10 پلتفرم‌ برتر مبتنی بر بلاک‌چین برای تولیدکنندگان محتوا

بلاکچین‌هایی برای تولید محتوا

بازار تولیدکنندگان محتوا در همه دنیا یک بازار در حال رشد است.

این بازار که در سال 2019 حدود 11 میلیارد دلار ارزش داشت، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالیانه مرکب (CAGR) آن تا سال 2030 حدود 12 درصد باشد. فاکتورهای زیادی باعث این رشد هستند.

کاهش هزینه تولید محتوا، ورود به این بازار را راحت‌تر کرده است که باعث افزایش تعداد تولیدکنندگان محتوا و افزایش درآمد ناخالص آن شده است.

عناوین مطلب:

بعلاوه با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت و استفاده مردم از موبایل‌ها و تبلت‌هایی که سرعت مناسبی دارند زمینه رشد ابزارهای تولید محتوا و پذیرش آن‌ها بیشتر شده است.

در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم و پلتفرم‌های نوینی که برای تولیدکنندگان محتوا بر مبنای فناوری بلاک‌چین ایجاد شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • گرچه در سال‌های گذشته شرایط ورود به بازار تولید محتوا راحت‌تر شده و این بازار گسترده‌تر شده است اما همچنان درآمد تولیدکنندگان محتوا محدود است.
  • دلیل پایین بودن درآمد تولیدکنندگان محتوا اعم از محتوای متنی، ویدئویی، صوتی و تصویری وجود واسطه‌هایی در غالب شبکه‌های اجتماعی غول‌پیکر است که بیشتر این درآمدها به آن‌ها می‌رسد.
  • استفاده از فناوری بلاک‌چین با غیرمتمرکز کردن فرآیند تولید محتوا کمک می‌کند تا این افراد براساس کیفیت محتوایی که تولید می‌کنند درآمد مستقیم از طریق مخاطب داشته باشند.
  • پلتفرم‌های متعددی برای غیرمتمرکزسازی فرآیند تولید محتوا پیشنهاد شده است که اکثر آن‌ها در مراحل اولیه تولید هستند اما در سال‌های آینده می‌توانند تحولات چشمگیری را رغم بزنند.

آیا رشد بازار محتوا باعث رشد درآمد تولیدکنندگان محتوا می‌شود؟

نه لزوما. اول اینکه زمان زیادی طول می‌کشد تا مخاطب ایجاد شود، حتی اگر یک سال هرروز محتوا تولید کنیم.

بااینکه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی پول هنگفتی از تبلیغات به دست می‌آورند اما مبلغ کمی از آن به دست تولیدکنندگان محتوا می‌رسد.

بااینکه تولیدکنندگان برتر محتوا می‌توانند مبالغ قابل‌توجهی کسب کنند، مثل یوتیوبرهای معروفی که در سال 2020 حدود 211 میلیون دلار کسب کردند اما بقیه چنین درآمدی ندارند.

پردرآمدترین یوتیوبر یعنی Ryan ToysReview در سال 2020 حدود 29.5 میلیون دلار درآمد داشت. جای تعجب نیست که 75 درصد کودکان تمایل دارند وقتی بزرگ شوند یوتیوبر شوند.

نه اینکه این امید واهی باشد اما ممکن است واقعیت تلخ‌تر از تفکرات آن‌ها باشد. به‌طور متوسط هر یوتیوبر سالانه بین 10 تا 17 هزار دلار درآمد دارد که برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی نیز کافی نیست!

بیشتر اوقات، جریان درآمد، یک کانال مستقیم بین تبلیغ‌کننده و پلتفرم رسانه اجتماعی است. ب

سیاری از کسانی که محتوا تولید می‌کنند به‌سختی به درآمد کافی می‌رسند و مدت‌ها زمان می‌برد تا طرفداران قابل‌توجهی به دست آورند که از محتوای آن‌ها استقبال کنند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه sleekplay : پلتفرم کسب درآمد از محتوا

تولیدکنندگان محتوا

بلاک‌چین به تولیدکنندگان محتوا چه کمکی می‌کند؟

غیرمتمرکرزسازی که از طریق فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌شود، انحصار غول‌های رسانه‌های اجتماعی را که تقریبا همه درآمد تبلیغاتی را به خود اختصاص می‌دهند از بین می‌برد.

پلتفرم‌های ایجاد محتوا بر مبنای بلاک‌چین، به شفاف‌سازی کمک می‌کنند و به سازندگان محتوا متناسب با تأثیرگذاری آن‌ها پاداش‌های پولی یا غیرپولی داده می‌شود.

ده پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین برای تولید محتوا

پلتفرم‌های متعددی معرفی شده‌اند و ما در ادامه مقاله ده مورد از پلتفرم‌هایی که بر این اساس کار می‌کنند را بررسی خواهیم کرد:

1. Flixxo

تولیدکنندگان محتوا

Flixxo به‌عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز توزیع ویدئو که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند، انحصار محتوای ویدئویی را از دستان یوتیوب، آمازون و فیس‌بوک خارج کرده است.

این شرکت‌ها انحصار زیادی بر تولید، توزیع و کسب درآمد از محتوای ویدئویی دارند.

این پلتفرم به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا پرداخت آن‌ها مستقیما از خود مشتریان باشد و باعث ارتباط نزدیک‌تر آن‌ها با تبلیغ‌کنندگان می‌شود.

Flixxo با حذف واسطه‌ها از این فرآیند و با همتابه‌همتا کردن آن، روی تمرکززدایی به کمک بلاک‌چین تمرکز دارد.

توکن بومی Flixxo، برای انجام تراکنش بین کاربران خود از تکنولوژی بیت‌کوین استفاده می‌کند.

کاربران می‌توانند برای تماشای ویدئو از توکن FLIXX استفاده کنند، آن را با دیگران مبادله نمایند و حتی خارج از این برنامه نیز بکار بگیرند.

2. Theta

تتا یک مکانیسم ارسال ویدئوی غیرمتمرکز و به‌صورت همتابه‌همتاست که از بلاک‌چین بومی جدیدی استفاده می‌کند.

این بلاک‌چین قدرت خود را از کاربرانش می‌گیرد. این فرآیند تضمین می‌کند که همه ذی‌نفعان زنجیره تأمین محتوا از مزایای یکسانی بهره‌مند باشند.  

بینندگان به‌خاطر اشتراک‌گذاری پهنای باند و منابع و نیز مشارکت در شبکه پاداش می‌گیرند. این مسئله تضمین می‌کند که بدون نیاز به زیرساخت‌های گران‌قیمت فیلم‌سازی، بتوان ویدئوهای باکیفیتی ارائه کرد.

وارد کردن کاربران به‌عنوان توزیع‌کنندگان ویدئو، ماهیت متمرکز ویدئوسازی را شکسته و تضمین می‌کند که فیلم‌سازان درآمد بیشتری داشته باشند.

تتا مشاوران برجسته‌ای از جمله استیو چن دارد که یکی از بنیان‌گذاران یوتیوب است. جاستین کان، از بنیان‌گذاران توییچ نیز در این تیم قرار دارد.

همچنین شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، بایننس، سونی و سامسونگ نیز آن را تایید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: نقش محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در متاورس!

3. Content Box

برای شکستن انحصار بازیکنان بزرگ صنعت محتوای دیجیتال، کانتنت باکس (BOX) به فعال کردن یک سیستم پرداخت یکپارچه و یک استخر محتوای اشتراکی کمک می‌کند.

همچنین دیگر کاربران مجبور به پرداخت بیشترین سهم از هزینه تولید نیستند و این نوع دزدی مخفی پایان می‌یابد.

همچنین این پلتفرم با مدیریت محتوا به کاربران پاداش می‌دهد. برای کسانی که در صنعت تولید محتوا فعال هستند نیز به کاهش اختلافات تقسیم سود و هزینه‌های عملیاتی برای حسابداری و گزارشات کمک می‌کند.

درنهایت دسترسی به کانال‌های درآمدزایی برای تولیدکنندگان محتوا بیشتر می‌شود، دوره بازپرداخت کمتر می‌شود و کانتنت باکس اطمینان می‌دهد که پرداخت‌ها هیچ‌وقت دیر نمی‌شود.

دلیل اصلی این راهکارها، امنیت و سرعت بالای بلاک‌چین است که امکان ایجاد یک سیستم پرداخت چند طرفه و بررسی هویت افراد را در برنامه‌ها فراهم می‌کند.

راه‌اندازی چنین تنظیماتی برای تولیدکنندگان کوچک تا متوسط محتوا ساده است.

4. Steemit

تولیدکنندگان محتوا

Steemit مانند اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) رسانه اجتماعی بر مبنای بلاک‌چین عمل می‌کند.

ظاهر آن شبیه ردیت (Reddit) است اما فروم‌های زیادی برای جوامع و پست‌های محبوب دارد و درعین‌حال تمرکز آن بر ارز دیجیتال است.

این برنامه، به جوامع ارز دیجیتال امکان رشد کردن می‌دهد، کاربران آن با اشتراک‌گذاری صدا و نظرات خود پاداش می‌گیرند.

سه توکن به‌عنوان سوخت جامعه Steemit وجود دارد. توکن STEEM با پست و کامنت‌گذاری یا رای موافق دادن به کامنت‌ها در جامعه Steemit داده می‌شوند.

دومین توکن STEEM POWER است که کاربران می‌توانند از آن برای سپرده‌گذاری یا افزایش قدرت STEEM برای لذت تأثیرگذاری بیشتر بر پلتفرم استفاده کنند.

آخرین مورد STEEM Dollars (SBD) است که شبیه یک استیبل کوین با ارزش برابر دلار آمریکاست.

 5. Mycelia For Music

این پلتفرم درواقع برای آهنگ‌سازان و محققان این حوزه طراحی شده است و نوید این را می‌دهد که درآمد تولید محتوا به‌صورت برابر به ذی‌نفعان آن برسد.

Mycelia For Music نتیجه ایده ایموگن هیپ، برنده جایزه گرمی است که هدفش ارائه ابزارهای مورد نیاز هنرمندان برای پیشرفت در این حرفه بود.

Mycelia اطمینان می‌دهد که از همه طرف‌های درگیر در فرآیند، قدردانی شده و پرداختی‌هایشان به‌صورت کامل انجام می‌شود.

هدف آن اطمینان از حفظ استانداردهای تجاری، اخلاقی و فنی است درحالی‌که صنعت خدمات موسیقی همچنان در مسیر نوآوری است.

این پروژه توسط گروهی از مبتکران، فن‌آوران و متخصصان این صنعت با هدف یافتن راهکاری جدید برای ایجاد تاثیر مثبت بر بخش موسیقی رهبری می‌شود.

6. Brave Browser

Brave browser مدل منحصربه‌فردی دارد که کاربران آن می‌توانند با مشاهده تبلیغاتی که در راستای احترام به حریم خصوصی هستند، پاداش‌هایی در قالب توکن BAT بگیرند.

کاربران این مرورگر کنترل کامل تعداد تبلیغاتی که می‌خواهند هر ساعت ببینند را در دست دارند. همچنین با این پاداش‌ها می‌توانند از تولیدکنندگان محبوب محتوا پشتیبانی کنند.

بعلاوه، با رشد فزاینده نگرانی از حریم خصوصی و داده‌های شخصی در عصر اینترنت، اگر کاربران بدانند که مرورگر  Brave قوی‌ترین شبکه حفظ حریم خصوصی را در بین مرورگرها و افزونه‌ها دارد از آن استقبال خواهند کرد.

این مرورگر تبلیغات را مسدود کرده، ذخیره‌سازی اطلاعات توسط شخص ثالث یا امکان ردگیری آن‌ها را از بین می‌برد. سعی می‌کند نهایت حفاظت را از داده‌های کاربر به عمل  آورد.

درحال‌حاضر بیش از 38 میلیون کاربر از این مرورگر استفاده می‌کنند که می‌توانند توکن‌های خود را برای محتواهای برتر، کارت هدیه و نظایر آن خرج نمایند.

به‌زودی خالقان محتوا می‌توانند از ویژگی Brave Ads نیز استفاده کنند که به آن‌ها کمک می‌کند درآمد بیشتری از تبلیغات داشته باشند. تا امروز بیش از 300 هزار خالق اثر به مدل Brave Rewards پیوسته‌اند.

بیشتر بخوانید: توکن ارز دیجیتال Basic Attention یا BAT چیست؟

7. Pixsy

تولیدکنندگان محتوا

هدف این پلتفرم کمک به تولیدکنندگان محتوا به بخصوص عکاسان و طراحان گرافیکی است تا با اعمال کپی‌رایت بر تصاویر خود، درآمدی را که لایقش هستند از این آثار به دست آورند.

این کار با ترکیب نرم‌افزار اسکن تصاویر و مسائل حقوقی انجام می‌شود تا به محتواسازان در مبارزه با دزدی کمک کند.

Pixsy دارای رابط کاربری آسان با قابلیت نصب سریع است و ادعا می‌کند که در صورت  برنده نشدن، کل هزینه تخلف را می‌پردازد.

Pixsy بهترین پلتفرم آنلاین حفاظت از تصاویر است و اخیرا با Binded که یک پلتفرم کپی‌رایت تصاویر بر مبنای بلاک‌چین است ترکیب شده.

در Binded هر تصویری که به مخزن شما اضافه می‌شود یک اثرانگشت منحصربه‌فرد دارد که به‌صورت دائمی در بلاک‌چین بیت‌کوین ذخیره می‌شود.

خالقان آثار، حق کپی‌رایت را به‌عنوان یک مدرک دریافت می‌کنند که باعث می‌شود امکان کپی کردن آثارشان از بین برود.

بیشتر بخوانید: کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

8. GAZE TV

 GazeTV یک پلتفرم اجتماعی نوآورانه است که دارای توکن حمایتی و مشوق‌های خاص خود است.

کوین این پلتفرم به سازندگان و مخاطبان، امکان تعامل مستقیم بین آن‌ها، بدون هیچ واسطه‌ای را می‌دهد.

حداکثر عرضه توکن‌های GAZA یک میلیارد است و در صرافی‌هایی مثل LATOKEN و ZC.com با جفت‌های معاملاتی اتریوم و USDT عرضه می‌شود.

9. You42

هدف پلتفرم You42 به حداکثر رساندن درآمد اینفلوئنسرها و خالقان محتوا از کارشان است بدون اینکه کنترل آن را از دست دهند.

این پلتفرم ترکیبی از بازی، ویدئو و موسیقی باکیفیت را ارائه می‌کند و یک توکن بومی به نام U42 دارد که از نوع ERC20 است و روی بلاک‌چین اتریوم منتشر می‌گردد.

این توکن به کاربران برای انجام تبلیغات در این پلتفرم کمک می‌کند. هم‌زمان، افراد می‌توانند برای کسب اعتبار دیجیتالی، خرید محتوا و کالا نیز از آن استفاده کنند.

10. Aioz Network

تولیدکنندگان محتوا

شبکه Aioz یک شبکه تحویل محتوای لایه یک بر مبنای بلاک‌چین است که دروازه‌ای به سوی عصر جدید اینترنت محسوب می‌شود.

AIOZTube پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو است که به خالقان آثار در تبدیل محتوای باکیفیت به ارز دیجیتال کمک می‌کند.

خدمات اشتراک ویدئوی AIOZ OTT به شما امکان نمایش فیلم‌های محبوبی که هزینه آن‌ها توسط کوین مخصوص و از کیف پول دیجیتالی AIOZ پرداخت شده را می‌دهد.

درنهایت، AIOZ TV را داریم که یک برنامه پخش ویدئویی زنده است که رویدادهای دنیای واقعی را در مقابل دریافت کوین به کاربران نمایش می‌دهد.

آیا تولیدکنندگان محتوا، به پلتفرم‌های جدید کوچ می‌کنند؟

بسیاری از شبکه‌های جدید به دنبال دموکراتیزه کردن فضای محتوا و ایجاد عدالت بیشتر در آن به وجود آمده‌اند.

تکنولوژی بلاک‌چین با ویژگی‌های ذاتی خود مثل شفافیت و غیرمتمرکزسازی، به شکستن انحصار پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ کمک می‌کند.

این سیستم برای کسانی که کار تبلیغات می‌کنند و افرادی که تولیدکننده محتوا هستند به یک اندازه سودآور است چراکه نیازی نیست دیگر از طریق شخص ثالث به هم متصل شوند و هزینه گزافی به او بپردازند.

هرچند بسیاری از پلتفرم‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و به اندازه فیس‌بوک، یوتیوب یا تیک‌تاک محبوب نشده‌اند اما احتمالا به همین شکل باقی نمی‌مانند.

درنهایت کسانی که مشتریان این محتوا هستند بررسی می‌کنند که بزرگ‌ترین منبع محتوا کدام است و به سمت آن می‌روند. به‌این‌ترتیب تولیدکنندگان محتوا که خودشان بخش بزرگی از مردم هستند نیز وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند.

سوالات متداول

چطور بفهمیم کدام پلتفرم برای تولید محتوا از بقیه بهتر است؟

همان‌طور که پلتفرم‌های کنونی مثل فیس‌بوک و یوتیوب از بین رقبای خود متمایز شدند و توانستند مخاطبان را جذب کنند، پلتفرم‌های غیرمتمرکزی که مخاطبان بیشتری جذب کنند نیز اسمشان به گوش شما خواهد رسید.

چرا برای پلتفرم‌های جدید از بلاک‌چین استفاده می‌شود؟

چرا که استفاده از بلاک‌چین‌ها امکان پرداخت مستقیم بین تولیدکننده محتوا و کاربر را فراهم کرده و واسطه‌ها را از بین می‌برد. به‌این‌ترتیب درآمد و انگیزه خالقان آثار نیز بیشتر می‌شود.

پلتفرم‌های غیرمتمرکز تولید محتوا چه ویژگی‌هایی دارند؟

هرکدام از این وب‌سایت و پلتفرم‌ها با هدف خاصی ارائه شده‌اند. برخی بر دنیای موسیقی و برخی بر ویدئو یا عکس متمرکزند. همچنین برخی از آن‌ها بر کیفیت محتوا متمرکز هستند، برخی بر امنیت و غیره.

جمع‌بندی

پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی که هم‌اکنون برای تولیدکنندگان محتوا و مشتریان آن‌ها طراحی شده‌اند، مثل یوتیوب، اینستاگرام و توییتر، نوعی شخص ثالث هستند که بیشترین سود را می‌برند.

به‌این‌ترتیب فکر استفاده از فناوری بلاک‌چین برای غیرمتمرکزسازی تولید محتوا و بیشتر کردن درآمد خالقان آثار قوت گرفت.

تاکنون پلتفرم‌های مختلفی با اهداف متفاوت معرفی شده‌اند که همگی در مرحله راه‌اندازی و توسعه هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx