چرخه زندگی یک تراکنش ارز دیجیتال

تراکنش ارز دیجیتال

به کمک تکنولوژی بلاک‌چین، یک تراکنش ارز دیجیتال بدون واسطه و غیرمتمرکز انجام می‌شود. برای انتقال دارایی‌ها از شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم، شما تنها به یک کیف پول نیاز خواهید داشت.

اما به عنوان کاربر سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تراکنش های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟ سرورهای غیرمتمرکز تکنولوژی بلاک‌چین چگونه تراکنش ارزهای دیجیتال را پردازش می‌کنند؟

تراکنش ارز دیجیتال در واقع اطلاعاتی است که در بین اعضای شبکه و کاربران جابه‌جا می‌شود.

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به بررسی نحوه پردازش تراکنش ارز دیجیتال و گام‌های آن خواهیم پرداخت. همچنین شما خواهید دانست تفاوت تراکنش های ارز دیجیتال در مکانیزم اجتماع POS و POW چیست.

برای شروع در ارزهای دیجیتال کلیک کنید!

نکات کلیدی

  • تراکنش ارز دیجیتال با امضای خصوصی از سمت یک کیف پول ارسال می‌شود.
  • تراکنش‌های ارز دیجیتال در شبکه توزیع می‌شوند و نود‌های فعال، آن‌ها را پردازش، تایید و ذخیره می‌کنند.
  • تراکنش ارز دیجیتال غیرقابل بازگشت، دستکاری و حذف است.

تراکنش ارز دیجیتال چیست؟

برای این که ببینیم تراکنش در بلاک‌چین چگونه کار می‌کند، ابتدا باید تراکنش ارز دیجیتال را درک کنیم.

نام تراکنش را ما بیشتر در امور بانکی شنیده‌ایم. به عنوان مثال می‌گویند: تراکنش مالی به آدرس شما انجام شده است. اما در بلاک‌چین، به جابه‌جایی اطلاعات بین آدرس‌های شبکه، تراکنش ارز دیجیتال می‌گوییم.

از آن‌جایی که تراکنش ارز دیجیتال در یک بستر کاملا غیرمتمرکز اجرا می‌شوند، ارسال کننده داده باید آن‌ها را با یک کلید خصوصی امضا کند.

crypto transactions 5

کلید خصوصی هر آدرس فقط در اختیار صاحب او قرار دارد و دیگران نمی‌توانند آن را حدس بزنند.

البته با سرقت یک کلید خصوصی، می‌توان از آن برای ارسال هر نوع تراکنشی استفاده کرد به همین دلیل باید عبارت بازیابی و کلید خصوصی خود را به خوبی حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از هک شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم؟ 10 راهکار حیاتی

تراکنش‌هایی که در شبکه توسط کلید خصوصی (Private Key) امضا می‌شوند در سراسر شبکه بین نودها توزیع خواهند شد.

نود‌ها کامپیوترهایی هستند که در سراسر دنیا نرم افزارهای بلاک‌چین مورد نظر را اجرا می‌کنند. با تکیه‌بر این نرم افزار، نود‌های شبکه برای تایید تراکنش ارز دیجیتال و بلاک‌های زنجیره قوانین خاصی را دنبال می‌کنند.

برای اضافه شدن این داده‌ها به بلاک‌های زنجیره، تراکنش‌ها باید در یک فرایند استخراج (در مکانیزم اثبات کار یا POW) تایید شوند.

زیرساخت بلاک‌چین این اطمینان را به ما می‌دهد که تراکنش ارزهای دیجیتال در یک محیط کاملا ایمن و شفاف اجرا می‌شوند.

همچنین تراکنش در بلاک‌چین غیرقابل تغییر یا حذف است که در همه اجزای شبکه ذخیره شده است.

امضا و تایید تراکنش‌ها

امضا کردن (Signing) و تایید تراکنش در بلاک‌چین از نگاه کاربر تفاوت چندان زیادی با تراکنش‌های بانکی ندارد.

برای انجام یک تراکنش کارت به کارت شما به شماره کارت مقصد نیاز خواهید داشت که در تراکنش ارز دیجیتال همان آدرس کیف پول مقصد است.

برای انتقال 1 BTC به دوست‌تان، شما باید به کیف پول خود مراجعه کرده و با وارد کردن آدرس کیف پول مقصد و مقدار آن، تراکنش ارز دیجیتال را امضا کنید.

در اینجا به جای تایید بانک، تراکنش ارز دیجیتال در یک عملیات به صورت یکجا انجام شده و به کمک شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها در عرض چند دقیقه پردازش می‌شود.

در این عملیات، پس از وارد کردن اطلاعات لازم و زدن دکمه Send، تراکنش ارز دیجیتال در سراسر شبکه در بین نود‌ها پخش می‌شود.

پس از آن، نود‌ها تراکنش‌های تایید نشده را در یک استخر ذخیره کرده و یکی یکی آن‌ها را تایید و پردازش می‌کنند.

دقیقا در این مرحله مکانیزم اجتماع نود‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هر مکانیزم اجتماع دارای قوانین مشخصی است که کامپیوتر‌های شبکه باید با توجه به آن، تراکنش‌های موجود را تایید کنند.

قرار دادن تراکنش در بلاک

در بلاک‌چین، تراکنش‌ها در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. هر بلاک به صورت زنجیره به قبلی و بعد خود متصل است.

برای درک بهتر بلاک‌ها، آن‌ها را مانند حلقه‌های زنجیره در نظر بگیرید که در یک خط به هم دیگر متصل هستند.

crypto transactions 3

هیچ محدودیتی در تعداد بلاک‌های زنجیره وجود ندارد. با فعالیت کاربران، تراکنش ارز دیجیتال بیشتری در بلاک‌ها ثبت می‌شود.

از آن‌جایی که هر بلاک مانند یک ظرف عمل می‌کند، پس از تکمیل ظرفیت به زنجیره اضافه شده و بلاک خالی دیگری برای ذخیره تراکنش‌های بعدی ایجاد می‌شود.

ماینرها (نود‌های تایید کننده تراکنش)، تراکنش های ارز دیجیتال را از محلی به نام Mempool برمی‌دارند. Mempool جایی است که تراکنش‌های تایید نشده در یک صف برای تایید منتظر می‌مانند.

تراکنش ارز دیجیتال بیت‌کوین به این صورت است که آن‌ها پس از قرار گرفتن در Mempool، تا جای گرفتن در بلاک بعدی منتظر می‌مانند.

ماینر‌های بیت‌کوین نیز با تکیه به مکانیزم POW، آن‌ها را تایید و در بلاک‌های جدید ذخیره می‌کنند.

کل فرآیند به کمک هش‌ها انجام می‌شوند. تراکنش در بلاک‌چین به لطف هش‌ها غیرقابل تغییر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

تایید بلاک

اکنون تراکنش‌ ارزهای دیجیتال به بلاک اضافه شده است و همه اجزای شبکه از آن اطلاع دارند. پس از تایید تراکنش با توجه به مکانیزم اجتماع مورد استفاده، آن‌ها به زنجیره اضافه خواهند شد.

در بلاک‌چین‌های اثبات کار مانند بیت‌کوین، پس از حل شدن یک پازل ریاضی توسط ماینر‌ها، بلاک مورد نظر به زنجیره اضافه خواهد شد.

در مکانیزم اثبات سهام، نود‌ها به کمک قوانین POS، بلاک‌های جدید را تایید و اضافه می‌کنند که نسبت به حالت POW، این کار با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

هر بلاک تایید شده، دارای یک هش یکتا است که در سراسر زنجیره می‌توان آن را شناخت. با کمک اکسپلورر شما می‌توانید تراکنش خود را به همراه بلاک اضافه شده مشاهده کنید.

تراکنش‌ها در اثبات کار POW

اکنون که می‌دانیم تراکنش ارز دیجیتال از نقطه شروع تا پایان چه مراحلی را دنبال می‌کند، باید به بررسی روند تایید یک تراکنش ارز دیجیتال در اثبات کار POW بپردازیم.

در مکانیزم اثبات سهام کامپیوتر‌ها باید الگوریتم‌های پیچیده ریاضی را حل کنند تا بتوانند زنجیره جدیدی را به بلاک‌چین اضافه کنند.

به خاطر داشته باشید این پازل‌های ریاضی با هدف افزایش ایمنی شبکه اینگونه طراحی شده‌اند. ماینر‌ها با یافتن بلاک‌های جدید، پاداش دریافت می‌کنند.

crypto transactions 4 1

البته تراکنش‌ها نیز توسط ماینر‌ها تایید خواهند شد. به همین دلیل هر چه تعداد تراکنش‌ها بیشتر شود، صف تایید آن‌ها نیز سنگین‌تر خواهد شد که در پی آن کارمزد تراکنش‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

تراکنش‌ها در اثبات سهام POS

در اثبات سهام تراکنش ارز دیجیتال به شکل بهتری مدیریت و پردازش می‌شود.

البته شما به عنوان کاربر اتفاقاتی که در پس زمینه رخ می‌دهد را حس نخواهید کرد اما پس از ارسال یک تراکنش به شبکه مجموعه‌ای از اتفاقات زنجیره‌ای رخ می‌دهد که به دنبال آن تراکنش شما تایید می‌شود.

ساختار کلی تایید تراکنش‌ها در این مکانیزم نیز مشابه اطلاعات گفته شده است با این حال قوانین اثبات سهام باعث شده تا روش توافق نود‌های اعتبارسنج بر روی تراکنش‌ها متفاوت باشد.

در اینجا دیگر خبری از ماینر‌ها و فضای رقابتی بین آن‌ها نیست. به جای آن، نود‌های اعتبارسنج به کمک یک دیگر تراکنش‌ های ارز دیجیتال را تایید و در قالب بلاک به زنجیره اضافه می‌کنند.

قاعده کلی مکانیزم اثبات سهام برای تایید تراکنش ارز دیجیتال این است که یک کاربر شبکه هر چه توکن بیشتری استیک کرده باشد، به دفعات بیشتری در تایید تراکنش در بلاک‌چین مشارکت خواهد کرد.

با این حال، به دلیل نبود رقابت بین نود‌ها، منابع بسیار کمتری برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در اینجا نود‌های اعتبارسنج از محل کارمزد‌ها و سایر مشوق‌های در نظر گرفته شده، پاداش می‌گیرند.

کارمزد تراکنش چیست؟

در شبکه‌های اثبات کار و سهام، ماینر و نودهای اعتبارسنج جدای از توکن‌های جدیدی که ممکن است استخراج یا ضرب شود، از محل کارمزد‌های شبکه نیز پاداش دریافت می‌کنند.

کاربران یک ارز دیجیتال، در هنگام ارسال یک تراکنش مقدار کمی ارز رایج آن شبکه را به عنوان دستمزد پردازش تراکنش ارز دیجیتال در نظر می‌گیرند که ماینر و نود‌های اعتبارسنج آن را دریافت خواهند کرد.

مقدار کارمزد تراکنش کاملا توسط کاربر قابل تنظیم است.

در پردازش تراکنش ارز دیجیتال یک قاعده کلی وجود دارد، هر چه کارمزد ارسالی برای تراکنش مورد نظر بیشتر باشد، ماینر یا نود اعتبارسنج سریع‌تر تراکنش شما را پردازش خواهد کرد.

در واقع با تعیین کارمزد بالاتر، شما در صف طولانی تراکنش‌ها اولویت بیشتری پیدا می‌کنید.

با این حال کارمزد رایج شبکه به صورت خودکار توسط کیف پول‌های ارز دیجیتال تنظیم و ارسال می‌شود از این رو در دام ارسال کارمزد‌های گران قیمت نخواهید افتاد.

بیشتر بخوانید: کارمزد معاملات و تراکنش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های معتبر

سوالات متداول

تراکنش ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌هایی که در شبکه توسط کلید خصوصی (Private Key) امضا می‌شوند در سراسر شبکه بین نودها توزیع خواهند شد. با تکیه‌بر این نرم افزار، نود‌های شبکه برای تایید تراکنش ارز دیجیتال و بلاک‌های زنجیره قوانین خاصی را دنبال می‌کنند.

چرا باید کارمزد ارز دیجیتال را پرداخت کنیم؟

کاربران یک ارز دیجیتال، در هنگام ارسال یک تراکنش مقدار کمی ارز رایج آن شبکه را به عنوان دستمزد پردازش تراکنش ارز دیجیتال در نظر می‌گیرند که ماینر و نود‌های اعتبارسنج آن را دریافت خواهند کرد. این کارمزد در واقع نوعی مشوق برای نود‌های فعال شبکه است.

چرا کارمزد تراکنش ارز دیجیتال بیت‌کوین بالا است؟

به دلیل رقابت ماینرهای بیت‌کوین برای یافتن بلاک‌ها و اوج گرفتن حجم تراکنش‌ها به دلیل تقاضای زیاد، شبکه بیت‌کوین نمی‌تواند همگام با تقاضا برای تراکنش‌های جدید، آن‌ها را تایید کند. این موضوع باعث انباشت و به دنبال آن رقابت برای تایید زودتر تراکنش‌ها می‌شود که افزایش هزینه برای تایید تراکنش‌های جدید را در پی دارد.

نتیجه گیری

تراکنش‌ های ارز دیجیتال در واقع اطلاعاتی هستند که در بلاک‌چین جابه‌جا و ثبت می‌شوند. هر تراکنش با یک هش یکتا ذخیره می‌شود که این موضوع باعث خواهد شد نتوان محتوای تراکنش را دستکاری یا حذف کرد.

تراکنش ارز دیجیتال مهم‌ترین بخش دنیای کریپتو است که امکان استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان درگاه پرداخت را می‌دهد.

در شبکه اتریوم، تراکنش ارز دیجیتال شامل تعامل با قراردادهای هوشمند آن نیز می‌شود.

برای مثال خرید و فروش توکن‌های NFT، سواپ دارایی‌ها در صرافی غیرمتمرکز یا حتی استیک دارایی‌ها در یک استخر، همگی در قالب تراکنش در بلاک‌چین قرار می‌گیرند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بررسی تراکنش‌های ارز دیجیتال + اکسپلورر بلاک‌چین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx