وب 3 چگونه صنعت موسیقی، ورزش و مد را تغییر می‌دهد؟

web3

ما وب 1 را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون، بیشتر در حال استفاده از وب 2 هستیم. اما به‌زودی وارد نسل بعدی اینترنت یعنی وب 3 خواهیم شد.

ویژگی مهم وب 3 متکی بودن آن بر فناوری بلاک‌چین و غیرمتمرکز بودن آن است که باعث می‌شود کاربران کنترل بیشتری روی داده‌های خودشان داشته باشند.

وب 3 درواقع از سال 2014 معرفی شد و هم چنان در حال گسترش است و انتظار می‌رود تا سال 2026، میلیاردها نفر در سراسر دنیا از قابلیت‌های وب 3 مثل متاورس برای خرید، کار، آموزش یا مواردی ازاین‌دست استفاده کنند.

عناوین مطلب:

برندها، شخصیت‌های معروف و تیم‌ها فرصت مناسبی برای نوآوری‌های جدید دارند تا نه‌تنها به شیوه‌ای جدید با طرفدارانشان تعامل داشته باشند؛ بلکه به صورتی عادلانه‌تر و بدون واسطه، از هنر خود کسب درآمد کنند.

نکات کلیدی

  • وب 3 موجب تغییر مدل‌های درآمدزایی در صنعت سرگرمی، ورزش و مد شده و همچنین باعث پدید آمدن روش‌های جدیدی برای کسب درآمد خواهد شد.
  • هرقدر که میزان گسترش و محبوبیت وب 3 افزایش یابد، هنرمندان، تیم‌های ورزشی، برندها و طراحان، روش‌های جدیدی برای جذب و تعامل با طرفداران خود خواهند داشت.
  • صنایع می‌توانند از طریق انتشار توکن‌های NFT انحصاری و حفظ حق مالکیت افراد، به طرفداران خود نزدیک‌تر شوند و فضا را برای کسب درآمد بیشتر فراهم کنند.

چرا برندها وارد وب 3 می شوند؟

ازآنجایی‌که وب 3 روی بلاک‌چین‌ها استوار است و بلاک‌چین‌ها فناوری‌های شفافی هستند، پس به کاربران خود قابلیت اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به وب 2 می‌دهد.

همچنین امکان مالکیت دارایی‌های دیجیتال به شکل توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را فراهم می‌کند.

این موضوع باعث می‌شود برندها بتوانند تجربیات زندگی واقعی و محصولات آن را به دارایی‌های دیجیتالی گره بزنند و از این طریق به جامعه هواداران خود نزدیک‌تر شوند.

نمونه چنین NFT هایی، محصول انحصاری برند ساعت‌سازی Hublot است که همراه با 13 عدد NFT ارائه می‌شود.

همچنین فستیوال موسیقی متاورس دیسنترالند هستند که در آن سولجا بوی (Soulja Boy) و اوزی اوسبورن (Ozzy Osbourne) که هر دو از هنرمندان مشهور جهانی هستند در قالب دو آواتار، موسیقی‌هایی را اجرا کردند.

وب 3 این فرصت را به برندها و شخصیت‌های معروف می‌دهد که با روش‌هایی نوین، جدید و بی‌سابقه با طرفدارانشان ارتباط برقرار کنند.

صنایع موسیقی، مد و ورزش، پیش‌ازاین نیز با استفاده از وب 3 و بلاک‌چین توانسته‌اند تجارب جدید و محصولات پیچیده‌ای را برای طرفدارانشان ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0

وب 3 در موسیقی

در دو دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر و سریع صنعت موسیقی بوده‌ایم.

از آن زمان که موسیقی را روی دیسک و سی دی گوش می‌دادیم تاکنون که می‌توانیم از طریق تلفن همراهمان هم‌زمان به میلیون‌ها آهنگ دسترسی داشته باشیم، فاصله زیادی طی شده است.

وب 3 نیز به همین شکل عمل می‌کند و فرصت‌های جدیدی در اختیار نوازندگان و موسیقی‌دانان می‌گذارد تا به شکلی نوین و با حفظ مالکیت معنوی آثار (IP) با طرفداران خود ارتباط برقرار کرده و از کارشان کسب درآمد کنند.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

وب 3

قوانین مالکیت معنوی، اصول و مبنای کار صنعت موسیقی را شکل می‌دهد و شامل قراردادها و اسناد محکمی است که صراحتا می‌گویند چه کسی باید از صنعت موسیقی جهانی که ارزشی بالغ بر 26 میلیارد دلار دارد، کسب درآمد کند.

وب 3 با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد رکوردهای امن، شفاف و بدون تغییر از مالکیت و حق امتیاز معنوی برای موسیقی سازان و دارندگان حقوق قانونی استفاده می‌کند.

به‌این‌ترتیب هنرمندان و سایر ذی‌نفعان می‌توانند از مزایای توزیع عادلانه و یکنواخت درآمد و کنترل بیشتر بر فضای موسیقی بهره‌مند شوند.

پلتفرم‌های موسیقی مبتنی بر وب 3، انتشار و خرید قطعات موسیقی را تسهیل می‌کنند و ترانه‌سراها می‌توانند آواز خود را به صورت NFT به جامعه ارائه کنند. کسی که این NFT را می‌خرد باید حق امتیاز آن را بپردازد.

به‌این‌ترتیب یک روش درآمدزایی جدید برای هنرمندان ایجاد می‌شود که با هر بار فروش آثار خود، حق امتیاز دریافت می‌کنند.

به‌این‌ترتیب نوازندگان می‌توانند واسطه‌هایی در تهیه و توزیع آثار موسیقی نقش دارند و از این طریق درآمد زیادی کسب می‌کنند را دور بزنند و همه درآمد به جیب خودشان برود.

به‌این‌ترتیب موسیقی‌دانان در هر سطح از توانایی، می‌توانند با توکنیزه کردن آثار خود و تعامل با طرفدارانشان به جریان‌های درآمدی خوبی دست پیدا کنند.

وب 3 در ورزش

وب 3 تیم‌های ورزشی را هم مثل گروه‌های موسیقی دچار تحول می‌کند و فرصت‌های زیادی را در اختیار هواداران تیم‌های ورزشی می‌گذارد تا با تیم موردنظر و محبوب خود تعامل کنند.

این نوع تعامل شامل بازی‌های ورزشی دیجیتالی و فانتزی می‌شود که تنها با داشتن کارت‌های بازی که توکن‌های NFT هستند قابل اجرا باشند.

مثلا یک پلتفرم NFT، با دیجیتالی کردن کارت‌های ورزشی فوتبال، بیس‌بال و بسکتبال، وب 3 را با ورزش ترکیب می‌کند تا کاربران بتوانند تیم فانتزی خود را بسازند.

بازیکنان می‌توانند ترکیب‌های خود را به تورنمنت جهانی ببرند تا با هم رقابت کنند و به بازیکنان راه جدیدی برای برقراری ارتباط با طرفدارانشان می‌دهد.

همچنین بازیکنان می‌توانند مسابقات رویایی خود را روی پلتفرم‌هایی که توسط بزرگ‌ترین برندهای ورزشی دنیا پشتیبانی می‌شود شخصی‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید: توکن هواداری (Fan Token) چیست؟ + محبوب‌ترین توکن‌های هواداری

این بیشتر شدن تمرکز و حس اجتماعی با طرفداران، تازه آغاز ماجراست. وب 3 این پتانسیل را دارد که با فراهم کردن شفافیت، استقلال و مالکیت گسترده‌تر، صنعت ورزش را دچار تحول کند.

با به‌کارگیری فناوری‌هایی همچون قراردادهای هوشمند برای فروش بلیط مسابقات یا امضای قراردادهای حمایت‌های مالی در بلاک‌چین‌ها، شفافیت این موارد بالا رفته و طرفین اطمینان می‌یابند که شرایط تغییرناپذیر است.

وب 3 در صنعت مد

ماهیت شفاف وب 3 این امکان را به برندهای مختلف می‌دهد که مدل‌های تجاری جدیدی ایجاد کنند و نسبت به کپی شدن یا جعل آن نگرانی نداشته باشند.

همچنین می‌توانند تجربیات شخصی خود را با طرفدارانشان به اشتراک بگذارند و تعامل سازنده‌تری برقرار سازند.

این روزها برندهای مختلف در حال تدوین استراتژی‌های وب 3 خود هستند و تمرکزشان را از کسب سودهای کوتاه‌مدت به ارزش افزایی بلندمدت برای دارندگان NFT تغییر داده‌اند.

وب 3

برندهای مطرحی چون Louis Vuitton ،Paco Rababanne ،Gucci و Prada از جمله برندهایی هستند که پیش‌ازاین لاین‌های NFT های خود را منتشر کرده‌اند.

برخی از این پروژه‌های NFT صنعت مد، همراه با قطعات فیزیکی کالکشن‌های اختصاصی یا قدیمی منتشر شده‌اند.

درحقیقت کالکشن دو قسمتی SUPERGUCCI NFT آن‌قدر مورد استقبال خوبی قرار گرفت که شرکت وب 3 که برای راه‌اندازی این مجموعه، با آن شریک شده بود به سود بیش از 38 میلیون دلاری رسید و توانست با برندهای دیگری که در پی راه‌اندازی کالکشن‌های خود بودند قرارداد ببندد.

برند جواهرات گران‌قیمت تیفانی، نمونه عینی از ایجاد ارتباط بین NFT ها و دنیای واقعی است. صاحبان NFT های محبوبی مثل CryptoPunks از حقوقی برخوردار هستند که به آن‌ها امکان درآمدزایی از دارایی‌هایشان را می‌دهد.  

به‌این‌ترتیب آویزهای سفارشی و نگین‌دار NFTiff برای دارندگان CryptoPunk طراحی شده که هر Punk مختص هر شخص، دربردارنده یک قطعه فیزیکی جواهرات است.

وب 3 همچنین می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مسائل صنعت مد یعنی شفافیت زنجیره تامین و قابلیت ردیابی را حل کند.

در وب 3 هر گام از زنجیره تامین روی دفتر کل بلاک‌چین که به‌هیچ‌عنوان قابلیت دستکاری شدن و تغییر ندارد ثبت می‌شود و به‌این‌ترتیب امکان ردیابی غیرمتمرکز اجناس از محل تولید تا محل فروش وجود دارد.

این تغییرناپذیری کلید حل مسائلی مثل نقض حقوق بشر یا جعل‌های متقلبانه است.

تقویت سطح شفافیت و قابلیت ردیابی کمک می‌کند تا حقوق افراد رعایت شود، از محیط‌زیست، بهتر مراقبت گردد و جلوی اقدامات غیراخلاقی رایج در صنعت مد گرفته شود.

بااین‌حال همه این موارد بستگی به این دارد که آیا افراد درگیر در زنجیره تامین می‌توانند یا مایل به ورود اطلاعات به بلاک‌چین‌ها هستند یا خیر.

محدودیت‌ها

با اینکه وب 3 می‌تواند تغییرات بسیار چشمگیری را در صنایع مد، موسیقی و ورزش ایجاد کند اما هنوز با محدودیت‌هایی همراه است.

پیاده‌سازی وب 3 و بلاک‌چین به سطح بالایی از تخصص فنی نیاز دارد به‌طوری‌که بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و طراحان مد قادر نیستند آن را به‌تنهایی به کار بگیرند.

بعلاوه، متخصصان وب 3 دستمزدهای بالایی دارند. این مسئله تبدیل به مانعی برای ورود به این فضا شده و برندهای کوچک‌تر و اشخاصی که بودجه مالی کمتری دارند نمی‌توانند از مزایای آن به صورت کامل برخوردار شوند.

انطباق و پذیرش عمومی وب 3 نیز به نوبه خود یک چالش است چراکه اکثر مردم با آن ارتباط نمی‌گیرند و این باعث دو نگرانی بزرگ شده است.

اول اینکه برندها و اشخاصی که می‌خواهند پروژه‌های وب 3 را آغاز کنند باید پیش‌ازاین بررسی کرده و تخمین بزنند که آیا درآمد ناشی از این پروژه وب 3 می‌تواند هزینه‌های آن را توجیه کند یا خیر.

دوم، قابلیت ردیابی زنجیره تامین به این بستگی دارد که آیا همه افراد درگیر در طراحی و ساخت تمایل به استفاده از سیستمی این‌چنینی دارند و در صورت تمایل، آیا قادر به این کار هستند.

سوالات متداول

وب 3 چطور می‌تواند ورزش، موسیقی و مد را تغییر دهد؟

وب 3 که نسل جدید اینترنت است با تکیه بر فناوری بلاک‌چین‌ها می‌تواند موجب عدم تمرکز و شفافیت بیشتر شود؛ به‌طوری‌که کاربران کنترل بیشتری بر داده‌های خود داشته باشند و بتوانند با استفاده از NFT ها با برندها، تیم‌ها و شخصیت‌های محبوبشان ارتباط برقرار کنند.

آیا تاکنون از وب 3 در موسیقی، ورزش و مد استفاده شده است؟

بله نمونه‌هایی از به‌کارگیری NFT در صنعت مد توسط برندهای بزرگ و معروف، در صنعت موسیقی به شکل برگزاری رویدادها در فضای متاورس و نیز در صنعت ورزش برای تعامل بیشتر با هواداران وجود دارد.

وب 3 چطور به حفظ مالکیت معنوی کمک می‌کند؟

افرادی که آثار هنری در زمینه موسیقی (یا هر حوزه دیگری) تولید می‌کنند می‌توانند آن را به صورت NFT درآورده و به مخاطبان خود عرضه کنند. به‌این‌ترتیب تولیدکننده آثار از هر بار فروش آن، درصدی را دریافت می‌کند و واسطه‌هایی که دراین‌بین سود می‌بردند از بین می‌روند.

نتیجه‌گیری

وب 3 این پتانسیل را دارد که صنعت مد، ورزش و موسیقی را به شکل بی‌بدیلی دچار تحول کند.

این فناوری به طرفداران و حامیان این حوزه‌ها امکان ارتباط مستقیم با برندها و شخصیت‌های محبوبشان را داده و درعین‌حال شفافیت بی‌نظیری را در زنجیره تامین ایجاد می‌کند که باعث می‌شود حقوق مالکیت معنوی افراد کاملا رعایت شود.

روی‌هم‌رفته پتانسیل وب 3 در مد، موسیقی و ورزش بسیار زیاد است و هنوز در ابتدای این فضا قرار گرفته‌ایم. وب 3 هنوز در گام‌های اولیه گسترش و پذیرش است و این روند در آینده تکامل بیشتر می‌یابد.

به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود شاهد نوآوری‌های هیجان‌انگیزی باشیم که این صنایع را به سمت بهتر شدن می‌برند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx