چگونه کارمزد معاملات در بورس را کاهش دهیم؟

کاهش کارمزد معاملات بورس

از عوامل مهمی که سرمایه‌گذاران زیادی آن را نادیده می‌گیرند، نظارت و دقت بر روی هزینه‌های ناشی از سرمایه‌گذاری است.

در واقع یکی از چندین متغیر تاثیرگذار بر سودآوری، هزینه‌های سرمایه‌گذاری است که کنترل و مدیریت آن‌ها می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کسب سود داشته باشد.

از جمله فاکتورهای مهم در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، کاهش کارمزد معاملات بورس، مالیات، هزینه‌های مدیریتی و .. است که در این مقاله به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • یکی از فاکتورهای مهم در سرمایه‌گذاری و کسب سود مناسب، نظارت و دقت بر روی هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.
  • دریافت کارمزد در انجام معاملات، از جمله هزینه‌هایی است که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند.
  • راهکارهایی جهت کاهش کارمزد معاملات بورس وجود دارد که برخی از کارگزاری‌ها در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود، آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند.
  • علاوه بر انجام تراکنش‌های خرید و فروش، از دیگر مواردی که سرمایه‌گذار باید درصدی به عنوان کارمزد معاملات از حساب خود پرداخت کند، خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF است.

کارمزد معاملات بورس و مالیات

همانطور که می‌دانید؛ در ازای ارائه خدمات مرتبط با معاملات در بازار بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه، مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.

کارگزاران بازار بورس واسطه‌ای هستند که جهت انجام معاملات، به سازمان بورس و هسته مرکزی معاملات بورس متصل می‌شوند و تمام معاملات روزانه آنلاین و آفلاین را به سازمان بورس ارسال می‌کنند.

انجام معاملات در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران هزینه‌ای تحت عنوان کارمزد به همراه دارد.

کارمزد معاملات بورس، تنها متعلق به کارگزار نیست و بین سازمان‌های مختلف ازجمله شرکت سپرده‌گذاری، شرکت بورس، شرکت فناوری بورس، سازمان بورس و شرکت کارگزاری تقسیم می‌شود.

معمولا کارمزد تراکنش خرید و تراکنش فروش در بازار بورس با یکدیگر متفاوت است. همچنین فرآیند خرید سهام در بازار بورس مالیاتی به همراه ندارد، درحالی‌که به فروش سهام مالیات تعلق می‌گیرد.

بنابراین؛ هنگام انجام معاملات فروش، درصد کارمزد بین 5 شرکتی که نام بردیم و اداره مالیات تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: کارمزد خرید و فروش سهام در بورس چقدر است؟

کارمزد معاملات خرید و فروش در بازار بورس، در جدول زیر قابل مشاهده است:

معاملات در بورس بورسینس
کارمزد معاملات در بازار بورس

با توجه به جدول فوق، مجموع کارمزد برای خرید و فروش سهام در بورس 0.012512 و در فرابورس 0.012432 یا به صورت تقریبی 1.25 درصد است.

بنابراین افراد باید بیشتر از 1.515 درصد سود به دست آورند تا علاوه بر تامین هزینه‌های کارمزد و مالیات، به سوددهی مطلوب برسند.

هزینه‌های صدور و ابطال

یکی دیگر از مواردی که درصدی را به عنوان کارمزد معاملات از حساب سرمایه‌گذار کم می‌کند، خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF است.

میزان کارمزد صندوق‌های قابل معامله در بورس برای انجام تراکنش خرید 0.486 درصد و برای فروش 0.529 درصد است.

براساس قانون “توسعه ابزارها و نهادهای مالی در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی” جهت نقل‌ و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های قابل معامله در بورس و همچنین صدور و ابطال آن‌ها، مالیاتی دریافت نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: منظور از صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگری هستند که برای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، مبلغی را دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها براساس زمان و تعداد فرآیند صدور و ابطال سرمایه‌گذار تعیین می‌شود.

بر اساس امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این هزینه‌ها در دو بخش در نظر گرفته‌ شده است:

  • بخشی از این هزینه‌ها به‌ صورت ثابت به مبلغ 20000 ریال است که به ازای هر فرآیند صدور یا ابطال به هر گواهی سرمایه‌گذاری (بدون در نظر گرفتن تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری) تعلق می‌گیرد.
  • بخش دیگری از این هزینه‌ها تحت عنوان “جریمه تعجیل در خروج” در نظر گرفته می‌شود که این هزینه از سرمایه‌گذارانی که مدت سرمایه‌گذاری آن‌ها کمتر از 90 روز باشد، به ‌صورت پلکانی از 1 تا 5 درصد نسبت به قیمت ابطال دریافت خواهد شد.

محاسبه قیمت ابطال واحد سرمایه‌گذاری، براساس روز بعد از تاریخ درخواست ابطال محاسبه می‌شود. هزینه ثابت ابطال هر گواهی سرمایه‌گذار 20000 ریال است.

در واقع کارمزد ابطال ازجمله هزینه‌هایی است که در صورت ابطال، مستقیما از سرمایه‌‌گذار دریافت می‌شود. میزان این هزینه، نحوه پرداخت و بازه زمانی تعیین‌ شده جهت پرداخت، بر مبنای اساسنامه و امیدنامه خواهد بود.

چه روش‌هایی برای کاهش کارمزد معاملات بورس وجود دارد؟

معمولا کارمزد معاملات، یک هزینه ثابت برای هر معامله خرید و فروشی است که در بازار بورس انجام می‌شود.

برای کاهش کارمزد معاملات بورس، بهتر است که برنامه‌ریزی درست و دقیق برای معاملات خود داشته باشید.

در ادامه نکاتی را جهت کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری یادآور می‌شویم:

  • بهتر است شما به عنوان سرمایه‌گذار برای انجام معاملات خود، با بررسی‌های دقیق و سنجیده نسبت به انتخاب سهم‌هایی با بازدهی بالاتر اقدام نمایید.
  • همچنین در نظر داشته باشید که با انتخاب سهم‌های بنیادی و سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت، این امکان وجود دارد که تعداد دفعات خرید و فروش‌های خود را کاهش داده و در نتیجه هزینه‌های مربوط به کارمزد معاملات و مالیات فروش سهام را کم کنید.
  • از خرید و فروش‌های هیجانی، احساسی و تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده خودداری کنید؛ چراکه این نوع تصمیم‌گیری‌ها ممکن است هزینه‌های مربوط به کارمزد و مالیات را نسبت به سود حاصل از معاملات، افزایش دهد.
  • ایجاد یک پرتفوی بیش‌ از حد متنوع، از دیگر عواملی است که معمولا باعث افزایش هزینه‌های کارمزد معاملات شده و سود مطلوب شما را از بین می‌برد. بنابراین؛ باید چیدمان پرتفوی به گونه‌ایی باشد که علاوه برداشتن تنوع کافی، تنوع‌سازی بیش‌ از حد آن و هزینه‌های کارمزد، مانع از کسب سود نشود.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

کاهش کارمزد معاملات بورس با تخفیف کارمزد در کارگزاری

برخی از کارگزاری‌ها در جهت کاهش کارمزد معاملات، از مشتریان خاص خود کارمزدهای کمتری دریافت می‌کنند و عده محدودی می‌توانند از طریق این کارگزاری‌ها از هزینه‌های کارمزد خود بکاهند.

البته برخی از کارگزاری‌ها مانند کارگزاری آگاه هم هستند که با استفاده از بآشگاه مشتریان خود، امکانی فراهم کرده که همه افراد، فارغ از میزان گردش معاملات یا سرمایه، بتوانند از تخفیف کارمزد 10 تا 25 درصدی بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است کسانی که مشتری کارگزاری آگاه و عضو بآشگاه مشتریان شوند و سطح کاربری خود را حداقل به سطح 1 برسانند، تخفیف در کارمزد معاملاتی دریافت خواهند کرد. 

بیشتر بخوانید: باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه با جوایز نقدی و مسابقات جالب

کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

هزینه صدور و ابطال واحدها در خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز متفاوت است.

برخی از صندوق‌ها جهت صدور و ابطال هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و برخی با توجه به زمان ابطال و عوامل دیگر هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند.

بهتر است که برای خرید واحدهای این صندوق‌ها، با بررسی و انتخاب صندوق‌هایی که بازدهی بالاتری به همراه دارند و مطالعه امیدنامه صندوق‌ها و تحقیق در مورد هزینه‌های مدیریتی و … نسبت به انتخاب بهترین صندوق اقدام کنید.

سوالات متداول

کارمزد معاملات بورس، به چه شرکت‌هایی تعلق دارد؟

کارمزد معاملات بورس، تنها متعلق به کارگزار نیست و بین سازمان‌های مختلف ازجمله شرکت سپرده‌گذاری، شرکت بورس، شرکت فناوری بورس، سازمان بورس و شرکت کارگزاری تقسیم می‌شود.

غیر از معاملات خرید و فروش، چه چیزهایی مشمول پرداخت کارمزد می‌شوند؟

علاوه بر انجام تراکنش‌های خرید و فروش، از دیگر مواردی که درصدی را به عنوان کارمزد معاملات از حساب سرمایه‌گذار کم می‌کند، خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF است.

پرتفوی بیش از حد متنوع چه معایبی دارد؟

ایجاد یک پرتفوی بیش‌ از حد متنوع، معمولا باعث افزایش هزینه‌های کارمزد معاملات شده و سود مطلوب شما را از بین می‌برد. بنابراین؛ باید چیدمان پرتفوی به گونه‌ایی باشد که علاوه برداشتن تنوع کافی، تنوع‌سازی بیش‌ از حد آن و هزینه‌های کارمزد، مانع از کسب سود نشود.

سخن پایانی

برخی از سرمایه‌گذاران، هزینه‌های جانبی هنگام سرمایه‌گذاری و معامله‌گری را در نظر نمی‌گیرند؛ در حالی که همین هزینه‌ها ممکن است میزان سود شخص را کاهش دهند.

توصیه ما این است که در هر نوع سرمایه‌گذاری، هزینه‌ها و تاثیرات موجود بر سرمایه‌گذاری خود را به‌ خوبی درک کنید و بعد از در نظر گرفتن تمامی موارد، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام نمایید.

در این مقاله مزایای کاهش کارمزد معاملات بورس برای یک سرمایه‌گذار را بیان کردیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ها و کارمزد معامله (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx