چگونه سرمایه‌گذاری کم استرس‌تری در بیت‌کوین داشته باشیم؟

سرمایه گذاری کم استرس بیت کوین

بیت‌کوین در بسیاری از موارد و به خصوص برای کاربران مبتدی و بی‌تجربه غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود و ممکن است تأثیرات مخربی روی سلامت روان و زندگی روزمره این افراد بگذارد.

علاوه بر این، مشاهده نوسانات قیمت بازار نه تنها بیت‌کوین بلکه سایر ارز‌های دیجیتال نیز ممکن است فوق‌العاده استرس‌زا باشد و ممکن است این استرس و اضطراب به جایی برسد که سرمایه‌گذار به صورت مخرب در بازار عمل کند.

آجا اوانز (Aja Evans) روانشناس مقیم نیویورک مختص مسائل مربوط به سلامت روان در سرمایه‌گذاری می‌گوید: «اگر هدف و درصد بازدهی مورد نظر در مدت زمان مشخصی برای خود تعیین کرده‌اید، سعی کنید همیشه بازار و قیمت‌ها را بررسی نکنید.

عناوین مطلب:

اهداف خود را عاقلانه تعیین کنید و پس از تصمیم‌گیری نیز به خود شک راه ندهید. مطمئناً افراد زیادی را دیده‌اید که تمام دارایی خود را به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ریسکی و خطرناک از دست داده‌اند اما باید به تصمیمات خود اعتماد داشته باشید.

همچنین اگر نیاز فوری به این پول ندارید پس نیازی به نگرانی نیست؛ می‌توانید تا زمانی که این دارایی به بازدهی مد نظر می‌رسد، صبر کنید.»

بیشتر بخوانید: روانشناسی و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

مدیریت استرس در بازار‌های مالی

اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که معاملات ارز‌های دیجیتال همیشه خطرات و مضراتی را برای سلامت روان افراد به دنبال خواهد داشت، اما اگر سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را به عنوان یک پول دیجیتال در نظر بگیرند ممکن است برای کاهش ترس و استرس بهتر باشد.

بیشتر بخوانید: 6 راهکار برای کاهش استرس در بازارهای مالی

صرف نظر از تورم و نوسانات بازار، پول و مسائل مالی در حال حاضر، مسئله‌ای اضطراب‌آور برای اکثر مردم است.

الیزابت استربنز (Elizabeth Sterbenz) روانشناس مقیم کالیفرنیا دراین‌باره می‌گوید: «اگر دید بلند مدت به سرمایه خود دارید سعی کنید برای مدت زیادی قیمت‌ها را بررسی نکنید. همچنین برای کسانی که با میزان ریسک و احتمال افت قیمت آشنایی چندانی ندارند نیز مسلماً شکست‌ها نیز تلخ‌تر خواهند بود.

سرمایه‌گذاران پس از اینکه چند بار افت‌وخیزهای بازار را تجربه می‌کنند، می‌دانند که هر سقوط قیمت با صعود نیز همراه خواهد بود. پس سعی کنید استرس بیشتر به خود وارد نکنید و کمتر قیمت‌ها را بررسی کنید.»

با این حال، دارندگانی که نگران نوسانات بیت‌کوین هم نیستند باز هم می‌دانند که در بازاری پرخطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هرچه این سرمایه بیشتر باشد، خطر نیز بزرگ‌تر خواهد بود. به علاوه که بازار‌های دیجیتال هنوز هم توسط بسیاری از کشور‌های جهان به صورت قانونی پذیرفته نشده‌اند و به طور کلی آینده نسبتاً نامعلومی دارند.

بیشتر بخوانید: 15 اشتباه مهلکی که مبتدیان کریپتو مرتکب می‌‌شوند!

استربنز همچنین می‌گوید: «هر کس بر اساس ارزش‌ها و اهداف خود، تفسیر متفاوتی از وضعیت بازار دارد. پول عامل مهمی در وضعیت زندگی و روابط اجتماعی دارد و در بسیاری موارد مشخص می‌کند که چه افرادی در جامعه قدرت بیشتری دارند؛ بنابراین، خواسته یا ناخواسته همه ما به فکر پول هستیم.»

هنگامی که مردم در مورد آینده بیت‌کوین و احتمال تغییر قیمت صحبت می‌کنند، چه به آینده آن امیدوار باشند و چه از آن انتقاد کنند، حاکی از آن است که فرد چه احساسی نسبت به این ارز دیجیتال دارد و آیا سرمایه خود را در معرض خطر می‌بیند یا نه؟

ایوانز در این مورد می‌گوید: «اگرچه بسیاری از ما وانمود می‌کنیم که تصمیم‌های مالی ما کاملاً منطقی و حساب شده هستند؛ اما در واقع با تجربیات شخصی خود به این تصمیم‌ها می‌رسیم. افرادی که پس از سعی و تلاش، در این مثال در بازار‌های دیجیتال، به جایگاه بهتری می‌رسند، احساس بهتری به خود و تصمیماتی که آن‌ها را به اینجا رسانده خواهند داشت.»

تاریخچه بیت‌کوین
تاریخچه نوسانات بیت‌کوین از زمان عرضه تا کنون

مدیریت استرس در این شرایط به این معناست که از خود بپرسیم که چرا در این شرایط احساس خطر و اضطراب داریم؟

اغلب مواقع استرس و اضطراب ما ناشی از دید و باوری است که نسبت به آینده داریم!

حل مشکلات و تعارضات

ناتل آستل (Nathan Astle) روانشناس مقیم کانزاس و عضو هیئت مدیره انجمن مالی درمان می‌گوید که تعاملات اجتماعی افراد با پول مرتبط است. چه این کار وقت گذراندن با خانواده، دوستان یا جستجو برای شغل جدید باشد، همگی تحت تأثیر وضعیت مالی قرار دارند.

وی همچنین می‌گوید: «بسیاری از مراجعین من بر این باورند که زندگی کردن و خرج کردن را از محیط اطراف می‌آموزند؛ بنابراین هنگامی که به گروه‌های اجتماعی جدید می‌پیوندند، یک تغییر فرهنگی در آن‌ها رخ می‌دهد و احساس می‌کنند که به گذشته یا جامعه قبلی خود خیانت کرده‌اند. در واقع آن‌ها از تغییر شرایط و زندگی خود در جامعه احساس شرم می‌کنند!»

احساس شرم، به ویژه در اقتصاد نوپای امروزی که مملو از کلاهبرداری است، می‌تواند مخرب باشد. مردم اغلب در جوامع بزرگ رفتار متفاوتی نسبت به جوامع کوچک دارند و هر کسی که می‌خواهد به جوامع گسترده ارز‌های دیجیتال وارد شود بهتر است خطرات کلاهبرداری و آزار و اذیت را نیز در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

در جامعه ارز‌های دیجیتال، مردم اغلب آزار و اذیت را تنها با رسانه‌های اجتماعی مرتبط می‌دانند؛ با این حال آزار و اذیت در فضای مجازی و دنیای واقعی نیز گونه‌ها و شدت مختلفی دارد و در هر فضایی ممکن است مشاهده شود.

بهترین راه‌حل برای کاهش تعارض در جامعه بیت‌کوین، تمرکز بر شفافیت و مدیریت انتظارات است. بسیاری از کارشناسان در این زمینه، موافق‌اند که بیشتر روابط مفید که از طریق کار یا یادگیری با هم شکل می‌گیرند را نباید با دوستی‌های شخصی اشتباه گرفت.

اعتماد را تنها باید با آگاهی کامل از آنچه طرف مقابل از شما می‌خواهد به دست آورد.

اهداف و انتظارات خود را بشناسید

به طور کلی، همه روانشناسانی که تا کنون در موردشان صحبت کردیم، بر این باورند که اغلب زمانی که فرد واکنش هیجانی به موقعیتی که مربوط به کریپتو است نشان می‌دهد، احتمالاً احساسات شخصی در این تصمیم درگیر هستند که از طرف فرد به رسمیت شناخته نشده‌اند.

کاهش استرس
یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مدیریت اضطراب سرمایه‌گذاری، شناخت خود و اهداف مد نظر است.

علاوه بر این، هر سرمایه‌گذار قبل از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا سایر ارز‌های دیجیتال باید مقدار ریسک و خطر سرمایه‌گذاری را بسنجد، باید پولی را که به آن نیاز ندارد را این بازار قرار دهد، برای خود هدف تعیین کند که در مدت زمان مشخصی انتظار چه مقدار سود دارد و بسیاری از عوامل دیگر که اگر به دقت و درستی انتخاب شوند در کاهش اضطراب در سرمایه‌گذاری تأثیر فراوانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مراحل مدیریت ریسک در بورس و بازارهای مالی

جمع‌بندی

بیت‌کوین اولین و برجسته‌ترین ارز دیجیتال جهان است که دارای جامعه‌ای وسیع از سرمایه‌گذاران است. در چند سال اخیر بیت‌کوین سروصدای زیادی در بازار به پا کرده است و به قیمت‌های باورنکردنی دست یافته است.

با این حال، سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال چندان ساده نیست و در شرایط حساس استرس و اضطراب زیادی برای سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که در سرمایه‌گذاری، حفظ سلامت روان بسیار مهم است و نباید تمام توجه خود را بر سود و بازدهی متمرکز کنید.

سرمایه‌گذاران چه قبل از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و چه در سایر ارز‌های دیجیتال باید به خوبی با نوسانات قیمت، میزان ریسک، توانایی‌های خود، میزان ضرری که می‌توانند متحمل شوند و بسیاری موارد دیگر آگاهی داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx