بررسی نموداری ارتباط قیمت دستگاه‌های ماینینگ با قیمت بیت‌کوین

کاهش قیمت دستگاه های ماینینگ به دنبال کاهش بیت کوین

در اغلب موارد به دنبال کاهش قیمت بیت‌کوین، میزان فروش ریگ‌های ماینینگ (mining rig) نیز افزایش می‌یابد و حتی ممکن است تخفیف‌های خوبی در قیمت این دستگاه‌ها مشاهده شود.

یکی از دلایلی که قیمت بیت‌کوین برای ماینر‌ها بسیار مهم است این است که این دستگاه‌ها رابطه متقابلی با نوسانات بیت‌کوین دارند.

بیت‌کوین اخیراً به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود و در قیمت نزدیک به 17000 دلار معامله می‌شد که تا به امروز نسبت به بالاترین قیمت خود بیش از 60 درصد کاهش یافته است. در عین حال، میانگین قیمت دستگاه‌های ماینینگ نیز بیش از 41 درصد کاهش یافته است.

عناوین مطلب:

بررسی رابطه میان قیمت بیت‌کوین و دستگاه‌های ماینینگ، اطلاعات مفیدی را در مورد واکنش ماینر‌های این جامعه به نوسانات قیمت و احتمال وجود تخفیف‌هایی در قیمت دستگاه‌های ماینینگ به ما ارائه می‌دهد.

در ادامه این مطلب قیمت و روند فعلی قیمت بازار، به خصوص در رابطه با دستگاه‌های ماینینگ را بررسی خواهیم کرد:

قیمت ریگ‌های ماینینگ پس از کاهش قیمت بیت‌کوین

وب‌سایت Luxor Mining اغلب داده‌های بازار به خصوص در رابطه با بیت‌کوین را به صورت مداوم بررسی می‌کند.

دستگاه‌هایی با کارایی بالاتر از 38 ژول در تراهش (J/TH) و کمتر از 68 J/TH از ژانویه تا اواخر ژوئن 2022 تقریباً 40 درصد کاهش قیمت داشته‌اند. در عین حال، در این مدت بیت‌کوین نیز تقریباً 60 درصد کاهش یافته است.

قیمت دستگاه‌های ماینینگ
میزان کاهش قیمت دستگاه‌های ماینینگ بیت‌کوین بر اساس کارایی و توانایی آن‌ها متفاوت بوده است.

کاهش قیمت بیت‌کوین اغلب به معنای کاهش قیمت سخت افزار‌های ماینینگ نیز هست و حتی در برخی مواقع تخفیف‌های خوبی را در قیمت این سخت‌افزارها به دنبال خواهد داشت.

اگرچه کاهش اخیر قیمت بیت‌کوین و برخی از دستگاه‌های ماینینگ تقریباً مشابه هم بوده است اما روند نزولی قیمت این دو مورد کاملاً هماهنگ و هم‌زمان با یکدیگر صورت نگرفته است. نمودار خطی زیر دو اوج قیمت بیت‌کوین در تاریخ آوریل 2021 و نوامبر 2021 نشان می‌دهد.

قیمت دستگاه‌های ماینینگ نیز بلافاصله پس از این دو اوج قیمت افزایش نیافت و تقریباً 1 ماه طول کشید تا قیمت ریگ‌های ماینینگ نیز به اوج خود برسد.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

قیمت دستگاه‌های ماینینگ
میانگین تغییرات قیمت بیت‌کوین و دستگاه‌های ماینینگ از مارس 2020

اگرچه قیمت دستگاه‌های ماینینگ اغلب ارتباط نزدیکی با بیت‌کوین دارد اما تا حدود زیادی از آن عقب است.

در ادامه توضیح مختصری در مورد دلیل این امر ارائه می‌دهیم؛ اما به طور کلی خریداران این دستگاه‌ها اغلب می‌توانند از نوسانات قیمت بیت‌کوین به عنوان یک شاخص کوتاه مدت برای اینکه قیمت ماشین‌ها در آینده نزدیک کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد، استفاده کنند.

چرا قیمت ریگ‌های استخراج از قیمت بیت‌کوین تبعیت می‌کند؟

قیمت سخت افزار‌های استخراج به دو دلیل اصلی با قیمت بیت‌کوین وابسته است.

اول اینکه، با توجه به اینکه هش ریت (hash rate) به طور کلی از روند قیمت بیت‌کوین پیروی می‌کند یا مقداری از آن عقب است، مسلماً انتظار می‌رود که قیمت سخت افزار‌های استخراج بیت‌کوین نیز، با مقداری فاصله از آن تبعیت کند.

به عنوان مثال، هنگامی که بیت‌کوین روند نزولی پایداری را طی می‌کند، برخی از ماینرها که با سود کمتری مواجه هستند، از استخراج بیت‌کوین دست می‌کشند یا حتی دستگاه خود را می‌فروشند. این امر، فشار فروش این دستگاه‌ها را بیشتر می‌کند که در نتیجه منجر به کاهش تقاضا و همچنین قیمت آن‌ها می‌شود.

همین مثال را می‌توان برای دوره‌های صعودی نیز در نظر گرفت که ماینر‌ها درآمد بیشتری از استخراج بیت‌کوین خواهند داشت. در این مواقع، سایر افراد نیز با مشاهده درآمد بالای ماینرها، دستگاه‌های ماینینگ را خریداری می‌کنند که در نهایت منجر به افزایش تقاضا و همچنین قیمت این ریگ‌ها می‌شود.

تاثیر بیت‌کوین بر قیمت ریگ های ماینینگ
با توجه به اینکه هش ریت نیز اغلب از قیمت بیت‌کوین تاثیر می گیرد، قیمت ریگ‌های ماینینگ نیز به دنبال هش ریت تغییر می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که حرکات بازار، چه صعودی و چه نزولی هرگز به این سادگی صورت نمی‌گیرد؛ این‌ها تنها مثال‌هایی ساده شده برای درک بهتر عملکرد بازار در خصوص رابطه بیت‌کوین با ریگ‌های استخراج است.

دستگاه‌های ماینینگ به دلیل عملکرد منحصر به‌فردی که دارند، تحت عنوان چاپگر پول نیز شناخته می‌شوند. قیمت سخت افزار‌های ماینینگ در برخی مواقع منجر به عقب افتادن بیت‌کوین نیز می‌شوند که باعث می‌شود دارندگان بیت‌کوین که اغلب سرمایه‌گذارانی بلند مدت هستند تمایلی به فروش نداشته باشند.

لازم به ذکر است که کاهش جزئی قیمت بیت‌کوین نیز معمولاً باعث خرید دستگاه‌های ماینینگ توسط ماینر‌ها نمی‌شود اما ادامه این روند نزولی برای مدت طولانی در نهایت می‌تواند ماینر‌هایی را که سود کافی کسب نکرده‌اند را مجبور به فروش کند.

سخت افزار‌های ماینینگ بیت‌کوین را از کجا بخریدم؟

بازار سخت افزار‌های ماینینگ در حال حاضر، بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ بیت‌کوین است. این امر تا حد زیادی به لطف بسیاری از شرکت‌هایی است که بازار‌های سخت‌افزاری را برای خریدوفروش کالاهای دسته دوم ماینر ها، ایجاد کرده‌اند.

بسیاری از این بازار‌های فروش دست دوم اغلب توسط خریداران نهادی بزرگی که مستقیماً با تولیدکنندگانی مانند Bitmain و MicroBT کار نمی‌کنند، استفاده می‌شود.

برخی از بازار‌های پیشرو ریگ‌های ماینینگ توسط شرکت‌هایی از جمله Kaboomracks، MiningStore، Upstream Data و Compass Mining اداره می‌شوند.

اثرات کاهش قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در بازار‌های مربوط به ریگ‌های ماینینگ نیز دیده می‌شود، به عنوان نمونه، وب‌سایت Kaboomracks تعداد زیادی ریگ‌های ماینینگ با قیمت پایین را فهرست کرده است.

علاوه بر این، این پلتفرم امکان خرید دستگاه‌های دست دوم قدیمی‌تر مانند Antminer S9s را از ماینرها محدود کرده است.

ماینر‌های زیادی اخیراً سعی در فروش دستگاه‌های ماینینگ خود دارند و این وب‌سایت احتمالاً به منظور جلوگیری از سیل احتمالی افرادی که می‌خواهند دستگاه‌های خود را بفروشند، تعداد ریگ‌هایی که می‌تواند خریداری کند را محدود کرده است.

دستگاه‌های ماینینگ دست دوم
آمار تعداد دستگاه‌های ماینینگ دست دوم که ماینرها آن‌ها را فروخته‌اند، روز به‌روز در حال افزایش است.

استخر‌های ماینینگ (Mining pools) مانند Foundry و Luxor نیز خدمات خرید دستگاه‌های دست دوم را به ماینر‌ها ارائه می‌دهند.

 سخن آخر

ریگ‌های ماینینگ، سخت افزارهایی هستند که ماینر‌ها با به کارگیری آن‌ها می‌توانند به استخراج بلاک‌های شبکه بپردازند و در ازای هر بلاکی که استخراج می‌کنند پاداش خوبی در قالب توکن بومی شبکه دریافت کنند.

بیت‌کوین که محبوب‌ترین و برجسته‌ترین ارز دیجیتال جهان است، یکی از ارز‌های بسیار پرطرفدار ماینر‌ها نیز است که در چند سال اخیر به بستری رقابتی برای استخراج کوین‌ها تبدیل شده است. هر روزه دستگاه‌هایی قوی‌تر و کارآمدتر برای استخراج وارد بازار می‌شوند که شانس ماینر‌ها برای دریافت پاداش را چندین برابر می‌کنند.

با این وجود، در چند ماه اخیر قیمت بیت‌کوین به طور مداوم رو به کاهش بوده است و به دنبال بیت‌کوین قیمت ریگ‌های ماینینگ نیز کاهش می‌یابد.

این کاهش قیمت ممکن است خبر بسیار خوبی برای بسیاری از ماینر‌ها باشد که می‌خواهد دستگاه‌های استخراج را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx