مقایسه بیت‌کوین و لایت‌کوین (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)

blank

رقابت بین دو برند، دو شرکت و یا دو محصول از همان ابتدای انقلاب صنعتی وجود داشته است.

رقابت بین پپسی و کوکاکولا، رقابت بین اپل و مایکروسافت و اکنون هم لایت‌کوین و بیت‌کوین!

تا ده سال پیش کسی نمی‌دانست که ارز دیجیتال به کل یعنی چه؛ اما اکنون هزاران ارز دیجیتال وجود دارند و در حال تبدیل شدن به یک تجارت بزرگ هستند.

عناوین مطلب:

دو سوپراستار این صنعت لایت‌کوین و بیت‌کوین هستند و به نوعی به هم ارتباط زیادی دارند؛ اما کدام یک بهتر است؟

در این مقاله قصد داریم در مورد هردوی آن‌ها صحبت کرده و هرچیزی که به آن نیاز دارید را در اختیار شما بگذاریم. در مورد خاستگاه، عملکرد، و ارزش آن‌ها بحث و در نهایت ارز دیجیتال بهتر را معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه‌ای کوتاه از بیت‌کوین و لایت‌کوین

در سال 2008 یک مقاله توسط یک برنامه‌نویس ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. اسم این مقاله بیت‌کوین: سیستم پرداخت نقدی همتا به همتا بود، به همین راحتی ارز دیجیتال متولد شد!

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال واقعی بود. ارزی که این نوید را می‌داد در آینده نیازی به بانک‌ها نیست و مردم می‌توانند از هرجای دنیا به سرعت و با امنیت به همدیگر پول بفرستند.

در فوریه سال 2011 هر بیت‌کوین 1 دلار ارزش داشت، تا ماه ژوئن این مقدار به 31 دلار رسید. در طی سال‌های بعدی بیت‌کوین محبوب و محبوب‌تر شد و همچنین تمام کاربران از نحوه عملکرد بیت‌کوین خوشحال و راضی بودند.

چارلی لی (Charlie Lee) معتقد بود که بیت‌کوین جا برای بهتر شدن دارد و تصمیم گرفت برخی قوانین بیت‌کوین را تغییر دهد و آن‌را سریع‌تر و ارزان‌تر کند. اقدامات او باعث ایجاد برخی اختلافات در بین کاربران بیت‌کوین شد.

مخالفت و عدم توافق در بین جامعه کاربران ارزهای دیجیتال معمولا به یک فورک یا انشعاب جدید ختم می‌شود. اگر این عدم توافق به اندازه کافی بزرگ باشد، آن ارز دیجیتال به دو ارز تبدیل می‌شود که آن فورک سخت می‌گویند.

در 7 نوامبر سال 2011 یک هاردفورک با نام لایت‌کوین به وجود آمد و دو سال بعد تمام لایت‌کوین‌های جهان ارزشی برابر یک میلیارد دلار داشت.

اکنون هم بیت‌کوین و هم لایت‌کوین بسیار محبوب هستند؛ اما کدام یک بهتر است؟ آیا تفاوت‌ها به گونه‌ای هست که یکی را به دیگری ترجیح دهیم و یا می‌توان از هردو استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوالات نیاز است که یک سری اعداد و آمار را ببینید.

در زیر جدولی از این آمار ارائه شده است:

تفاوت بیت‌کوین و لایت کوین

اگر این اعداد برای شما گیج‌کننده هستند؛ اصلا نگران نباشید، در انتهای این مقاله به خوبی می‌توانید به این سوال که آیا لایت‌کوین بهتر است یا بیت‌کوین پاسخ دهید.

لایت‌کوین زمانی به وجود آمد که چارلی لی قصد داشت تغییراتی در نحوه کار کردن بیت‌کوین ایجاد کند! این اولین تفاوت است و بهتر است که مقایسه این دو ارز دیجیتال را از همینجا شروع کنیم.

تفاوت در فناوری

یک مورد خاص در مورد فناوری بیت‌کوین، بلاک‌چین آن است. بلاک‌چین یک مرکز ثبت عظیم از تراکنش‌ها است که در تمام شبکه در هزاران کامپیوتر با نام Node ذخیره می‌شود.

مردم می‌توانند با استفاده از بیت‌کوین در هرکجای دنیا که هستند برای همدیگر پول بفرستند و برای این کار نیاز به نگرانی از بابت دسترسی نداشتن به بانک‌ها، هزینه زیاد تراکنش بانک‌ها و نرخ‌های تبدیل ارزها به یکدیگر ندارند.

بگذارید با یک مثال ساده این موضوع را شرح دهم:

فرض کنید داریوش می‌خواهد ده بیت‌کوین برای بهرام بفرستد. این معامله باید تایید شود، تایید آن به این معنی است که شبکه ابتدا باید بررسی کند که آیا داریوش اصلا ده بیت‌کوین دارد و سپس می‌تواند آن را ارسال کند. اگر بیش از نیمی از node ها این تراکنش را تایید کنند، معامله انجام شده و به بلاک‌چین افزوده می‌شود.

تراکنش‌ها پیش از آن‌که به بلاک‌چین اضافه شوند در بسته‌هایی با نام بلاک قرار می‌گیرند.

Node هایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردم بابت کاری که انجام می‌دهند پاداش دریافت می‌کنند.

در بلاک‌چین بیت‌کوین در حال حاضر این پاداش 12.5 بیت‌کوین است ولی طبق الگوریتم بیت‌کوین، انتظار می‌رود در ژوئن 2020 این پاداش به 6.25 بیت‌کوین کاهش پیدا کند.

فرآیند انتشار بیت‌کوین‌های جدید و تایید تراکنش‌ها استخراج ارز نامیده می‌شود؛ زیرا تا حدی شبیه کندن زمین برای رسیدن به طلاست!

استخراج بیت‌کوین هزینه زیادی دارد؛ زیرا به کامپیوترهای و دستگاه‌های فوق‌العاده قدرتمند برای این‌کار نیاز دارید که قدرت پردازش زیادی داشته و الکتریسیته زیادی را می‌طلبد.

انجام این فرآیند نیز بسیار آهسته است، اضافه شدن هر بلاک به بلاک‌چین تقریبا ده دقیقه طول می‌کشد و به همین دلایل بود که چارلی لی با لایت‌کوین خودش وارد صحنه شد.

قوانینی که نحوه استخراج بیت‌کوین را تعیین می‌کنند، SHA-256 نام دارند و چارلی لی قصد تغییر همین قوانین را داشت.

قوانین جدید لایت‌کوین، scrypt نامیده شد و استخراج با استفاده از الگوریتم scrypt چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین و نیازمند الکتریسیته کمتری از SHA-256 بود.

زمان اضافه شدن هر بلاک در لایت‌کوین به 2.5 دقیقه رسید و و همچنین پاداش استخراج هر بلاک 25 لایت‌کوین جدید است.

به این ترتیب تراکنش‌های لایت‌کوین بسیار سریعتر انجام می‌شود.

طرفداران بیت‌کوین اعتقاد دارند که SHA-256 بهتر و امن‌تر است.

آن‌ها این موضوع را به این دلیل می‌گویند که تاییدها در SHA-256 بیشتر طول می‌کشد و به همین دلیل راحت‌تر و بهتر خطاها را تشخیص می‌دهد. به نظر آن‌ها scrypt در فرآیند تایید عجله می‌کند.

با این حال طرفداران لایت‌کوین نیز اعتقاد دارند تغییراتی که چارلی لی ایجاد کرده است، بسیار خوب بوده و باعث شده که لایت‌کوین ارزان‌تر و سریع‌تر باشد؛ در ضمن هیچ کدام از این دو ارز دیجیتال تا کنون هک نشده‌ و نفوذی به بلاک‌چین آن‌ها صورت نگرفته است.

نظر شما چیست؟ به نظرتان کدام یک از این دو ارز دیجیتال در بخش فناوری برنده هستند؟ طبق نظر من لایت‌کوین برنده این دور از مقایسه است!

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری یک وجه مهم در ارزهای دیجیتال است.

با توجه به رشد عجیب قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران به دنیای رمزارزها علاقه‌مند شده و وارد این بازار شدند.

در ادامه جدول تغییرات قیمتی بیت‌کوین و لایت‌کوین را مشاهده می‌فرمایید:

مقایسه قیمت بیت‌کوین و لایت کوین

همانطور که می‌بینید هردو در اواخر سال 2017 میلادی به بالاترین قیمت خودشان رسیدند. خیلی از منتقدان معتقد هستند که در حال حاضر سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مناسب نیست و محبوبیت بیت‌کوین و لایت‌کوین “حباب” است و این ارزها ارزشی ندارند.

نکته آموزشی: در دنیای سرمایه‌گذاری، حباب باعث می‌شود که قیمت یک دارایی بسیار بیشتر از قیمت واقعی جهانی آن بشود و بعد از ترکیدن حباب، قیمت آن دارایی بسیار سریع سقوط می‌کند.

اما بسیاری از طرفداران ارز‌های دیجیتال اعتقاد دارند که محبوبیت این دو ارز بیشتر خواهد شد؛ زیرا آن‌ها در دنیای واقعی استفاده و کاربرد دارند.

فراموش نکنید که بلاک‌چین و تمام این تکنولوژی‌ها کاملا جدید هستند و بسیاری از مردم هنوز با آن آشناییت ندارند.

آینده ارزهای دیجیتال کاملا نا مشخص و مبهم است، در واقع مشخص نیست که کدام یک از این دو ارز در آینده موفق بوده و ارزش و قیمت بالاتری خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام یک قیمت بالاتری داشته و یا حداقل سود بیشتری به کاربران می‌رساند؟

به عنوان نگهدارنده ارزش

اگر چیزی ارزشمند باشد، می‌توان آنرا با کالاها و خدمات معامله کرد. نگهدارنده ارزش بودن به نوعی به این معناست که یک دارایی نه تنها ارزشمند باشد؛ بلکه ارزشمند باقی بماند.

ارزها نیز می‌توانند نگهدارنده ارزش باشند؛ برای مثال ارز کشور قدرتمندی همچون آمریکا نگهدارنده ارزش است؛ اما ارز کشور ضعیفی همچون سوریه این ویژگی را ندارد.

ارزهای دیجیتال جدید هستند و هیچ‌کدام از لحاظ نگهدارنده ارزش بودن، به پای مثلا طلا نرسیده‌اند؛ اما پتانسیل تبدیل شدن به آن را دارند.

طلا یک نگهدارنده ارزش عالی است؛ زیرا یک فلز ارزشمند بوده و فقط مقدار محدودی از آن در دنیا وجود دارد؛ یعنی ارزش و قیمت آن زیاد بالا و پایین نشده و رفتار قیمتی آن نیز کم‌و‌بیش قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد است.

این موضوع می‌تواند در مورد بیت‌کوین و لایت‌کوین نیز صحیح باشد؛ زیرا از هردوی آن‌ها مقدار محدودی وجود دارد؛ تاکنون بیش از سه چهارم بیت‌کوین‌های موجود در دنیا استخراج شده‌اند و با افزایش کاربران بیت‌کوین و عمیق‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال، در آینده‌ای نزدیک بیت‌کوین نیز مانند طلا رفتاری قابل پیش‌بینی‌تر خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که بیت‌کوین بسیار زودتر از لایت‌کوین به نگهدارنده ارزش تبدیل شود.

قابلیت استفاده به عنوان پول

هدف اولیه ساخت ارزهای دیجیتال نیز به وجود آوردن جایگزینی برای پول‌های معمولی بود؛ حال باید از این وجه نیز نقاط قوت و ضعف ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم که آیا با یک ارز دیجیتال خاص می‌توان خدمات و کالا دریافت کرد یا خیر.

ارزهای دیجیتال هنوز جایگزین پولی که در جیب‌تان است نشده‌اند. نمی‌توانید به سوپرمارکت بروید و مبلغ خریدتان را با بیت‌کوین بپردازید، اما ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد (اما نه برای همه جا).

در حال حاضر شرکت‌های شناخته‌شده‌ای در دنیا وجود دارند که بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند.

کمپانی‌هایی مانند KFC Canada، Expedia.com، OKCupid و… که همین موضوع قدم بزرگی در جهت تبدیل شدن ارزهای دیجیتال به پول‌های رایج جهت خرید و فروش اقلام و دریافت خدمات است.

کمپانی‌های کمتری وجود دارند که لایت‌کوین را به عنوان راهی برای پرداخت قبول داشته باشند.

خوب پس بیت‌کوین پیروز است؟ مشخص نیست؛ زیرا تکنولوژی لایت‌کوین آن را تبدیل به ارز دیجیتال بهتری برای خرج کردن نموده است.

سرعت انجام تراکنشات در لایت‌کوین 4 برابر سریع‌تر از بیت‌کوین است و شاید کمپانی‌ها از این موضوع خوششان آمده و شروع به استفاده از لایت‌کوین کنند.

طرفداران لایت‌کوین معتقدند لایت‌کوین به عنوان یک ارز بهتر است؛ زیرا تراکنش‌های آن سریع‌تر انجام می‌شود. هیچ کس دوست ندارد بعد از پرداخت هزینه کالاهایش با بیت‌کوین ده دقیقه کنار صندوق منتظر بایستد!

در واقعیت اما داستان فرق می‌کند.

کمپانی‌هایی که بیت‌کوین را قبول می‌کنند با چند node محلی اعتبار تراکنش شما را چک می‌کنند و منتظر ده دقیقه زمان تایید تراکنش و اضافه شدن آن به بلاک‌چین نمی‌مانند.

با بررسی تراکنش توسط چندین node محدود فروشگاه مورد نظر می‌تواند تقریبا اعتبار تراکنش را تایید کرده و مطمئن شود که تراکنش شما تایید می‌شود. این فرآیند، “تراکنش‌هایی با تایید صفر” نامیده می‌شوند.

خرید کردن با کارت بانکی نیز به همین صورت است. بعد از اینکه شما برای مثال یک کلاه خریده و کارت می‌کشید، پول فردای آن روز به حساب صاحب فروشگاه واریز می‌شود؛ ولی در لحظه کارت کشیدن، فروشنده مطمئن است که حساب شما به مقدار کافی پول دارد.

پس در نهایت به طور خلاصه بگویم که بیت‌کوین به عنوان پول بهتر است؛ زیرا توسط فروشگاه‌های بیشتری پذیرفته می‌شود.

آنقدر در این مقاله در مورد اعداد و ارقام و پول صحبت کردیم که به کل هدف اصلی به وجود آمدن ارزهای دیجیتال را فراموش کردیم.

سازندگان این ارزها می‌خواستند که به مردم کمک کنند و قدرت را از بانک‌ها و دولت‌ها بگیرند و می‌خواستند این قدرت را به مردم جهان برگردانند. کدام یک از این دو ارز در این بخش بهتر است؟

دموکراسی

یکی از تفاوت‌های اصلی بین بیت‌کوین و لایت‌کوین نحوه استخراج آن‌هاست.

همانطور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره کردم استخراج بیت‌کوین بسیار پرهزینه‌تر و سخت‌تر از استخراج لایت‌کوین است.

شما برای استخراج بیت‌کوین نیاز به دستگاه‌های ASIC قدرتمند دارید که برق زیادی مصرف می‌کنند.

با افزایش ارزش بیت‌کوین، استخراج آن نیز به یک صنعت جداگانه تبدیل شد و کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید دستگاه‌های ماینینگ کردند.

گاهی اوقات یک کارخانه کامل تبدیل به یک مزرعه استخراج می‌شود و به همین دلیل با گذشت زمان بیت‌کوین به تعداد کمتری از مردم می‌رسد.

خطر موجود این است که درصد بالایی از بیت‌کوین در اختیار تعداد محدودی از افراد ثروتمند و کمپانی‌های مختلف قرار می‌گیرد؛ اما این موضوع باعث دور شدن از اهداف و رسالت ارزهای دیجیتال می‎شود زیرا این ارزها با هدف تمرکززدایی و پخش ثروت در میان تعداد بیشتری از مردم به وجود آمدند.

در ضمن بحث داغ این روزها این است که انرژی‌ای که برای استخراج بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد برای محیط زیست خطرناک است.

چارلی لی وقتی که لایت‌کوین را می‌ساخت تمام این مسائل را می‌دانست.

توسعه و پیشرفت‌های جدید

قبل از اینکه در مورد برنده نهایی صحبت کنیم؛ بهتر است فناوری‌های جدید و در دست توسعه این دو ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.

بیت‌کوین و لایت‌کوین هر دو قصد دارند که سرعت انجام تراکنشات را بالا ببرند و ایده آن‌ها برای این کار یکیست. این ایده شبکه لایتنینگ نام دارد.

شبکه لایتنینگ راهی است تا تراکنش‌ها جایی خارج از بلاک‌چین تایید بشوند. با استفاده از این روش ماینر‌ها کار کمتری انجام داده و کل سیستم سریع‌تر کار می‌کند.

شبکه لایتنینگ به کاربران اجازه می‌دهد که شبکه‌های کوچک خودشان را تولید کنند که این شبکه‌ها “کانال‌های پرداختی” نامیده می‌شوند.

قوانینی که در این شبکه‌های کوچک تراکنش‌ها طبق آن‌ها تایید می‌شوند، قراردادهای هوشمند نام دارند.

نکته آموزشی: قرارداد هوشمند یک سری شرایط است که قبل از انجام شدن تراکنش باید به آن شرایط عمل شود.

امید است که هزاران تا میلیون‌ها تراکنش از این طریق تایید شوند.

با استفاده از این سیستم تبادلات بین پلتفرمی نیز قابل انجام است؛ یعنی بدون وجود صرافی می‌توانید بیت‌کوین خود را به لایت‌کوین تبدیل کنید که بسیار عالی است؛ زیرا هزینه‌های صرافی‌ بالا بوده و همچنین به اندازه بلاک‌چین امنیت ندارد.

اگر بخواهید بیت‌کوین خود را به لایت‌کوین تبدیل کنید؛ تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک کانال پرداختی بین خود و یک کاربر دیگر ایجاد کنید.

این نوع تراکنش atomic swap نامیده می‌شود و تا زمانی که هردو کاربر به مقدار کافی ارز دیجیتال داشته باشند؛ تراکنش انجام می‌شود و اگر یکی از آن‌ها کوین کم داشته باشد؛ تراکنش قابل انجام نیست.

هم بیت‌کوین و هم لایت‌کوین شروع به استفاده از شبکه لایتنینگ نموده‌اند و بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که این عمل بیت‌کوین کار لایت‌کوین را تمام می‌کند؛ زیرا سریع‌تر شدن تراکنش‌های بیت‌کوین عملا ارز دیجیتال دیگر را بی استفاده می‌کند.

ابداع شبکه لایتنینگ این دو رمزارز را به هم نزدیک‌تر کرده و و چارلی لی نیز از آن به عنوان پلی میان دو جاده یاد کرده است.

به نظر او جاده بیت‌کوین پر از ماشین است که به آرامی حرکت می‌کنند؛ اما مسیر لایت‌کوین خالی است و این پل باعث نقل و انتقال راحت‌تر ماشین‌ها بین این دو جاده خواهد شد.

سخن آخر

بررسی بیت‌کوین و لایت‌کوین از 6 منظر مختلف بررسی شد. اما نتیجه هرچه که باید نباید فراموش کنیم بزرگترین اسم در دنیای ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین است.

خیلی از مردم فکر می‌کنند که بیت‌کوین تنها ارز دیجیتالی است که ارزش استفاده کردن را دارد.

اگر شما هم یکی از این افراد هستید یادتان باشد که بیت‌کوین نمی‌تواند به تمام دنیا سرویس دهد و گفته می‌شود که این ارز دیجیتال قدرتمند اگر بهبود پیدا نکند تنها می‌تواند به 500 میلیون نفر از جمعیت دنیا سرویس دهد؛ یعنی فقط 15 درصد از جمعیت کل جهان؛ پس بازار برای رشد دیگر کوین‌ها نیز وجود دارد که لایت‌کوین یکی از بهترین‌های آن‌هاست.

بیت‌کوین و لایت‌کوین اغلب به عنوان طلا و نقره دیجیتال نامیده می‌شود.

در انتها شما را با یک جمله از چارلی لی تنها می‌گذارم:” لایت‌کوین و بیت‌کوین در کنار هم کار خواهند کرد تا مشکل تراکنش‌های دنیا را حل کنند”

هردوی آن‌ها برای یک سیستم مالی غیرمتمرکز مورد نیاز هستند؛ اما شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
alireza

سلام‌وقت بخیر
مقاله مفیدی بودش🌹
به نظرشما جونی که مثلا تو حسابش ۶،۷،داره بخواد روی یکی از این ارزهای بیت کوین و لایت سرمایه گذاری بلند مدت کنه.. چه نظری دارین!؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

سید محمد

سلام
خیلی مقاله جذابی بود.ممنون
میخواستم نظر شما رو بدونم که به نظر شما در آینده چه ارز یا ارزهایی میتونن چندین برابر ارزهای دیگه سودآوری داشه باشن؟
اگر شما بخواین بین ارزهایی مثل بیتکوین، اتریوم، ریپل، لایتکوین، ترون، نم، دوج کوین، دیجی بایت و بیت تورنت یا ارزهایی دیگه سرمایه گذاری کنید کدوم رو ترجیح میدید؟
مقاله ایی رو خوندم که نوشته بود زمانیکه بیتکوین از 5000 به 10000 رسید شخصی که روی این ارز سرمایه گذاری کرده بوده سرمایه اش 2 برابر شده درحالیکه لایت کوین 4 برابر و سیاکوین 100 برابر شدن.آیا شما با این تفکر که قیمت های پایین و رقم های کوچکتر سرمایه رو چند برابر میکنن موافق هستید
ممنون میشم راهنمایی کنید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx