سول اسکن (SolScan) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

سول اسکن

سول اسکن (SolScan) یک کاوشگر بلاک‌چین برای سولانا است.

کاربران به کمک این کاوشگر می‌توانند به داده‌های بلاک‌چین دسترسی پیدا کنند و تراکنش‌ها، قرارداد‌ها، حساب‌ها و موارد دیگر را ببینند.

اگر از سول اسکن استفاده می‌کنید یا قصد دارید از آن به‌عنوان جستجوگر تراکنش‌ها بهره ببرید، درک نحوه استفاده از کاوشگر بلاک‌چین سولانا و چگونگی عملکرد آن باعث می‌شود بتوانید استفاده مفید‌تر و بهتری داشته باشید.

عناوین مطلب:

سول اسکن داشبورد‌هایی برای DeFi ،NFT و یک پلتفرم تجزیه‌وتحلیل برای مرور داده‌ها دارد. همچنین می‌توانید از API آنها برای ایجاد فیلد‌های سفارشی و توسعه و بهبود بلاک‌چین موردنظر خود استفاده کنید.

همه این‌ها بخشی از امکاناتی است که در نوار راهنمای سایت سول اسکن قابل‌دسترس است. برای آشنایی بیشتر و روش‌های بهره‌بری از این امکانات، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

سول اسکن (SolScan) چیست؟

قبل از صحبت درباره سول اسکن، مروری گذرا بر سولانا داشته باشیم.

سولانا یک بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) است که توسعه دهندگان پروژه در آن می‌توانند DApps، توکن‌ها و قراردادهای هوشمند بسازند.

مانند هر زنجیره فعال دیگری و مشابه BscScan و EtherScan، کاربران سولانا هم به روشی بصری برای دسترسی به داده‌های بلاک‌چین نیاز دارند که سول اسکن این وظیفه را در سولانا انجام می‌دهد.

در واقع سولانا دارای یک بلاک اکسپلورر (Block Explorer) اختصاصی به نام SolScan است. بیایید مهم‌ترین ویژگی‌های آن و چند آموزش اساسی در مورد این کاوشگر مهم را مرور کنیم.

کاوشگر بلاک دسترسی به هر چیزی که روی زنجیره ضبط شده است، از جمله تراکنش‌های رمزنگاری، آدرس‌ها، قراردادهای هوشمند، بلوک‌ها، توکن‌ها و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

استفاده از آن رایگان است و نیازی به حساب کاربری ندارد، اما می‌توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید، وارد سایت شوید و از امکانات و عملکرد‌های پیشرفته‌تر آن استفاده کنید.

چرا باید از SolScan استفاده کرد؟

 استفاده از کاوشگر بلاک‌چین برای هر کسی که در شبکه مرتبط با این بلاک‌چین تراکنش انجام می‌دهد، ضروری است.

اگر شرایطی پیش آمد که مطمئن نبودید وجوه معامله شما به کدام مقصد رفته است یا تراکنشی انجام دادید که هنوز معلق بود، سول اسکن به کمکتان می‌آید تا سرنوشت تراکنش را بفهمید.

بیشتر بخوانید: شناسه یا آی‌دی تراکنش (TXID) ارز دیجیتال چیست + نحوه پیگیری تراکنش‌ها

استفاده از SolScan یا هر کاوشگر بلاک‌چین به شما کمک می‌کند تا مکانیزم DApp هایی را که با آنها تعامل دارید و تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید را درک کنید.

SolScan از همان فرمت EtherScan استفاده می‌کند تا درک و عملکرد آن برای کاربران آسان باشد. بسیاری از کاربران این کاوشگر را به کاوشگر رسمی سولانا ترجیح می‌دهند.

زیرا استفاده از آن رایگان است و چندین ابزار مفید، لیست‌ها و نمودارهای تحلیلی برای کاربران دارد. این کاوشگر همچنین شامل مجموعه‌ای از API های عمومی است که می‌توانند داده‌های مختلف را به‌سرعت از سول اسکن گرفته و در برنامه‌های شخصی و سایر برنامه‌ها و ابزارها پیاده کنند.  

چگونه تراکنش‌ها و آدرس‌ها را در سول اسکن جستجو کنیم؟

یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های سول اسکن، امکان جستجوی تراکنش‌ها و آدرس‌ها است.

با استفاده از هش صحیح تراکنش، می‌توانید خیلی سریع به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات شامل کارمزد تراکنش‌ها، تأییدیه‌ها، مهرهای زمانی، آدرس‌های مربوطه و … می‌شود.

کنترل و پیگیری معاملات

هر تراکنش سولانا با امضای اختصاصی در شبکه اصلی سولانا ثبت می‌شود. امضا در اصل رشته طولانی از اعداد و حروف است که به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

5JLcGJQfZjEEuh1bSDqyw2iEfLuFRoYRJY1paoSwrZC8c8zZFW3VqvxsJgjW3bsUjTrpEUDEtvs83PxsuR6hUWqz

این امضا می‌تواند مثل یک شناسه پیگیری برای پیگیری تراکنش مورد‌نظر شما عمل کند. کافی است امضا را کپی کرده و در نوار جستجوی سول اسکن قرار دهید و جست‌وجو را بزنید.

کاوشگر سولانا

پس از پایان جست‌وجو تمام اطلاعات موجود در مورد تراکنشی را که جستجو کرده‌اید مشاهده خواهید کرد.

این اطلاعات به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • نمای کلی (Overview)
  • تغییر موجودی SOL یا (SOL Balance Change)
  • تغییر موجودی توکن (Token Balance Change)

اطلاعات بلاک‌چین سولانا

 اطلاعاتی که در تب نمای کلی نمایش داده می‌شود بیشترین بخش از جزئیات موردنیاز شما را خواهد داشت.

این جزئیات شامل موارد زیر است:

  • امضا (Signature): یک‌رشته الفبایی است که به طور منحصر به‌فرد به هر تراکنش اختصاص داده می‌شود. این شناسه‌ای شبیه به شناسه تراکنش یا TxID اتریوم است.
  • بلوک (Block): شماره بلوکی که تراکنش شما در آن پردازش شده است. این اعداد متوالی هستند و نشان‌دهنده محل تراکنش شما در تاریخچه بلاک‌چین هستند.
  • تایم‌استمپ (Timestamp): مهر زمانی مرتبط با بلوکی که تراکنش شما در آن پردازش شده است.
  • نتیجه (Result): وضعیت تایید تراکنش
  • امضا‌کننده (Signer): آدرس کیف پولی که معامله را آغاز کرده است.
  • هزینه (Fee): کارمزد پرداخت شده برای معامله.
  • اقدامات اصلی (Main Actions): مروری بر فعالیت‌های مرتبط با تراکنش
  • هش بلوک قبلی (Previous Block Hash): هش الفبایی برای شناسایی بلوک قبلی
  • جزئیات دستور‌العمل (Instruction Details): گزارش دقیق از اقدامات تراکنش
  • گزارش برنامه (Program Log): گزارش دقیقی از نتایج دستور‌العمل‌ها و عملکرد‌ها

تب‌های (تغییر موجودی SOL) و (تغییر موجودی توکن) داده‌هایی درباره تراکنش برای هر دو طرف حاضر در معامله را نشان می‌دهند.

روش مشابهی را می‌توان برای کنترل و بررسی آدرس فردی استفاده کرد. همچنین می‌توانید تاریخچه مفصلی از فعالیت‌های آدرس را بررسی کنید. این کار یک نمای کلی از تراکنش‌ها و تعاملات قرارداد هوشمند یک کیف پول خاص به شما ارائه می‌دهد.

برای پیدا کردن آدرس سولانا باید از یک امضا کوتاه‌تر که شبیه نمونه زیر است استفاده کنید:

138KHwTqKNWGLoo8fK5i8UxYtwoC5tC8o7M9rY1CDEjT

آدرس را کپی کرده و در نوار جستجوی سول اسکن قرار دهید و Enter را بزنید.

 اکنون تمام اطلاعات موجود در مورد حسابی را که جستجو کرده‌اید را مشاهده خواهید کرد. این پنجره، موجودی حساب جاری را نشان می‌دهد، درحالی‌که دیگر بخش‌ها اطلاعات تکمیلی را درباره تاریخچه تراکنش در اختیارتان می‌گذارند.

اطلاعات تراکنش در بلاک‌چین سولانا

چگونه اطلاعات توکن‌ها را در SolScan پیدا کنیم؟

توکن‌ها به‌راحتی در سول اسکن قابل تایید هستند و می‌توانید جزئیات آنها را به طور کامل ببینید.

برای این کار فقط باید آدرس رمز یا همان هشی که در بخش‌های قبلی نمونه‌های مشابه آن را نشان‌تان دادیم را کپی کرده و در نوار جستجوی SolScan قرار دهید و سپس روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید.

در این مثال، ما از یک توکن بیت‌کوین رپد (wBTC) استفاده کرده‌ایم، اما می‌توانید از توکن اتریوم رپد (wETH) یا هر توکن SPL دیگری نیز در شبکه سولانا هم استفاده کنید.

آدرس توکن به شکل زیر است:

9n4nbM75f5Ui33ZbPYXn59EwSgE8CGsHtAeTH5YFeJ9E

اگر آدرس را به درستی وارد کرده باشید، اطلاعات زیر را مشاهده خواهید کرد.

اطلاعات توکن‌ها در سول اسکن

توکن‌ها

اطلاعاتی که درباره توکن‌ها در سول اسکن نمایش داده می‌شود موارد زیر است:

  • ارزش بازار کاملا رقیق‌شده (Fully Diluted Market Cap): این اطلاعات حداکثر عرضه کل ضرب در قیمت فعلی توکن است. به آنها ارزش رقیق شده می‌گویند زیرا شامل توکن‌های قفل شده هم می‌شود.
  • حداکثر عرضه کل (Max Total Supply): تعداد کل توکن‌هایی که برای یک ارز دیجیتال خاص وجود خواهد داشت، چه قبلا استخراج شده باشد و چه در آینده منتشر شده باشد.
  • دارندگان (Holders): تعداد آدرس‌هایی که توکن را در خود دارند.
  • کانال‌های اجتماعی (Social Channels): پیوندهایی به کانال‌های رسمی رسانه‌های اجتماعی توکن.
  • نام توکن (Token name): نام و علامت در قالب: نام توکن (علامت).
  • آدرس توکن (Token address): آدرس الفبایی عددی منحصر به‌فرد به‌عنوان شناسه برای هر نشانه اختصاص‌داده‌شده است.
  • برنامه مالک (Owner Program): یک نوع کلاس و شناسه منحصر به‌فرد که نشان‌دهنده برنامه مالک خاصی است که مسئول خواندن و نوشتن داده‌ها در بلاک‌چین است.
  • قدرت (Authority): حسابی (معمولاً چند امضایی) که دارای اختیار اعتبارسنجی تراکنش‌های درون شبکه است.
  • اعداد اعشاری (Decimals): یک نشانه منفرد چقدر قابل تقسیم است (تعداد اعشار مجاز).
  • تگ‌ها (Tags): تگ‌های توصیفی که برای نشان‌دادن ماهیت توکن استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای یافتن نشانه‌های طبقه‌بندی‌شده مشابه استفاده کرد.
  • معاملات (Transactions): فهرستی کامل و مرتب از تمام تراکنش‌های توکن.
  • دارندگان (Holders): فهرست کاملی از تمام حساب‌های دارای توکن به ترتیب بر اساس مقدار کل نگهداری شده و درصد سهم.
  • تحلیل و بررسی (Analysis): نمودارهای توزیع توکن و دارندگان.
  • بازارها (Markets): فهرستی از تمام بازارهای شناخته شده و جفت‌ارزهایی که از توکن پشتیبانی می‌کنند.

چگونه می‌توانم حساب‌های فعال سولانا را پیدا کنم؟

برای پیداکردن حساب‌های فعال سولانا می‌توانید روی گزینه بررسی (Analytics) کلیک کنید تا از این طریق تعداد حساب‌های فعال و دیگر معیارهای کلیدی بلاک‌چین را ببینید.

آنالیز داده‌ها در سول اسکن

صفحه تجزیه‌وتحلیل SolScan دارای طیف گسترده‌ای از اطلاعات در مورد گره‌های شبکه، تراکنش در ثانیه (TPS)، توکن‌های جدید، NFT های جدید و … است. در قسمت حساب‌ها هم می‌توانید تعداد کیف پول‌های فعال روزانه را پیدا کنید.

کیف پول‌های فعال سولانا

همچنین توجه داشته باشید که دوره‌های مختلف زمانی هم در گوشه بالا سمت راست در دسترس است و با انتخاب هر یک از آنها جزئیاتی که برایتان نمایش داده می‌شود تغییر خواهند کرد.

بازه‌های زمانی اطلاعات در سول اسکن

نحوه دسترسی به داشبوردهای DeFi در سول اسکن

بزرگ‌ترین DEX ها در اکوسیستم سولانا دارای داشبوردهایی هستند که در بلاک کاوشگر سولانا تعبیه شده است. می‌توانید آنها را به‌سرعت در زیر برگه [Defi] پیدا کنید.

اطلاعات پروژه‌های دیفای در سول اسکن

برای مثال وقتی نگاهی به اطلاعات Orca بیندازید، اطلاعات جالب‌توجهی را درباره آن پیدا خواهید کرد. این داشبورد اطلاعات اولیه درباره کل ارزش قفل شده (TVL)، حجم و جفت‌های معاملات فعال موجود در استخرهای نقدینگی آنها را نشان می‌دهد.

اطلاعات پروژه Orca
اطلاعات پروژه Orca در سول اسکن

 نحوه دسترسی به داشبورد NFT در سول اسکن

کاوشگر سول اسکن مشاهده اطلاعات مربوط به NFT ها، معاملات و مجموعه‌های جدید را با داشبورد NFT آسان می‌کند.

می‌توانید این بخش را در سربرگ بالایی وب‌سایت پیدا کنید. داشبورد NFT به شما این امکان را می‌دهد تا هر NFT موجود در سولانا را جستجو کنید.

اطلاعات NFT ها در سول اسکن

همچنین پنجره (Collections) لیستی از پروژه‌های NFT را بر اساس حجم برای شما نمایش می‌دهد. پنجره معاملات (Trades) آخرین فروش‌ها را نشان می‌دهد و nftهای جدید اطلاعاتی از آخرین توکن‌های غیرمثلی را نمایش می‌دهد که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند.

جستجوی کالکشن‌های مختلف در سول اسکن

جمع‌بندی

چه بخواهید آخرین NFTهای متاورس خود را بررسی کنید، چه قصد بررسی یک نود را داشته باشید و… احتمالا به اکسپلورر بلاک سولانا نیاز دارید.

این ابزار بخشی جدایی‌ناپذیر از اکوسیستم بلاک‌چین سولاناست. در واقع سول اسکن یکی از پرکاربرد‌ترین ابزار در جامعه سولانا بوده و درک طرح و رابط کاربری آن می‌تواند کار را برای شما آسان کند و استفاده از آن را بهبود دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بررسی تراکنش‌های ارز دیجیتال + اکسپلورر بلاک‌چین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx