیمت‌های پایان دوره رکود رسید.

تا زمانی که شاخص سهام و اقتصاد به سطوح قبل از کرونا بازگشتند، سرمایه‌گذاران متقاعد شده بودند که بیت‌کوین یک کلاس دارایی جدید است که می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط بازار بازدهی مناسبی داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌ها از قبل شروع به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کرده بودند و عملکرد بیت‌کوین در جریان کرونا به بیش از پیش موجب دلگرمی آن‌ها شد. بیت‌کوین به صورت جدی شروع به جذب سرمایه کرد و طرفداران زیادی از سرمایه‌گذاران خرده، مؤسسات و شرکت‌ها را به خود جذب کرد.

بیت‌کوین که برای چندین سال در صرافی‌های ارزهای دیجیتال توسط کاربران اولیه معامله می‌شد، حالا نقش یک سهام را نزد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران پیدا کرده بود و موقعیت آن به عنوان یک کلاس جدید از دارایی تثبیت شد.

بیشتر بخوانید:چگونه سرمایه‌گذاری کم استرس‌تری در بیت‌کوین داشته باشیم؟

همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال با سهام

هم‌زمان با تبدیل شدن بیت‌کوین به یک دارایی جدید، کاربران بیشتری به آن علاقه نشان دادند.

کارگزاری‌ها و مؤسسات با کسب مجوز از نهادهای تنظیم‌کننده فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF‌) مرتبط با بیت‌کوین و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ارائه کردند که سرمایه‌گذاران می‌توانستند بیت‌کوین را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه کنند.

از آنجا که مؤسسات این ابزارهای مالی را ارائه می‌کردند، به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران با خیال راحت‌تر در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کردند.

در اواخر سال 2021 و تا اواسط سال 2022، قیمت ارزهای دیجیتال، مشابه قیمت سهام، شاهد رشد و سپس سقوط بود. در نمودار زیر قیمت بیت‌کوین را در مقایسه با قیمت S&P 500 (SPX) و Nasdaq 100 (NDX) مشاهده می‌کنید.

لازم به ذکر است که نمودارهای این شاخص‌ها برای مقایسه روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و قیمت بیت‌کوین بسیار بالاتر از آن چیزی بود که در نمودار نشان داده شده است.

همبستگی بیت‌کوین و سهام
قیمت بیت‌کوین در مقایسه با قیمت شاخص‌های S&P 500 وNasdaq 100

شاخص SPX معیاری برای ارزیابی عملکرد سهام بزرگ شرکت‌های آمریکایی است. همچنین، NDX نشان دهنده عملکرد 100 شرکت بزرگ غیر مالی فهرست شده در بورس نزدک است. بیشتر این شرکت‌ها در حوزه فناوری فعالیت دارند.

نمودار بالا تاریخچه قیمت شاخص‌های SPX ،NDX و بیت‌کوین را از نوامبر 2021 تا مه 2022 نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید قیمت‌ها با هم افت و خیر می‌کنند (اگرچه نوسانات قیمت بیت‌کوین بسیار بیشتر است).

به نظر می‌رسد همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال با شاخص‌های دیگر در نمودار بالا به این معنی نیست که بیت‌کوین با سهام شرکت‌ها مرتبط است، بلکه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به طور ناخواسته در حال ایجاد یک همبستگی میان این دارایی‌ها هستند.

آن‌ها بیت‌کوین را درست مانند دارایی‌های دیگر، سنتی معامله می‌کنند.

همبستگی قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاران چه معنایی دارد؟

همبستگی قیمت ارزهای دیجیتال با قیمت سهام می‌تواند تصادفی باشد یا نشان‌دهنده این باشد که قیمت‌های ارز دیجیتال در واقع از روند قیمت‌های سهام پیروی می‌کنند.

اما این برای سرمایه‌گذاران چه معنایی دارد؟

این امکان وجود دارد که چون ظاهراً سرمایه‌گذاران با ارزهای دیجیتال مانند سهام رفتار می‌کنند، دارایی‌های دیجیتال هم تحت تأثیر همان عواملی قرار می‌گیرند که بر سهام تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، در 4 می‌ 2022، فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که محدوده نرخ وجوه فدرال هدف خود را به 0.75 تا 1 افزایش می‌دهد. در 5 مه ‌2022، قیمت بیت‌کوین به حدود 3100 دلار سقوط کرد. ارزش NDX حدود 1400 و SPX حدود 150 واحد سقوط کرد.

همچنین این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران به‌طور کلی با ارزهای دیجیتال همان‌گونه رفتار می‌کنند که به‌طور موقت با سهام رفتار می‌کنند. ارزهای دیجیتال هنوز در مرحله کشف قیمت هستند و بازار در حال تعریف کردن نقش آن‌هاست. زمانی که ارزهای دیجیتال برای اولین بار معرفی شدند، سرمایه‌گذاران به آن‌ها توجهی نکردند.

زمانی که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که می‌توانند بیت‌کوین بخرند، آن را نگه دارند، سپس آن را به قیمت بیشتر بفروشند، به این دارایی جدید علاقه‌مند شدند. بازار هیچ تجربه‌ای از دارایی‌های دیجیتال نداشت، در نتیجه با شروع معاملات بر روی این دارایی‌ها، قیمت‌های آن‌ها به شدت شاهد نوسان بود.

بیشتر بخوانید: آیا فکر می‌کنید فرصت سرمایه گذاری در بیت‌کوین را از دست داده‌اید؟

این بدان معناست که سرمایه‌گذاران باید با احتیاط به سمت ارزهای دیجیتال بروند. هیچ کس نمی‌داند آینده بازار و قیمت‌ها چه خواهد شد.

سرمایه‌گذاری خودسرانه در بازارهای مالی، به ویژه بازارهای نوظهور مانند ارزهای دیجیتال، بسیار پرخطر است، به همین دلیل قبل از هر گونه اقدامی در این زمینه بهتر است با مشاوران مالی حرفه‌ای و کار بلد صحبت کنید.

بررسی بیشتر عوامل همبستگی

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اینکه بیت‌کوین طلای دیجیتال عصر جدید است وجود دارد.

همان‌طور که طلا ابرازی برای حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم است، این باور وجود دارد که بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان یک پناهگاه امن در مقابل تورم عمل کنند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

از آنجا که پیشینه کریپتوکارنسی، عمر بسیار کوتاهی دارد، هنوز داده‌های کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. با توجه به اینکه فدرال رزرو قصد دارد در سال 2022 برای مبارزه با تورم نرخ بهره را سه بار افزایش دهد، برای بازارهای ارزهای دیجیتال فرصت مناسبی است تا ثابت کنند که آیا واقعاً می‌توانند از سرمایه افراد در مقابل تورم محافظت کنند یا خیر.

همبستگی قیمت‌ها، درست مانند همبستگی قیمت سایر کالاها، ممکن است در طول دوره‌های زمانی مختلف تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است قیمت نفت با شاخص S&P 500 مثل سال‌های 2020 تا 2022 همبستگی داشته باشد. یا ممکن است در دوره‌های دیگر مانند سال‌های 2014 تا 2019 روند قیمتی متفاوتی داشته باشند. این شرایط در مورد همبستگی طلا، فلزات گران‌بها و مواد خام هم صدق می‌کند.

در مورد همبستگی بین ارزهای دیجیتال و بازارهای سهام می‌توان گفت که قیمت این دو بازار بسته به عوامل مختلفی از جمله نرخ بهره، مشکلات ژئوپلیتیکی، مقررات و سیاست‌های اقتصادی، گاهی اوقات همبستگی دارند و احتمالا در زمان‌های دیگر هر کدام مسیر متفاوتی را طی می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx