اهمیت شفافیت در صرافی‌های ارز دیجیتال

شفافیت در صرافی‌ها

بزرگترین ویژگی فناوری بلاک‌چین شفافیت است. زیرا این فناوری فقط معاملاتی که قابل ردیابی و تغییر ناپذیر هستند را به رسمیت می‌شناسد. در نتیجه طرفین را قادر می‌سازد تا با اطمینان کامل و بدون واسطه معامله کنند.

این چارچوب، منابع سنتی قدرت مانند بانک‌ها یا دولت‌ها را دور می‌زند تا زندگی مدرن را غیرمتمرکز کند. اما در عمل، روشی که بلاک‌چین در حال اعمال آن است؛ شفافیت به مراتب کمتری دارد.

از حقه راگ پول (Rug Pull) گرفته تا میزان حجم در گردش میم کوین‌ها که عمدا مخفی می‌ماند، باعث شده است که بیش از 10 میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری‌ها و سرقت‌های “DeFi” در سال 2022 از دست برود.

عناوین مطلب:

این عدم اعتبار، پس انداز مردم را از بین می‌برد و به احساسات عمومی آسیب می‌رساند. علاوه بر این، پروژه‌های نامطلوب، مزایای بلاک‌چین را زیر هیاهوی بسیار مدفون می‌کنند.

در نهایت شفافیت در بلاک‌چین چه شد؟ چگونه می‌توانیم به عنوان یک صنعت مالی، آن را پس بگیریم؟ چگونه به نهادهای واسطه مثل صرافی اعتماد کنیم و چه چیزی می‌تواند شفافیت در ساز و کار صرافی را تضمین کند؟

شفافیت پلتفرم کریپتو

در فضای تئوری، بلاک‌چین بسیار شفاف است زیرا تمام تراکنش ‌ها در دفتر کل دیجیتال ثبت و نمایش داده می‌شوند.

با این حال، وقتی صحبت از حساب‌های فردی و بلاک‌چین‌های خصوصی می‌شود، واقعیت مبهم شده و دیگر همه چیز به شفافیت تئوریک بلاک‌چین باز نمی‌گردد.

صرف نظر از آنچه که یک پلتفرم ممکن است ادعا کند، بهترین راه برای تأیید ایمنی دارایی‌ها، بررسی On-Chain است.

صرافی‌های کریپتو لزوماً نیازی به پاسخگویی به کاربران ندارند و به صورت مستقیم این کار را انجام نمی‌دهند، بلکه در عوض ابزارهایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا خودشان روند منطقی بلاک‌چین را پیدا، درک و تأیید کنند.

شفافیت در کریپتو

وضعیت صنعت کریپتو در حال حاضر

بلاک‌چین چیزی بیش از یک فناوری و در واقع یک گام بزرگ و تغییر رویکرد است؛ غیرمتمرکز و در عین حال (در حالت ایده‌آل) قابل اعتماد.

اگر این فناوری بتواند به درستی کار خود را انجام دهد؛ در نتیجه توازن قدرت را از منابع متمرکز دور می‌کند و موانع فناوری، حکومتی، سازمانی و حتی اجتماعی را کاهش می‌دهد.

در نظر بگیرید که چگونه پروژه‌های بلاک‌چین، عدم تمرکز و شفافیت را متعادل می‌کنند. بیت‌کوین و اتریوم سال‌هاست که وجود دارند و به خریداران و فروشندگان برای پیگیری تراکنش‌ها کمک می‌کنند.

می‌توان نمودار نحوه توزیع نودها و نرخ هش این دو رمز ارز را ترسیم و حتی تعداد دارندگان آن‌ها را فهرست کرد.

در نتیجه، این ارزهای دیجیتال اصلی تراکنش‌هایی را امکان پذیر می‌کنند که نیازی به اعتماد طرف مقابل ندارند. 

از طرف دیگر، بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین که در سال‌های اخیر راه اندازی شده اند، متمرکز باقی مانده‌اند و این تمرکز قدرت می‌تواند منجر به مسائلی شود.

به عنوان مثال، «rug pull» (یک مانور مخرب که در آن توسعه‌دهندگان ارز، پروژه را رها می‌کنند و با سرمایه‌های سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند) توسط بازیگران بدی که قدرت زیادی در اختیار دارند امکان‌پذیر می‌شود.

چنین کلاهبرداری‌هایی شفافیت را با هیاهوی تبلیغاتی مبادله می‌کنند و اغلب برای گروه کوچکی از افراد بازدهی و زیادی در کوتاه مدت فراهم می‌کنند.

شفافیت صنعت کریپتو شامل چه چیزهایی می‌شود؟

شفافیت در درجه اول شامل دو حوزه است:

اثبات پرداخت بدهی و اثبات حجم معاملات قانونی.

اثبات پرداخت بدهی بسیار مهم است زیرا سرمایه گذاران باید از ریسک تعامل با یک واحد مالی که وجوه آنها را نگهداری می‌کند باخبر باشند.

با این حال، مسئله‌ای که صرافی‌ها را با این موضوع درگیر می‌کند این است که آن‌ها نمی‌خواهند جزئیات مالی عملیات داخلی خود را به طور عمومی افشا کنند.

بازگرداندن شفافیت، بازگرداندن اعتماد است

واضح است که بلاک‌چین برای بازگرداندن اعتماد نیاز به بازیابی شفافیت دارد.

بنابراین، بیایید به سه روش بپردازیم که صنعت کریپتو می‌تواند تلاش خود را مضاعف کرده و بازیگران بد اقتصادی را در مسیر خود متوقف کند:

  • صنعت کریپتو باید استاندارد شفافیت و گزارش‌دهی را برای سازو کار خود فراهم کند.
  • جامعه کریپتویی باید از قانون گذاری و نه دخالت دولت استقبال کند.
  • جامعه و صنعت کریپتو بایستی به بازخوردهای این اکوسیستم گوش دهند: صرافی‌ها، آژانس‌های تحقیقاتی و صندوق‌های VC.
شفافیت در ارزهای دیجیتال

 گزارش شفافیت

گزارش‌های ارائه شده توسط پروژه‌ها، راهی برای باز کردن و به اشتراک گذاری اطلاعات با جامعه کریپتو است.

علاوه بر این، این گزارش‌ها منبعی از حقایق معتبر برای آموزش و دادن پیش زمینه به اعضای جدید ایجاد می‌کنند.

برای مثال، الگوراند و سولانا از گزارش‌های شفاف‌سازی برای رسیدگی موفقیت‌آمیز به انتقادات در روزهای اولیه حضورشان و افزایش اعتبار در طول زمان استفاده کردند.

مقررات و قانون گذاری

در حالی که باید دید دولت‌ها چگونه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را در بلندمدت تنظیم خواهند کرد، مداخله می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موقت و موثر برای محافظت از سرمایه‌گذاران باشد.

در ماه مارس 2022، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، فرمان اجرایی را امضا کرد که به آژانس‌های نظارتی اختیارات بیشتری برای نظارت بر پروژه‌های بلاک‌چین از نظر شفافیت و گزارش‌دهی می‌دهد.

فرمان اجرایی همچنین مسیر هیجان انگیزی را برای مشروعیت بیشتر ارزهای دیجیتال و ادغام بهتر در بازار مالی هموار می کند.

بیشتر بخوانید: فرمان اجرایی 6102 چه بود و چه ارتباطی با ارز‌های دیجیتال دارد؟

اکوسیستم

 طرف‌های خارجی مانند صرافی‌ها، آژانس‌های تحقیقاتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر همه دارای منابع اطلاعات شفاف هستند.

آن‌ها پروژه‌ها را بررسی می‌کنند، عمیقاً با تیم‌ها ارتباط برقرار کرده و اغلب پروژه‌های کلاهبرداری را زود شناسایی می‌کنند. پس به آن‌ها گوش دهید!

سرمایه‌گذاران باید حین بررسی‌های خود به این منابع دقت کنند و مطمئن شوند که پروژه‌هایی که می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند دارای اعتبار هستند.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

KYC یا احراز هویت مشتری

یکی دیگر از بزرگترین مشکلاتی که صنعت کریپتو را آزار می‌دهد اعتماد است. اگر صنعت مبادلات کریپتو می‌خواهد زنده بماند، باید پایه‌های خود را بر اعتماد بنا کند.

این صنعت در حال حاضر با کلاهبرداری، عدم شفافیت و تهدید ورشکستگی مواجه است. تنها راه بازگرداندن این اعتماد از طریق شفافیت و امنیت است.

صرافی‌ها برای نشان دادن وضعیت نقدینگی خود و ایجاد اعتماد در حال استفاده از الگوریتم PoR هستند، اما این تنها یک حداقل است.

در واقع بدون حسابرسی کامل از وضعیت مالی بستر صرافی، سرمایه گذاران چگونه می‌توانند از امنیت پول و ثبات صرافی مطمئن شوند؟

همچنین امنیت موجود در صرافی‌های کریپتو برای ایمن سازی وجوه مصرف کنندگان، راه طولانی در ایجاد اعتماد در بین سرمایه گذاران دارد.

صرافی‌ها در صورتی که می‌خواهند در بازار رقابتی ارزهای دیجیتال بقای خود را حفظ کنند، باید در مورد امنیت وجوه مصرف‌کننده، بهتر عمل کنند.

دو ویژگی امنیتی که یک لایه امنیتی اضافی را برای صرافی‌ها فراهم می‌کند، احراز هویت دو مرحله‌ای و تخصیص اکانت به آدرس های IP خاص است.

احراز هویت دو مرحله ای باید برای همه مشتریان اجباری شود. اولاً، این کار یک لایه امنیتی بیشتر اضافه کرده و ثانیاً تأثیر بدافزارهای مورد استفاده توسط هکرها را از طریق این لایه امنیتی اضافه شده خنثی می‌کند.

با تخصیص IP به اکانت، صرافی‌ها می‌توانند در صورت بروز هرگونه فعالیت مشکوک یا زمانی که حساب کاربری کاربر از مکان یا دستگاه ناآشنا وارد شده است، کاربر را مطلع کنند.

ایده صرافی‌های P2P نیز اخیراً مورد توجه قرار گرفته است، اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و بازارهای P2P چندین سال است که در حوزه کریپتو وجود دارند، اما اخیره بیشتر مورد توجه هستند.

به طور سنتی، مشکل بازارهای P2P و DEX این است که نقدینگی آن‌ها در مقایسه با همتایان متمرکز، ناکافی است و تا حد زیادی باعث می‌شود معامله‌گران بزرگ به سمت آن‌ها نروند.

شفاف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال 

در ادامه سعی می‌کنیم شفاف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال را معرفی کنیم:

فمکس (Phemex)

در میان صرافی‌های متمرکز ( CEXها)، Phemex را باید یکی از شفاف‌ترین پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

 Phemex از مکانیسم اثبات ذخیره (PoR) استفاده می‌کند و به همه کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به اتکا به حسابرس شخص ثالث تأیید کنند که دارایی‌های آن‌ها در صرافی وجود دارد.

 بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

هات بیت (Hotbit)

هات بیت بیش از هر چیز دیگری به تنوع ارزهای دیجیتال مورد پشتیبانی مشهور است. این صرافی بعد از بایننس بیشترین پشتیبانی از تعداد کریپتوها را دارد.

افزون بر این، کاربران ایرانی می‌توانند بدون نیاز به دور زدن تحریم‌ها و با شماره تلفن خود در صرافی ثبت نام کنند.

کوینکس (CoinEX)

کوینکس نیز صرافی نام آشنای هنگ کنگی بوده که از سال 2017 در صنعت کریپتو مشغول به کار است.

البته کوینکس اخیرا برای ایرانیان فیلتر می‌باشد و برای استفاده از آن به دور زدن تحریم‌ها نیاز دارید. با این حال امکان احراز هویت در این صرافی برای ایرانیان وجود دارد.

سوالات متداول

چرا وجود شفافیت در صرافی‌ها اهمیت دارد؟

وجود شفافیت در صرافی‌های ارز دیجیتال باعث می‌شود که کلاهبرداری‌های این حوزه به‌شدت کاهش پیدا کرده و کاربران بیشتری به صنعت کریپتو تمایل نشان دهند.

چه پارامترهایی برای بهبود شفافیت در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد؟

استفاده از الگوریتم PoR در صرافی‌ها، ارائه گزارش به کاربران در بازه‌های زمانی معین از موجودی پلتفرم و … و در نهایت احراز هویت کاربران (KYC) و یا حتی تخصیص IP به اکانت‌ها آنان برای جلوگیری از هک شدن از جمله این شفاف‌سازی‌ها هستند.

کدام صرافی‌ها بیشترین شفافیت را برای کاربران خود به ارمغان آورده‌اند؟

پس از فروپاشی صرافی FTX، صرافی‌ها شروع به ارائه شفافیت بیشتری به کاربران خود کردند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به Phemex ،Hotbit و کوینکس اشاره کرد.

جمع بندی

فضای بلاک‌چین بر اساس اصول شفافیت و انصاف بنا شده است، اما بدیهی است که همه ساکنان این سرزمین به چنین اصولی پایبند نیستند.

شفافیت کریپتوکارنسی اکنون بیش از هر زمان دیگری حیاتی است، زیرا هرگونه تراکنش یا معامله مبهم تهدیدی وجودی برای بسیاری از مبادلات و روند سالم مبادلات بلاک‌چینی است.

عموما از دیدگاه کاربر، شفافیت و صداقت یک صرافی رمزنگاری باید در هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب کدام وبسایت برای ترید مورد توجه قرار گیرد.

پس به عنوان سرمایه گذاران این صنعت بیش از هرچیزی “شک” کنید و تا مطمئن نشده‌اید دست به تراکنش نزنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx