سرمایه گذاری در وب ۳ (Web3)؛ چرا و چگونه؟

سرمایه گذاری در وب ۳

این روزها اینترنت در همه ابعاد زندگی ما تاثیرگذار است و مردم دنیا بیش از هر زمان دیگری به هم مرتبط و متصل شده‌اند.

حریم‌های خصوصی و اطلاعات اشخاص نیز بیش از هر زمان دیگری در فضای وب پراکنده شده و به نظر می‌رسد که وب کنونی، دیگر قابلیت‌های بهتری برای حفاظت از اطلاعات شخصی افراد ندارد.

بنابراین کم‌کم به سمت نسخه جدید وب به نام وب 3 می‌رویم که دوباره، قدرت را به کاربران نهایی برمی‌گرداند.

عناوین مطلب:

به‌همین‌دلیل افراد زیادی به سرمایه گذاری در وب ۳ علاقه‌مند شده‌اند؛ چون آینده رو به رشد و پرامیدی را برای آن می‌بینند. در ادامه به بررسی بیشتر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها و فاکتورهای موجود در web3 می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • سرمایه گذاری در وب ۳ یکی از حوزه‌های نسبتا جدید سرمایه‌گذاری است که در سال‌های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است.
  • سرمایه‌گذاری روی وب 3 با خرید کریپتوکارنسی، NFT و نیز سهام شرکت‌ها و صرافی‌هایی که روی پروژه‌های وب 3 کار می‌کنند امکان‌پذیر است و نمی‌توان به صورت مستقیم روی Web3 سرمایه‌گذاری کرد.
  • سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و NFT برای اشخاصی که سرمایه زیادی دارند و می‌خواهند یک‌باره وارد بازار کنند و درعین‌حال ریسک‌پذیری بالایی دارند، مناسب‌تر است.

وب 3 چیست؟

وب 3 نامی است که به فضای جدید وب اطلاق می‌شود. این وب، نسخه جدید و کاربر محور اینترنت است و روی موضوعاتی مثل عدم تمرکز، بلاک‌چین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و قراردادهای هوشمند استوار است.

وب 3 درواقع نسخه غیرمتمرکز اینترنت است که به کاربران کمک می‌کند کنترل اطلاعات خود را در دست بگیرند و بتوانند از محتوایی که تولید می‌کنند درآمد داشته باشند. درعین‌حال کمتر در معرض سرقت، هک و جعل باشند.

آمدن وب 3 به معنی از بین رفتن کامل وب 2 نیست؛ بلکه این فناوری، زیرساخت‌های موجود را تغییر داده و امکان استفاده آزادانه از اینترنت را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب هیچ‌کس نمی‌تواند محتوای یک کاربر را سانسور یا حذف کند.

درحالی‌که در فضای وب 2 کنونی اگر شما محتوایی برخلاف استانداردهای شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام منتشر کنید، شرکت متا می‌تواند به‌راحتی آن را حذف و حتی حساب کاربری شما را ببندد.

این کار در وب 3 که زیرساخت‌های غیرمتمرکزی دارد غیرممکن خواهد بود.

وب 3 هنوز نوپاست اما کشورهای زیادی شروع به تامین زیرساخت‌های آن برای کشور خود کرده‌اند. افراد زیادی نیز به سمت سرمایه گذاری در وب ۳ رفته‌اند اما هنوز عده بی‌شماری با چگونگی سرمایه‌گذاری در این فضا آشنا نیستند.

بیشتر بخوانید: نسل سوم اینترنت (وب ۳) چیست و چه تفاوتی با وب ۲ دارد؟

مدل‌های سرمایه‌گذاری روی وب 3

سرمایه گذاری در web3 به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست اما می‌توان گزینه‌های فعال (active) یا غیرفعال (passive) را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری فعال شامل بازار کریپتوکارنسی و NFT هاست و گزینه‌های غیرفعال شامل خرید سهام شرکت‌هایی است که فعالیت آن‌ها در حوزه وب 3 است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مرورگرهای وب 3

چطور روی وب 3 سرمایه‌گذاری کنیم؟

وب 3 نیز مثل وب 2 فضای سرمایه‌گذاری وسیعی دارد و ابزارهای مختلفی را برای این کار به کاربران خود ارائه می‌کند.

بااین‌حال سرمایه‌گذاری در این فضا نیز مثل هر شکل دیگر از سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است و نیاز است که افراد استراتژی‌های درستی داشته باشند.

دو مورد از رایج‌ترین موارد سرمایه گذاری در وب ۳ وجود دارد؛ خرید ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT است.

تاکنون سرمایه‌گذاری در این دو روش، با محبوبیت بالایی همراه بوده است.

روش‌های دیگری مثل سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نوپا یا خرید کردن از IDO (عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز) و ICO (عرضه اولیه کوین) های شرکت‌های کریپتوکارنسی نیز برای سرمایه‌گذاری در فضای وب 3 وجود دارند.

در این روش‌ها، سرمایه‌گذاری، قبل از اینکه یک صرافی یا یک ارز دیجیتال، به صورت رسمی راه‌اندازی شود انجام خواهد شد.

در اکثر موارد سرمایه گذاری در web3 وابسته به حرف‌ها و نقل‌هاست. به این معنی که معمولا سرمایه‌گذاران نظرات مختلفی درباره امکان رشد یا سقوط پروژه‌ها دارند.

برخی مواقع این پروژه‌ها توسط اینفلوئنسرها تبلیغ می‌شود تا مردم نسبت به آینده آن‌ها خوش‌بین شده و به خرید تشویق شوند. اما بنیان‌گذاران، پس از جذب سرمایه، آن را ترک می‌کنند.

سرمایه گذاری در وب ۳
در این فضا به‌جای توجه به حرف‌وحدیث‌ها روی شناسایی بهتر پروژه، ماهیت، هدف و اعضای تیم بنیان‌گذار آن تمرکز کنید.

سرمایه گذاری روی سهام مرتبط با وب 3

یکی از ساده‌ترین روش‌های ورودی به سرمایه گذاری در وب ۳ خرید سهام است.

برخی شرکت‌هایی که در حوزه وب 3 فعالیت دارند، درواقع شرکت‌های وب 2 با چندین منبع درآمدی هستند. بنابراین ممکن است مثل سهام‌های وب 3 زیر تحت تاثیر رکود قرار نگیرند:

  • کوین بیس (COIN): یکی از بهترین سهم‌های وب 3 برای کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری در این فضا هستند.

صرافی کوین بیس یکی از سهامداران اصلی اکوسیستم کریپتوکارنسی بوده و تبدیل ارزهای دیجیتال به فیات را تسهیل می‌کند. همچنین کیف پول مخصوص این صرافی از NFT ها هم پشتیبانی می‌کند.

  • متا (META): زمانی که فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد گردوخاک زیادی ایجاد کرد، اما همچنان یکی از شرکت‌های تاثیرگذار در فضای وب 3 است.

اخیرا روی ساخت متاورس‌های مختلف مثل متاورس Horizon Worlds و Workplace کار می‌کند که برای هدف سرگرمی و کار مشترک ایجاد می‌شوند.

  • اپل (APPL): اپل در حال کار روی پروژه عینک‌های واقعیت افزوده (AR) است تا به تجربه بهتر فضای متاورس کمک کند.

این ویژگی حتی می‌تواند به کاربران امکان نصب برنامه‌های ثالث را بدهد تا از این طریق نسبت به استفاده از فضای وب 3 تشویق شوند. درحال‌حاضر این عینک‌ها قابلیت‌های زیادی دارند.

  • توییتر (TWTR): توییتر بهترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی برای انجام مکالمه در فضای وب 3 است.

با توجه به اینکه ایلان ماسک، صاحب فعلی توییتر، حامی اصلی دوج‌کوین است، خرید سهام آن می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

علاوه بر این توییتر از NFT ها هم پشتیبانی می‌کند و مردم می‌توانند NFT هایی که به شکل عکس پروفایل هستند و PFP نامیده می‌شوند را روی حساب کاربری خود به نمایش درآورند.

سرمایه‌گذاری روی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT ها دارایی‌های یونیک و منحصربه‌فردی هستند که مالکیت آن‌ها در دست اشخاص مشخصی است و قابلیت کپی کردن و جعل ندارند.

علاقه‌مندان می‌توانند از بازارهای ثانویه مثل OpenSea یا مجیک ادن این توکن‌ها را خریداری کنند و برای کسب سود بیشتر هولد نمایند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید NFT (در پلتفرم Opensea)

توکن‌های غیرقابل تعویض از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌ها در وب ۳ هستند چون به دراندگان خود امتیازات مختلفی می‌دهند؛ مثلا حق امتیاز استفاده از یک فضای خاص در متاورس یا ورود به یک رویداد خاص در دنیای فیزیکی.

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال

 کریپتوکارنسی ارز دیجیتالی است که به صورت غیرمتمرکز و براساس فناوری بلاک‌چین مدیریت می‌شوند. آن‌ها مثل پول معمولی می‌توانند برای خرید کالا و خدمات استفاده شوند و جنبه سرمایه‌گذاری هم دارند.

کسانی که به فضای وب 3 علاقه‌مندند با ورود به بازار کریپتو رسما وارد این فضا می‌شوند.

باید در نظر داشت که ارزهای دیجیتال متنوعی در بازار هستند و میزان ریسک تغییر قیمت آن‌ها نیز با هم متفاوت است.

افرادی که دانش کافی برای پیش‌بینی قیمت‌ها ندارند یا ریسک گریز هستند بهتر است کریپتوهای کم ریسک‌تر مثل اتریوم را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

چنین کریپتوهایی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب‌تر هستند و ریسک کاهش قیمت سریع آن‌ها پایین است.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0

خطرات و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در وب 3

سرمایه گذاری در وب ۳ مثل سرمایه‌گذاری در هر بازار دیگری با ریسک همراه است. بزرگ‌ترین ریسک آن، نوسانات سریع و شدید قیمت است که موجب می‌شود اطمینان کاربران به این فضا کاهش یابد.

در ادامه مهم‌ترین ریسک‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • نوسان قیمت: قیمت دارایی‌های وب 3 بسته به میزان عرضه‌وتقاضا می‌تواند در مدت کوتاهی حتی به‌اندازه چند ساعت، به سرعت تغییر کند و این همانطور که می‌تواند سودآور باشد، می‌تواند باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری هم بشود.
  • امنیت: ایراد در قراردادهای هوشمند، مشکلات امنیتی و هک شدن از اتفاقات رایج دنیای وب 3 هستند و ممکن است باعث از دست رفتن همه سرمایه افراد شود. سعی کنید از پروژه‌هایی خرید کنید که در سال‌های گذشته چنین مشکلاتی نداشته‌اند و اعتبار خوبی دارند.
  • قابلیت اطمینان: بهترین سرمایه گذاری در وب 3 همیشه قابل‌اطمینان نیست. گاهی پروژه‌ای که به نظر نامطمئن می‌رسد رشد زیادی می‌کند. بهترین راه‌حل این است که پروژه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که موارد کاربرد واقعی و مناسبی دارند.

بیشتر بخوانید: IExec با ارز RLC؛ بازاری برای توسعه دهندگان وب 3

دلایل سرمایه‌گذاری روی وب 3

اساس وب 3 بر فناوری‌های نوظهور مثل بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و هوش مصنوعی است. سرمایه گذاری در وب ۳ باعث می‌شود در معرض این فناوری‌ها قرار بگیرید و به گسترش و پذیرش آن‌ها کمک کنید.

فضای وب 3 این پتانسیل را دارد که زندگی ما را دچار تحول کند.

ممکن است همه‌چیز از یک پرداخت ساده تا نحوه استفاده از محتوا و اطلاعات در فضای وب تغییر کند. در حوزه سرمایه‌گذاری نیز نحوه راه‌اندازی و افزایش سرمایه شرکت‌ها و نیز مدل کسب درآمد آن‌ها را تغییر خواهد داد.

سرمایه گذاری در وب ۳

سرمایه‌گذاری در این فضا غالبا سودآور است و می‌تواند بازدهی عالی داشته باشد. اما برای اینکه حداکثر استفاده را از سرمایه گذاری در وب ۳ داشته باشید باید:

  • برای ذخیره دارایی خود مثل کریپتوکارنسی و NFT ها از یک کیف پول ارز دیجیتال امن استفاده کنید.
  • هرگز پسورد یا PIN کیف پول ارز دیجیتال خود را در اختیار کسی نگذارید.
  • از پروژه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند یا حضور کمرنگی دارند و نقشه راه آن‌ها شفاف نیست دوری کنید.
  • هیچ‌گاه برای دریافت یک هدیه رایگان روی لینک‌های مشکوک و غیررسمی کلیک نکنید.

برای سرمایه گذاری در وب 3 چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟

برای سرمایه گذاری در وب ۳ به این موارد دقت کنید. این سرمایه‌گذاری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد بخصوص اگر برنامه مشخص، استراتژی خاص و مدیریت ریسک نداشته باشید.

ممکن است ناکام شوید. بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا موارد زیر را به وضوح مشخص کنید:

  • اهداف سرمایه‌گذاری
  • تیم بنیان‌گذار پروژه
  • میزان تحمل ریسک
  • مقررات و قوانین مربوط به فضای وب 3 در کشور شما

بعد از اینکه مشخص کردید هدفتان از سرمایه‌گذاری چیست و می‌خواهید چقدر رشد کنید به بررسی تیم بنیان‌گذار پروژه‌هایی بپردازید که می‌خواهید توکن آن‌ها را بخرید. راه‌های ارتباطی با آن‌ها را نیز بررسی کنید.

همچنین سطح تحمل ریسک خود را در نظر داشته باشید و برای اینکه مشکلات قانونی پیش نیاید، در مورد قوانین این نوع سرمایه‌گذاری‌ها تحقیق کنید.

آیا سرمایه گذاری در وب 3 امن است؟

سرمایه گذاری در web3 باتجربه نوسان زیادی همراه است. شاید چنین نوساناتی در بازارهای دیگر مثل طلا و ملک کمتر دیده شود.

با اینکه نمی‌توان گفت این فضا ناامن است اما ریسک از دست دادن سرمایه به خاطر نوسان قیمت‌ها بالاست.

به‌همین‌دلیل همه کارشناسان پیشنهاد می‌کنند قبل از ورود به این حوزه از دانش بالایی برخوردار بوده و یک طرح سرمایه‌گذاری قوی داشته باشید.

مسئله بعدی که می‌تواند سرمایه افراد را به خطر بیندازد قوانین کشورها و قوانین بین‌المللی است. برخی از کشورها خریدوفروش چنین دارایی‌ها را ممنوع کرده‌اند. برخی کشورها نیز با ممانعت بین‌المللی مواجه هستند.

مثلا بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال، به دلیل تحریم‌های اقتصادی از ارائه خدمات به ایرانیان اجتناب می‌کنند و اگر هویت این کاربران مشخص شود سرمایه آن‌ها را بلوکه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: 9 صرافی ایرانی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

سرمایه‌گذاری در وب 3 برای چه کسانی مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در این فضا به دلیل ریسک و نوسانات قیمتی بالا برای همه افراد مناسب نیست بخصوص برای کسانی که تحمل ریسک کمی دارند و به دنبال سرمایه‌گذاری تدریجی هستند.

سرمایه گذاری در وب ۳ نیاز به سرعت عمل، دانش، صبر و زمان‌بندی دارد. و می‌تواند برای دو دسته از سرمایه‌گذاران، خوب باشد:

  • سرمایه‌گذارانی با تحمل ریسک بالا: سرمایه‌گذاران این فضا باید ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند چون ممکن است همه سرمایه آن‌ها در مدت کمی از بین برود.

نوسانات پیش‌بینی‌ناپذیر بسیاری از دارایی‌ها باعث شده این فضا به فضایی غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل شود. مثلا از تاریخ 20 فوریه 2023 تا 10 مارس 2023 بیت‌کوین از قیمت 24500 دلار به 19500 دلار سقوط کرد.

اگر ریسک‌پذیر نباشید احتمالا در قیمت نامناسبی خریدوفروش کرده و متحمل ضرر می‌شوید.

  • سرمایه زیاد: سرمایه گذاری در وب ۳ برای اشخاصی که مبلغ قابل‌توجهی در نظر دارند مناسب است.

به صورت کلی پیشنهاد می‌شود که بیش از 10 درصد سرمایه خود را وارد فضای وب 3 نکنید اما همین 10 درصد هم باید مبلغ قابل‌توجهی باشد تا بتواند یک سبد دارایی متنوع را ایجاد کند.

سرمایه گذاری در وب ۳
اگر سرمایه کمی دارد و نمی‌توانید ریسک کنید بهتر است سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های لوریج‌دار و معاملات آتی را فراموش کنید.

سوالات متداول

سرمایه گذاری در وب ۳ چگونه است؟

ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم در این فضا سرمایه‌گذاری کنیم اما می‌توانیم به صورت غیرمستقیم با روش‌های پرریسک یا کم ریسک سرمایه‌گذاری کنیم. روش پرریسک شامل خرید ارز دیجیتال و NFT و روش کم ریسک تر شامل خرید سهام شرکت‌های فعال در این حوزه است.

خرید سهام کدام شرکت‌ها به منزله سرمایه گذاری در وب ۳ است؟

خرید سهام شرکت‌ها و صرافی‌های بزرگی که در این فضا فعالیت می‌کنند می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موارد می‌توان به سهام اپل، توییتر، متا و صرافی کوین‌دسک اشاره کرد.

مهم‌ترین ریسک سرمایه گذاری در وب ۳ چیست؟

مهم‌ترین مسائلی که وجود دارند نوسان بالای قیمت‌ها و نیز محدودیت‌های قانونی است. هر دوی این مسائل اگر بررسی نشوند می‌توانند باعث از دست رفتن سرمایه افراد شوند.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در وب ۳ به‌عنوان یکی از جدیدترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. رایج‌ترین مورد آن، خرید ارزهای دیجیتال است.

علاقه‌مندان این حوزه باید سرمایه قابل‌توجه و تحمل ریسک بالایی داشته باشیم چراکه مهم‌ترین ویژگی وب 3، نوسان بالای قیمت‌هاست.

این فضا فضای روبه رشدی است و با بیشتر شدن استفاده از وب 3 و قراردادهای هوشمند، ارزش دارایی‌های آن نیز افزایش خواهد یافت.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx